ارزش انسان به افکار و باورهای اوست
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص موز Banana عکس های موز و فواید موز میوه

خواص موز Banana + عکس

خواص موز , بهترین خواص موز , جدیدترین خواص موز , عکس موز

خواص موز Banana عکس موز و فواید موز میوه خواص موز بهترین خواص

موز جدیدترین خواص موز عکس موز نکاتی درباره

خرید و نگهداری موز آلرژی به موز خوردن میوه خام موز

خواص موز – عکس موز – موز زرد

خواص موز

موز نام میوه و گیاهی است که بومی مناطق حاره‌ای جنوب شرق آسیا، شبه جزایر مالزی و استرالیا می باشد. موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان کشت می شده است؛ در سال ۱۴۸۲ پرتغالی ها موز را در سواحل گینه پیدا کرده و به جزائر قناری بردند و سپس به وسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریکا برده شد؛ این گیاه امروزه در تمام مناطق گرمسیری که از رطوبت مطلوبی برخوردار باشند کاشت می‌شود.

از آنجائی که گیاه موز تا حدودی بلند و مستقیم و محکم می‌باشد، به اشتباه به آن درخت می‌گویند، در حالی که واقعیت آن است که موز گیاهی است علفی و شبیه درختچه است و اجزای این گیاه فقط شاخه‌هایی هستند که پس از دادن میوه خشک شده و از بین می‌روند. این شاخه‌ها به بلندی دو تا هشت متر می‌توانند برسند و برگ‌های آن نیز تا سه و نیم متر می‌ رسد. گل های این گیاه مجتمع و بصورت سنبله بوده و میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن به رنگ زرد در می آید؛ میوه موز به صورت خوشه در انتهای ساقه تشکیل می‌شود.

خواص موز , بهترین خواص موز , جدیدترین خواص موز , عکس موز

خواص موز – درخت موز

دلیل کاشت گیاه موز، میوه‌ آن و همچنین تولید فیبر و نیز زیبایی می باشد. کشورهای هند، چین، اوگاندا، فیلیپین و اکوادور به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان و کشورهای اکوادور، کاستاریکا، کلمبیا و فیلیپین بزرگترین صادرکنندگان موز در جهان هستند. موز را هنگامی که هنوز سبز است از درخت چیده و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند. این گیاه انواع مختلف داشته و یک نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است که مزه شیرینی دارد . در کشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در کشورهای آمریکای لاتین موز را ورقه ورقه کرده و در آفتاب خشک می کنند. هنگامی که موز انتخاب می کنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است . کمتر کسی در دنیا پیدا می شود که خوردن موز را دوست نداشته باشد مگر اینکه این میوه حساسیتی برای او به وجود بیاورد. این میوه لذیذ که خود یک وعده غذای طبیعی به شمار می رود شامل مواد مغذی بیساری می باشد.

خواص موز برای افسردگی

مصرف موز به درمان افسردگی و بهبود خلق و خوی فرد کمک میکند. موز حاوی تریپتوفان است که این ماده در گوشت بوقلمون نیز یافت می شود که بر اساس پژوهش های انجام شده مشخص شده که این ماده در بهبود خلق وخوی و ایجاد احساس ارامش و تسکین علائم افسردگی نقش دارد، اما شاید از ما بپرسید که چگونه این عمل به وقوع می پیوندد؟ جواب ساده است تریپتوفان موجود در موز تحت تاثیر ویتامین ب قرار گرفته و باعث تبدیل آن به سروتونین میشود . و سروتونین که ازآن به هورمون شادی یاد می شود کمک زیادی در بهبود خلقو خوی فرد و ایجاد احساس ارامش می کند.

تصور می شود که میزان کم سروتونین در مغز موجب ابتلا به افسردگی می شود. این گروه همچنین متوجه شدند که عصاره پوست موز با بازسازی سلول های شبکیه، از این ناحیه در برابر آسیب ناشی از نور محافظت می کند. محققان معتقدند که مصرف پوست موز از طریق مصرف آب ناشی از جوشاندن پوست موز و یا انداختن پوست موز در آب میوه گیری و نوشیدن آب آن به کاهش افسردگی کمک می کند.

محققان ضمن توصیه مصرف روزانه یک عدد موز کامل اعلام کردند: با ادامه مصرف روزی یک عدد موز به مدت یک ماه می توان اثرات کاهش هر گونه ناراحتی ناشی از افسردگی را مشاهده کرد. محققان به افراد شاغل نیز توصیه می کنند که هر روز یک عدد موز با خود سر کار ببرند و در مواقع تنش و یا هر نوع فکر یا موضوع ناراحت کننده‏ای، برای مدت ۵ دقیقه استراحت کرده و یک عدد موز بخورند.

