اسایش و راحتی امروز حاصل رنج و زحمت دیروز است.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فواید کامل گردو | خواص دارویی گردو چیست

فواید کامل گردو | خواص دارویی گردو چیست

خواص گردو , عکس گردو ,فواید گردو ,درخت گردو ,مغز گردو ,مضرات گردو , خاصیت گردو

بسیار مفید برای مو

منبع عالی پتاسیم، اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ است که همه این مواد، تقویت کننده فولیک های مو است.مصرف منظم روغن گردو از طاسی پیشگیری می کند.خاصیت مرطوب کننده دارد و در نتیجه ضدشوره است.از بروز عفونت بر اثر کچلی پیشگیری می کند.


خواص گردو : درمان یبوست

گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ ها و در نتیجه درمان یبوست می‌گذارد. در واقع باعث می‌شوند روده ها کار دفع را راحت‌تر انجام دهند.توجه داشته باشید با مصرف گردو علاوه بر ویتامین E، ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین B، پتاسیم، آهن، مس و روی نیز عایدتان می‌ شود.


مصرف گردو و  کاهش کلسترول

گردو سرشار از «استرول‌ های گیاهی» است و برای همین می‌تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد. استرول‌های گیاهی دارای یک بافت شیمیایی هستند که به کلسترول نزدیک است. برای همین می‌توانند در روده‌ ها کلسترول بد را به خود جذب کنند و میزان آن را کاهش دهند. زمانی که کلسترول بد خون کاهش پیدا می‌کند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند مشکلات عروق کرونری نیز کاهش می‌ یابد.

تاریخچه درخت گردو

گردو با نام علمی Juglans regia از خانوادهٔ Juglandaceae که در فارسی دری چهار مغز خوانده می شود ، از میوهای گرد، با دو پوسته، یکی نرم و سبزرنگ که به تدریج خشک می‌شود و از بین می‌رود و دیگری سخت و چوبی است. مغز آن خوراکی است و روغن فراوان دارد. گردو، میوه مغزدار باارزشی است که انواع مختلفی دارد. گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ ها و مواد معدنی است. واژه جوز معرب گوچ پارسی میانه به همین معنی است.مغز گردو و بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا ۳ در میان مواد غذایی گیاهی هستند.

مهمترین گردو های موجود دردنیا معروف به گردوی ایرانی است، زیرا ابتدا از ایران به خاور میانه و از آنجا به یونان و روم و سپس به انگلستان و بعد به آمریکا برده شده است. گردو ی ایرانی تنها گونه‌ای از این خانواده است که مغز آن از نظر خوراکی مصرف اقتصادی دارد. گردوی معمولی درختی است یک پایه که بلندی آن از ۱۰ تا ۲۵ متر قابل تغییر است، گردو دارای برگهای مرکب شانه‌ای است و درختی یک پایه است که گلهای نر و ماده روی یک درخت به صورت جدا گانه ظاهر می‌شوند. گامت‌های ماده گردو دگر گشن است گرده افشانی آن به وسیله باد انجام می‌شود و حشرات در آن نقشی ندارند.برابر بررسی‌های دیرین شناسی گیاهی و گرده‌شناسی در روی کرهٔ زمین، گونه‌های مختلف گردو از زمان‌های بسیار قدیم به ویژه از دوران سوم زمین‌شناسی وجود داشته است. از دوران چهارم زمین‌شناسی به بعد آثار درخت گردو از جمله گردهٔ آن در کشورهای اروپای شرقی به دست آمده است.منشاء درخت گردو را آسیای غربی و نواحی هیمالیا می‌دانند. مغز گردو نوعی خشکبار مقوی است که با خارج کردن آن از پوسته سخت گردو قابل استفاده‌است. مغز گردو را با نام غذای مغز نیز بیان کرده‌اند، زیرا مغز گردو سرشار از امگا۳ است که باعث کارکرد بهتر مغز می‌شود. ۱۵ درصد از چربی‌های مغز گردو از نوع غیر اشباع است که برای سلامتی بدن بسیار مفید و سودمند هستند.یک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود ۸٫۹۰ درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می‌ کند.

خواص گردو , عکس گردو ,فواید گردو ,درخت گردو ,مغز گردو ,مضرات گردو , خاصیت گردو

عکس درخت گردو


خواص گردو در بالا بردن قدرت باروری مردان

آمار جهانی نشان می‌ دهد که از هر شش زوج یک زوج با مشکل ناباروری روبه رو هستند و ۴۰ درصد مشکل از طرف مردها می‌باشد.پیش از این نیز محققان ثابت کرده بودند که مصرف گردو روی باروری مردها معجزه می‌کند. این ماده‌ی غذایی مفید سرشار از اسید های چرب امگا ۳ می‌باشد که کیفیت اسپرم را بهبود می‌بخشد. پس اگر قصد پدر شدن دارید حتماً گردو میل کنید.


