در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

داروهای مسکن گاهی خطرناک می شوند!

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowNcR23FUiaG7E.jpg

 

این قرص‌ها قرار است دوست شما باشند، همدم‌هایی که درد شما را آرام کنند و نگذارند اذیت شوید، اما گاهی خود آنها باعث می‌شوند که مشکلاتی بسیار خطرناک پیش بیایند، شما باید حتما این نکته‌ها را در مورد مسکن‌ها بدانید.

این مسکن‌ها را باید با غذا بخورید یا با شیر

سابقه زخم ‌معده یا دوازدهه و خونریزی گوارشی

خانواده داروهای موسوم به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (موسوم به NSAIDs) که شامل آسپیرین،‌ ایبوپروفن، ناپروکسن و نیز داروهای سلکسیب (سلبوکس) هستند می‌توانند باعث صدمه دیدن سلول‌های محافظ جدار معده و دوازدهه شوند و در نتیجه امکان بروز زخم‌های گوارشی و خونریزی‌های گوارشی را بیشتر کنند. تحقیقات نشان داده که مصرف اینگونه داروها دومین علت بروز زخم‌‌های گوارشی است.

اگر مشکل گوارشی، ترشح افزایش اسید معده، ریفلاکس یا ترش کردن و سابقه زخم یا خونریزی گوارشی دارید؛ بهتر است از این گروه از داروها استفاده نکنید یا اگر مجبور به استفاده از آنها هستید آنها را حتما همراه با غذا یا شیر بخورید.

به فکر جگرتان باشید

مشکلات کبدی

مسکن‌های حاوی استامینوفن (قرص‌های سرماخوردگی، استامینوفن کودئین و ساده، تانینفول و…) می‌تواند باعث آسیب جدی کبدی شود. حتی دوزهای کم‌ این مسکن‌ هم می‌تواند باعث آسیب کبدی شود، برای همین حتما زیر نظر پزشک اینگونه داروها را مصرف کنید. اگر سابقه مشکل کبدی دارید حتما به پزشک‌تان این مسئله را اطلاع دهید تا از این نوع مسکن‌ها برای شما استفاده نکند، در ضمن هرگز سرخود از اینگونه داروها استفاده نکنید.

اگر نمی‌خواهید کارتان به دیالیز بکشد

مشکلات کلیوی

دفع استامینوفن از راه کبد است، اما دفع مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن و بسیاری از مسکن‌های دیگر از راه ادرار و توسط کلیه‌هاست. در موارد معدودی این مسکن‌ها می‌توانند باعث آسیب ناگهانی یا تدریجی به کلیه‌‌ها و کاهش عملکرد آنها شوند.  اگر بیماری‌های دیابت، افزایش فشارخون یا مشکلات کلیوی (و حتی سابقه سنگ کلیه) دارید حتما باید برای مصرف اینگونه مسکن‌ها با پزشک مشورت کنید و بهتر است اصلا از این گروه داروها استفاده نکنید و اگر هم مصرف کرده‌اید تست‌های مشخص‌کننده عملکرد کلیه بدهید.

برای آنکه قلب‌تان نمیرد

سابقه بیماری افزایش فشارخون، مشکلات قلبی یا بالا بودن کلسترول خون

داروهای موسوم به NSAIDs ممکن است روی عملکرد داروهای کاهش‌دهنده فشارخون تاثیر بگذارند. حتی در مواردی دیده شده که این داروها باعث افزایش فشارخون افراد به صورت مستقیم می‌شوند. در موارد معدودی هم گزارش‌هایی از بروز سکته یا نارسایی قلبی پس از استفاده زیاد از آنها ارائه شده است. باید بدانید که به هر حال این گروه از مسکن‌ها می‌توانند روی سلامت قلبی شما تاثیر منفی بگذارند و برای همین باید استفاده از آنها را به حداقل برسانید.

اگر می‌خواهید به شما حمله نشود

اگر مبتلا به بیماری آسم هستید

مطالعات گسترده نشان داده که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد آسمی با مصرف داروی آسپیرین یا سایر داروهای خانواده NSAIDs دچار حمله آسم می‌شوند. اگر مبتلا به آسم یا هر بیماری تنفسی هستید حتما با یک پزشک در مورد داروهای مسکنی که می‌توانید مصرف کنید صحبت کنید. به طور معمول دیده شده که مصرف استامینوفن یا داروهای کودئین‌دار، در این گروه از افراد مشکلی را رقم نمی‌زنند اما در این موارد هم بهتر است اول با یک متخصص در این مورد مشورت کنید.