خواص موز و یبوست

مانند بسیاری دیگر از میوه ها و سبزیجات موز نیز خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – غنی از فیبر می باشد، گنجاندن موز در سبد غذایی شما کمک می کند تااز ابتلا به یبوست جلوگیری کنید و عادات روده ای خودرا منظم کنید موز همچنین باعث بازگشت عملکرد روده ای به حالت طبیعی شده بر اساس تحقیقات انجام شده موز به دلیل داشتن فیبر فراوان می تواند به هضم غذا نیز کمک کند.

خواص موز و افزایش قدرت مغز

موزعلاوه بر داشتن ویتامین ب همچنین یک خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – غنی از پتاسیم نیزمی باشد پتاسیم یک مایه حیاتی برای قلب، کلیه و سایر ارگانهای بدن می باشد علاوه بر اینها سلولهای مغز نیاز زیادی به پتاسیم دارندو کمبود ان می تواند به اسیب های مغزی و ایجاد مشکلات شناختی منجر شود بر اساس گذارشات منتشر شده ثابت شده است که پتاسیم در تقویت حافظه نیز نقش دارد. بر طبق آزمایش های انجام شده محققان دریافتند که مصرف ۲۰ روزه مکملهای پتاسیم سطح رادیکال های ازاد مضر را به میزان قابل توجی کاهش دهدو همچنین مانع اسیبهای اکسداتیو شود. آسیبهای اکسیداتیو باعث کاهش عملکرد مغز می شوند که پتاسیم به عنوان یک سد در مقابلاین اسیبها عمل می کند.

خواص موز : سیستم عصبی

موز عالی از پنج نوع ویتامین ب می باشد که انها شامل: تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین و فولات می باشند ویتامین ب نقش حمایتی دربهبود عملکرد سیستم عصبی داشته و به بهبود عملکرد قلب و عضلات نیز کمک می کند ویتامین ب به عنوان نقش اساسی در واکنشهای بیوشیمایی در بدن نیز فعالیت میکند.

خواص موز : فشارخون بالا

گفته می شود که مصرف بالای نمک و کمبود کلسیم تاثیرات منفی بر فشارخون دارد. خیلی مهم است که میزان پتاسیم خون را در حد متعادل نگه دارید و موز یکی از بهترین منابع پتاسیم به شمار می رود. توصیه می شود که صبح ها یک عدد موز مصرف کنید تا بتوانید فشارخونتان را همیشه در بهترین وضعیت نگه دارید.

خواص موز : استرس

استرس متابولیسم بدن را بالا می برد و همین مسئله باعث پایین آمدن سطح پتاسیم در بدن می شود. با مصرف موز بخاطر محتوی بالای پتاسیمی که دارد می توانید این تعادل را ایجاد کرده و عملکرد قلبتان را طبیعی کنید. همچنین موز به حفظ تعال آب و مایعات در بدن نیز کمک می کند.

فواید میوه موز در علائم پیش از قاعدگی

موز سرشار از ویتامین B6 است که تاثیر مثبتی بر سطح گلوکز در خون دارد و گفته می شود که ویتامین B به کاهش علائم قبل از قاعدگی کمک می کند. موز درد داخل شکم و کمر را کاهش داده، اختلالات روحی و عصبی را تنظیم کرده و به حفظ آب داخل بدن کمک می کند.

خواص موز و تقویت استخوان ها

موز به رشد و تقویت سلامت استخوان‌های بدن کمک می‌کند و این امر از دیگر اثرات وجود پتاسیم در موز است زیرا پتاسیم با افزایش از دست رفتن کلسیم بدن از طریق ادرار (که در نتیجه مصرف نمک زیاد این اتفاق می‌افتد)، مقابله می‌کند و مانع از این می‌شود که استخوان‌ها به سرعت نازک شده و تحلیل بروند.

خواص موز :کلسترول بالا

گَرد موز برای پایین آوردن کلسترول مناسب است. کسانی که کلسترول خون آنها نوع LDL زیاد است بهتر است به مدت ۱۴ شب شام فقط موز بخورند.

فواید موز برای ورزشکاران

یک موز رسیده که دارای نقاط و لکه های قهوه ای زیادی است، دارای حدود ۲۳ گرم قند و ۲ گرم نشاسته است. قند آن به سرعت هضم شده و جذب دیواره روده کوچک گشته و بدین طریق وارد جریان خون می شود. بنابراین موز یک میان وعده عالی پس از انجام ورزش است، زیرا در این هنگام سوخت سریع قند در طی یک ساعت فعالیت مورد نیاز می باشد تا به عضلات امکان بازسازی ذخایر کربوهیدراتی شان (گلیکوژن) را دهد.
موز غذای خوبی برای ماهیچه‌ها می‌باشد. پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف تنها دو عدد موز برای تأمین انرژی لازم جهت ۹۰ دقیقه فعالیت بدنی سخت، کفایت می‌کند و به همین دلیل است که موز میوه شماره یک ورزشکاران برتر جهان است.

