هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

این سبزی دشمن افسردگی است

گوجه فرنگی
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مصرف گوجه فرنگی چند بار در هفته، احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.
 

به گزارش مهر، محققان با تحلیل اطلاعات سلامت روانی و عادت‌های غذایی یک هزار نفر از مردان و زنان ۷۰ سال و بالای آن به این نتیجه رسیدند که خوردن گوجه فرنگی از دو تا شش بار در هفته تا ۴۶ درصد احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.


 نتایج این تحقیقات در مقایسه با افرادی قرار گرفته که در هفته فقط یک بار گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود جای می‌دهند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد سایر میوه‌ها و سبزیجات از چنین مزیتی برخوردار نیستند.


به نظر می‌رسد خوردن غذاهای سالم چون کلم، هویچ، پیاز و کدو هیچ تأثیری در سلامت روانشناختی ندارد یا تأثیر آنها بسیار اندک است.


بالای ۲۰ درصد از افراد در مقاطعی از زندگی خود از افسردگی رنج می‌برند. این میزان زنان را دوبرابر بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. سالخوردگان بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند، چرا که وضع سلامت جسمانی آنها وخیم‌تر می‌شود، برای از دست دادن عزیزان خود غم بیشتری احساس می‌کنند و از سوی دیگر احساس تنهایی با آنها همراه است.

 گوجه فرنگی منبع غنی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند انسان را در مقابل برخی بیماری‌ها محافظت کند.


گفته می‌شود که برخی از کشورهای مدیترانه‌ای بیشترین مصرف گوجه فرنگی را دارند.


یگ گروه از محققان چین و ژاپن به ریاست دکتر کایجان نیو از دانشگاه پزشکی تیان جین در چین گزارش‌های مقدماتی درباره این موضوع که آیا لیکوپن با کاهش استرس در ارتقای سلامت روانی و جسمانی تأثیرگذار است را مورد بحث و بررسی قرار دادند.


نتایج این تحقیق در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده و نشان می‌دهد که خوردن گوجه فرنگی دو تا شش بار در هفته احتمال ابتلا به افسردگی را نسبت به افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوجه فرنگی مصرف می‌کنند تا ۴۶ درصد کاهش می‌دهد.

همچنین : بخوانید  20 خاصیت بی نظیر قارچ گانودرما در قهوه