شب آنگاه زیباست که نور را باور داشته باشیم.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نام های پرطرفدار سال ۹۱

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور نام های پرطرفدار ده ماه نخست امسال را اعلام کرد.

واحد مرکزی خبر: محسن کرمی گفت: امیرعلی، امیر حسین ،ابوالفضل،محمد، علی، محمد طه، حسین، امیرمحمد، مهدی و محمد مهدی به ترتیب ده نام پرطرفدار برای پسران کشور در سال ۹۱ است.

 

وی افزود: نام های فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، زینب، ریحانه، یسنا، هستی، مریم، ستایش و رقیه ده نام با بیشترین آمار در بین نام های دختران کشور است.

کرمی از تأثیر فیلم ها و سریال های صدا و سیما بر الگوی نامگذاری در جامعه خبر داد و گفت: پخش سریال هایی همچون ستایش و نقش هستی در سریال میوه ممنوعه این دو نام را با استقبال عمومی مواجه کرد که تاثیر آن نیز تا کنون ادامه دارد.

وی افزود: معمولاً نقش های مثبت سریال ها و فیلم ها در محدوده زمانی پخش و پس از آن مورد توجه و استقبال عمومی برای نامگذاری قرار می گیرد.

کرمی اضافه کرد: باید نخبگان فرهنگی از جمله علما ، استادان ، معلمان همچنین رسانه ها به ویژه صدا و سیما در تشویق مردم به نامگذاری های مناسب با مذهب و قومیت های ایرانی بکوشند.

معاون سازمان ثبت احوال گفت: باید نام ها با معنی مناسب و ریشه یابی صحیح به منظور ارتقاء شخصیت فرد برای آحاد جامعه انتخاب شود.

وی یادآور شد: براساس موازین دینی نام از مهمترین هدایا و وظایف والدین در برابر فرزندانشان است.

۴۲۰ هزار نام متنوع در کشور

همچنین معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت:۲۰۰ هزار و ۸۱۶ نام پسر و ۲۱۹ هزار و ۷۱۴ نام دختر در کشور ثبت شده است.

همچنین : بخوانید  بازگشت Persian Gulf به نقشه‎ گوگل +عکس

محسن کرمی در جمع خبرنگاران گفت:تمام نام های مذهبی، قومیتی و دیگر نام ها به شرط دارا بودن معنی و ریشه مناسب ایرانی و اسلامی مورد تایید سازمان ثبت احوال کشور است.

وی افزود: نام گلها، سیارات و ستاره و نام های با معنی نشانگر قومیت های ایرانی و فراوانی در جامعه دارند نیز مناسب تشخیص داده می شوند.

کرمی گفت:خانواده های برای مشاوره انتخاب یا تغییر نام می توانند با تلفن،فکس ،پست الکترونیک یا پورتال سازمان ثبت احوال کشور تماس بگیرند.

وی اضافه کرد:نام ها نباید مستهجن،تحقیر آمیز و خارجی باشند که در این صورت مجوز تغییر آنها داده می شود.

کرمی به عنوان مثال برخی از نام های نامناسب برای دختران را آفت، عزا و کوچک نام برد و گفت نام هایی همچون چاکر، نوکر و غلام نیز برای پسران نا مناسب است.

معاون سازمان ثبت احوال گفت: نام های خانوادگی نامناسبی مانند گرگی،پیشدستی،دل کبابی،صبح بخیر ، گوش بر و تیغ زن نیز به سرعت تغییر داده می شود.

کرمی افزود: نام های دوجنسیتی همچون عزت و نصرت نیز به سبب فرهنگ جامعه تغییر داده می شود.