هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

زنان، بیشترین قربانیان این بیماری مهلک!

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowZbecgBnUdAw5.jpg

 

بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی در تمام کشورهای جهان آمار مخفی از ایدز وجود دارد که به دلایل زیادی از جمله انگ و تبعیض خودشان را معرفی نمی‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که علی‌رغم پایین‌تر بودن آمار زنان ایدزی در ایران، اما زنان به دلیل برخی ویژگی‌ها استعداد بیشتری برای ابتلا به این بیماری کشنده دارند.

آمار ایدز رو به افزایش است و وزارت بهداشت می‌گوید این موج بیشتر از هرکسی زنان را نشانه رفته است. تحقیقات نشان داده احتمال ابتلای زنان به ویروس HIV حدود ۲٫۵ برابر بیشتر از مردان است و زنان به دلیل ویژگی خاص‌تری نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به ایدز هستند.

آمار: از ۲۷۰۰ تا ۱۳۰۰۰ زن مبتلا به ایدز

چند هفته قبل وزارت بهداشت اعلام کرد که آمار زنان ایدزی افزایش یافته است. طبق این آمار تا پایان سال قبل تعداد کل مبتلایان به بیماری ایدز در کل کشور ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر بوده است که از این تعداد ۱۰٫۲ درصد آنان زن هستند، یعنی حدود دو هزار و ۷۰۰ زن مبتلا به ایدز وجود دارد.

به گفته پژوهشگران بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی در تمام کشورهای جهان آمار مخفی از ایدز وجود دارد که به دلایل زیادی از جمله انگ و تبعیض خودشان را معرفی نمی‌کنند. براساس این فرمول در ایران نیز تخمین آنها حدود پنج برابر مقدار ثبت شده، یعنی بیش از ۱۳۰ هزار نفر است. سازمان جهانی بهداشت هم گفته که از هر پنج نفر مبتلا به ویروس ایدز در ایران، فقط یک نفر از آنها از بیماری خود مطلع است. اما سهم زنان بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی هم نشان می‌دهد که بیش از ۱۳ هزار نفر زن مبتلا به ایدز هستند.

این اولین بار نیست که وزارت بهداشت و کارشناسان نگرانی خود را از افزایش شیوع ایدز در بین زنان ایرانی بیان می‌کند. چند سالی است که موج سوم ایدز از رابطه غیربهداشتی و البته نامشروع جنسی، زنان را هدف گرفته است.

زنان، قربانی تماس جنسی آلوده هستند

وزارت بهداشت می‌گوید که اکثر زنانی که ایدز دارند، از طریق تماس جنسی با همسران‌شان به این بیماری مبتلا شده‌اند. همسر این زنان به دلیل اعتیاد تزریقی یا تماس‌‌های جنسی آلوده شده‌اند و این ویروس را به آنها منتقل کرده‌‌اند.

همچنین : بخوانید  فواید مصرف روزانه سبزیجات

همچنین رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت هم با اشاره به افزایش ابتلا به ایدز در زنان کشور گفته که «از بین بیماران مراجعه کننده به بنده ۹۹ درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.»سازمان جهانی بهداشت هم تأکید کرده که بیشترین راه انتقال ویروس ایدز در ایران از طریق برقراری روابط ناسالم جنسی صورت می‌گیرد.

وزیر بهداشت سابق هم بر این باور است که رشد انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی خیلی بیشتر و خطرناک شده است و هشدار داده که اگر همین روند رشد ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم طی شود در ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ما از طریق جنسی مبتلا شده‌اند.

ویژگی جسمانی زنان در ابتلای بیشتر به ایدز

زنان از نظر جسمانی آمادگی بیشتری نسبت به مردان برای دریافت ویروس HIV را دارا هستند. این واقعیت یک پیام با خود به همراه دارد و آن این است که بایستی توجه خاصی به زنان در مبارزه با ایدز شود و از آنان حمایت بیشتری به عمل آید.

تأثیر مستقیم دیگری که آلودگی در زنان به وجود می‌آورد، انتقال ویروس از طریق مادر به جنین است که این نیز خود دلیل دیگری است برای توجه بیشتر به آسیب پذیری زنان و زنگ خطری است در افزایش آمار کودکان آلوده و مبتلا به ایدز. اطلاعات به دست آمده از تحقیقات متفاوت نشان می‌دهد که در تماس جنسی بین زن و مرد، زنان در مقایسه با مردان به میزان دو برابر بیشتر امکان دریافت ویروس از شریک جنسی آلوده خود را دارند.

در این میان برخی از کارشناسان نسبت به شیوع ویروس ایدز در محیط‌های آرایشگاه‌های زنانه هم هشدار می‌دهند و می‌گویند در صورت عدم رعایت بهداشت در این مکان‌ها، خدماتی مانند پدیکور، مانیکور و انواع تاتو مستعد انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز است. به هرحال در اینجا هم آمار سلامت به نفع جامعه و به ویژه زنان نیست و صدای یک زنگ خطر دیگر هم شنیده می‌شود.

برچسب ها : , ,