آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶

ویندوز ۸ نفس های مایکروسافت را به شماره انداخت

بعد از مدت‌ها انتظار، محصولات متنوع بر پایه ویندوز ۸ به سمت بازار روانه شدند تا قطب دیگر جهان تکنولوژی امروز تمام داشته‌های فنی خود را بر سر مبارزه مدرن امروزی قمار کند. ویندوز ۸، ویندوز RT و ویندوز فون ۸ در کنار محصولات سخت‌افزاری نظیر سرفیس و نوت‌بوک‌های هایبریدی، لشکر مجهز این شرکت را تشکیل می‌دهند. در روزهای اخیر که اکثر کمپانی‌های بزرگ پرونده محصولات خود را برای سال ۲۰۱۲ بسته‌اند، فروش ناامیدکننده لشکر مجهز و پرامید مایکروسافت بیش از همه به‌چشم آمده است. در این مقاله تصمیم داریم با پرداختن به استراتژی‌های مایکروسافت، به چرایی و چگونگی فروش ناامیدکننده این محصولات بپردازیم و آن را از جنبه‌های متفاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

مایکروسافت در جبهه مشکلات

digital-wars-apple-microsoft-google-logosمایکروسافت در طول حیاتش با بحران‌های جدی زیادی مواجه شده است ولی همچنان یکی از با‌عظمت‌ترین کمپانی‌های تاریخ به‌شمار می‌رود. آخرین بحرانی که مایکروسافت در این چند سال اخیر با آن مواجه شده است، به‌کلی با مشکلات قبلی تفاوت داشته و بهتر است بگوییم مشکلات جدید مایکروسافت از جنس دیگری است و بدین ترتیب مایکروسافت وارد زنجیره‌ای از مشکلات پیچیده‌ای شده است که قسمت عمده‌ای از آن ناشی از قدرت، خلاقیت و هوشمندی دو رقیب عمده خود یعنی اپل و گوگل است. از جمله این مشکلات:

۱٫ محصولات همراه امروزی نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها با سخت‌افزار قدرتمند در کنار سیستم‌عامل‌های کاربرپسند و روان خود به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند به شکلی که هم‌اکنون قادرند به بسیاری از نیازهای کاربران معمولی پاسخ دهند و در نتیجه آنان را از خرید کامپیوترهای شخصی جدید منصرف سازند. عملا فروش کامپیوترهای شخصی با سیستم‌عامل ویندوز افت محسوسی را تجربه کرده و در آینده وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد.

۲٫ رقبای مایکروسافت همانند اپل و گوگل با پی‌ریزی اکوسیستم فراگیر و عرضه موفق آن در سخت‌افزارهای متنوع، مشتریان وفاداری تربیت کرده‌اند که دیگر قادر نیستند از اکوسیستم مطلوب خود دل بکنند. بی‌تردید موفقیت چشمگیر اپل در آیفون و آیپد بر روی بستر iOS بزرگ‌ترین تبلیغ و محرک برای سوق دادن سیل عظیمی از کاربران به سوی کامپیوترهای شخصی این شرکت است. با عنایت به فاکتورهای مختلف یکپارچه‌سازی که در محصولات این کمپانی لحاظ شده است، کاربران تمایل بیشتری به خرید دیگر محصولات این شرکت پیدا می‌کنند. در نظر بگیرید فردی را که آیفون و آیپد اپل را خریداری می‌کند و از آن رضایت دارد تا چه حد به سمت خرید کامپیوترهای مک این شرکت تمایل پیدا می‌کند. پیش تر در مقاله اختصاصی دیگری به طور مفصل به مزیت اکوسیستم و تاثیر آن بر مشتری پرداخته بودیم در صورت تمایل به مقاله «نبرد استراتژی‌ها و نگرش‌ها دربازار تلفن هوشمند و تبلت: قسمت سوم بررسی دلایل موفقیت اکوسیستم اپل و ثبات آن، به همراه مقایسه اکوسیستم‌ها » مراجعه کنید.

ballmer-shadow۳٫ در تجارت گاهی اوقات ارزان فروشی را معادل خودکشی می‌دانند ولی نه همیشه. گوگل و شرکای سخت‌افزاریش برای عرضه محصولات با کمترین حاشیه سود، تجارت پر رونقی را احداث کرده‌اند که فرسنگ‌ها با خودکشی فاصله دارد. محصولات ارزان قیمت با سیستم‌عامل متن‌باز و رایگان به بخشی پر‌رنگ از فرهنگ تکنولوژیکی مردم تبدیل شده است که با اهداف و شیوه مایکروسافت در تناقض آشکار است.

