انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۵ خاصیت از خواص شیر که برای بدن بسیار مفید هستند

۵ خاصیت از خواص شیر که برای بدن بسیار مفید هستند

شیر سرشار از پروتئین است

شیر یک ماده غذایی است که برای نوزاد موجودات پستاندار دارای اهمیت زیادی است. از جمله شیر گاو، شیر گوسفند، شیر بز، شیر شتر. در هر منطقه ای از جهان نوعی از این انواع شیر مورد مصرف قرار می گیرد. مثلا در کشورهای غربی بیشتر شیر گاو مورد مصرف قرار می گیرد.

مصرف شیر یکی از موضوعات مهم در جهان است چرا که شیر دارای ارزش غذایی بالایی است و باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. در ادامه از ۵ مزیت مهم خوردن شیر برای شما صحبت کرده ایم.

۱- شیر دارای مواد مغذی زیادی است

ارزش غذایی شیر بسیار چشمگیر است. مثلا یک فنجان (۲۴۴ گرم) شیر گاو حاوی مواد زیر است:

  • کالری: ۱۴۶
  • پروتئین: ۸ گرم
  • چربی: ۸ گرم
  • کلسیم: ۲۸ درصد از
  • ویتامین: ۲۴ درصد از
  • ریبوفلاوین : ۲۶ درصد
  • ویتامین B12: 18 درصد
  • پتاسیم: ۱۰ درصد
  • فسفر: ۲۲ درصد
  • سلنیوم: ۱۳ درصد

شیر یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده است اما در جهان توسط درصد کمی از مردم مورد مصرف قرار می گیرد.

پتاسیم، ویتامین B12، کلسیم و ویتامین D در شیر که وجود دارند در بسیاری از مواد غذایی دیگر هم وجود دارد. شیر همچنین منبع خوبی از ویتامین A، منیزیم، روی است. علاوه بر اینها شیر منبع خوبی از پروتئین است و شامل صدها اسیدهای چرب مختلف، از جمله اسید لینولئیک (CLA) و امگا ۳  است.

این اسیدها و اسید چرب امگا ۳ بسیاری خواص درمانی دارند، از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی. در مورد محتوای تغذیه ای شیر باید بدانید که این محتوا بستگی به عواملی مانند چربی و رژیم غذایی و درمانی در گاو یا هر حیوانی که شیر آن مورد استفاده قرار می گیرد، دارد. مثلا شیر گاوهای آلی و علفی دارای مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدان های مفید مانند ویتامین E و بتا کاروتن است که به کاهش التهاب و مبارزه با استرس اکسیداتی کمک می کند.

۲- شیر سرشار از پروتئین است

شیر یک منبع غنی از پروتئین است که فقط یک فنجان آن حاوی ۸ گرم پروتئین است. پروتئین برای عملکرد بسیاری از اجزاء بدن حیاتی است. از جمله برای رشد، بازسازی سلول و تنظیم سیستم ایمنی بدن ضروری است. شیر به عنوان یک پروتئین کامل محسوب می شود، چرا که شامل تمام ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن جهت عملکرد در سطح مطلوب است. دو نوع پروتئین موجود در شیر کازئین و پروتئین وی هستند. هر دو پروتئین دارای کیفیت هستند و برای بدن ضروری می باشند. بیشتر ترکیبات شیر گاو کازئین و پروتئین هستند که شامل ۷۰ تا ۸۰ درصد کل شیر هستند.

این ترکیبات گفته شده در بالا حاوی اسید آمینو، ایزولوسین و والین است که همه آنها بالاترین مزیت را برای سلامتی بدن دارند. نوشیدن شیر باعث می شود تا عوارض پیری و بالا رفتن سن کمتر بروز کند و فرد در این دوران دارای سلامتی مناسب باشد. در واقع، مصرف مناسب شیر و محصولات حاصل از شیر با سلامت عضلانی بدن و عملکرد فیزیکی بهتر در افراد مسن مرتبط است.

مصرف شیر برای عضله سازی در ورزشکاران بسیار مفید است. در واقع مطالعات علمی نشان داده است که مصرف شیر باعث کاهش آسیب های عضلانی می شود و اکثر ورزشکاران آن را مورد مصرف قرار می دهند. علاوه بر این، شیر یک جایگزین طبیعی برای نوشیدنی های پروتئینی یا فرآورده های فرآوری شده است که به منظور بازیابی پس از تمرین مورد استفاده ورزشکاران قرار می گیرند.

