آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رنگ هایی که باعث کم شدن اشتها می شوند

تاثیر رنگ غذاها

آیا می‌دانید که رنگ‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی روی اشتها ‌و خلق و خوی ما داشته باشند؟ همچنین استفاده درست از رنگ‌ها ‌در بسته‌بندی مواد غذایی می‌تواند باعث کمک به فروش محصولات غذایی شود، زیرا افراد هنگام خرید مواد غذایی بسیار تحت تاثیر ‌رنگ به کار رفته در روی بسته‌بندی قرار می‌گیرند.

 

 

رنگ‌ها و وزن افراد
حتی برای کودکانی که کم اشتها هستند شما می‌توانید با ‌استفاده درست از رنگ‌ها و قرار دادن غذای آنها در ظرف‌هایی که دارای رنگ‌های گرم هستند، اشتهای آنها را تحریک کنید. همچنین در افرادی که اضافه وزن دارند، با استفاده از رنگ‌های سرد در محیط غذاخوری و یا استفاده از بشقاب‌هایی به رنگ آبی می‌توانید ‌اشتهای آنها را کاهش دهید.

رنگ‌ها و اشتها
رنگ‌ها روی عملکرد بدن ما نیز تاثیرگذار هستند، بطور مثال بعضی از رنگ‌ها باعث بالا رفتن فشار خون افراد می‌شوند و ایجاد هیجان می‌کنند و بر عکس بعضی دیگر از رنگ‌ها باعث ایجاد احساس آرامش در افراد می‌شوند. بطور مثال رنگ‌های گرم مانند نارنجی، زرد و قرمز رنگ‌های تحریک کننده اشتها هستند و معمولا در رستوران‌ها ‌از این رنگ‌ها استفاده می‌شود، ولی استفاده از این رنگ‌ها در خانه مناسب نیست، ‌مخصوصا ‌برای افرادی که اضافه وزن دارند، زیرا موجب خوردن بیشتر و ‌تحریک اشتها و اضافه وزن می‌شود، ولی استفاده از ‌رنگ قرمز و زرد در کنار هم تاثیرپذیری بسیار زیادی در تحریک کردن اشتهای افراد دارد.

همچنین در رستوران‌ها ‌نور به کار رفته نیز بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل ‌در اغلب رستوران‌ها از لامپ‌های فلورسنت که ترکیب دو رنگ با هم باشد، ‌استفاده می‌شود که لامپ‌ها رنگ نارنجی از خود ساطع می‌کنند. رنگ‌های نارنجی و قرمز و زرد بیشتر برای فست فود‌ها مناسب می‌باشند نه برای رستوران‌ها، زیرا این رنگ‌ها مشتریان را نیز زود از محیط خسته می‌کنند. به همین دلیل در رستوران‌ها از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که در افراد احساس آرامش ایجاد می‌کند تا افراد برای مدت طولانی‌تری در محیط رستوران بمانند و دسر و… سفارش دهند.

از دیگر رنگ‌های تحریک کننده اشتها می‌توان رنگ فیروزه‌ای را نام برد که ‌این رنگ برای افرادی که میل به غذا خوردن در آنها کم باشد مناسب بوده و همچنین می‌توانید از این رنگ در دیوارها و یا ظروف رستوران‌ها استفاده کنید.
همچنین برای تحریک اشتهای افراد می‌توانید از ترکیب رنگ فیروزه‌ای همراه با نارنجی استفاده کنید و از قاب عکس‌هایی با ترکیب این دو رنگ در رستوران استفاده نمایید.

قهوه‌ای
رنگ قهوه‌ای نیز از جمله رنگ‌هایی است که کاهش‌دهنده اشتها می‌باشد و برای افراد یادآور غذای سوخته و یا خیلی پخته شده است. پس رنگ مناسبی برای استفاده در رستوران‌ها و یا غذاخوری نیست. در مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که اگر ظرف غذا با محتویات داخل آن همرنگ باشد، باعث می‌شود که فرد غذای بیشتری میل کند، ولی اگر رنگ بشقاب متضاد با رنگ غذای فرد باشد، ‌فرد غذای کمتری ‌میل می‌کند.

همچنین : بخوانید  ۷ پیامک زنان که مردها را می ترساند !

سبز
رنگ سبز نیز جزء رنگ‌هایی است که برای ما یادآور طبیعت می‌باشد و به رنگ آرامبخش نیز معروف است و معمولا رنگی است که افراد هنگام دیدن آن در رستوران به یاد سبزیجات سبز رنگ و یا غذاهای سالم و کم کالری می‌افتند. این رنگ از جمله رنگ‌های سرد بوده و اشتها را نیز تا حدودی کاهش می‌دهد. استفاده از این رنگ همراه با یک رنگ گرم مانند نارنجی و یا قرمز می‌تواند برای اتاق ناهارخوری مناسب باشد، نه استفاده از آن به تنهایی. استفاده از رنگ سبز و آبی برای آشپزخانه و اتاق ناهار خوری مناسب است. همچنین استفاده از این رنگ در ظروف غذا خوری بسیار مناسب می‌باشد، زیرا این رنگ‌ها تحریک کننده اشتها نیستند.

قرمز
رنگ قرمز رنگ پر انرژی و اشتهاآور می‌باشد. همچنین این رنگ باعث بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون در افراد مختلف می‌شود و اشتهای شما را نیز بسیار تحریک می‌‌کند. پس این رنگ، رنگ بسیار مناسبی است که در رستوران‌ها استفاده می‌شود. همچنین رنگ قرمز برای محیط کار و یا اتاق خواب ‌رنگ مناسبی نمی‌باشد، زیرا این رنگ به مدت طولانی خسته‌کننده بوده و در افراد ایجاد اضطراب می‌کند.

خاکستری
خاکستری و یا طوسی ‌از رنگ‌هایی است که موجب کاهش اشتها می‌شود و برای افرادی که تمایل دارند اشتهایشان کمتر شود ‌و یا وزنشان کاهش پیدا کند، مناسب است، ولی ‌استفاده از این رنگ در محیطی که افراد می‌خواهند غذا میل کنند مانند اتاق غذا خوری ‌بسیار نامناسب می‌باشد. همچنین استفاده از رنگ خاکستری در رستوران‌ها اصلا مناسب نمی‌باشد، زیرا اصلا رنگ تحریک‌کننده اشتها نبوده و مشتریان را جذب نمی‌کند.

آبی
رنگ آبی نیز به رنگ آرامبخش معروف می‌باشد و استفاده از این رنگ (مخصوصا کمرنگ آن) برای اتاق خواب مناسب بوده، ولی ‌این رنگ نیز کاهش‌دهنده اشتها می‌باشد و استفاده از آن در رستوران‌ها مناسب ‌نمی‌باشد (مخصوصا استفاده از نور آبی در محیط رستوران)، زیرا نور آبی محیط را برای مشتریان خسته کننده می‌کند. رنگ آبی به این دلیل که مواد غذایی در هنگام فاسد شدن رنگ آبی به خود می‌گیرند، ‌برای عموم افراد رنگ اشتهاآوری نمی‌باشد.

منبع : دنیای تغذیه