امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ورود ایران به جنگ گرافیکی با آمریکا!

سایت فارسی رادیو چین در گزارشی با عنوان “ورود ایران به نبرد گرافیکی با ایالات متحده” نوشت: نصب یک بیلبورد علیه رئیس‌جمهور ایالات متحده در یکی از مهم‌ترین میدان‌های تهران، به موضوعی تازه در تقابل میان جمهوری اسلامی و کاخ سفید تبدیل شده است.

 

ورود ایران به جنگ گرافیکی با آمریکا! | www.campfa.ir

از زمان وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و شکل‌گیری جمهوری اسلامی تاکنون، این برای نخستین‌بار است که تصویری با ابعاد بزرگ از یک رئیس‌جمهور ایالات متحده در ایران در معرض دید عموم گذاشته می‌شود.

 

این بیلبورد عمودی ۱۱ متری که که به طور دقیق مشخص نیست کدام نهاد دولتی آن را اجرا کرده، روی دیوار یک ساختمان بلند ۱۰ طبقه نصب شده و مفهومی سیاسی، مذهبی دارد، عکسی از «باراک اوباما» را در کنار «شمر» نشان می‌دهد و حیرت بسیاری از شهروندان را برانگیخته است.

 

در این تصویر، رئیس‌جمهور ایالات متحده در کنار یک مرد بازیگر نمایش مذهبی تعزیه دیده می‌شود که لباس و نمادهای «شمر بن ذی الجوشن» را دارد. شخصیت «شمر»، بی‌رحم‌ترین و غیرقابل اعتمادترین چهره تاریخ اسلام محسوب می‌شود و از سال ۶۱ هجری قمری (۶۸۰ میلادی) تاکنون مورد تنفر مسلمانان اهل تشیع بوده است.

 

همچنین جمله «با ما باش در امان باش» که در پایین بیلبورد به نمایش گذاشته شده، به رخدادهای پیش از واقعه کربلا اشاره دارد و در کل این مفهوم را منتقل می‌کند که باراک اوباما، در حقیقت «شمر» دوران معاصر است.

 ورود ایران به جنگ گرافیکی با آمریکا! | www.campfa.ir

 

ساختمانی که اکنون بیلبورد جنجالی روی پهلوی شرقی آن قرار گرفته، در انتهای مسیر شرق به غرب بلوار کریم‌خان‌زند و در ابتدای ضلع شمال شرقی میدان ولی‌عصر در مرکز شهر تهران واقع شده که یکی از پرترددترین معابر شهر تهران به شمار می‌آید.

 

بلوار کریم‌خان‌زند تهران در حدود سه دهه گذشته همچنین میزبان نقاشی دیواری بزرگ و مشهور دیگری بوده که در سال ۸۸ بازسازی شده و از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، برقراری رابطه با ایالات متحده را به کلی رد می‌کند.

همچنین : بخوانید  آیا لوسیا ویالون نامزد جدید کریستیانو رونالدو است ؟

 

تاکنون بسیاری از مفسران سیاسی از آن به عنوان نماد تنفر ایران از آمریکا یاد کرده و گفته‌اند تا زمانی که این دیوار پابرجاست، جمهوری اسلامی و ایالات متحده با یکدیگر آشتی نخواهند کرد.

 

همچنین پیشتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران گفته بود که در دوران ریاست جمهوری خود خواستار مذاکره با آمریکا شده بود، اما هرگز موفق نشد تا آن را به سرانجام برساند.

 

صاحبنظران معتقدند اقدام اخیر جمهوری اسلامی و درآمیختن موضوعات سیاسی و مذهبی، در جهت مقابله به مثل با نصب مداوم بیلبوردهای سیاسی علیه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران در ایالات متحده، به ویژه هنگام حضور هیات‌های ایران در نیویورک صورت گرفته است.

 

از سوی دیگر گروهی از آگاهان سیاسی معتقدند اکران فیلم «آرگو» (2012) که به واقعه تاریخی بحران گروگان‌گیری کارکنان سفارت ایالات متحده در سال ۱۳۵۸ می‌پردازد، یکی دیگر از دلایل تشدید تنش‌های میان ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر بوده است.

 

در چهارم نوامبر ۱۹۷۹ و یک سال پس از انقلاب اسلامی، یک گروه انقلابی موسوم به «دانشجویان پیرو خط امام» در اقدامی که گفته می‌شود بدون اطلاع امام خمینی صورت گرفت، ساختمان سفارت ایالات متحده در خیابان روزولت تهران را تسخیر کردند و ۶۶ دیپلمات و کارمند آن را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.

 

این دانشجویان که شبکه‌های خبری بین‌المللی آنها را «شبه‌نظامیان مسلمان» نامیدند، معتقد بودند سفارت آمریکا پایگاه جاسوسی است و از کاخ سفید خواستند تا در مقابل آزادی گروگان‌ها، محمدرضا شاه پهلوی را به ایران بازگرداند تا در یک دادگاه انقلابی محاکمه شود.

 

این بحران گروگان‌گیری که برخی آن را طرح سازمان سیا می‌دانند، برای همیشه به روابط دیپلماتیک میان ایران و ایالات متحده پایان داد و نخستین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از همان زمان تصویب و اعمال شد.