افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تفریحات ممنوع در دوران بارداری

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowrRdFtMO3QfzX.jpg

 

هنگامی که باردار هستید باید از فعالیت هایی که احتمال سقوط، افتادن یا ضربه خوردن به شکم را دارند، پرهیز کنید. در ضمن، ورزش ها یا سرگرمی هایی که در ارتفاع ۱۸۳۰ متری از سطح زمین انجام می شوند نیز بسیار خطرناک هستند و احتمال کمبود اکسیژن برای هر دوی مادر و جنین وجود دارد.

هنوز کارشناسان در مورد خطرات احتمالی افزایش دمای بدن در طول ورزش با یکدیگر به توافق نرسیده اند اما ورزش ها و سرگرمی هایی که در ادامه ذکر می کنیم کاملا برای زنان باردار خطرناک هستند و باید از آنها اجتناب کرد.

فعالیت های ممنوعه در دوران بارداری

وسایل بازی پارک های تفریحی: به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری سوار وسایل بازی و ماشین های شهربازی و پارک های تفریحی شد. این وسایل احتمال فرود ناگهانی، ضربه و تکان های شدید دارند که برای جنین خطرناک است.

دوچرخه سواری: دوچرخه سواری برای خانم های بارداری که به طور تخصصی این ورزش را دنبال نمی کنند به هیچ وجه توصیه نمی شود. به دوچرخه سوارهای حرفه ای هم توصیه می شود تا پیش از ورود به سه ماهه دوم خود این ورزش را به طور موقت کنار بگذارند.

ورش های تماسی: فوتبال، بسکتبال و هاکی جزو ورزش های پرخطر و پر تنش هستند و احتمال ضربه دیدن شکم با توپ یا برخورد دو بازیکن با هم در آنها بسیار بالاست. حتی احتمال زمین خوردن نیز دارند. به هیچ وجه در دوران بارداری سراغ این ورزش ها نروید.

اسکی در سراشیبی: اسکی به دلیل خطر سقوط و پرت شدن در سراشیبی ها جزو ورزش های ممنوعه دوران بارداری است. اگر خیلی  به اسکی علاقه دارید، بهتر است سطوح صاف یا شیب های بسیار کم را انتخاب کنید و توجه داشته باشید ممکن است به دلیل شکم بزرگ خود نتوانید به درستی تعادل خود را حفظ کنید. از اسکی کردن در کوه هایی با ارتفاع بیشتر از ۱۸۳۰ متر خودداری کنید زیرا احتمال کمبود اکسیژن برای خود و فرزند شما وجود دارد.

ژیمناستیک: ژیمناستیک نیز خطر افتادن و ضربه دیدن شکم را دارد.

اسب سواری: حتی اگر سوارکار ماهری هستید نیز ارزش تحمل خطر افتادن را ندارد.

همچنین : بخوانید  خاصیت معجزه آسای موزهای گندیده و سیاه

جکوزی و سونا: نشستن در جکوزی یا سونای آب گرم برای نوزاد بسیار خطر دارد زیرا گرمای زیاد باعث ایجاد مشکلات تنفسی در جنین می شود.

دویدن: اگر پیش از بارداری خود به طور حرفه ای ورزش دو را انجام نمی داده اید، اکنون زمان انجام این ورزش نیست. البته دویدن های آرام خیلی اشکالی ندارد. هنگامی که خطر سقط جنین افزایش می یابد، باید با احتیاط بسیاری بدوید. باید از گرم شدن بیش از حد بدن خود نیز جلوگیری کنید و آب زیادی بنوشید تا آب از دست رفته در نتیجه عرق را جایگزین کنید.

غواصی: به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری غواصی کرد. حباب های آب می توانند وارد جریان خون شوند و برای مادر و جنین خطرناک است.

موج سواری: احتمال ضربه دیدن شکم و افتادن مادر بالاست و برای هر دو جنین و مادر بسیار خطرناک است.

تنیس: اگر پیش از بارداری تنیس بازی می کردید، پس از آن نیز می توانید خیلی آرام و با احتیاط بازی کنید. البته ممکن است در حفظ تعادل و ایستادن های ناگهانی دچار مشکل شوید و باید حواستان به قدم هایی که بر می دارید، باشد. با ورود به سه ماهه دوم و سوم به دلیل بزرگ شدن شکم، انجام این ورزش بسیار سخت می شود.

اسکی روی آب: این ورزش نیز چون احتمال افتادن و ضربه دیدن دارد نباید در دوران بارداری انجام شود.

اگر پیش از بارداری خود خیلی فعال بوده اید و برایتان سخت است یک جا بند شوید، سعی کنید ورزش های مفید دوران بارداری را انجام دهید. البته اصولا باید پس از سه ماهه نخست بارداری فعالیت های سنگین را تا حد امکان کاهش داد.

اگر پس از ورزش ها یا سرگرمی های ذکر شده موارد زیر را مشاهده کردید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

•    خونریزی واژینال
•    تنگی نفس
•    سرگیجه یا از هوش رفتن
•    سردرد
•    درد قفسه سینه
•    ضعف عضلانی
•    گرفتگی یا تورم ماهیچه پشت ساق پا (که می تواند نشانه لخته شدن خون باشد)
•    کاهش حرکات جنین
•    ترشح واژن

 

منبع:سیمرغ