دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تصاویری از خمیازه کشیدن جنین در رحم مادر

دانشمندان دانشگاه «دورهام» دریافته‌اند که جنین در رحم نه تنها سکسکه کرده، خود را کشیده و آب دهان خود را قورت می‌دهد، بلکه خمیازه هم می‌کشد. به نظر این محققان که به بررسی اسکن‌های چهار بعدی از ۱۵ جنین سالم پرداخته بودند، خمیازه کشیدن نیز یکی از فرایندهای رشد بوده و می‌تواند به پزشکان راه جدیدی برای بررسی سلامت کودک ارائه دهد.

 در حالی که برخی از دانشمندان پیش از این از این عمل جنین در رحم خبر داده بودند،‌ برخی دیگر این موضوع را رد کرده و آن را تنها یکی از رفتارهای کودک در حال شکل گیری و باز و بسته کردن دهان خوانده بودند.

اما محققان انگلیسی در پژوهش خود که در مجله PLOS ONE منتشر شده، به قطعیت اظهار کرده‌اند که توانسته‌اند عمل خمیازه را از باز و بسته کردن عادی دهان بر مبنای زمان باز بودن آن، کاملا تشخیص دهند.

پژوهشگران این کار را با استفاده از فیلم چهار بعدی برای بررسی تمام زمان‌هایی که جنین دهان خود را باز می‌کند، انجام دادند.

به گفته محققان، عملکرد و اهمیت خمیازه در جنین هنوز ناشناخته بوده اما این یافته‌ها نشان داده که شاید این عمل با رشد نوزاد ارتباط داشته و می‌تواند نشانگر سلامت جنین باشد. آنها همچنین اظهار کردند که بر خلاف انسان بالغ، جنین به شکل مسری یا در اثر خواب‌آلودگی خمیازه نکشیده، بلکه تناوب آن در رحم ممکن است با بلوغ مغز در اوایل بارداری مرتبط باشد.

این پژوهش بر روی هشت جنین پسر و هفت جنین دختر از ۲۴ تا ۳۶ هفتگی بارداری انجام شد. محققان دریافتند که خمیازه کشیدن از ۲۸ هفتگی کاهش یافته و هیچ تفاوت چشمگیری در تعداد خمیازه میان دختر و پسر وجود ندارد. /

همچنین : بخوانید  جذاب ترین زن دنیا معرفی شد +عکس

خمیازه کشیدن جنین

خمیازه کشیدن جنین

خمیازه کشیدن جنین