۴٫ مشکلات اقتصادی به شدت گریبانگیر مردم سرتاسر جهان شده و قدرت خرید آنها را محدود کرده است و البته بیشتر از به‌روز رسانی‌های کم بازده بر حذر داشته است.

مایکروسافت در به‌وجود آمدن تعدادی از این مشکلات دخالتی ندارد و این بدین معناست که از حل آن نیز عاجز است و گره کور مشکلات جدید مایکروسافت از همین موضوع ناشی می‌شود.

مایکروسافت با چهره‌ای نو

مایکروسافت به کمک تجربیات پیشینش و تقلید از عوامل موفقیت رقیبش (اپل) مجموعه فعالیت‌هایی را جهت‌دهی کرده است از جمله:

thumbs-up-e1337804251262-600x256

ساخت محصولی خلاقانه با نام سرفیس با طراحی‌فوق‌العاده چشم‌نواز و تجهیزات مدرن. ( مایکروسافت به شدت بر روی نقطه قوت اپل در طراحی آیپد دست گذاشته است و حتی فراتر از آن حرکت کرده است.)تغییر لوگوی ویندوز با خطوط هماهنگ با سیستم‌عامل جدید و طرح‌ریزی یک قدم مثبت در تبلیغات این سیستم عامل با مفهوم تغییر در همه چیز با نگاه به آینده.احداث فروشگاه‌های زیبا، هیجان‌انگیز و خوش‌ساخت با الهام از فروشگاه‌های با کیفیت اپل و آموزش کارمندان این فروشگاه‌ها در جهت برقرای تعامل مثبت‌گرایانه با مشتریان.ایجاد فروشگاه نرم‌افزاری در ادامه فروشگاه‌های نرم‌افزاری اپل، گوگل و آمازون.راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی بی‌نظیر در تاریخ این شرکت به شکلی که از یک سال قبل از عرضه سیستم عامل جدید از پتانسیل‌های متفاوت جهت تبلیغات مثبت برای آشنایی کاربران با این سیستم عامل استفاده گردید. بعد تبلیغات به حدی بود که حتی برای نسخه‌های پیش‌نمایش نیز کاربران با بمباران تبلیغاتی به‌خصوص در وب روبه‌رو می‌شدند.

و مهم‌تر از همه ویژگی‌های خاص سیستم‌عامل جدید این شرکت با نام ویندوز ۸ همانند:

win8 scr s

تولید نسخه‌های متفاوت از ویندوز ۸ برای دستگاه‌های متنوع (کامپیوتر شخصی، تبلت و گوشی هوشمند) بنا بر کارایی و قدرت محصول همانند ویندوز RT با پیچیدگی کمتر نسبت به ویندوز ۸ و مصرف کمتر باتری به لطف هماهنگی با پردازنده‌های ARM.رابط کاربری خلاقانه، نوآورانه، کاربردی و زیبا با نام مترو که در تمامی نسخه‌ها به‌صورت مشترک قرار داشته و به کاربران حسی یکسان و هماهنگ در استفاده از محصولات متنوع مبتنی بر ویندوز ۸ هدیه می‌کند.استفاده از هسته مشترک در نسخه‌های متفاوت و در نتیجه ساده‌سازی تولید برنامه‌ها برای توسعه دهندگان نرم‌افزاری.افزایش سرعت و کارایی ویندوز و عدم نیاز به سخت‌افزار گران‌قیمت.

در کنار همه این فعالیت‌ها و بهبود‌های صورت گرفته در اکوسیستم مایکروسافت، فروش ویندوز ۸ و محصولات سخت‌افزاری مبتنی بر آن پایین‌تر از حد انتظار بوده است که خود می‌تواند حاصل عوامل مختلفی باشد که به تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

عملا مایکروسافت تمام هستی و دار و ندار خود را برای موفقیت استراتژیکی‌ترین محصولش، قمار کرده ولی تا کنون بازخورد مثبتی از آن دریافت نداشته است.

زمانی که زود هم دیر می‌شود

ballmerelopمایکروسافت در زمینه کامپیوترهای شخصی تمامی توان خود و شرکای سخت‌افزاریش را به کار گرفت. در زمینه تبلت‌ها، خود به‌تولید محصولی متفاوت و ارزشمند روی‌آورد و در زمینه گوشی‌های هوشمند یکی از باسابقه‌ترین، خوش‌نام‌ترین و باانگیزه‌ترین سازندگان (نوکیا) را به شراکت برگزید اما حاصل همه این تلاش‌ها تا کنون از پس دیدگاه سخت‌گیرانه منتقدان و عموم برنیامده است.