خواص موز : بیماری های های گوارشی

موز برای رفع ناراحتی های معده و اسهال های مزمن مفید است.
موز تقویت‌کننده و آرامش‌دهنده معده است. موز اسید اضافی معده را به حال طبیعی درآورده و مانند یک آستر، جدار معده را پوشانده و باعث کاهش ناراحتی می‌گردد.
موز، سلول های پوششی سطحی معده را تقویت و مقاوم می کند و موجب می شود که سد مقاومی در برابر نفوذ عوامل زیان آور ایجاد گردد.
نظر دانشمندان این است که در موز به طور مسلم یک عامل شفابخش نیرومندی وجود دارد که برای بهبود سلول های فرسوده زخم ها و همچنین جلوگیری از التهاب معده بسیار مفید است.
موز درمان‌کننده زخم معده و روده می‌باشد.
موز برای شفای سلولهای فرسوده اولسرها و همچنین جلوگیری از گاسترین و التهاب معده بسیار مفید است.
موز حاوی پکتین (نوعی فیبر محلول) است که حرکات لوله‌های گوارشی را متعادل کرده و باعث بهبود یبوست می‌شود.
موز ملین بوده و به عنوان درمان اسهال و اسهال خونی کاربرد دارد.
در طب سنتی هند موز نارس را ایجادکننده یبوست می دانند. در واقع موز در صورتی که رسیده باشد، ملین است و در عین حال برای درمان اسهال ساده و اسهال خونی مفید است و بهبود زخم های روده را تسریع می کند.
درمان زخم‌های روده راسریع می‌کند و برای رفع بی‌نظمی واختلال روده‌ ها مفید می‎باشد.

خواص موز : بارداری و شیردهی

موز از سقط جنین جلوگیری می‌کند. خانمهایی که بچه سقط می‌کنند موز بخورند.
موز در خانم‌های باردار سوزش معده و تهوع‌ صبحگاهی را رفع می‌کند.
موز حاوی پتاسیم بوده و به مبارزه با خستگی در دوران بارداری و کسب سریع انرژی کمک می کند. علیرغم جستجوی فراوان برای پیدا کردن سرنخی در مورد ارتباط مصرف موز در بارداری و افزایش خطر ابتلای جنین به بیماری یرقان(زردی)، به نظر می رسد با توجه به منابع انگلیسی زبان موجود چنین چیزی صحت نداشته باشد.
البته برخی منابع مصرف موز توسط زنانی که نوزادان آنها دارای یرقان هستند را در دوران شیردهی ممنوع اعلام کرده اند.
موز به دلیل پتاسیم بالایی که دارد به بهبودی سریع در دوران نقاهت کمک شایانی می‌کند.

فواید موز برای کاهش وزن

به دلیل جذب سریع قند موز، این میوه دارای شاخص گلیسمی بالایی است. افرادی که تمایل به کنترل وزن دارند، نباید از موز رسیده استفاده کنند. موزهایی که به رنگ زرد هستند دارای شاخص گلیسمی متوسطی می باشند. (این شاخص نشان می دهد به ازای مقدار مشخصی از یک ماده غذایی مقدار قند خون چقدر بالا می رود و این شاخص نسبت به گلوکز که دارای شاخص گلیسمی ۱۰۰ است سنجیده می شود.)

فواید موز برای دیابت

موز نارس برای افرادی که می خواهند مقدار قند خون خود را ثابت نگه دارند، از قبیل بیماران دیابتی، مفید است. یک موزی که غالبا سبز بوده و نواحی زرد کمتری در پوست خود دارد، دارای ۲ گرم قند و ۲۳ گرم نشاسته است. نشاسته آن که تحت عنوان «نشاسته مقاوم» شناخته شده است، به خوبی در روده کوچک هضم نمی شود. این ماده از روده بزرگ عبور نموده و پس از تجزیه توسط باکتری های روده، وارد جریان خون شده و به عنوان منبع انرژی به کار می رود. این تجزیه آهسته مواد نشاسته ای در موز نارس منجر به افزایش تدریجی و آهسته مقدار قند خون می گردد. به دلیل جذب سریع قند موز، این میوه دارای شاخص گلیسمی بالایی است. موز رسیده برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود.

خواص موز : سالمندان

کمبود پتاسیم سبب افسردگی و فراموشی می شود. افراد سالمند، از این نظر بسیار آسیب پذیر هستند، زیرا تمایل به مصرف میوه و سبزی های تازه در آنها کمتر است.موز رسیده که سرشار از پتاسیم می باشد، دارای قابلیت جویدن و هضم آسانی نیز می باشد.یک موز رسیده نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به پتاسیم را به میزان ۱۱ درصد تأمین می کند.

