کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دختران دانشجوی ایرانی بیشتر به اینترنت اعتیاد دارند یا پسران دانشجو؟!

دختران دانشجوی ایرانی بیشتر به اینترنت اعتیاد دارند یا پسران دانشجو؟! - www.campfa.ir

در پژوهشی که در سال ۹۰ انجام گرفته، میزان گرایش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های تهران به اینترنت و مقایسه آنها بررسی شده است…

در پژوهشی که در سال ۹۰ انجام گرفته، میزان گرایش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های تهران به اینترنت و مقایسه آنها بررسی شده است. هدف از این تحقیق مقایسه وضعیت اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های دولتی تهران است. جامعه آماری همه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی شهر تهران و نمونه تحقیق ۱۵۰۰ نفر دانشجو بوده و برای انتخاب نمونه دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و الزهرا انتخاب شده اند.

تفاوت اعتیاد به اینترنت میان دختران و پسران
اولین نتیجه تحقیق نشان می دهد بین میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. یافته ها نشان می دهد اعتیاد به اینترنت دانشجویان پسر، کمتر از دانشجویان دختر است. ۴۷ درصد پسران و ۵۲٫۴ درصد دختران اعتیاد دارند. از میان مکان هایی که آنها می توانند از اینترنت استفاده کنند خانه با ۵۷٫۱ درصد بیشترین فراوانی را دارد، پس از آن دانشگاه با ۲۷٫۵ درصد،کافی نت ۱۰٫۴ درصد و محل کار ۰٫۵ درصد را به خود اختصاص می دهد.
همچنین دانشجویانی که به اینترنت اعتیاد دارند ازADsl با ۴۸٫۸ درصد بیش از سایر انواع اینترنت استفاده می کنند. پس از آن  GPRS با ۲۱٫۶ درصد، Wimax با ۱۶٫۳ درصد و Dial up  با ۱۳٫۳ درصد قرار دارد.
دانشجویان گروه علوم انسانی ۴۸٫۹ درصد بیش از سایرین به اینترنت اعتیاد دارند. رتبه بعد مربوط به فنی مهندسی با ۴۰٫۱ درصد، علوم پزشکی ۹٫۴ درصد و هنر با ۱٫۶ درصد است.

دختران خوابگاهی و غیرخوابگاهی در استفاده از اینترنت از پسران جلوترند
دومین نتیجه نشان می دهد میانگین نمرات اعتیاد به اینترنت دانشجویان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی بیش از پسران خوابگاهی و غیرخوابگاهی است. یک دلیل استفاده بیشتر دانشجویان دختر خوابگاهی این است که آنها از آزادی کمتری نسبت به پسران برخوردارند. مثلاً باید شب ها زودتر از پسرها به خوابگاه برگردند یا برای غیبت دلیل موجه بیاورند. بنابراین طبیعی است دانشجویان دختر گرایش بیشتری به استفاده از اینترنت داشته باشند.

همچنین : بخوانید  خواستگاری جالب یک مرد رومانتیک از دختر مورد علاقه اش +عکس

۹٫۵ درصد دانشجویان دختر به اینترنت اعتیاد دارند
نتیجه سوم تأکید می کند ۸٫۹ درصد یعنی چیزی در حدود ۳۵۰ هزار نفر از دانشجویان (۹٫۵ درصد دختران و ۸٫۳ درصد پسران) از دانشجویان به اینترنت معتادند. همچنین ۱۱٫۸ درصد دختران و ۹٫۹ درصد پسران در معرض خطر ابتلا قرار داشته و ۸۰٫۳ درصد سالم هستند.

نتیجه گیری
باید توجه داشت این آمار مربوط به دانشجویان دانشگاه های دولتی است و اگر نمونه ها از دانشگاه آزاد یا سایر دانشگاه ها باشند، شاید این آمار متفاوت تر باشد. با توجه به عواقب متعدد اعتیاد به اینترنت از جمله عواقب فردی، خانوادگی، شغلی، تحصیلی، جسمی، روانی باید توجه جدی تری به این عواقب داشت، زیرا تفاوت مهم اعتیاد به اینترنت با سایر اعتیادها از قبیل اعتیاد به موادمخدر در این است که هرگونه اعتیاد به سمت سایر اعتیادها نامطلوب است؛ درحالیکه استفاده درست از اینترنت نه تنها نامطلوب نیست، بلکه باید جوانان را بیش از پیش با استفاده های مفید آشنا کرد.
با این حال، میزان اعتیاد به اینترنت در ایران پایین تر از سایر کشورهاست. براساس تحقیق شرر، این میزان در آمریکا ۱۳ درصد، در میان دانشجویان تایوانی بر اساس تحقیق یونگ ۱۰ درصد و در تایلند براساس تحقیق بای ۱۵ درصد است. به طورکلی میانگین میزان اعتیاد به اینترنت بین دانشجویان در کشورهای دیگر بین ۱۳ تا ۱۸ درصد برآورد شده است.

منبع: mehrnews.com