ولی چه عواملی ( عواملی که مایکروسافت در به‌وجود آمدن آن نقش داشته است) منجر به استقبال کمرنگ از محصولات جدید این شرکت با اندوخته سال‌ها تجربه و مهارت شده است؟

۱٫ رقبای مایکروسافت پیش از این شرکت بنای محکمی از توانمندی خود را در ذهن مشتریان ساختند، بنایی که به‌سادگی در برابر لرزه‌های سبک فرو نخواهند ریخت و بعضا برای فروریختن نیاز به یک معجزه دارند.

۲٫ مایکروسافت با انواع و اقسام اهمال کاری و با ویژگی‌هایی که در آن فقر آینده‌نگری مشهود بود خیلی‌دیر به فکر نوسازی ناوگان محصولات خود افتاد.

۳٫ شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت تا کنون نتوانسته‌اند محصولات بارز و شاخصی را با سیستم عامل جدید این شرکت ارایه کنند. این عامل می‌تواند ناشی از سال‌ها بی‌برنامگی مایکروسافت در مدیریت سخت‌افزار محصولات مبتنی بر سیستم‌عامل خود باشد. سال‌های پیشین به‌دلیل عدم مشکلاتی که در اوایل مقاله ذکر شد، مایکروسافت می‌توانست بدون نظارت و مدیریت بر سازندگان از فروش محصولات خود مطمئن گردد ولی اکنون به‌دلیل چندبعدی شدن بازار و ورود محصولات پرقدرت مبتنی بر دیگر سیستم‌عامل‌ها اعمال روش‌های قدیمی امکان پذیر نیست. هم‌اکنون مایکروسافت زمان و توان کافی برای اعمال چنین مدیریتی را ندارد و نخواهد داشت، بعلاوه شرکا نیز به‌سادگی زیر چتر مدیریتی مایکروسافت جمع نخواهند شد.

windows-8-screens-600

۴٫ مایکروسافت برخلاف اپل کاربران خود را به سیستم‌عاملی عادت داده است که سرعت، سادگی و کاربرپسند بودن را فدای عملکرد و پیچیدگی ساخته است. در عمل ویندوز با پیچیدگی‌های خاص و قدرت انعطاف بالا جوابگوی تمامی‌نیاز‌ها از جمله نیاز کاربران حرفه‌ای است. همین پیچیدگی‌ها موجب شده است تا این سیستم عامل نسبت به OS X از نظر سرعت عملکرد، پایداری، مقاومت در برابر ویروس، باگ‌ها و وقفه‌های کارکردی، کرش‌ها و مصرف باتری با کاستی روبه‌رو شود. مایکروسافت برای حل این نقیصه سه راه پیش پای خود می‌دید:

تولید سیستم‌عاملی که علاوه بر دارا بودن قدرت و کارایی نسخه‌های پیشین، از مشکلات ذکر شده در سطور بالا رنج نبرد. عملا به‌نظر می‌رسد، قدرت نرم‌افزاری کنونی این شرکت برای تولید این‌ چنین سیستم‌عاملی به در بسته خورده است.تولید سیستم‌عاملی که از نظر قدرت و کارایی نسبت به نسخه‌های پیشین در رده پایین‌تری قرار گیرد ولی فاقد مشکلات ذکر شده در سطور بالا باشد. با توجه به این‌که کاربران زیادی در جهان با دید و نگرش قبلی به ویندوز نگاه می‌کنند و بسیاری از آنان را کاربران حرفه‌ای تشکیل می‌دهند، این گزینه نیز نمی‌توانست راه حل درستی باشد چرا که کل هویت ویندوز و مایکروسافت را به سوی نابودی می‌کشاند.ویرایش و عرضه نسخه‌های متفاوت با عملکرد غیر یکسان برای دستگاه‌ها و کاربردهای متنوع. به‌نظر می‌رسد استراتژی مایکروسافت در این جهت بیشتر از بقیه گزینه‌های پیشاروی سنگینی می‌کند چرا که ارایه ویندوز RT بارزترین نمونه از تمایل مایکروسافت در حرکت به این سوی است.

مایکروسافت برخلاف اپل کاربران خود را به سیستم‌عاملی عادت داده است که سرعت، سادگی و کاربرپسند بودن را فدای عملکرد و پیچیدگی ساخته است.

