دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بخورید و جوانتر شوید

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowi42AadcegJ1V.jpg

 

اولین گام برای مقابله یا علایم بالا رفتن سن، رعایت رژیم غذایی است. در اینجا با برخی از بهترین مواد غذایی و فواید آن‌ها برای جوانی و سلامت آشنا می‌شوید. مصرف این خوراکی‌های معجزه آسا به شما کمک می‌کند، جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید و از نشانه‌ها و بیماریهای پیری دور بمانید.

– روغن زیتون :
از ایجاد چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

 اگر می‌خواهید پوستی صاف داشته باشید یا از ایجاد چین و چروک بیشتر جلوگیری کنید، روغن زیتون مصرف کنید. رژیم‌های غذایی سرشار از روغن زیتون و سایر محصولات مدیترانه‌ای مثل میوه‌ها، سبزیجات، انواع مغز‌ها و بنشن و همین طور نان‌های غلات کامل در جلوگیری از پیری پوست موثرند.

_ مواد مفید دیگر :
مصرف بیشتر ویتامین C و امگا ۶، زرده تخم مرغ و گوشت گاو منابع خوبی از آن هستند و می‌توانند به جوان ماندن پوست کمک کنند. مواد موجود در پوست حبه‌های انگور هم خاصیت ضدچین و چروک پوست دارد.

۲ – تخمه آفتاب گردان :
سفید شدن مو را به تاخیر می‌اندازد
 سفید شدن مو، نشانه بالا رفتن سن است اما اغلب این مساله در سنین ۲۰سالگی آغاز می‌شود. البته بعضی افراد تا سنین ۴۰ سالگی هم موی سفید ندارند. علت سفید شدن مو، کم شدن میزان ملانین است که در برخی موارد در اثر کمبود مس به وجود می‌آید، بنابراین مصرف مواد غذایی که مس بالایی دارند، مانند تخمه آفتابگردان، می‌تواند مفید باشند.

_ مواد مفید دیگر :
خرچنگ، صدف و بادام هم سرشار از مس هستند. ویتامین B۶ موجود در غلات کامل و بسیاری از سبزیجات نیز تولید ملانین را افزایش می‌دهد.

۳ – ماهی‌های روغنی :
خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد
مصرف ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد، به طور چشمگیری از خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌کاهد. براساس تحقیقات، در مردانی که بیش از یک بار در هفته ماهی می‌خورند، احتمال ابتلا به این بیماری حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. دلیل این امر وجود امگا۳ در این ماهیهاست. حتی در مردانی که فقط یک تا سه بار در ماه از این نوع ماهی‌ها مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که اصلا ماهی نمی‌خورند، خطر ابتلا به سرطان پروستات تا ۳۶ درصد کاهش می‌یابد. حتی برخی پزشکان مدعی شده‌اند رعایت این رژیم غذایی، اثر وراثت را نیز در ایجاد سرطان پروستات به یک پنجم تقلیل می‌دهد.

_ مواد مفید دیگر :
خوردن سخت‌پوستان دریایی هم به دلیل داشتن امگا۳، بر پروستات اثر محافظتی دارد و از احتمال ابتلا به سرطان پروستات می‌کاهد.

۴ – سیب :
خطر ابتلا به سرطان را کم می‌کند
 خوردن مواد غذایی دارای « کرستین » بالا، خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. این ماده که در سیب و پیاز یافت می‌شود، ضدالتهاب بوده و دارای خاصیت آنتی اکسیدان است. از دوران بسیار دور سیب را میوه معجزه آسا می‌دانستند و مدعی بودند خوردن یک عدد آن در طول روز می‌تواند عمر بشر را طولانی کند.

_ مواد مفید دیگر :
رژیم‌های غذایی غنی از میوه و سبزیجات، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم برگ و بروکلی نیز در محافظت در مقابل سرطان بسیار مفیدند.
 
۵ – ماهی آزاد (سالمون) :
باعث سلامت قلب می‌شود
 غذاهایی مانند ماهی آزاد که امگا۳ بالایی دارند خطر بروز حمله قلبی را کاهش می‌دهند، فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول را پایین می‌آورند و از تشکیل رسوب چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کنند. پس سعی کنید در هفته حداقل سه بار ماهی بخورید.

_  سایر فواید :
امگا۳ که در گردو، بذرکتان، دانه سویا، آووکادو و روغن زیتون هم وجود دارد، به کاهش التهاب کمک می‌کند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

۶ – جگر :
مو‌ها را پرپشت می‌کند
 در آمریکا، بیش از ۳۰ درصد از مردان زیر ۳۵ سال و ۲۵ درصد از زنان، ریزش مو دارند. متداول‌ترین علل ریزش مو وراثت، بیماری، رژیم غذایی نامناسب و استفاده از بعضی داروهاست. اما « بیوتین » که معمولا در فرآورده‌های سویا، جگر و تخم مرغ یافت می‌شود، می‌تواند به رویش مجدد مو‌ها کمک کند.
 
_ مواد مفید دیگر :
ترکیبات دارویی مولتی ویتامین ( به شکل قرص یا شربت ) که دارای مقدار کافی و مناسب ویتامین‌های A، B۳، B۵، B۶، B۱۲، C، E، کلسیم، منیزیوم و پتاسیم هستند، در جلوگیری از ریزش مو موثرند (هر دارویی را باید با تجویز و صلاحدید پزشکان استفاده کرد ).

