آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۵ سوال مهم زنان از سلامت جنسی

۵ سوال مهم زنان از سلامت جنسی,مسائل جنسی خانوم ها

۵ سوال مهم زنان از سلامت جنسی

واژن زنان به طور طبیعی ترشح شفاف یا اندکی کدر و بی‌بو دارد که پوست را آزار نمی‌دهد. معمولا در طول چرخه قاعدگی طبیعی، میزان و قوام این ترشح تغییر می‌کند. در زمانی از ماه ممکن است اندکی ترشح بسیار رقیق یا آبکی وجود داشته باشد و در زمانی دیگر ترشح بسیار غلیظ‌‌‌‌‌تر شود. همه این انواع ترشحات طبیعی هستند.
اما اگر ترشح واژن بودار، سوزاننده یا تحریک‌کننده باشد، غیرطبیعی است. این تحریک‌ گاهی به صورت خارش، سوزش یا هر دوی آنها خود را نشان می‌دهد. خارش ممکن است در هر زمانی از روز بروز کند اما در اغلب موارد در شب‌ها آزاردهنده است. این علایم در اغلب موارد با نزدیکی جنسی بدتر می‌شود. در صورتی که میزان، رنگ یا بوی ترشحات واژن تغییر کرد به متخصص زنان‌ مراجعه کنید.
آیا برداشتن رحم با جراحی برای زن مشکلات جنسی ایجاد می‌کند؟
برخی از زنان ممکن است پس از برداشتن رحم‌، تغییراتی در کارکرد جنسی را تجربه کنند. این تغییر ممکن است شامل کاهش میل جنسی، کاهش لغزندگی و نرمی واژن و حس دستگاه تناسلی باشد. این مشکلات گاهی با تغییرات هورمونی ناشی از برداشت رحم (و تخمدان‌ها) همراه می‌شوند. گاهی هم اعصاب و عروق خونی ضروری برای کارکرد جنسی حین جراحی آسیب می‌بینند.
هرچند وقت یک بار باید معاینه لگنی و آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد؟
انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند زنان ۳ سال پس از شروع فعالیت جنسی یا پس از ۲۱ سالگی (هر کدام زودتر بود)، سالی یک بار معاینه لگنی انجام دهند. این معاینه باید شامل انجام آزمایش سالانه «پاپ اسمیر» (نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم برای تشخیص زودرس سرطان) باشد.

همچنین : بخوانید  چرا باید با همسرمان رابطه جنسی داشته باشیم؟

زنانی که در معرض خطر بالای سرطان هستند، ممکن است به انجام مکرر پاپ اسمیر نیاز داشته باشند. در زنانی که برای چند سال پاپ‌اسمیر طبیعی دارند، فاصله میان انجام آزمایش‌ها بیشتر می‌شود. در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.
آیا هورمون‌درمانی جایگزین پس از یائسگی برای زنان مضر است؟
در مورد بی‌خطر بودن انجام هورمون‌درمانی جایگزین پس از یائسگی اختلاف نظر زیادی میان دانشمندان وجود دارد. به طور کلی تصور می‌شود هورمون‌درمانی به حفظ سلامت استخوان‌ها پس از یائسگی کمک می‌کند و علایم یائسگی مانند گرگرفتگی را تخفیف می‌دهد اما مانند هر درمان دیگری ممکن است آثار جانبی زیانباری از جمله افزایش خطر سرطان آندومتر (پوشش داخلی رحم) و سرطان پستان به وجود آید. هورمون‌درمانی جایگزین برای هر کسی مناسب نیست. در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.
آیا ممکن است کسی در دوره شیردهی باردار شود؟
بله، گرچه شیردهی از پستان گاهی قاعدگی را مهار می‌کند یا به تاخیر می‌اندازد اما امکان وقوع بارداری وجود دارد. بنابراین لازم است که با پزشکتان در مورد روش مناسب پیشگیری از بارداری مشورت کنید.

 

منبع : سلامت نیوز