اما چگونه عامل چهارم و انتخاب گزینه سوم توسط مایکروسافت نتوانست عاملی برای نجات و دوام پربار حیات این شرکت باشد:

انتخاب مشتری در میان عرضه انواع و اقسام محصولات مانند نوت‌بوک‌های معمولی، نوت‌بوک‌های لمسی، کامپیوترهای شخصی، نوت‌بوک‌های هایبریدی، تبلت‌های ویندوز RT، تبلت‌های ویندوز ۸ و آن هم با طراحی‌های متفاوت و برندهای مختلف در کنار کیفیت ساخت متغییر به شدت گیج‌کننده شده است. مشتریان زمانی که در خرید یک محصول گیج شوند برای خرید آن اقدام نمی‌کنند یا به سمت محصولاتی کشیده می‌شوند که از اکوسیستم هماهنگ، با کیفیت ثابت شده و دارای هویت برخوردارند.

sony-vaio-duo-11-pr

رابط کاربری مترو بیش از آنکه برای کامپیوترهای شخصی (که بخش بزرگی از فروش ویندوز را به خود اختصاص می‌دهند) مناسب باشد، برای تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند مناسب است. این بدین معنا است که مایکروسافت عملا رابط کاربری سیستم‌عامل خود را بیشتر برای محصولاتی طراحی کرده که تا کنون هیچ سهمی در بازار آن‌ها نداشته است.( البته لازم به ذکر است که این موارد فقط به نیاز کنونی بازار توجه دارد و ممکن است در آینده شاهد تغییرات محسوسی باشیم.) با عنایت به‌اینکه بزرگ‌ترین تغییر ویندوز ۸ نسبت به نسخه‌های پیشین در رابط کاربری آن مشهود است و این رابط کاربری به شدت با صفحات لمسی بهینه شده است، بسیاری از کاربران کامپیوترهای شخصی، شرکت‌های کوچک و بزرگ، مراکز اداری و دولتی و… تمایلی برای تجهیز کامپیوترهای شخصی خود به آن نخواهند داشت چرا که با پرداخت هزینه زیاد بابت خرید ویندوز جدید و در پی آن هزینه‌های نصب و نگهداری آن به دستاورد خاصی نخواهند رسید.( ضمنا رابط کاربری مترو در واقعیت برای یک کامپیوتر شخصی پیچیده‌تر از نسخه‌های پیشین است). متخصصان شرکت‌ها به‌خوبی به این نکته واقفند که ویندوز ۸ باز هم با مشکلات موروثی دیگر ویندوزها همراه خواهد بود و در نتیجه بهبود سرعت و رابط کاربری ویندوز ۸ نمی‌‌تواند گزینه مهمی در خرید آن برای آنان به‌شمار آید. مهم‌تر این‌که به‌روز رسانی درایورهای سیستم‌های بعضا قدیمی آنان نیز بر مشکلات اضافه خواهد کرد. شاید بهتر از همه این بود که مایکروسافت ویندوز ۸ خود را لااقل در کامپیوترهای شخصی با رابط کاربری ساده‌تر ارایه می‌کرد و در کنار آن به بسیاری از مشکلات دامنگیر ویندوز پایان می‌داد.

مایکروسافت رابط کاربری سیستم‌عامل خود را بیشتر برای محصولاتی طراحی کرده که تا کنون هیچ سهمی در بازار آن‌ها نداشته است

داشته‌هایی که بر سر قمار، یکی یکی دود می‌شوند

مایکروسافت به‌‌خوبی به مشکلات پیش روی به‌خصوص در زمینه کامپیوترهای شخصی واقف بوده است به‌همین دلیل تلاش کرد قسمتی از فروش خود را به سمت تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بکشاند و در این راه سه قدم عمده برداشت:

۱٫ برای تولید تبلت با برند و هویت پایدار به‌نام سرفیس اقدام کرد.

Microsoft Surface with Windows 8 Pro-580-100

۲٫ از آن‌جا که مایکروسافت متوجه نیاز بسیاری از کاربران به تبلت‌های سبک، کم‌مصرف با رابط کاربری ساده و روان بود، از نسخه‌ای متفاوت ولی با هسته مشترک به‌ ‌نام ویندوز RT پرده‌برداری کرد و آن را با پردازنده‌های معماری ARM تطبیق داد.

۳٫ هسته ویندوز فون ۸ را با هسته ویندوز ۸ مشترک گرفت و در زمینه سخت‌افزاری شریک مناسبی برگزید.