خواص ضد پیری گردو

اگر برای داشتن پوستی جوان و شاداب به دنبال انواع کرم‌ های ضد چروک هستید بهتر است این آیتم را با دقت بیشتری بخوانید. اگر نمی‌خواهید دست روزگار به این زودی‌ها پوست شما را پر از نقش و نگار کند گردو میل کنید. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که گردو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که پوست را جوان نگه می‌دارند.
گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ها می‌گذارد. در واقع باعث می‌شوند روده ها کار دفع را راحت‌تر انجام دهند.باید بدانید که مصرف ۲۵ گرم گردوی تازه حدود ۱۵ درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین E را تأمین می‌کند. حتماً هم می‌دانید که ویتامین E ویتامین جوانی است. یعنی چین و چروک را از پوست دور می‌کند. علاوه بر این گردو حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می‌باشد که اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند و باعث پیری آن‌ها می‌شوند. توجه داشته باشید با مصرف گردو علاوه بر ویتامین E، ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین B، پتاسیم، آهن، مس و روی نیز عایدتان می‌شود.


خواص گردو در محافظت از پوست

ویتامین B موجود در آن، کاهش دهنده استرس است که در شادابی و حفظ سلامت پوست نقش مهمی دارد. استرس بالا منجر به چین و چروک زود رس می شود. ویتامین های B و E موجود در گردو با رادیکال های آزاد مقابله می کند.روغن گردو باعث رطوبت پوست می شود. با تغذیه پوست، سلول های سالم تر و باطراوت تر تشکیل می شود.استفاده منظم از روغن گردوی کمی ولرم برای دور چشم، سیاهی دور چشم را کاهش می دهد. عصاره این روغن، کاهش دهنده پف و آرامش دهنده چشم است.روغن گردو نیز برای محافظت از پوست و خشکی آن توصیه می‌شود.


فواید گردو در پیشگیری از سرطان پروستات

تحقیقات نشان می دهد اکسیداسیون چربی‌ ها در جریان خون به سلامت فرد آسیب می‌ زند و منجر به آترواسکلروزیس (‌تصلب شرائین) می‌شود و رژیم حاوی گردو اکسیداسیون لیپیدهای­خون را کاهش می‌دهد. به علاوه گردو حاوی فلاونوئیدی بنام اسید الاژیک است که این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مسدود کند.یک مطالعه جدید از محققان در دانشگاه کالیفرنیا دیویس نشان می دهد رژیم غذایی غنی از گردو یا روغن گردو می تواند رشد سرطان پروستات را کند نماید.آقایان با مصرف روزانه چند عدد گردو می توانند از این سرطان پیشگیری کنند.


خاصیت گردو برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

استروژن رشد برخی از تومورهای سینه را تحریک و تشدید می کند.تحقیقات پژوهشگران دانشگاه مارشال در امریکا نشان می دهد که مصرف روزانه گردو خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده و همچنین رشد تومور را در بیماران مبتلا به این سرطان مهار می کند مصرف روزانه دو مشت گردو احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.بر اساس این مطالعات استرول های گیاهی موجود در گردو، گیرنده های استروژن را مهار نموده و از طریق این مکانیسم از سرطان سینه پیشگیری می نمایند، زیرا استروژن رشد برخی از تومورهای سینه را تحریک و تشدید می کند.متخصصان علم تغذیه معتقدند که گردو به عنوان بخش سالمی از رژیم غذایی روزانه نه تنها خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد، بلکه از بیماری های شایعی همچون بیماری های قلبی- عروقی و دیابت نیز پیشگیری می نماید.در این تحقیق مشخص شد که با مصرف روزانه گردو، سرعت رشد سرطان سینه ۵۰ درصد کاهش می یابد. این مطالعه همچنین نشان داد که رشد و پیشرفت تومورهای سینه در موش های آزمایشگاهی حداقل ۳ هفته به تاخیر می افتد که این زمان برای انسان ۹ سال تخمین زده شده است.


خواص گردو برای درمان کم خونی

جوشانده برگ یا پوست سبز گردو برابر تجویز فوق درمان کم خونی و ضعف است . ۲۰ تا ۳۰ گرم از پوست سبز گردو یا خشک آن را در یک لیتر آب به مدت یک ربع بجوشانید و صاف کنید و قبل از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.


گردو خوراکی بسیار مفید برای دوران شیردهی و بارداری

مصرف گردو در دوران بارداری برای سلامت اعصاب جنین لازم است.اگر زن حامله روزی یک عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شکمش زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.مادران شیرده در برنامه غذایی خود حتما از گردو استفاده کنند.