خواص موز : بیماریهای قلب

پتاسیم موز نه تنها از طریق کاهش فشار خون، بلکه به وسیله ممانعت از فعالیت رادیکال های آزاد مخرب و همچنین به وسیله پیشگیری از تشکیل لخته خون، به حفظ سلامتی قلب کمک می کند. دانشمندان هندی اخیرا کشف کرده اند که وجود موز نارس در خوراک موش های آزمایشگاهی مانع افزایش کلسترول بد خون (LDL) می شود. به علاوه موز سبب افزایش کلسترول خوب خون (HDL) می گردد. محققان این خاصیت را مدیون وجود مقدار زیادی الیاف گیاهی (فیبر) در موز نارس می دانند. به نظر می رسد که موزهای رسیده نیز به علت داشتن مقدار زیادی پکتین، کلسترول خون را کاهش می دهند. زیرا مقدار پکتین موجود در موز از سیب هم بیشتر است. لازم به ذکر است که پکتین نوعی فیبر محلول است که تأثیر آن در کاهش کلسترول خون به اثبات رسیده است.
موز به دلیل برخورداری از پتاسیم، سیستم گردش خون را تنظیم می‌کند و خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. در واقع به دلیل وجود همین ماده حیاتی، موز برای افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند، مناسب است. موز برای کسانی که دچار بیماری قلبی هستند یک غذای خوب است به عنوان شام یک عدد میل شود.
بیماران قلبی که هر روز آسپرین می خورند بهتر است قبل از آسپرین یک عدد موز بخورند.

فواید موز برای پوست

برای تسکین خارش بدن موز نرم را کوبیده با آب لیمو مخلوط کرده در محل خارش بمالید.
برای از بین بردن حلقه‌های روی گردن و از بین بردن چین و چروک گردن موز کاملاً رسیده یک عدد نصف استکان روغن بادام شیرین یک قاشق عسل اینها را خوب له نموده روی باند پهن نموده دور گردن بپیچید به مدت ۲ ساعت بگذارید بماند.
برای باز شدن رنگ چهره و از بین بردن لکه‌های سیاه موز را با تخم خربزه مخلوط نموده به روی لکه‌ها بمالید.
برای التیام زخم‌ها و جلوگیری از سوختگی پوست موز را سوزانده گرد آن را روی زخم بریزید.
قرار دادن قسمت داخلی پوست موز روی جای نیش حشرات بر پوست، خارش و سوزش آن را از بین می‌برد.
موز یک ماده حفاظت‌کننده می‌باشد و اثر آن بر روی زخم بیش از هر داروهای گران‌قیمتی است.
ضماد موز برای سوختگی در اثر آتش مفید و اگر بلافاصله بکار رود از تاول زدن جلوگیری می‌کند.

خواص موز : کودکان

همان قدر که خوردن میوه برای بزرگسالان لازم و ضروری است، در کودکان هم دریافت روزانه ۲ تا سه واحد میوه ضرورت بسیاری دارد. یکی از این میوه ها ، موز می باشد که خطر ابتلا به سرطان خون را در کودکان کاهش می دهد. کودکان موز  را دوست دارند زیرا شیرینی طبیعی دارد و هرچه میوه رسیده تر باشد، شیرینی آن نیز افزایش می یابد و انرژی زیادی را برای رشد کودکان فراهم می کند. موز یکی از منابع غنی پتاسیم الکترولیت است که توسط عضلات مصرف می شود و شیمیایی خون را تنظیم می کند. همچنین برای نوزاد ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، آهن و روی فراهم می کند.
گفته می شود، اگر کودک در سال های اولیه زندگی اش موز، پرتقال و آب پرتقال بخورد، احتمال ابتلای او به سرطان خون در کودکی کم می شود. هم چنین فیبر موجود در موز  به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک می کند. به علاوه، موز رسیده حاوی پکتین، فیبر محلول است که همه چیز را از طریق دستگاه گوارش به حرکت وا می دارد و از یبوست جلوگیری می کند. البته به یاد داشته باشید که موز کال می تواند تاثیر معکوس داشته باشد و موجب یبوست شود.

اگر کودک شما دوره نقاهت خود را پس از اسهال طی می کند، موز  می تواند در جایگزینی الکترولیت های از دست رفته مفید باشد. اگر همچنان این فواید برای شما کافی نیست باید بگویم که موز برای استخوان و دندان ها نیز مفید است، زیرا مصرف آن کلسیم بدن را تامین می کند. موز تسکین دهنده دستگاه گوارش است

موز برای کودکان به عنوان غذای اصلی شناخته می شود. جدا از خاصیت مقوی بودن اش، موز رسیده به آسانی قابل هضم است و راحت برای مصرف آماده می شود.
موز  تسکین دهنده دستگاه گوارش نیز است. منابع بسیاری موز را به عنوان غذای اصلی کودکانی که مشکلات گوارشی دارند، توصیه می کنند. اگر چه بسیاری از والدین این را تکذیب می کنند.
اگر می خواهید موز را به عنوان غذای اصلی به کودک خود دهید، به سادگی یک موز رسیده را پوست بکنید، سپس آن را با چنگال له کنید. می توانید مقداری شیر مادر یا شیر خشک به آن اضافه کنید تا مناسب کودک تان شود. اگر کودک شما حداقل ۶ ماه دارد (سنی که به کودکان توصیه می شود خوردن غذای جامد را آغاز کند.) اضافه کردن مواد اضافی ضروری نیست.