ولی مایکروسافت با سرفیس RT و سرفیس پرو ( با زیبایی و کیفیت خیره‌کننده) نتوانست مرز میان تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها را محو کند و به‌دلایلی حداقل تا اینجای کار در این زمینه هم به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد چرا که:

ویندوز RT قادر به‌انجام امور کمی است و این مهم با فروشگاه خالی از نرم‌افزارهای مایکروسافت شدت بیشتری یافته است. این عدم توانایی باعث شده که گزینه‌های مثل آیپد با همان کیفیت ساخت و ویژگی‌های سخت‌افزاری بارز‌تر درکنار اکوسیستم غنی و قابل اعتماد بیشتر مورد توجه مشتریان قرار بگیرد. گوگل نیز با برند نکسوس و قیمت فوق‌العاده پایین در کنار اکوسیستم غنی و سرویس‌های بی‌نظیر کار را بیش از این برای ویندوز RT سخت‌تر کرده است. البته ویندوز RT برای کار با اسناد به‌کمک آفیس متمایز از رقبا به‌نظر می‌رسد ولی این برگ برنده برای یک، تازه‌ورود کافی نخواهد بود.سرفیس پرو و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز ۸ که تا کنون وارد بازار شده‌اند، با مشکلات همیشگی ویندوز مانند مقاومت نسبتا پایین نسبت به خطرات ویروس، زمان بوت نسبتا بالا، مصرف زیاد باتری ( که این مورد به پردازنده دستگاه نیست ارتباط زیادی دارد)، کرش، وقفه، کند شدن سیستم بعد از مدتی استفاده و….روبرو هستند. علاوه بر این‌ها باید وزن زیاد آن‌ها را که معمولا بیش از ۹۰۰ گرم سنگینی دارند و قیمت زیاد ( هم سخت‌افزاری و هم خود سیستم عامل) را به موارد بالا اضافه کنیم. تبلتی با این مشخصات برای کاربران کاربرد تبلتی نخواهد داشت و بیشتر به یک کامپیوتر شخصی لمسی شباهت دارد. موارد مذکور باعث می‌شود که سرفیس پرو و محصولات مشابه با آن نتوانند فعلا رقیبی برای بازار دیگر تبلت‌ها به‌شمار آیند.شرکای سخت‌افزاری به‌دلیل بی‌اعتمادی نسبت به آینده ویندوز RT تمامی تلاش خود را برای ارایه محصولی متمایز و با کیفیت به‌کار نمی‌گیرند ( هزینه کافی برای واحد تحقیق و توسعه محصول و مهندسی نهایی آن خرج نمی‌کنند). شرکای سخت‌افزاری تا کنون نتوانسته‌اند، محصولی متمایز و خوش‌ساخت به‌بازار عرضه کنند و اکثر محصولات با ایراداتی همراه است که انتخاب را بسیار سخت می‌سازد.

سرفیس پرو و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز ۸ ، همچنان با مشکلات همیشگی ویندوز روبرو هستند

و اما در رابطه با گوشی‌های هوشمند، هنوز آمار مستدلی از فروش آن‌ها ارایه نشده است. همچنین تنوع پایین محصولات ارایه شده با ویندوزفون ۸ ما را برای قضاوت زودهنگام برحذر داشته است. در این بین شکایات بی‌شماری از کاربران در فروم‌ها مبنی بر ریبوت مداوم و کرش‌های ناگهانی مشاهده شده است که با توجه به سابقه مایکروسافت در ارایه ویندوز فون ۷، این نکته جای تعجب بسیار دارد. مایکروسافت با تجربه در این زمینه حقیقتا جایی برای این مدل خطاهای اولیه نخواهد داشت و در صورت ادامه نمی‌توان آینده مثبتی برای ویندوز فون ۸ نیز متصور بود، چرا که ویندوز فون در ابتدای راه نیست، بلکه در ادامه راه نسل قبلی خود در حرکت است. فعلا بیش از همه کیفیت ساخت بالا، برند قابل اعتماد نوکیا و HTC، و نوآوری‌های این دو شرکت به‌خصوص نوکیا به داد ویندوز فون ۸ رسیده است.