خواص گردو برای از بین بردن موهای زائد

موهای صورت در ابتدا به ندرت رشد می کنند و بعد از یک مدت به طور کامل ناپدید می گردد. این را می توان با دنبال کردن تمریناتی طی چندین ماه به دست آورد. این راه درمانی بر روی هر نقطه از بدن قابل امتحان است. روش آماده سازی و درمان : تعداد زیادی پوست گردو را بسوزانید. خاکستر حاصل شده را داخل آب بریزید( یک قاشق غذاخوری خاکستر به همراه یک لیتر آب).اجازه دهید مخلوط به دست آمده ۱۲ ساعت استراحت کند. یک پنبه را به این ماده آغشته کرده و به محل موهای زائد بزنید. این کار را چندین بار در روز (هر بار ۱۵ دقیقه) تکرار کنید.

همچنین : بخوانید  خواص ریحان , فواید ریحان , سبزی ریحان , خاصیت ریحان , ریحان بنفش

فواید گردو در کاهش قند خون

از آنجایی که میوه گردو دارای خواص متعددی در طب سنتی می باشد پوسته های خشک داخل گردو نیز که در کناره های مغز گردو وجود دارد یکی از منابع با ارزش برای جلوگیری از افزایش قند خون است اما متاسفانه اکثر افراد آن را به عنوان ضایعات دور می ریزد.بررسی ها نشان می دهند که خوردن این پوسته های خشک نیز کمک فراوانی به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت و یا افرادی که در مرز ابتلا به دیابت قرار دارند می شود.


فواید گردو در بهبود بیماری های قلبی

گردو قابلیت پایین آوردن سطح کلسترول خون را دارد. از طریق مطالعات مختلفی که در سرتاسر جهان صورت گرفته است، فواید گردو روشن شده است. مصرف گردو نه تنها برای کاهش سطح کلسترول خون مفید است، بلکه همچنین مصرف گردو باعث کاهش خطر بیما ری های قلبی و التهاب می شود.طبق تحقیقات تازه خوردن گردو بعد از غذا ممکن است باعث کاهش آسیب هایی شود که غذاهای چرب به سرخرگ ها وارد می کنند.گردو غنی از ترکیباتی است که تا حدودی از سفت شدن سرخرگ ها جلوگیری و به حفظ انعطاف پذیری آنها کمک می نماید .گردو حاوی آرژینین، یک آمینو اسید است که بدن از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند. وجود این ماده برا ی حفظ خاصیت انعطاف پذیری قلب لازم است .گردو همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و اسید آلفا-لینولئیک (ala)- یک نوع اسید چربی امگا۳ نباتی با خواص بهداشتی است. به گفته محققان و کارشناسان تغذیه مصرف بالای این اسید چرب فرد را در برابر حمله قلبی محافظت می‌کند.به گزارش هلث سنترز، محققان دانشگاه لومالیندا دریافته‌اندکه با افزودن چند گردو به رژیم غذایی روزانه می‌توان از خطر بیماری قلبی کاست.


گردو مفید برای لاغری

اگر تصمیم گرفته‌اید چند کیلویی لاغر شوید بدانید گردو می‌تواند همیار خوبی برای رسیدن به خوش اندامی باشد. به خاطر این که اگر قبل از غذا یک مشت گردو (۳۰ گرم) میل کنید بدون شک اشتهایی برای پرخوری و به خصوص صرف دسرهای خامه‌ای و غیره نخواهید داشت. در این صورت نه تنها پرخوری نمی‌ کنید بلکه کلی فیبر هم نصیبتان می‌شود. به خاطر این که گردو سرشار از فیبر است برای همین سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. زمانی که فیبرها وارد معده می‌ شوند آب را به خود جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند. برای همین به این زودی‌ ها گرسنه‌ تان نمی‌شود.


خواص گردو , عکس گردو ,فواید گردو ,درخت گردو ,مغز گردو ,مضرات گردو , خاصیت گردو

مغز گردو


نگاهی به دیگر خواص مفید گردو :

#مصرف گردو را در رشد فیزیکی کودکان بسیار مفید است.والدین سفره غذایی کودکان را با این ماده غذایی غنی کرده تا مقدار انرژی روزانه‌ لازم بدن کودک خود را فراهم کنند.

#مفید دردرمان اگزما و به وجود آمدن لکه های قرمز رنگ در پوست

#چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند.
#مصرف روزانه ۲ عدد گردو می‌تواند تاثیر زیادی در تسکین و درمان ریفلاکس معده داشته باشد.

# ۵۰ گرم برگ گردو را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت چند دققیه بجوشانید این جوشانده برای شست و شوی زخم ها و التیام انها بسیار مفید است .

#گردو خون ساز و تصفیه کننده خون است.
#گردو درمان کننده بیماریهای ریوی است.
#گردو مسکن دل پیچه است.

