خداوند آزادی را آفرید و انسان بردگی را.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصاحبه

یاس به روی مجله رفت، گفت و گوی اختصاصی مجله نسل امروز با یاس

wWw.CampFa.Ir یاس به روی مجله رفت، گفت و گوی اختصاصی مجله نسل امروز با یاس

 

مجله نسل امروز یک مجله قدرتمند در خصوص سینما و تلویزیون و موسیقی است که در شماره ۶۹ خود با آوردن یاس(یاسر بختیاری) به روی مجله خود ، چشم همهگان را به خود جلب کرد . باهم می رویم و حرف های یاس را می شنویم . برای خوانندن حرف های یاس به ادامه مطلب بروید.

 

 

 

من برای شما خلاصه ای از مصاحبه یاس با مجله نسل امروز می گذارم لطفا برای خواندن کل مصاحبه ،مجله نسل امروز را خریداری کنید.

wWw.CampFa.Ir یاس به روی مجله رفت، گفت و گوی اختصاصی مجله نسل امروز با یاس

اعترافات خواندنی یاس:

 آدم پولداری نیستم  ، روزگاری کشتی می گرفتم  ، ۶سال مسافرکشی کردم  ،   شهداالگوی زندگی من هستند  ،  حاضرنیستم حتی یک روز به عقب برگردم 


 به شخصه معتقدم اگر قرار باشد روزی فلان محله فقیر نشین تهران نشان داده شود باید محله زیبا و متمل نشین هم به تصویر کشیده شود.در نهایت در آهنگ هایم معضلات   را  بیان می کنم اما وقتی یک نفر پیدا شود که فیلم توهین آمیز ۳۰۰ را تولید می کند ، فریاد می زنم که تو کی هستی که در مورد ایران صحبت می کنی. 

 دوست داشتم مجاز شوم اما… * تو یک مدتی دنبال این بودی که مجوز بگیری آما از یک جایی به بعد به نظر می رسد این موضوع را رها کرد ، می توانیم بگوییم یاس دیگر دنبال مجوز نیست ؟

     ماجرای مجوز در این چند وقت در مورد من خیلی بزرگ شده و بیش از اندازه به آن پرداخته می شود.داستان مجوز گرفتن من بر می گرد به چیزی حدود ۹ سال پیش که دوست داشتم مجاز شوم و اقداماتی برای گرفتن مجوز هم انجام دادم.حتی مقطعی آقای فرشید رحیمیان به من گفت آهنگ هایت را به ثبت رساندم، اما وقتی دوباره پیگیر شدم متاسفانه فقط جواب منفی شنیدم و همه دست رد به سینه می زدند.

wWw.CampFa.Ir یاس به روی مجله رفت، گفت و گوی اختصاصی مجله نسل امروز با یاس

 از همان دوران  کودکی دست به قلم بودم و خوب می نوشتم ، داستان هایم طوری بود که دیگر برای نوشتن نیاز به تخیل نداشتم و حقایق زندگی ام را در قالب داستان می  نوشتم.آن سال ها تنها راهی که برای خالی کردن عقده هایم پیش رو داشتم ،نوشتن بود.البته یک دوره ای کارهای دیگری راهم برای خالی کردن خودم تجربه کردم که البته   مسیرهای درستی نبود. 

 

* چرا نکات مثبت جامعه را در آهنگ هایت مطرح نمی کنی ؟

   ذات رپ اعتراض است . خاطرات منفی من بیشتر از خاطرات مثبت من است و از طرفی احساس می کنم جامعه به کسی مثل من هم نیاز دارد که نکات منفی جامعه را رصد کند و در انتها وجه مثبت موضوع را هم نشان دهد . من اگر از نکات منفی صحبت می کنم در نهایت می گویم می شود به آینده امید داشت . در واقع من معضلات را می گویم و در نهایت وجه مثبت و شاید امیدواری را به او نشان می دهم و از او می خواهم کمی بیشتر روی آن فکر و تامل کند.