خاصیت موز در درمان میگرن

مصرف موز می‌تواند سردرد‌های میگرنی را در مبتلایان به این بیماری تشدید کند.

خواص موز , بهترین خواص موز , جدیدترین خواص موز , عکس موز

خواص موز – موز سبز – موز زرد

نگاهی کوتاه به خواص موز

* بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد.
* موز ملین بوده و همچنین درمان اسهال و اسهال خونی است.
* موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و کم خون حتما باید موز بخورند.
* موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است.
* ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است.
* موز درمان زخم معده و روده می باشد.
* گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن کلسترول است.
* شیره گلهای موز درمان کننده اسهال خونی است.
* جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.
* موز به علت درا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط کنند.
* ریشه موز دفع کننده کرم معده است.
* موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.
* موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.
* برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.
* موز مدر است.
* غنی بودنش از پتاسیم در واقع یک شانس بزرگ برای ورزشکاران است. و فیبر فراوانش برای رودۀ کم کار بسیار مفید و کاراست.
* موز خشک شده مطمئناً سرشار از کربوهیدرات هاست. کربوهیدارت ها در موز خشک شده به دو شکل کربوهیدرات ساده (خصوصاً فروکتُز) و کربوهیدرات پیچیده (آمیدون) موجودند.
* موز دارای اثر آنتی اسید طبیعی در بدن است. بنابراین، خوردن موز باعث آرامش فعالیت معده می‌گردد
* موز رسیده که سرشار از پتاسیم می باشد، دارای قابلیت جویدن و هضم آسانی نیز می باشد. یک موز رسیده نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به پتاسیم را به میزان ۱۱ درصد تأمین می کند
* موز به دلیل مقدار زیاد آهنی که دارد، محرّک تولید هموگلوبین در خون می‌گردد و در نتیجه، در موارد کم خونی بسیار موثر است
* موز حاوی مقدار فراوانی «فروکتوالیگوساکارید» است که این ماده، پروبیوتیک های مفید برای دستگاه گوارش را به تحرک وامی دارد. فروکتوالیگوساکارید همچنین قابلیت جذب کلسیم در بدن را تقویت می کند.
* مصرف یک عدد موز در روز به میزان قابل توجهی خطر بروز علائم آسم را در کودکان کاهش می‌دهد.
* موز از نظر طب قدیم ایران معتدل و تر است و خون را غلیظ می کند . موز انرژی زیادی درد و چون نرم هست غذای خوبی برای کودکان و اشخاص مسن می باشد.
* قندی که در موز وجود دارد بسرعت قابل جذب است
* موز می‌تواند به کسانی که در تلاش برای ترک سیگارند کمک کند. ویتامین B6 و B12 ، پتاسیم و منیزیم موجود در موز به بدن در رهایی از اثرات کنار گذاشتن نیکوتین کمک می کند.
* میوه نارس و گل های پخته موز برای درمان بیماری قند مفید است. شیره گل های موز برای درمان اسهال خونی استفاده می شود و ساقه و ریشه آن برای رفع اختلالات خونی مفید است.
* موز حاوی مقدار اندک اما مورد نیاز ویتامین «آ» برای بدن است که این میزان برای حفاظت از چشم ها، حفظ بینایی و همینطور بهبود بینایی در شب حیاتی است.
* موز خشک شده عصرانه ای بسیار مناسب برای بچه هاست. این ماده غذایی انرژی مورد نیازشان را تأمین می کند نه چربی را، بر خلاف یک نان شکلاتی که سرشار از چربی و فاقد املاح معدنی است.
* موز تقویت کننده معده و نیروی جنسی است.
* موز درمان زخم معده و روده می باشد
* جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد
* موز به طور مسلم یک عامل شفابخش نیرومندی وجود دارد که برای بهبود سلول های فرسوده زخم ها و همچنین جلوگیری از التهاب معده بسیار مفید است.
* به دلیل کم بودن مقدار سدیم و زیاد بودن مقدار پتاسیم موز، این میوه برای افراد دارای فشار خون بالا بسیار ایده آل است. پتاسیم موز به طرق مختلف به کاهش فشار خون کمک می کند
* هنگامی که با استرس مواجه می‌شویم، سوخت و ساز بدنمان افزایش می‌یابد و در نتیجه، سطح پتاسیم بدنمان کاهش پیدا می‌کند. موز با مقدار زیاد پتاسیمی که دارد می‌تواند این تعادل را دوباره برقرار سازد.
* یکی از سریعترین روشهای رفع خماری و خمودگی، خوردن یک لیوان مخلوط شیر، موز و عسل است. موز معده را آرامش می‌بخشد و با کمک عسل، سطح قند خون را بالا می‌آورد و در همان حال، شیر نیز به تنظیم آب بدن کمک می‌کند.
