سعی کنید اشتباهات دیگران را ببخشید، حس انتقام انرژی منفی دارد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اگر زیاد عرق می کنید ، بخوانید

عرق کردن

یکی از طبیعی ترین واکنش های بدن در برابر گرما و تحرک و البته خنک نگه داشتن دمای بدن، عرق کردن است. اما همین واکنش طبیعی اگر روی پوست بدن باقی بماند، بوی بدی دارد که اغلب ما ترجیح می دهیم در زندگی اجتماعی و خانوادگی با بوی بد بدن، دیگران را نیازاریم.


بدن ما دو نوع عرق تولید می کند؛ «اکرین» که عرق بی رنگ و بی بویی است و روی پوست تمام بدن ترشح می شود و نقش حیاتی تنظیم دمای بدن را خصوصا زمانی که تحرک زیادی داریم، به عهده دارد. نوع دوم، عرق «آپوکرین» است که مایعی غلیظ تر است و از غدد نواحی زیر بغل، کشاله ران و دست و پا ترشح می شود.

عرق بدن که از غدد ترشح کننده درون پوست تولید می شود، برای خنک کردن بدن است. در واقع هنگامی که این آب به آرامی از روی پوست بدن تبخیر می شود، با گرفتن گرمای بدن، پوست را خنک می کند ولی آنچه موجب می شود عرق، بوی بد به وجود بیاورد، باکتری هایی است که روی سطح پوست زندگی می کنند.

عرق بدن ماده بوداری محسوب نمی شود، اما اگر مدت طولانی روی سطح پوست باقی بماند، باکتری هایی که به صورت طبیعی روی پوست وجود دارد، در اثر واکنش های شیمیایی، بوی بد بدن را به وجود می آورند.

جالب است بدانید عرق کودکان به این علت که آپوکرین ترشح نمی کند معمولا بوی بد نمی گیرد، از این رو باکتری ها نمی توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا رفتن میزان تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکرین نیز ترشح می شود.

حمام  کردن مساوی با خوشبویی

بعضی از افراد به دلیل این که میکروب های بیشتری روی سطح بدنشان زندگی می کنند، بیشتر از سایر افراد از بوی بد عرق خود ناراحت هستند که بهترین راه برطرف کردن آن، همان شست و شوی به موقع و مرتب بدن است.

بوی بد عرق با شستشوی مکرر و استفاده از صابون های آنتی باکتریال برطرف می شود و برای کاهش ترشح عرق برای بعضی نواحی بدن که تعریق در آن زیاد است نیز داروهای موضعی توصیه می شود که مهم ترین آنها، محلول های ضد تعریق است که به منظور بستن مجاری عرق و کاهش ترشح آن به کار برده می شود. کرم های حاوی این ترکیب نیز برای این منظور در داروخانه ها موجود است که می توان از آنها استفاده کرد.

لازم است بدانید که صابون ها و شامپوها هیچ نقشی در جلوگیری از ایجاد عرق ندارد و فقط حاوی ترکیبات ضدمیکروب یا ضدقارچ بوده و برای از بین بردن آثار عرق موثر است.

همچنین : بخوانید  این خانم ها حافظه ضعیف تری دارند

بهتر است افراد در فصل گرما بیشتر از لباس های نازک و نخی استفاده کنند و از پوشیدن لباس های پلاستیکی دوری کنند زیرا پلاستیک، عرق را به خود جذب نمی کند.

همچنین استفاده از لباس های با رنگ روشن مناسب تر است زیرا رنگ های تیره گرمای بیشتری را به خود جذب می کند و آن را بیشتر در بدن نگه می دارد.

اسپری ها و مام ها هم به دلیل دارا بودن ترکیبات آلومینیوم کلراید همراه با مواد معطر، برای جلوگیری از منتشر شدن بوی بد عرق مناسب است. در صورت استفاده باید توجه داشت که بلافاصله پس از انجام اصلاح مورد استفاده قرار نگیرد زیرا اثرات تحریک کنندگی دارد و ممکن است خارش ایجاد کند.

ناگفته نماند در صورتی که بهداشت فردی و شست و شوی مرتب و انتخاب صحیح پوشاک وجود نداشته باشد کاربرد این مواد به خصوص اسپری های خوشبو کننده نه تنها کارساز نبوده بلکه بوی ترکیبی حاصل از بدن بسیار آزار دهنده تر خواهد شد.

نقش تغذیه در تعریق

برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز می تواند روی بوی بد عرق تاثیرگذار باشد و موجب افزایش و تغییر در بوی آن شود. همچنین بعضی بیماری ها مانند تب مالت باعث بوی بد عرق افراد می شود.

کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین دار با تحریک غده ترشح کننده آپوکرین در ایجاد بوی بدن تاثیر دارد.

نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح کننده اکرین را فعال می سازد که باعث رقیق تر شدن عرق آپوکرین می شود.

در فصل تابستان سعی کنید همیشه همراه خود شیشه آب یا آبمیوه داشته باشید و مدام مایعات بنوشید. حتی اگر احساس تشنگی هم نمی کنید نوشیدن دائمی مایعات را فراموش نکنید.

اگر تعرق زیادی دارید و از بوی عرق بدن تان در عذاب هستید، حتما حجم غذا را در هر وعده کاهش داده و تعداد وعده ها را افزایش دهید.

از مصرف غذاهایی مانند غذاهای گوشتی که حاوی پروتئین زیاد است، اجتناب کنید چون این غذاها حرارت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

همچنین سعی کنید آرام باشید و از انجام فعالیت های پرتحرک در ساعات گرم تر روز خودداری کرده و در عوض این گونه فعالیت ها را به ساعات خنک تر روز که معمولا بین ساعت چهار تا هفت صبح است، موکول کنید.