*جامعه چه قدر به تو لطمه زده که اینقدر نفی نگر شده ای ؟

   اینها بر می گرددبه گذشته من ، فقر شدید در زندگی ، بدهکاری ، بیکاری و در یک کلام باتلاقی که من و خانواده ام هر روز بیشتر در آن احساس غرق شدن می کردیم ، باعث شد چنین روحیه ای پیدا کنم و از این معضلات صحبت کنم.

 

wWw.CampFa.Ir یاس به روی مجله رفت, گفت و گوی اختصاصی مجله نسل امروز با یاس

 شاید پای چوبه دار بودم   شاید الان من را در جوی آب پیدا می کردین شاید هم پای چوبه دار در واقه در محیطی بزرگ شدم که پتانسیل این کارها را داشتم.

 

ادامه مصاحبه را در مجله نسل امروز بخوانید. منبع:مجله نسل امروز

۷ درس از زندگی ترانه علیدوستی، به بهانه ۲۲ دی‌، سالروز تولدش

وقتی که پایش به سینما باز شد، نهآموخته چندانی در این حوزه داشت و نه خانواده هنرمندی که در یاد گرفتن ایناصول به او کمک کنند. اما او در فیلمی با نام خودش، توانست به عنوان یکنوجوان موفق در سینما شناخته شود.

وقتی که پایش به سینما باز شد، نه آموخته چندانی در این حوزه داشت و نهخانواده هنرمندی که در یاد گرفتن این اصول به او کمک کنند. اما او درفیلمی با نام خودش، توانست به عنوان یک نوجوان موفق در سینما شناخته شود.برای ترانه موفقیت در این فیلم کافی نبود. بعد از این، او به موسسهسینمایی امین تارخ رفت، تا بتواند با آموختن ریزه کاری های بازیگری، آنطور که می خواست و می بایست در این حوزه ماندگار شود. به بهانه ۲۲ دی ماهو بیست و هشتمین سال تولدش، نگاهی به کارنامه او در این چند سال میاندازیم.

انتخاب های درست و دقیق

گرچه نقش هایی که ترانه بازی کرده، یکدست و یک شکل نیستند اما اوترجیح می دهد به جای بازی در فیلم های متعدد با تیم های متفاوت، درکارنامه ۱۰ سا له اش تنها ۶ فیلم بازی کند اما آنطور که می خواهد و درکنارکسانی که می خواهد بازی کند. او یک بازیگر جوان است اما حتی به قیمت تجربهکردن هم حاضر نشده در نقش هایی که گمان نمی کرده آنطور که می خواهد از آبدر بیایند بازی کند. او تا کنون پیشنهاد فیلمسازان بزرگی مثل فرهادی ومهرجویی را رد کرده است. کاری که کمتر بازیگر جوانی به انجامش راضی می شوداما او توانسته در همین کارنامه کم برگ هم موفقیتی نسبی را از آن خود کند.

فرار از کلیشه ها

بازی در جایگاه دختری که در یک خانواده تنگ دست به دنیا می آید و باباردار شدنش در ۱۵ سالگی، امکان تغییر پایگاه اجتماعی اش را از دست میدهد، نخستین اجرای موفقیت آمیز ترانه بود. او که در نوجوانی اش و بدونداشتن تجربه های رنگارنگ ناموفق، به دنیای سینمای حرفه ای وارد شد، تنهابه حضور در چنین نقش هایی اکتفا نکرد. برخلاف بسیاری از بازیگران که قالبیک نقش را به خود می گیرند و تا بسته شدن کارنامه هنری شان در نقش هایمشابه می مانند، در «چهارشنبه سوری» ظاهر یک دختر خوشبخت کارگر را به خودگرفت که از دور ناظر زندگی ناموفق مرفهان بدبخت شهری بود و در «کنعان»،نقش دختری تحصیل کرده که به خاطر درگیری های روشنفکرانه اش می خواست اززندگی مرفهش بیرون بیاید. شاید به همین دلیل برای دیدن فیلم هایش همیشهاشتیاق داریم؛ به این خاطر که همیشه برای کشف چهره او در یک فیلم جدیدکنجکاو می مانیم.