* برای از بین بردن زگیل، پوست موز را از طرف داخل بر روی آن قرار می‌دهند و آن را با دقت با یک نوار چسب می‌بندند تا پوست تکان بخورد و زگیل را برطرف کند.
* موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصاً در سرد مزاجان تولید گاز معده می کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.
* موز دارای قندهای میوه نظیر گلوکز، ساکاروز و فروکتوز است که باعث تولید انرژی می شود. برای دیابتی ها ایده آل محسوب می شود.
* موز سرشار از فیبر است و به فعال بودن روده ها کمک می کند. در نتیجه اگر شما دچار یبوست همیشگی هستید پیشنهاد می شود موز را به طور مرتب در برنامه غذایی خود داشته باشید.
* در طب سنتی هند موز نارس را ایجادکننده یبوست می دانند. در واقع موز در صورتی که رسیده باشد، ملین است و در عین حال برای درمان اسهال ساده و اسهال خونی مفید است و بهبود زخم های روده را تسریع می کند.
* به دلیل جذب سریع قند موز، این میوه دارای شاخص گلیسمی بالایی است. موز رسیده برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود. همچنین افرادی که تمایل به کنترل وزن دارند، نباید از موز رسیده استفاده کنند.
* علاوه بر تغذیه سالم زندگی سالم – غنی فیبر ، موز حاوی پتاسیم بوده و بسیار برای درمان بیرون روی و اسهال حائز اهمیت و مفید است.
* موز سرشار از آهن بوده و قادر است به خوبی با کم خونی مقابله کند.
* یکی از راه های کاهش افسردگی و بهتر کردن روحیه است چرا که ترشح هورمون سروتونین را افزایش می دهد. سروتونین یک هورمون موثر برای بهبود روحیه است که می تواند با کمک تریپتوفان (نوعی اسید آمینه) موجود در موز ترشح شود. در نتیجه موز به افرادی که دچار افسردگی هستند توصیه می شود.
* همان طور که پیش تر ذکر شد ، موز تغذیه سالم زندگی سالم – پتاسیم است . در نتیجه می تواند برای افرادی که دارای فشار خون بالا و در معرض سکته قلبی هستند مفید باشد چرا که موز می تواند سطح فشار خون را کنترل کند.
* این میوه برای خانم های باردار بسیار ایده آل است. چرا که سوزش معده و تهوع های صبح گاهی را رفع می کند.
* موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب۶ ، ب ۱۲ ، منیزیم و پتاسیم است که می تواند با نیکوتین مقابله کرده و سرانجام به ترک سیگار کمک کند.
* علاوه بر افسردگی ، موز برای استرس بسیار نافع است. استرس سطح پتاسیم در بدن را کاهش داده و منجر به عدم تعادل سطح آب در بدن و تپش قلب می شود. سطح پتاسیم را کنترل کرده و از مشکلات بعدی جلوگیری می کند.
* موز نوعی بی اثر کننده اسید معده طبیعی است و همچنین جلوگیری کننده باکتری در سیستم گوارشی است و می تواند از زخم معده جلوگیری کرده و حتی درمان کند.
* موز به دلیل ارزش غذایی بالا می تواند در سلامتی استخوان ها و کلیه مفید باشد. در نتیجه موز به عنوان یکی از میوه هایی که از سرطان کلیه در زنان جلوگیری می کند شناخته شده است.
* موز بسیار غنی از کربوهیدرات است ، به همین دلیل  یکی از بهترین  انرژی های گیاهی را تشکیل می دهند. برای کودکان بسیار مناسب است، چون یک میوه  پر انرژی  است و به  به سرعت سیر میکند.  برای ورزشکاران بسیار خوب است
* موز از آن دسته میوه هایی است که مصرف آن برای همه افراد از پیر و جوان گرفته تا ورزشکار، توصیه می شود.
* موز دارای ویتامین های A ,C ,B می باشد همچنین موز میوه ای است حاوی آب، پروتیین،قند، چربی، کلسیم،فسفر، آهن و سرشار از پتاسیم و حاوی مقادیر قابل توجه فیبر است.
* این میوه غنی از انرژی، خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – سرشاری از پتاسیم است. این ماده معدنی به حفظ تعادل فشار خون و عملکرد قلب کمک شایانی می کند. پزشکان می گویند، یک موز متوسط ۴۶۷ میلی گرم پتاسیم و تنها یک میلی گرم سدیم دارد و به همین دلیل خوردن روزانه یک موز، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند.
* از سوی دیگر میزان فیبر موجود در موز بسیار قابل توجه است و این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد خوردن میوه های غنی از فیبر از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
* اخیرا نیز یک نظریه جدید مطرح شده و آن این است که می توان با خوردن موز،استخوان سازی کرد. به گفته محققان، خوردن موز به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و به همین دلیل سلامت استخوان ها را تضمین کرده و از افت کلسیم در آنها جلوگیری می کند. تاثیر موز در درمان زخم معده هم از مدت ها پیش به اثبات رسیده است.
