ارزش انسان به افکار و باورهای اوست
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پیشنهادهایی برای داشتن یک رابطه عاشقانه

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowjKyMXVnwz4lY.jpg

 

چند نفر از ما یاد گرفته ایم که چگونه یک ارتباط عاشقانه برقرار کنیم؟ کجا یاد گرفته ایم؟ در خانه؟ در مدرسه؟

ایجاد روابط مستحکم یک علم و هنر است. عناصر رابطه صمیمانه به طور انتزاعی در ذهن ما شکل گرفته است اما به سختی می توانیم آنها را به صورت کاربردی در روابط و دوستی های خود به کار ببریم. ما در این مقاله راهکارهایی را برای موفق شدن در برقراری رابطه عاشقانه با همسرتان ارائه می کنیم :

۱ –  یک محیط آرام و امن ایجاد کنید، جایی که در آن بتوانید به یکدیگر اعتماد کنید و آزادانه و بدون ترس با یکدیگر مشارکت داشته باشید
هرگز آشفته نشوید، حتی اگر لازم است برای متوقف کردن خود دستتان را روی دهان خود بگذارید. یادبگیرید که منصفانه و با آرامش دعوا کنید. به یکدیگر القاب و برچسب های منفی نسبت ندهید. تهدید نکنید. زمانی که می دانید لازم است، عذرخواهی کنید. اگرخیلی عصبانی هستید و نمی توانید گوش دهید، حرف زدن را متوقف کنید. به اتاق دیگری بروید، فضایی را برای خودتان در نظر بگیرید و شروع به تنفس عمیق بکنید.
به یاد داشته باشید : همسر شما دشمن نیست.

۲ – واقعیت ها را از احساسات جدا کنید
چه باورها و احساساتی در طول کشمکش شما را تحریک می کند؟ از خودتان بپرسید: آیا چیزی در گذشته من وجود دارد که در نوع نگاه من به موقعیت های فعلی زندگی ام اثر بگذارد؟ پرسش کلیدی که می توانید از خودتان بپرسید، این است: این مربوط به او می شود یا واقعا مربوط به من است؟ حقیقت واقعی چیست؟
بعد از آنکه توانستید واقعیت را از احساسات تمایز دهید، قادر خواهید بود همسرتان را با وضوح بیشتری ببینید و بهتر اختلافات و تعارض ها را حل کنید.
۳ – با بخش های مختلف خودتان ارتباط برقرار کنید
هر کدام از ما یک صدای منفرد نیستیم بلکه بیشتر شبیه یک ارکستر با صداهای مختلف هستیم.
ذهن شما چه می گوید؟
قلب شما چه می گوید؟
بدن شما چه می گوید؟
فطرت شما چه می گوید؟
برای مثال ذهن من می گوید: ” در نهایت او را ترک خواهم کرد.” اما قلبم می گوید: ” من واقعا او را دوست دارم.” به خودتان اجازه دهید بخش ها یا صداهای مختلف شما همزمان باهم وجود داشته باشند و با یکدیگر صحبت کنند . با این روش یک پاسخ دریافت خواهید کرد که از خود واحد و همه جانبه تان برآمده است.
۴ – شفقت را در خودتان ایجاد کنید و آن را پرورش دهید
تمرین کنید که به خود و همسرتان بدون قضاوت بنگربد. بخشی از شما ممکن است قضاوت کند اما شما نباید با این بخش همانندسازی کنید. قضاوت کردن درهای بسته ایجاد می کند. نقطه مقابل قضاوت، شفقت و مهربانی است. زمانی که شما مهربان هستید، گشوده و در ارتباط هستید . در این شرایط برقراری یک گفتگوی دونفره و حمایت کننده نیز بسسیار آسان تر خواهد بود. هر چقدر که بیشتر یاد بگیرید با شفقت به همسرتان نگاه کنید، قدرت بیشتری خواهید داشت به جای واکنش های آنی، پاسخ خود را انتخاب کنید.
۵ – یک “ما” خلق کنید که بتواند هر دو “من” را در کنار یکدیگر جمع کند
پایه و اساس یک ارتباط رشددهنده ، حمایتگر و بالغانه توانایی جداشدن و مرتبط شدن است. در روابطی که در آن وابستگی ناسالم وجود دارد، هر فرد بخشی از “خود” طرف مقابل را قربانی می کند. اما در یک رابطه سالم زمانی که افراد جدا و متصل می شوند، “من” هر فرد در ایجاد یک “ما” تلاش می کند.
وجود تفاوت بین شما و همسرتان یک امر منفی نیست. نیاز نیست که شما با فردی باشید که در تمام علائق و دیدگاه هایتان با او مشترک باشید. ما ممکن است گاهی از این بترسیم که تفاوت ها باعث ناسازگاری ما می شوند. اما این تفاوت ها اگر درست مدیریت شوند می توانند باعث هیجان زندگی شوند.

همچنین : بخوانید  اس ام اس عاشقانه فصل پاییز 1392
۶ – همسر ، شفای خود
انتظار نداشته باشید که همسرتان چاله چوله های احساسی شما را پر کند و شما هم تلاش نکنید که این کار را انجام دهید. هر یک از ما در نهایت می توانیم تنها خودمان را نجات دهیم. اما همسر شما می تواند در زمانی که شما روی خودتان کار می کنید از شما حمایت کند و شما هم همینطور. در حقیقت زندگی در یک رابطه عاشقانه به خودی خود شفابخش است.
۷ – زمانی که از موضوعی مطمئن نیستید ، سوال کنید
خیلی وقت ها پیش آمده که درباره معنای رفتار همسرمان تفاسیر و داستان های متعددی می سازیم. برای مثال: “او به من توجه نمی کند، حتما مرا دوست ندارد” . بهتر است در مواقعی که ذهنتان شروع به منفی بافی می کند ، مکالمه ای را با همسرتان آغاز کنید و در کمال آرامش و بدون سوالات بازجویانه از او خواهش کنید معنای رفتارش را برایتان توضیح دهد. در این زمینه مراقب باشید که هرگز از کلمه پرسشی “چرا” استفاده نکنید. به جای آن بگویید: “چه شد که …؟”

۸ – زمانی را به رابطه تان اختصاص دهید
فرقی نمی کند شما که هستید و چه شغلی دارید. همه ما نیاز به پروراندن ارتباطات خود داریم. مطمئن شوید که برای بهترشدن رابطه عاشقانه خود برنامه ریزی کرده اید. این برنامه ریزی شامل تعیین زمان و فعالیت های لذت بخش برای شما و همسرتان است. زمانی را در هر روز به این اختصاص دهید که تمام وسایل الکترونیکی و کامپیوتری (تلویزیون، رادیو، رایانه، موبایل و …) را خاموش کنید و در آن زمان با یکدیگر ارتباط داشته باشید.

مانند یک باغبان، هرچه بیشتر به رابطه تان توجه و رسیدگی کنید، رابطه تان بیشتر و بهتر رشد خواهد کرد.

 

منبع:سیمرغ