دنبال کردن آرزوها

ترانه در مورد حرفه اش و آینده ای که در آن دارد می گوید:«ازالا ن نمیتوان برای آینده تصمیم گرفت ولی این را می دانم که شغل من بازیگری است وخود را یک بازیگر می دانم. از ترجمه و نوشتن لذت می برم و امیدوارم کتابچاپ کنم و بنویسم ولی بازیگری شغل من است و همیشه آرزو داشتم بازیگر باشم.این فکر را هم نمی کنم که هنر ناقصی است و با رفتن سراغ فیلمسازی یک پلهپیشرفت کرده ام. در بازیگری نمی توان به کمال رسید چون هیچ روزی در آننیست که خودتان را تکرار کنید. کسی که خطاط است سال ها الف را می نویسد تااستاد شود ولی الفی در بازیگری نداریم که از روی آن بنویسیم و به کمالبرسیم، در نتیجه بازیگری در نوع خودش هنر منحصر به فردی است.»

هر روز درس تازه ای گرفتن

گرچه ترانه با نخستین فیلمش به شهرت و البته محبوبیت رسید اما او یکشبه بازیگر نشد. همیشه آرزوی بودن در این حرفه را داشته. او درمورد آموختههایش قبل و بعد از ورود به این حرفه می گوید: «من از هنرجویی شروع کردم. ۲سال خیلی درخشان در کلا س های بازیگری داشتم که اکنون می فهمم چقدر به منکمک کرد. ۲ تئاتر روی صحنه کار کردم و در حال بازی کردن در  ششمین فیلمسینمایی ام  هستم و هر روز چیز تازه ای از بازیگر بودن یاد می گیرم.»

اعتماد به تیمی که با آن کار می کند

کار تیمی و البته کار با تیمی که برایش آشنا و قابل اعتماد هستند،یکی از دلایل او برای چنین انتخاب هایی است؛ تا جایی که در مصاحبه اش گفتهبود:« من موافق کار تیمی هستم. کار کردن در یک گروه شما را بعد از چندفیلم به زبانی مشترک می رساند، فضایی خلا قانه در اختیارتان می گذارد و میدانید که هیچ یک از اعضای گروه نمی خواهند تجربه های قبلی را تکرار کنند وقصد دارند نوآوری داشته باشند. تا اینجا هم فکر می کنم کارهایی که باحقیقی و فرهادی انجام داده ام اگر با غیراز ما انجام می شد به این خوبی ازکار درنمی آمد.»

به فکر اجتماع و آدم هایش بودن

ترانه جوان است؛ یک بازیگر جوان اما پیش رفتن در حرفه اش تنها دغدغهاو نیست. او به اجتماعش هم نگاهی دقیق دارد. از آن درس می گیرد و برایش دلمی سوزاند. ترانه در یادداشتی که به نام «شهلا، ناصر عشق و اعدام» نوشتهبود، گفته بود:« کسانی که از نعمت بخشیدن برخوردار نیستند را نمی توانسرزنش کرد. بعید است که بشود. سرزنش کسی، برای قرار گرفتن در وضعی که خوددر آن دخیل نبوده و پیش بینی اش نمی کرده منصفانه نیست. هیچ صاحب حقیانتظار پامال شدن حقش را نداشته که بتواند خود را برای روبه رو شدن با آنآماده کند. هیچ کس نمی خواسته در وضعی باشد که سیاهی انتقام گرفتن بشودتنها مأمن زخم های دلش. دل زخمی راه زیادی دارد تا برسد به آن قرار وسکوتی که برای بخشیدن لازم است.»

بهترین استفاده از حمایت های خانواده

کمتر پیش آمده که عضوی از خانواده ورزش، به دنیای فیلم و سینما واردشود اما ترانه یکی از استثناهاست. ترانه علیدوستی در خانواده ای هنرمند بهدنیا نیامد. پدر او یک فوتبالیست حرفه ای بود و گرچه خانواده فیلم بینیبودند اما سنت همیشگی داشتن ظاهری متفاوت یا خانواده ای هنرمند او را بهدنیای سینما وارد نکرد. در یادداشتی که مدتی پیش یک روزنامه نگار در موردشنوشته بود، آورده شده:«ترانه یک «فیلمباز» واقعی بود یعنی حتی اگر خودش همنمی خواست به واسطه پدرش،  حمید علیدوستی ناگزیر فیلم های زیادی از تاریخسینما دیده بود و آرشیوفیلم های پدرش به تنهایی معلم خوبی برای او بود.»

بهرام رادان و این چهره فتوژنیک

در مباحث ذیل سعی شده به طور اجمالی و خلاصه به بخشی از عواملتاثیرگذار در ظاهر و شکل افراد اشاره شود./ رادان چهره ای متعادل دارد، بهاین معنا که در اعضای چهره اش تناسب دیده می شود

عوامل شکل گیری ظاهر افراد عبارت است از:

عوامل ژنتیک – عوامل اقلیمی- عوامل اجتماعی و طبقاتی

عوامل ژنتیک:مجموعه ویژگی هایی که از طریق وراثت به انسان منتقل می شود و انسان هیچنقشی در انتخاب و چگونگی آن ندارد. مثل آناتومی استخوان، بافت ماهیچه ای،قد، رنگ پوست، فرم بینی، فرم صورت، رنگ چشم، رنگ مو و…که از طریق ژن بهانسان منتقل می شود.

عوامل اقلیمی و محیطی: یکیدیگر از عواملی که در ظاهر افراد تاثیر مستقیم دارد، شرایط آب و هواییمنطقه ای است که فرد در آن رشد می کند. به طور مثال ویژگی افرادی که درمناطق معتدل زندگی می کنند با افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنندمتفاوت است.

عوامل اجتماعی و طبقاتی:شرایط اجتماعی و طبقاتی از تاثیرگذارترین عوامل در شکل ظاهری افراد محسوبمی شود. نحوه لباس پوشیدن، آرایش مو، ریش همه و همه متاثر از جامعه است.هر یک از افراد جامعه با توجه به نوع کار، تخصص و حرفه ای که دارند به سمتنوعی از طراحی برای ارائه شخصیت خود در جامعه گرایش پیدا می کنند. در واقعهر یک از افراد جامعه خود تعیین می کنند که فرم موها، ریش، سبیل و نحوهلباس پوشیدن شان به چه صورتی باشد.

بازیگران به واسطه شغل شانبیشتر از مردم عادی در معرض دید و قضاوت قرار می گیرند و به تبع آن الگویطیف وسیعی از افراد می شوند. مجموعه رفتار، حرکات، لباس پوشیدن شان و مدلموی بازیگران توسط مردم عادی تقلید می شود.

رادان چهره ای متعادل دارد، به این معنا که در اعضای چهره اش تناسبدیده می شود و از نظر چهره پردازی، چهره متعادل چهره بیضی است که دارایخطوط منحنی و حجم های کاملا مشخص است، مثل برجستگی گونه، چانه و برجستگیبالای ابروها و همچنین فک های مشخص. یکی از مشخصه های صورت این هنرمندفتوژنیک بودن چهره اش است.
هماهنگی بین رنگ مو، ریش، رنگ پوست و چشمان روشن از عوامل موثر در چشمو دید بیننده است. نوع نگاه و جدی بودن ظاهر آراسته در صورت او شده است.

هماهنگی رنگ در پوشش این بازیگر با وسواس خاصی صورت گرفته، از مدپیروی نمی کند بلکه نوع لباس پوشیدنش طراحی می شود که متناسب با کاراکتر وشخصیت ایشان است.