سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رتبه‌ های اینترنت پرسرعت و موبایل در ایران

براساس شاخص های پیشرفت در جامعه اطلاعاتی در تعداد خطوط تلفن ثابت، ایران با ۳۶.۳ خط تلفن به ازای هر ۱۰۰ نفر، دارای رتبه اول است و در رتبه های بعدی، قزاقستان، ترکیه و لبنان قرار دارند.
فان مهر: آخرین آمارها از وضعیت ایران در زمینه دستیابی به جامعه اطلاعاتی در مقایسه با کشورهای منطقه در شاخصهای دسترسی، استفاده و مهارت، از رتبه ۱۴ ایران در اینترنت پرسرعت، ۱۰ در خانوارهای دارای کامپیوتر و ۱۳ در دسترسی به اینترنت خانگی حکایت دارد.

بهترین روش برای کمک به پیشرفت جامعه اطلاعاتی در سطح جهانی، منطقه ای و ملی استفاده از شاخصی به نام IDI است که دربرگیرنده سه زیرشاخص دسترسی، استفاده و مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است به نحوی که از این شاخص به عنوان یک ابزار نیرومند در توسعه جامعه اطلاعاتی در کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه نیز نام می برند.

براساس این شاخص پیشرفتهای جامعه اطلاعاتی برحسب ویژگیهایی همچون دارا بودن خطوط تلفن ثابت، تلفن همراه، پهنای باند اینترنت بین الملل، نسبت خانوارهای دارای کامپیوتر، نسبت دسترسی خانوارها به اینترنت درخانه، تعداد کاربران اینترنت، مشترکین اینترنت باند پهن ثابت، مشترکین باندپهن موبایل، با سوادی بزرگسالان، درصد نام نویسی در راهنمایی و دبیرستان سنجیده می شود.

در این راستا رتبه ایران در شاخص های مدنظر در مقایسه با کشورهای منطقه خاورمیانه بررسی شده است.

رتبه اول ایران در دسترسی به تلفن ثابت

براساس شاخص های پیشرفت در جامعه اطلاعاتی در تعداد خطوط تلفن ثابت، ایران با ۳۶.۳ خط تلفن به ازای هر ۱۰۰ نفر، دارای رتبه اول است و در رتبه های بعدی، قزاقستان، ترکیه و لبنان قرار دارند.

رتبه ۱۱ ایران در دسترسی به موبایل

در خصوص مشترکان تلفن همراه، کشور عربستان سعودی با تعداد ۱۸۷.۹ اشتراک تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر در رتبه اول و یمن با ۴۶.۱ مشترک تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر، رتبه آخر بین کشورهای منطقه را دارد.

در این میان کشورهای عمان، امارات متحده عربی، قطر، ارمنستان و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند. با توجه به اینکه استفاده از تلفن همراه بین کشورهای با درآمد بالا زیاد است بنابراین باعث پیشرفت در این زیرشاخص می شود. این کشورها نیز در رتبه های بالای میزان درآمد سرانه قرار دارند.

در این شاخص، ایران دارای رتبه یازدهم بوده و تقریباَ دارای ۹۱.۲ اشتراک تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر است که بعد از کشورهایی چون اردن، آذربایجان و قرقیزستان قرار دارد.

پیشرفت در زمینه تعداد مشترکین تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر در ایران درسال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۸ ،۴۰ درصد افزایش یافته است که این میزان رشد از بیشتر کشورهای منطقه بیشتر است.

به طوریکه در حال حاضر، علیرغم عدم سرمایه گذاری خارجی در زیربخش مخابرات و بویژه در خدمات تلفن همراه، ایران از لحاظ تعداد مشترکین تلفن همراه به ازای هر۱۰۰ نفر در میانه جدول رتبه بندی قرار دارد یعنی نسبت به تقریبا نصف کشورهای منطقه در وضعیت مطلوبی قراردارد. با این حال کشورهای ارمنستان، قزاقستان، آذربایجان و قرقیزستان در رتبه های بالاتری نسبت به ایران قرار دارند.