همچنین : بخوانید  عوارض استفاده از مژه مصنوعی

اگر کودک‌تان را دوست دارید

اگر می‌خواهید به کودک‌تان مسکن بدهید

هیچ وقت داروی آسپیرین را به کودک ندهید. مصرف آسپیرین در کودکان باعث یک عارضه نادر اما بسیار خطرناک موسوم به «سندرم ری» می‌شود که می‌تواند باعث مرگ کودک شود. مصرف خانواده NSAIDs ها در کودکان بی‌خطر و امن است اما باز هم قبل از دادن آنها به کودکان روی جعبه و بروشور آنها را مطالعه کنید و اگر می‌توانید با پزشک‌تان در مورد انتخاب بهترین مسکن برای کودک‌تان مشورت کنید.
 
اگر می‌خواهید سردردتان را تشدید کنید

اگر سردرد میگرنی مزمن دارید

میگرن بیماری آزاردهنده‌ای است. سردردهای میگرنی به شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبیعی است که افرادی که سابقه میگرن دارند در زمان حملات سردرد یا حتی وقتی احساس می‌کنند دچار سردرد خواهند شد مسکن مصرف کنند اما باید این را بدانید که اگر این نوع سردرد را دارید و بیشتر از ۳ بار در هفته برای آن مسکن مصرف می‌کنید ممکن است دچار حملات سردردی موسوم به حمله‌های ناشی از مصرف زیاد دارو شوید. در این حالت با مصرف مسکن‌های زیاد سردرد آرام می‌شود اما بلافاصله پس از پایان تاثیر مسکن‌ها با شدتی بیشتر برمی‌گردد. برای رهایی از میگرن باید از داروهای تخصصی و توصیه‌‌های مربوط به سبک زندگی و پیشگیری‌هایی که توسط متخصصان ارائه می‌شود سود ببرید.

اگر می‌خواهید معتاد نشوید

اگر دردتان شدید است و برطرف نمی‌شود

برای دردهای بسیار شدید و مزمن گاه داروهایی موسوم به اوپیویید (مخدر) تجویز می‌‌شوند که از خانواده داروهای نشات گرفته از مخدرهای طبیعی یا شیمیایی هستند. اینگونه مسکن‌ها بسیار قوی هستند و در ضمن احتمال بروز خونریزی با آنها بسیار کمتر از داروهای NSAIDs است، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این داروها باعث وابستگی ذهنی و اعتیاد می‌شوند و این می‌تواند تاثیرات منفی زیادی روی بدن داشته باشد. در ضمن اینگونه داروها عموما خواب‌‌‌آور و بی‌حس‌کننده هستند و باعث کاهش سطح هوشیاری و حس بینایی و توان انجام فعالیت‌های جسمی و ذهنی می‌شوند و حس قضاوت را هم مختل می‌کنند و حتی  ممکن است باعث بروز توهمات شنوایی یا بینایی هم شوند.

شدیدترین عوارض دارویی مسکن‌ها ناشی از تداخلات

مصرف همزمان داروهای دیگر

شاید در مورد تداخلات دارویی چیزهایی شنیده باشید اگر در این مورد اطلاعی ندارید باید به شما بگوییم که گروهی از شدیدترین عوارض دارویی ناشی از تداخل اثر برخی داروها با برخی مسکن‌هاست. در واقع در این زمان‌ها بعضی داروها تأثیر برخی دیگر را تشدید یا تضعیف می‌کنند یا این داروها همراه هم باعث بروز عوارض ناخواسته و ناگوار می‌شوند.

یک مثال خیلی ساده این است که قرص وارفارین برای کاهش زمان لخته شدن خون (اصطلاحا رقیق‌کنندگی خون) مصرف می‌شود، اما این دارو اگر همزمان با داروی استامینوفن مصرف شود ممکن است باعث خونریزی وسیع داخلی شود. در ضمن خطر آسیب‌های کلیوی شدید در صورت مصرف همزمان داروهای NSAIDs با داروهای مدر به شدت افزایش می‌یابد.  شما حتما باید پزشک‌تان را در جریان داروهایی که مصرف می‌‌کنید بگذارید و اگر هم خواستید مسکنی مصرف کنید و در حال مصرف داروی دیگری هستید حتما با پزشک مشورت کنید.