* علاوه بر این اگر به سلامتی چشمانتان می اندیشید از خوردن موز غافل نشوید.
* پژوهشها ثابت کرده است که تنها دو عدد موز برای تأمین انرژی لازم جهت ۹۰ دقیقه فعالیت بدنی سخت، کفایت می کند و به همین دلیل است که موز، میوه شماره یک ورزشکاران برتر جهان است. بنا بر تحقیقات منتشر شده در «مجله پزشکی نیوانگلند»، خوردن موز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی به طور مرتب، خطر مرگ در اثر سکته مغزی را تا چهل درصد کاهش میدهد.
* موز از سقط جنین جلوگیری می کند. خانمهایی که بچه سقط می کنند موز بخورند.
* به خاطر وجود فسفر در موز برای هوش و حافظه کودکان و نوجوانان بسیار مفید است.
* یک نوشیدنی خوب برای تقویت نیروی جنسی : موز یک عدد + خرمای رطب ۶۰ گرم + مغز پسته ۱۰ گرم + آب هویج یک استکان + کنجد کوبیده یک قاشق مرباخوری + پودر نارگیل یک قاشق مرباخوری + انجیر چند عدد + مغز گردو ۱۰ گرم + گل محمدی کمی + بستنی ۱۰۰ گرم + زرده تخم مرغ ۲ عدد. مواد را در مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید یک شام مفید برای آقایان.
* اشخاصی که اوره اضافی در خون دارند می توانند در برنامه غذایی خودشان موز را بگنجانند.
* موز برای کسانی که دچار بیماری قلبی هستند یک غذای خوب است به عنوان شام یک عدد میل شود.
* کسانی که دارای دستگاه گوارشی حساسی هستند موز را با احتیاط بخورند.
* موز محرک شهوت است.
* این میوه میتواند در پیشگیری یا غلبه بر تعدادی از بیماریها از جمله افسردگی و استرس موثر باشد.
* موز خون غلیظ ایجاد می کند. زیاده روی در خوردن آن باعث تولید خون غلیظ بلغمی می شود.
* موز نرم کننده سینه است.
* خوردن موز هنگام ناشتا زیان آور است.
* موز برای اسهال ساده و اسهال خونی مفید است.
* شیره ای که از تنه درخت گیاه گرفته می شود برای تقویت مو مفید می باشد.
* موز یک غذای کامل است حتی برای کودکان.
* برای تسکین خارش بدن موز نرم را کوبیده با آب لیمو مخلوط کرده در محل خارش بمالید.
* برای باز شدن رنگ چهره و از بین بردن لکه های سیاه موز را با تخم خربزه مخلوط نموده به روی لکه ها بمالید.
* برای التیام زخم ها و جلوگیری از سوختگی پوست موز را سوزانده گرد آن را روی زخم بریزید.
* ارزش غذایی موز برابر است با گوشت فقط فاقد مواد چربی و کلسیم می باشد.
* موز خون ساز است به خاطر وجود آهن.
* موز نشاط آور است.
* موز تأمین کننده مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد.
* خوردن میوه خام موز تولید ورم قولون (کولیت) می کند و در روده ایجاد تخمیر می کند.
* کسانی که در اثر خوردن موز زبانشان ورم یا جوش می زند بلافاصله بعد از خوردن موز آب لیمو مزمزه کنند.
* از سوخته شاخ و برگ موز می توان قلیا و تیزاب صابون درست کرد.
* کسانی که سرفه های خشک می کنند موز را آهسته آهسته بخورند.
* ضماد موز برای سوختگی در اثر آتش مفید و اگر بلافاصله بکار رود از تاول زدن جلوگیری می کند.
* جوشانده ریشه درخت موز ضدکرم است (گرچه نمی توان به آن درخت گفت چون بوته است منتها قدش بلند است).
* موزبرای اسهال واسهال خونی مفیداست درمان زخم های روده راسریع می کندوبرای رفع بی نظمی واختلال روده ها مفید می‎باشد.
* در چین ریشه له شده موز برای انواع زخم های بد و انواع کفگیرک و انواع ورم ها و تومورها و برای رفع سردرد همراه تب مورد استفاده قرار می گیرد.
* ریشه موز برای معالجه یرقان مفید است.
* مخلوط گرد برگ های خشک موز با روغن کنجد برای تحلیل و رساندن دمل مفید است.
* موز برای شفای سلولهای فرسوده اولسرها و همچنین جلوگیری از گاسترین و التهاب معده بسیار مفید است.
* بیماران قلبی که هر روز آسپرین می خورند بهتر است قبل از آسپرین یک عدد موز بخورند.
* کسانی که کلسترول خون آنها نوع LDL زیاد است بهتر است به مدت ۱۴ شب شام فقط موز بخورند.
* یک عدد موز تازه و رسیده می توان گفت به اندازه یک کیلو گوشت ارزش غذایی دارد.
* برای از بین بردن حلقه های روی گردن و از بین بردن چین و چروک گردن موز کاملاً رسیده یک عدد نصف استکان روغن بادام شیرین یک قاشق عسل اینها را خوب له نموده روی باند پهن نموده دور گردن بپیچید به مدت ۲ ساعت بگذارید بماند.
* افرادی که کار فکری دارند موز را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