همچنین : بخوانید  اعتراض ایران به سازندگان بازی پرندگان خشمگین

رتبه پایین ایران در پهنای باند اینترنت بین الملل

به گزارش مهر، شاخص پهنای باند اینترنت بین المللی به ازای هر شخص از تقسیم میزان پهنای باند برحسب بایت بر میزان جمعیت بدست می آید. کشورهای امارات با ۳۴۱۳۵ بایت بر ثانیه برای هر نفر، عربستان با ۲۸۲۵۲ بایت بر ثانیه برای هر نفر و گرجستان با ۲۱۲۷۵ بایت بر ثانیه برای هر نفر در مکانهای اول تا سوم هستند.

رقم بالای دو کشور امارات و گرجستان به دلیل میزان کم جمعیت این کشورها بوده که باعث شده مقدار شاخص چشمگیر باشد و در عربستان باید میزان انتقال ترافیک اینترنتی در مقایسه با جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری بسیار بالا باشد که میزان پهنای باند اینترنت بین المللی بالا بدست آمده است که می تواند دلیل مساعدی برای میزان بالای انتقال ترافیک اینترنتی باشد.

از آنجایی که ایران از نظر جمعیت در رتبه سوم قرار دارد، میزان ۳۱۲۰ بایت بر ثانیه انتقال ترافیک اینترنتی برای هر شخص قابل توجیه است. قرقیزستان و ازبکستان کمترین مقدار را در این شاخص با مقدار ۲۸۱ و ۲۷۳ بایت بر ثانیه برای هر نفر، تجربه می کنند.

رتبه دهم ایران در خانوارهای دارای کامپیوتر

در خصوص زیرشاخص نسبت خانوارهای دارای کامپیوتر کشور قطر با ۸۹.۶ دستگاه کامپیوتر برای هر۱۰۰ نفر در رتبه اول قرار دارد. کشورهای بحرین و امارات به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند. ایران در این زیرشاخص در رتبه دهم بعد از کشورهای ترکیه، سوریه و مصر قرار دارد. بدترین وضعیت را در این شاخص کشور قرقیزستان و یمن با ۴ دستگاه کامپیوتر بازای هر ۱۰۰ نفر دارا هستند.

رتبه ۱۳ ایران در دسترسی به اینترنت خانگی

کشور قطر با ۸۴ درصد رتبه اول زیرشاخص “نسبت خانواهای دارای دسترسی به اینترنت درخانه” را داراست. بحرین، امارات متحده عربی و عربستان در رتبه های بعدی قرار دارند . ایران در این زیرشاخص با ۲۰.۸ درصد در رتبه ۱۳ ام بعد از کشورهایی مثل عمان ،قزاقستان و اردن قرار دارد. رتبه آخر در این شاخص مربوط به ازبکستان است.

ایران و میزان کاربران اینترنت

بالاترین میزان کاربران اینترنت به ازای هر صد نفر را به ترتیب کشورهای امارات، قطر، عمان و بحرین داشته اند. ایران در این شاخص ۳۲.۸ کاربر به ازای صد نفر دارد و کشورهای یمن و ترکمنستان با میانگین ۶.۵ کاربر به ازای صد نفر، نامطلوب ترین وضعیت را دارند.

رتبه ۱۴ ایران در مشترکان اینترنت پرسرعت

به گزارش مهر، درخصوص زیرشاخص “مشترکین اینترنت باندپهن ثابت بازای هر ۱۰۰ نفر”، بحرین با ۱۲.۲ مشترک اینترنت باندپهن ثابت بازای هر۱۰۰ نفر رتبه اول را دارد. کشورهای امارات، ترکیه و قطر در رتبه های بعدی قرار دارند.

رتبه چهاردهم این زیرشاخص متعلق به ایران است و کشورهای سوریه، قرقیزستان و یمن، رتبه آخر این زیرشاخص را به خود اختصاص داده اند. در مورد زیرشاخص “مشترکین باندپهن موبایل بازای هر۱۰۰نفر” امارات متحده عربی با ۵۸.۴ مشترک باند پهن موبایل به ازای هر ۱۰۰ نفر رتبه اول را در بین کشورهای منطقه دارد. کشورهای عربستان، قطر و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند.