سعی کنید اشتباهات دیگران را ببخشید، حس انتقام انرژی منفی دارد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش رفع خجالت و بدست آوردن اعتماد به نفس

متاسفانه افراد خجالتی بسیاری از موقعیت های خوب زندگی خود را صرفا به دلیل آنکه خجالتی هستند از دست می دهند. ممکن است یک فرصت شغلی یا فرصت آشنایی با افراد جذاب را از دست بدهند یا نتوانند در مقابل دیگران از خود دفاع کنند.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

www.campfa.ir

اگر شما هم یکی از میلیون ها نفری هستید که با خجالت و کمبود اعتماد به نفس روبرو هستند، تایید می کنید که این ویژگی رفتاری بر سطوح مختلف زندگی شما تاثیر می گذارد، به خصوص هنگامی که با دیگران تعامل برقرار می کنید.

متاسفانه افراد خجالتی بسیاری از موقعیت های خوب زندگی خود را صرفا به دلیل آنکه خجالتی هستند از دست می دهند. ممکن است یک فرصت شغلی یا فرصت آشنایی با افراد جذاب را از دست بدهند یا نتوانند در مقابل دیگران از خود دفاع کنند.

اگر دوست دارید بر خجالتتان چیره شوید ، گام های زیر را دنبال کنید:

 

تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید.

مستقیما به چشم های طرف مقابل نگاه کنید و لبخند بزنید. چنین کاری از نظر بسیاری از افراد آسان و پیش پا افتاده است ولی برای خجالتی ها می تواند مثل یک کابوس باشد. بنابراین از امروز تمرین را شروع کنید، در روز حداقل به چشم های ۳ نفر نگاه کنید، لبخند بزنید و بگویید “سلام”.

 

زبان بدنتان را تغییر دهید.

اکثر خجالتی ها سرشان را پایین می اندازند، به زمین نگاه می کنند، قوز می کنند و دست هایشان را در جیب قرار می دهند.

سعی کنید زبان بدنتان را تغییر دهید. تماس چشمی برقرار کنید، هنگام راه رفتن به بالا نگاه کنید، به روشنی و با قاطعیت صحبت کنید، وقتی صحبت می کنید دست هایتان را حرکت دهید، وقتی با شما حرف می زنند سر تکان دهید و صاف بایستید. این کار به تمرین نیاز دارد بنابراین کار خود را با کسانی شروع کنید که آنها را می شناسید و با آنها احساس راحتی می کنید.

تظاهر کنید که خجالتی نیستید.

بعضی اوقات لازم است تظاهر کنید که احساس راحتی می کنید تا اینکه آهسته آهسته اعتماد به نفس خود را به دست آورید. اما این کار چگونه ممکن است؟ بهترین راه این است که به رستوران یا فروشگاهی بروید که با آن آشنا نیستید. چون افرادی که در آنجا هستند شما را نمی شناسند، می توانید هر طوری که دوست دارید رفتار کنید.

قبل از اینکه از خانه خارج شوید، از خودتان بپرسید که شخصیت جدید شما چگونه رفتار خواهد کرد. آسان ترین راه چیست؟ وقتی به سوپرمارکت می روید برای چند لحظه با فروشنده ارتباط برقرار کنید، یک مکالمه کوتاه داشته باشید و حتی با او شوخی کنید.

همچنین : بخوانید  روش جدید برای آشپزی بدون اجاق! +عکس

 

بهترین ظاهر را داشته باشید.

افراد خجالتی اغلب به گونه ای لباس می پوشند که توجه دیگران را جلب نکنند، مثلا موهایشان را روی صورتشان می ریزند، یا کلاه نقابدار می گذارند و آن را روی چشم هایشان می کشند. یعنی به گونه ای سعی می کنند خودشان را پنهان کنند.

اما اگر اعتماد به نفس کافی داشتید، چگونه لباس می پوشیدید؟ لزومی ندارد لباس های گران قیمت تهیه کنید. کافی است ظاهری آراسته داشته باشید و مطمئن باشید ظاهر آراسته اعتماد به نفس فرد را تقویت می کند. موهایتان را تمیز و مرتب نگه دارید، لباس های نو و شیک بپوشید و از عطرهای خوشبو استفاده کنید.

قبل از اینکه از خانه خارج شوید، همه تلاش خود را بکنید تا خوب به نظر برسید و خودتان را دوست داشته باشید.

 

خوش بینی را تمرین کنید.

بسیاری از خجالتی ها نسبت به زندگی و سایر افراد نگاهی بدبینانه دارند. ممکن است کارتان را دوست داشته باشید ولی از برقراری ارتباط با دیگران خوشان نیاید. ممکن است نسبت به کسانی که از شما خوشحال تر یا موفق ترند دید بدی داشته باشید. مطمئنا آن ابر خاکستری بدبینی که با خود به هرکجا می برید، به عزت نفستان صدمه خواهد زد. پس دیدگاه ها و تفکرات منفی را کنار بگذارید و خوش بین باشید. به زودی در می یابید که وقتی نسبت به دیگران و دنیای اطرافتان دید مثبت تری داشته باشید، اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد.

چگونه با خجالت و عدم اعتماد به نفس مبارزه کنیم

 

از دیگران یاد بگیرید.

وقتی با کسی روبرو می شوید که برون گرا، اجتماعی و خوش سر و زبان است، به طرز رفتار، گفتار و حرکات بدنش توجه کنید. چهره او هنگام صحبت کردن چه حالاتی دارد؟ چگونه عقاید و تفکراتش را منتقل می کند؟ سعی کنید بعضی از این نکات را در زندگی خود پیاده کنید. لازم نیست کسی را الگوی خود قرار دهید یا از او تقلید کنید، ولی توجه به رفتار دیگران به شما کمک خواهد کرد تا روش خاص خود را پیدا کنید.

آنچه در بالا گفته شد به شما کمک می کند تا بر خجالت خود غلبه کنید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. فراموش نکنید که قرار نیست معجزه اتفاق بیفتد و همه چیز یک شبه درست شود، ولی اگر از اراده کافی برخوردار باشید و نکات بالا را هر روز اجرا کنید، کم کم خواهید دید که خجالتتان ناپدید شده است.