ویندوز فون در ابتدای راه نیست، بلکه در ادامه راه نسل قبلی خود در حرکت است

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با ورود قدرتمندانه گوگل و اپل به بازار گوشی‌های هوشمند و علی‌الخصوص پست‌پی‌سی‌ها، کسب‌وکار مایکروسافت دچار سکته موقتی شده است. این توقف در اوج‌گیری مایکروسافت حاصل عوامل پیچیده‌ای است که تعدادی از آنان نتیجه اشتباهات این شرکت و تعدادی دیگر به جور زمان و تغییر در سلیقه و نیاز مشتریان باز می‌گردد. اپل خود سردمدار این موج تازه بوده و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر توانسته است به‌خوبی آن را هدایت کند و در نتیجه شرکت‌هایی که با روش‌های گذشته و پایدار مشغول تجارت بوده‌اند را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. بی‌شک باز هم شاهد انقلاب یا موج جدیدی خواهیم بود که ممکن است دیگر اپل در آن نقشی نداشته باشد و شرکت‌های دیگری همانند مایکروسافت رهبر آن باشند.

Win8 02 General-580-100

مایکروسافت قدری برای بهینه‌سازی رابط کاربری ویندوز خود در کامپیوترهای شخصی تندروی کرده است و آن را برای کاربران این مدل کامپیوترها پیچیده ساخته است. شاید اگر با نگاهی محافظه‌کارانه‌تر منوی استارت و رابط قدیمی را تا حدی حفظ می‌داشت، شرایط بهتر می‌گردید، ولی همانگونه که مشخص است این فقط بخشی کوچکی از مشکلات است. علاوه‌بر این مشکلات سابق ویندوز کماکان لاینحل باقی مانده و گزینه‌ای برای ترغیب شرکت‌های بزرگ در مهاجرت به‌سوی ویندوز ۸ تعبیه نشده است. ویندوز RT این شرکت نیز که با هدف تصاحب بازار اندروید و iOS و برای در دست گرفتن آینده خلق شده است فاقد ویژگی‌های شاخص و متمایز برای غلبه بر رقبا است و در برابر تجربه و اینرسی رقبایش قدرت کافی در چنته ندارد. تبلت های ویندوز ۸ نیز با وزن زیاد و طول عمر باتری کم و مشکلات موروثی ویندوز نتوانسته‌اند فاصله میان تبلت و نوت‌بوک را پر کنند. به‌نظر می‌رسد راهکارهای زیر می‌توانند آینده درخشان‌تری را به فعالیت‌های مایکروسافت گره بزنند:

قیمت‌گذاری منطقی‌تر و پایین‌تر برای محصولات سرفیس، به‌خصوص سرفیس RT.نظارت بیشتر بر روی محصولات ساخته شده توسط شرکای سخت‌افزاری و جلب توجه و اعتماد آنان با سرمایه‌گذاری مستقیم در تولید محصولات آن‌ها برای عرضه محصولات شاخص و متمایز.زیر فشارگذاشتن اینتل برای تولید پردازنده‌هایی با قدرت Core i های فعلی ولی توان مصرفی پایین‌تر. بدین معنا که اینتل تکنولوژی‌های خود را سریع‌تر از گذشته به ظهور برساند که این عمل نیاز به اعتماد اینتل و سرمایه‌گذاری مایکروسافت خواهد داشت. در این بین هجرت به سمت ARM نیز دور از انتظار نخواهد بود.آنچه که بیش از همه می‌تواند به دنیای تبلت‌ها تلنگری عمیق وارد کند، آفرینش تبلت‌هایی است که با ویندوز ۸ پرقدرت و توانمند، راحتی، روانی، سرعت، سبکی و مصرف پایین تبلت‌های اندرویدی و آیپدها را نتیجه دهد. این امر مستلزم همکاری و تشکیل تیم‌های فنی از مایکروسافت و سازندگان سخت‌‌افزاری مطرح می‌باشد.

به لطف نوآوری‌های فراوان شکل گرفته در ویندوز ۸، علی رغم ناکامی‌های کمرنگ در شروع حیات آن و حضور رقبای تنومند و ریشه داری همانند گوگل و اپل، حرکت رو به جلوی مایکروسافت به صورت آرام و تدریجی ادامه خواهد یافت و احتمال آن می‌رود که در سال‌ آینده میلادی شاهد تسلط بیشتر مایکروسافت بر بازار تبلت‌ها و گوشی های هوشمند باشیم. در پایان امیدوارم یکی از زیباترین، خلاقانه‌ترین و کاربردی‌ترین رابط‌های کاربری در بین محصولات کامپیوتری به نام مترو که حقیقتا از رابط‌های کاربری اندروید و iOS، پربارتر است، با درایت بیشتر مایکروسافت و شرکای سخت‌افزاریش در رنج وسیعی از محصولات آینده فراگیر شود.

برچسب ها :