همچنین : بخوانید  این سبزی دشمن افسردگی است

Banana-properties-amazing-ir-2

انواع خواص موز

ترکیبات شیمیایی موز

در ۱۰۰ گرم موز مواد زیر موجود است :

انرژی >>>>>>  ۱۰۰ کالری
آب >>>>>>  ۷۰ گرم
پروتئین >>>>>>  ۰/۸ گرم
چربی >>>>>>  ۰/۲ گرم
قند >>>>>>  ۶/۵ گرم
کلسیم >>>>>>  ۸ میلی گرم
فسفر >>>>>>  ۲۵ میلی گرم
آهن >>>>>>  ۰/۷ میلی گرم
سدیم >>>>>>  ۱ میلی گرم
پتاسیم >>>>>>  ۳۷۰ میلی گرم
ویتامین آ >>>>>>  ۱۹۰ واحد
ویتامین ب۱ >>>>>>  ۰/۰۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ >>>>>>  ۰/۰۶ میلی گرم
ویتامین ب ۳ >>>>>>  ۰/۰۷ میلی گرم
ویتامین ث >>>>>>  ۱۰ میلی گرم

علاوه بر این در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین ، نوروپی تفرین ، دوپامین و کاته چولامین وجود دارد .

نکاتی درباره خرید و نگهداری موز

یکی از فواید موز این است که در تمام فصول یافت می شود. البته گاهی موزهای نرسیده را می چینند و با کشتی به کشورهای مختلف برای فروش می فرستند که در این صورت اول آن ها را در اتاق مخصوصی که پر از گاز اتیلن است نگه می دارند تا پخته شوند، سپس به فروشگاه ها پخش می کنند. (به همین دلیل است که شما گاهی موز سبز را در فروشگاه ها می بینید.)
بر خلاف بسیاری از میوه ها و سبزیجات، طعم موز به سایز آن بستگی ندارد. موزه های بزرگ به اندازه موزهای کوچک خوشمزه اند. هر چند شاید شما موز کوچک را برای کودک تان ترجیح دهید. موقع خرید موز  دقت کنید که پوست آن لک نداشته باشد. موز خیلی سبز هم نخرید، مگر آن که بخواهید آن را برای چند روز نگه دارید تا رسیده شود. شما می توانید با قرار دادن موز خام در کیسه ای پلاستیکی عمل رسیده شدن را سرعت بخشید. با این روش موز به طور طبیعی با گاز اتیل پخته می شود.
اگر موز شما پخته است، می توانید آن را در یخچال بگذارید. احتمال دارد که پوست اش سیاه شود اما این عمل به طعم آن آسیب ای نمی رساند. توجه کنید که موز را وقتی خام است در یخچال نگه ندارید زیرا از رسیده شدن آن جلوگیری می کند، حتی اگر آن را دوباره از یخچال بیرون آورید.

آلرژی به موز

موز معمولا آلرژی نمی آورد اما هر فردی ممکن است به هر ماده غذایی آلرژی پیدا کند. بنابراین هنگامی که کودک شما موز می خورد، با دقت به نشانه های احتمالی آلرژی در او توجه کنید. دونوع آلرژی به موز  وجود دارد:
یک نوع آن مربوط به آلرژی به لاتکس می شود که در این صورت شما باید با پزشک مشورت کنید. شاید مجبور شوید مدتی از دادن موز به کودک تان خودداری کنید.
نوع دوم آلرژی به موز مربوط به آلرژی گرده است که سندرم آلرژی دهانی شناخته می شود و علائم آن نیز به سرعت ظاهر می شود که معمولا با تورم یا خارش گلو یا دهان همراه است.

مضرات و موارد منع مصرف موز

کسانی که در اثر خوردن موز زبانشان ورم یا جوش می‌زند بلافاصله بعد از خوردن موز آب لیمو مزمزه کنند.
کسانی که سرفه‌های خشک می‌کنند موز را آهسته آهسته بخورند.
موز نارس به دلیل داشتن نشاسته زیاد، سخت هضم می‌شود.
موز نفاخ است و مصرف زیاد آن به ویژه در افراد سردمزاج، تولید گاز معده می‌کند که برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.
موز به علت دارا بودن قند زیاد برای مبتلایان بیماری قند مضر است و نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.
موز خون غلیظ ایجاد می‌کند. زیاده‌روی در خوردن آن باعث تولید خون غلیظ بلغمی می‌شود.
خوردن موز هنگام ناشتا زیان‌آور است.
کسانی که دارای دستگاه گوارشی حساس هستند موز را با احتیاط بخورند.
خوردن میوه خام موز تولید ورم قولون (کولیت) می‌کند و در روده ایجاد تخمیر می‌کند.

همچنین بخوانید: