کسی را که به تو شنا یاد داد، غرق مکن.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

ژست جدید دختران ایرانی +عکس !!

ژست جدید دختران ایرانی +عکس !! www.campfa.ir

“سیگار کشیدن زنان” که بی شک در فرهنگ ایرانی پدیده ای مذموم و ناپسند است به مدد تبلیغات هوشمندانه کمپانی های دخانیاتی و البته در غیاب اقدامات فرهنگی مسوولان امر، کم کم به سمتی می رود که نه تنها زشتی خود را از دست داده بلکه به نوعی ژست “روشنفکری” و “کلاس اجتماعی” بدل شده و بیم آن می رود که در آینده ای نه چندان دور این “ناهنجاری” به عنوان یک “هنجار” در جامعه پذیرفته شود.

شواهد حاکی از آن است که نگاه منفی به پدیده “زنان و دختران سیگاری” به تدریج در حال رنگ باختن است؛ به طوری که این روزها دیدن دختران سیگار به دست در کافی شاپ های دود گرفته، پارک ها و ماشین های مدل بالا چندان عجیب نیست و شاید مانند ایام قدیم مشاهده چنین صحنه هایی دیگر چشم ها را به خود خیره نکند. حال سوال این است؛ آیا قبح اجتماعی و فرهنگی سیگار کشیدن دختران در جامعه امروزی از بین رفته است؟

از طرف دیگر هر چند آمار مشخصی از تعداد زنان سیگاری کشور وجود ندارد اما به گفته مسوولان حدود سه درصد زنان ایرانی سیگاری هستند؛ آماری که بی تردید طی سال های اخیر به ویژه در جوان ترها فزونی یافته است.

کارشناسان درحالی خطر افزایش مصرف سیگار در دختران بویژه دختران دبیرستانی و دانشجو را گوشزد می کنند که “قلیان” به تهدیدی جدی تر بدل شده و آمار مصرف آن نیز بسیار بیشتر از سیگار است؛ به طوری که بر اساس اعلام جمعیت مبارزه با دخانیات مصرف قلیان در دختران از افزایش ۱۰ درصدی برخوردار بوده که البته عمده مصرف باز هم در دختران جوان تر یعنی دختران دانشجو و دبیرستانی است. این افزایش مصرف در شرایطی است که خانواده ها نسبت به قلیان کشیدن دختران شان چندان حساس نیستند و چه بسا که در جمع های خانوادگی و تفرج گاه ها، دور یکدیگر جمع شده و نعنا و سیب و دوسیب است که دست به دست می چرخد و تعارف می شود و متاسفانه امروز قلیان به عنوان نوعی تشریفات ویژه جای خود را در خانواده ها باز کرده است.

ژست جدید دختران ایرانی +عکس !! www.campfa.ir

سوداگری کمپانی های دخانی با وسوسه زیبایی

در کشاکش این ژست های “روشنفکری” و “استقلال طلبی” کمپانی های دخانیاتی نیز بیکار ننشسته و زیرکانه با همسو کردن پیام های تبلیغاتی خود با تمایلات زنان و دختران جوان به نفس هایی که می شد همچنان سپید بمانند، دود مرگ می فروشند. به این ترتیب است که صنایع دخانی دنیا جیب جوامع بویژه جوانان را نشانه گرفته و حتی با بهره بردن از حس زیبایی طلبی آنها، با استفاده از عناوینی چون سیگارهای لاغری، سیگارهای مخصوص زنان باردار و سیگارهای لایت و با رنگ های حیات بخش محصولات سیاه خود را به کام آنها می نشانند.

زهرا حسامی، معاون مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات نسبت به تبلیغات گسترده و فریبنده سیگارهای لاغری، لایت و …هشدار می دهد و می گوید: سیگارهای لایت، سیگارهای لاغری و نظیر آن عمدتا از طریق قاچاق وارد کشور می شوند. لازم است مراقب طراحی تبلیغات هوشمندانه کمپانی های دخانیاتی برای گسترش مصرف سیگار باشیم.

دکتر محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات نیز با هشدار نسبت به این که کمپانی های بزرگ دخانیاتی دنیا جوانان و نوجوانان را هدف گرفته اند، بر لزوم انجام اقدامات فرهنگی گسترده تر برای زنان تاکید می کند و می گوید: چرا که این کمپانی ها در زمینه افزایش مصرف دخانیات بر روی دختران و زنان جوانان ما سرمایه گذاری کرده اند.

مردم سالانه ۳۲۵۰ میلیارد تومان صرف خرید سیگار می کنند

البته در این میان آمار و ارقام مصرف سیگار و سایر مواد دخانی در کشور در هر دو جنس زن و مرد نیز حائز اهمیت است؛ به طوری که به گفته دکتر مسجدی آمار مصرف سالانه سیگار در کشور به ۶۵ میلیارد نخ می رسد که از این میان ۲۵ میلیارد نخ سیگار تولید داخل و تولید مشترک است و حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد نخ سیگار نیز از طریق واردات تامین می شود. متاسفانه حدود ۱۵ تا ۲۵ میلیارد نخ از طریق قاچاق به دست مصرف کنندگان می رسد.

همچنین : بخوانید  دو معلول ۱۲ آذر با دست هایشان از پله های برج میلاد بالا می روند

وی با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط ارزان ترین پاکت سیگار ۸۰۰ و گران ترین آن با قیمت حدود ۸۰۰۰ تومان عرضه می شود، می گوید:« اگر به طور میانگین قیمت یک پاکت سیگار را ۱۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، با احتساب مصرف ۶۰ میلیارد نخ سیگار در سال، مردم سالانه ۳۲۵۰ میلیارد تومان صرف خرید سیگار می کنند. درواقع می توان گفت ایرانی ها روزانه حدود ۱۰ میلیارد تومان سیگار می خرند، این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است هر کشور دو برابر هزینه ای که مردمش برای خرید سیگار صرف می کنند، برای درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار هزینه می کنند. به این ترتیب درواقع کشور سالانه ۷۲۰۰ میلیارد تومان برای درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار و سایر مواد دخانی می پردازند. این میزان معادل کل بودجه وزارت بهداشت است.»

انتقاد از مالیات پایین سیگار

وی همچنین از وضعیت مالیات بر سیگار در کشور انتقاد کرده و می گوید:« مالیات سیگار باید مطابق قوانین بین المللی ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی سیگار باشد. این در حالی است که میزان کل مالیاتی که دولت از سیگار دریافت می کند، حدود ۱۹ درصد است. از طرف دیگر تحقیقات نشان داده که با هر ۱۰ درصد گران تر شدن سیگار، هشت درصد از میزان مصرف آن کاسته خواهد شد.

مسجدی در ادامه با بیان این که مطابق قانون جامع کنترل دخانیات، استعمال هر گونه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است، می افزاید: بر این اساس استعمال دخانیات در اماکن عمومی از جمله مطب ها، مدارس، آموزشگاه ها، ورزشگاه ها، رستوران ها و سینماها و … ممنوع است.

وی در عین حال تاکید می کند که مصرف سیگار در جامعه باید مشکل شود تا به تدریج برخی به ترک آن نیز فکر کنند.

در هر حال قبح این پدیده غریب در جامعه دختران کشور به عنوان مادران آینده، در شرایطی در حال فرو ریختن است که تلفات ناشی از امراض و بیماری های ناشی از استعمال دخانیات در کشور سالانه به ۶۰ هزار نفر می رسد و مطالعات متعدد نیز سقط جنین ناخواسته، تولد زودرس، مرده زایی، اختلالات قاعدگی و بیماری های ریوی و قلبی – عروقی را از جمله عوارض استعمال دخانیات در زنان دانسته اند. چروکیدگی زودرس پوست، تغییرات تن صدا و … نیز از جمله عوارضی هستند که نمی توان آنها را در زنان سیگاری انکار کرد.

سیگار ژست جدید دختران ایرانی + تصاویر

کلام آخر…

هر چند که شواهد حاکی از افزایش مصرف مواد دخانی در زنان و دختران ایرانی است اما هنوز هم نگاه ایرانی ها به این پدیده طوری است که دختران شرم دارند که مانند پسران آزادانه در کوچه و خیابان سیگار به دست گیرند؛ شاید بتوان گفت جز برخی مکان های خاص، سیگار به دست گرفتن دختران در ملاء عام هنوز هم قبح و زشتی خاص خود را دارد. حال که چنین است بی تردید مسوولان امر باید هر چه سریع تر فکری کنند؛ شاید که فردا دیر باشد…

منبع: مشرق نیوز