#جلوگیری از لخته شدن خون
#جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا
#اگر از گردو و عسل و مربا درست کنید برای اشخاص لاغر وتقویت و تحریک نیروی جنسی مفید است.
#مربای گردو ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند.
#خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.
#خوردن گردو برای تقویت جنسی مفید است.
#جلوگیری ازفراموشی و آلزایمر

#گردو را با انجیر و موز بخورید مقوی حواس و مغز است.
#کمک به بهبود تنگی نفس
#پیشگیری از ورم مفاصل
#درمان ورم روده و معده: ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ گردو را به مدت ده دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کنید، برای ورم معده و روده به عنوان کرم کش ۳ فنجان در روز از این دم کرده را بنوشید .
#دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل مفید است.
#درمان خستگی و ورم : دم کرده ۵۰ گرم برگ گردو در یک لیتر آب را در آب وان بریزید این حمام آرام بخش خستگی است و ورم را بر طرف می کند همچنین در مورد مداوای سرمازدگی و بیماریهای پوستی تجویز میشود.
#درمان ورم لثه ولوزه : دم‌کرده فوق را به میزان حجمش با آب رقیق کنید و آن را غرغره کنید تا ورم لثه و لوزه شما درمان شود .
#جوشانده برگ درخت گردو درمان کننده سر درد ، سرمازدگی و بیماریهای پوستی است.
#برای داشتن خواب آرام
#افزایش قدرت سیستم ایمنی
#برگها و پوست گردوبخاطرماده تلخ وتانن آن­ درمداوای بیماری‌های پوستی مفید واقع می‌شوند.
#اگر پوست تاز گردو را به دندان و لثه بمالید لثه و دندان را تقویت می کند.
#قسمت سبز و تازه میوه گردو را اگر با آب بجوشانید و موهای خود را با آن رنگ کنید رنگ قهوه ای به مو می دهد .
#افزایش قابلیت ارتجاعی رگ ها
#درمان بیماری های قلبی و محافظت از قلب
#تقویت هوش
#محافظت از استخوان
#روغن گردو درمان کننده دردهای مفاصل است و جذب مواد غذایی را آسان می کند.
#درمان بیش فعالی یا هایپراکتیوی، مشکلات رفتاری، کج خلقی و مشکلات خواب در کودکان .
#حاوی آنتی اکسیدان
#دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ترشحات زنانه و بیماری سل مفید است.
#برگ تازه درخت گردو حشرات موذی مانند بید و ساس را از بین می برد.
#شیره قسمت سبز میوه را اگر چند بار روی زگیل بمالید آنرا از بین می برد.


ارزش غذایی ۱۰۰ گرم مغز گردو :

آب  ۳/۵ گرم
پروتئین  ۱۴/۸ گرم
مواد چربی  ۶۵ گرم
مواد نشاسته ای  ۱۳ گرم
کلسیم ۱۰۰ میلی گرم
فسفر   ۳۸۰ میلی گرم
آهن  ۳ میلی گرم
سدیم  ۲ میلی گرم
پتاسیم  ۵۰ میلی گرم
ویتامین آ  ۳۰ واحد
ویتامین ب۱ ۰/۳۵ میلی گرم
ویتامین ب۲ ۰/۱۲ میلی گرم
ویتامین ب۳  ۱ میلی گرم
ویتامین ث  ۲ میلی گرم


خواص گردو , عکس گردو ,فواید گردو ,درخت گردو ,مغز گردو ,مضرات گردو , خاصیت گردوخاصیت گردو


نکاتی در مورد نحوه نگهداری و مصرف مغز گردو :

افراد می‌بایست در نگهداری و خرید این ماده غذایی نکات بهداشتی را رعایت کنند ، چرا که گردو منبع غذایی غنی از چربی بوده و چربی موجود در آن در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت اکسیده شده و منجر به تغییر در ترکیبات و بروز طعم نامطبوع در آن می‌شود. مغز گردو را در ظرف سربسته در داخل فریزر نگهداری کنید تا کهنه نشود.مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود .مصرف روزانه ۳۰ گرم از این ماده‌ی غذایی کافی است.


چه کسانی باید در خوردن گردو احتیاط کنند :

۱-کسانی‌ که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند .

۲-کسانی که دچار حساسیت هستند گردو کمتر مصرف کنند.

۳-گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند.


مضرات گردو :

۱-زیاده روی در مصرف گردو ، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود.

۲-خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطرناک است.

۳-به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشتر مصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آور است .


همچنین بخوانید:

خواص آلبالو

خواص پرتقال

خواص بومادران

خواص انگور

خواص موز

خواص انار

خواص لیمو ترش

خواص گوجه فرنگی

خواص سیر

خواص پیاز

خواص پسته

فواید کامل گردو | خواص دارویی گردو چیست