همچنین : بخوانید  کاهش وزنی آسان با آبلیمو و آب
۷ – بلوبری :
از ضعیف شدن حافظه جلوگیری می‌کند
ممکن است حتی در سنین ۲۰ سالگی، متوجه تغییراتی در حافظه‌تان شوید. بنابراین بهتر است همین حالا به فکر راه چاره باشید. خوردن بلوبری برای تقویت حافظه فوق العاده موثر است. بخصوص ترکیبات « آنتوسیانین » که باعث ایجاد رنگ تیره در این میوه می‌شود، بسیار مفید است.
 سایر فواید: آنتوسیانین می‌تواند از شما در برابر برخی سرطان‌ها و بیماری‌های وابسته به افزایش سن، محافظت کند.
۸ – فلفل‌های تند :
متابولیسم را افزایش می‌دهند
 با بالا رفتن سن، سرعت متابولیسم کند می‌شود. افزودن مقادیری ادویه تند به رژیم غذایی می‌تواند به سوخت و ساز بدن کمک کند. انواع فلفل‌های تند دارای ماده‌ای هستند که با افزایش ضربان قلب، سوزاندن کالری را تسریع می‌کنند و مانع از چاقی شما می‌شوند.

_ مواد مفید دیگر :
کافئین موجود در قهوه و چای سبز هم می‌تواند با افزایش ضربان قلب، بر متابولیسم بدن شما اثر بگذارد. برای جلوگیری از اختلال در خواب، اضطراب و معده درد به میزان مصرف کافئین دقت کنید و اثر آن را روی بدنتان آزمایش کنید. برای کسانی که به کافئین حساسند، حتی نوشیدن یک فنجان قهوه در روز هم می‌تواند زیاد باشد.
 
۹ – مواد پروتیینی و گوشت‌های کم‌چرب :
از ماهیچه‌ها محافظت می‌کنند
 یکی از مشکلات ناشی از افزایش سن، ضعف و تحلیل ماهیچه‌هاست که می‌تواند با خوردن پروتیین کافی، برطرف شود. پروتیین از آمینواسید‌ها تشکیل می‌شود که اجزای سازنده ماهیچه‌ها هستند، بنابراین مصرف پروتیین به مقدار لازم، به حفظ و بازسازی ماهیچه‌ها کمک می‌کند. بدون خوردن پروتیین کافی، هر چقدر هم که ورزش کنید، نخواهید توانست ماهیچه‌های خود را تقویت کنید. تخم مرغ، مرغ، ماهی و گوشت کم چرب منابع خوب پروتیین هستند.
 سایر فواید : پروتیین همچنین عامل موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن است و در تولید هورمون‌ها، پوست، مو، ناخن، خون و آنزیم‌ها نقش مهمی دارد.

۱۰ – آب :
به پوست آبرسانی می‌کند
 با بالا رفتن سن، پوست چربی کمتری تولید می‌کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. برای پیشگیری از خشکی پوست، نوشیدن آب فراوان و کم کردن مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار بسیار مهم است. چرا که نوشیدنی‌های حاوی کافئین خشکی پوست را افزایش می‌دهند. مقدار مایعات مورد نیاز هر شخص به عوامل مختلفی از جمله میزان فعالیت بدنی و نوع آب و هوا بستگی دارد. با این حال نوشیدن هشت لیوان آب در روز از سوی اکثریت پزشکان توصیه می‌شود.
 
_ مواد مفید دیگر :
استفاده از عسل به طور موضعی روی پوست، درمانی طبیعی برای خشکی پوست است. روغن نارگیل و کره کاکائو هم مرطوب کننده‌های خوبی هستند. بنابراین بهتر است از کرم‌های مرطوب کننده‌ای که حاوی این مواد هستند، استفاده کنید.
 
 ساختار این خوراکی‌های معجزه آسا
 همه مشکلات مربوط به افزایش سن مثل ضعف حافظه، عملکرد مغز، چروک شدن پوست و… ناشی از دو فرآیند اساسی در بدن است : التهاب و اکسیداسیون. بنابراین خوردن موادغذایی که خاصیت ضدالتهاب دارند و حاوی آنتی اکسیدان هستند، از شما در برابر این دو مساله محافظت می‌کنند. علاوه بر گنجاندن این نوع غذا‌ها در برنامه غذایی خود، باید حداقل پنج وعده در روز از انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. مصرف این مواد غذایی، آنتی اکسیدان لازم برای مقابله با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را تامین می‌کند. همین رادیکال‌های آزاد هستند که باعث اکسیداسیون در بدن می‌شوند و اولین جرقه‌های ایجاد التهاب و سرطان را می‌زنند.

نکته‌ای درباره مکمل‌های غذایی
 بعضی از غذاهای مفیدی که به آن‌ها اشاره شد، حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که روند پیری را کند می‌کنند. مواد غذایی به تنهایی منابع بسیار خوبی برای تامین این مواد به شمار می‌روند اما افراد بسیاری مایلند از مکمل‌های غذایی هم استفاده کنند. بهتر است قبل از استفاده از هر مکمل غذایی جدید، با پزشک مشورت کنید. ممکن است بعضی از این مکمل‌ها به دلیل تداخل با دارو‌ها یا غذاهایی که مصرف می‌کنید، آثار زیانباری به دنبال داشته باشند. برای مثال چنانچه از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، باید از مصرف مکمل‌های روغن ماهی بپرهیزید زیرا اثر این نوع دارو‌ها را تشدید می‌کند. دقت کنید غذا‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید با هم تداخل نداشته باشند و مراقب اثرات احتمالی آن‌ها بر بدنتان باشید.
منبع:تبنا