خطرات مصرف زیاد شیر , عوارض مصرف شیر

۳- خواص شیر برای سلامت استخوان ها

نوشیدن شیر برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است. این مزیت نوشیدن شیر از آن روی است که شیر ترکیبی قدرتمند از مواد مغذی، از جمله کلسیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین و (ویتامین K2) است و در بر دارنده چربی های کامل است.  همه این مواد مغذی برای حفظ استخوان های قوی و سالم ضروری هستند. تقریبا ۹۹٪ کلسیم بدن شما در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. شیر یک منبع عالی از مواد مغذی است که بدن به طور مناسب از طریق مصرف آن جذب کلسیم و جذب ویتامین ها از جمله ویتامین D، ویتامین K، فسفر و منیزیم دارد.

اضافه کردن شیر و محصولات لبنی به رژیم غذایی، شما را از خطر ابتلا به بیماری های استخوانی نظیر پوکی استخوان محافظت می کند. مصرف شیر و لبنیات خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان بویژه در افراد مسن را پایین می آورد. علاوه بر این، شیر یک منبع خوب پروتئین است که یک ماده مغذی برای سلامت استخوان به شمار می رود. در واقع، پروتئین حدود ۵۰ درصد حجم استخوان و حدود یک سوم توده استخوانی را تشکیل می دهد.

همچنین این را هم بدانید که مطالعات نشان داده است که خوردن پروتئین بیشتر می تواند در مقابل مشکلاتی مثل پوکی استخوان فر د را حفظ می کند، به ویژه در زنان که کلسیم غذایی کافی مصرف نمی کنند.

۴- مصرف شیر از افزایش وزن جلوگیری می کند.

مطالعات مختلف نشان داده است که مصرف شیر از ابتلا به چاقی جلوگیری می کند. انجام یک مطالعه در بین ۱۴۵ کودک سه ساله نشان داد که مصرف شیر بیشتر با کاهش خطر ابتلا به چاقی در آنها همراه بود. مطالعه دیگری در بین بیش از ۱۸۰۰۰ زن و جوان و سالخورده نشان داد که خوردن محصولات لبنی با افزایش وزن و کاهش خطر ابتلا به چاقی رابطه معکوس دارد.

در حقیقت شیر حاوی عناصر مختلفی است که می تواند باعث کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن شود. به عنوان مثال، پروتئین بالای شیر به شما کمک می کند تا مدت بیشتری طول بکشد تا شما احساس گرسنگی کنید و همین هم باعث کاهش میل شما به خوردن غذا و در نتیجه کاهش وزن در شما می شود. علاوه بر این، اسیدهای موجود در شیر که قبلا به آنها اشاره کرده ایم، دارای توانایی چربی سوزی هستند و در کاهش وزن نقش بسیار مهمی دارند.

همچنین : بخوانید  این میوه خواب آور است

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات پزشکی، رژیم های غنی از کلسیم را با خطر پایین چاقی مرتبط می دانند. شواهد علمی حاکی از آن است که افرادی که مصرف کلسیم در رژیم غذایی شان بالاتر است، خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی در آنها نیز کمتر است.کلسیم باعث مهار چربی های بدن می شود.

۵- شیر یک ترکیب چند منظوره است

شیر یک نوشیدنی مغذی است که دارای خواص زیادی برای سلامتی است. علاوه بر این یک ماده چند منظوره است که می توان در رژیم غذایی آن را گنجاند. می توان شیر را با موارد زیر ترکیب کرد و مورد استفاده قرار داد و از مزایای آن بهره مند شد. با استفاده از روشهای مصرف شیر که در ادامه آنها را می بینید، نوشیدن فقط یکی از روشهای خوردن شیر است:

  • شیر سرشار از پروتئین است و شما می توانید با ترکیب آن با سبزیجات و مقدار کمی میوه، آن را به عنوان یک میان وعده مغذی مورد استفاده قرار دهید.
  • مخلوط شیر با بلغور جو دوسر می تواند به عنوان بهترین انتخاب برای وعده صبحانه باشد.
  • مصرف شیر با قهوه یک انتخاب مناسب است چرا که اضافه کردن آن به قهوه صبحانه یا چای صبحانه، باعث جذب بهتر مواد مغذی آن می شود.
  • با شیر سوپ درست کنید. این یکی از دلچسب ترین های استفاده از شیر برای دریافت مواد مغذی آن است.

اگر از خوردن شیر لذت نمی برید، توصیه می کنیم از فرآورده های شیری حتما استفاده کنید. مثلا ماست بخورید چرا که دارای پروتئین، کلسیم و فسفر به اندازه کافی است.


خواص شیر , نوشیدن شیر

شیر خوب است اما نه برای همه!

اگرچه شیر ممکن است انتخاب خوبی برای برخی باشد، اما برخی دیگر نمیتوانند آن را هضم کنند و به این ترتیب از مصرف شیر خودداری می کنند. در حقیقت بسیاری از مردم نمی توانند شیر را مورد مصرف قرار دهند زیرا آنها قادر به هضم لاکتوز، شکر موجود در شیر و لبنیات نیستند.

جالب است که مشکل با لاکتوز در حدود ۶۵ درصد افراد در جهان دیده شده است. البته گاهی اوقات برخی از افراد از رژیم غذایی پیروی می کنند که وجود شیر در آن ممنوع است و به همین علت هم از خوردن شیر محروم هستند. و یا بنا به دلایل دیگر، مصرف شیر برای برخی از افراد ایجاد مشکل می کند و به همین دلیل از آن دوری می کنند. همین هم منجر به انتخاب طیف گسترده ای از گزینه های غیر شیری می شود از جمله:

  • شیر بادام: این ماده خوراکی از بادام تهیه شده و جایگزین گیاهی مبتنی بر کالری و چربی کمتری نسبت به شیر گاو است.
  • شیر نارگیل: این نوشیدنی گرمسیری که از نارگیل و آب تهیه شده است دارای بافت خامه ای و طعم ملایم است.
  • شیر بادام زمینی: از بادام زمینی و آب تهیه می شود و تا حدودی جایگزین مواد مغذی شیر است.
  • شیر سویا: حاوی مقادیر مشابه پروتئین در شیر گاو است و دارای طعم ملایمی است.
  • شیر کنجد: این جایگزین شیر از دانه های کنجد تهیه شده است و حاوی مقدار خوبی از پروتئین با کیفیت بالا است.
  • شیر جودوسر: این جایگزین با عطر و طعم بسیار ملایمی است، و با قهوه هم می توان مورد مصرف قرار گیرد.
  • شیر برنج: یک گزینه عالی برای کسانی که به شیر حساسیت و یا آلرژی دارند، این ماده خوراکی کمترین میزان آلرژی را در افرادی که مشکل دارند، ایجاد می کند.

نکته مهم

در انتخاب یک جایگزین غیر شیری به جای شیر، به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از این محصولات دارای مواد افزودنی مانند شیرینی، طعم دهنده های مصنوعی، نگهدارنده ها هستند و در مصرف آنها باید جانب احتیاط را رعایت کنید و از مصرف بی رویه آنها خودداری کنید.

هشدار درباره مصرف بیش از حد شیر

شیر دارای مقادیر زیادی پتاسیم و فسفر است و مصرف زیاد شیر می تواند برای کسانی که کلیه های شان دارای عملکردی ضعیف است زیان آور باشد. چنانچه کلیه ها نتوانند پتاسیم و فسفر را از خون دفع کنند، این مشکل می تواند منجر به مرگ در فرد شود.

کلسیم برای بدن ضروری است اما درباهر آن باید بدانید که مصرف بیش از حد کلسیم بسیار خطرناک است. در این مورد باید بدانید که مصرف بیش از اندازه ی کلسیم می تواند یبوست، سنگ کلیه و یا نارسایی کلیه ها را به دنبال داشته باشد و ممکن است این  خطر حتی در زمانی که مصرف مکمل های کلسیم انجام می گیرد هم رخ دهد و برای فرد ایجاد مشکل کند.

توجه داشته باشید که کلسیم اضافی ممکن است در رگ ها رسوب کند و در نتیجه جریان خون را دچار اختلال کند. همین هم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بالا ببرد. در مورد میزان مناسب و قابل تحمل مصرف زیاد کلسیم باید بدانید که این میزان برابر با ۲٫۵ گرم در روز برای افراد سالم بالای ۱ سال است. به این نکته هم توجه داشته باشید که مقادیر زیاد کلسیم می تواند سرطان پروستات را نیز به دنبال داشته باشد.و به عبارتی ساده تر خطر ابتلا به این بیماری را بالا می برد.

مصرف زیاد شیر با برخی از انواع سرطان ها در ارتباط است از جمله سرطان های دستگاه تناسلی و یا سرطان تخمدان و سرطان پروستات.

چه کسانی شیر نخورند؟ , ارزش غذایی شیر

خوردن شیر گاو برای نوزاد

گاهی اوقات دیده می شود که به نوزادان شیر گاو داده می شود که در این مورد باید بدانید که شیر گاو برای نوزادان زیر یک سال بنا به اطلاعات منتشر شده از سوی آکادمی اطفال آمریکا توصیه نمی شود. چرا که به علت  مقدار کم آهن در آن در مقایسه با شیر مادر می تواند خونریزی بدن نوزاد را به دنبال داشته باشد که گاهی اوقات باعث مرگ نوزاد هم می شود.

امتیاز 4.00 ( 1 رای )