اسایش و راحتی امروز حاصل رنج و زحمت دیروز است.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۹ علت اصلی خیانت !

بیشتر خانم‌‌ها این کابوس را دارند که همسرشان سراغ زنی دیگر برود به‌خصوص اینکه هر روز در اطراف‌شان زندگی‌هایی را می‌بینند که به دلیل همین موضوع از هم پاشیده‌ و تمام عشق و محبت روزهای اول ازدواج نابود شده‌است.
در این مواقع مدام سؤال‌های متفاوت و تکراری در ذهن رژه می‌روند مثل اینکه « چرا اینگونه شده؟ مگر زن او چه چیزی کم داشت؟ او که از هر نظر زنی کامل و نمونه بود. چرا شوهرش قدر او را ندانست؟اگر چنین بلایی بر سر زندگی من بیاید چه کنم؟ » و انواع این پرسش‌ها که احتمالا هم پاسخ صددرصدی برای آنها وجود ندارد. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم به بعضی از این سؤالات پاسخ دهیم تا شاید بتوان از این واقعه تلخ پیشگیری کرد.

 

۹ علت مهم خیانت
۱ – حس تنوع طلبی :
در آقایان بیشتر از خانم‌ها دیده می‌شود؛ پیش می‌آید که بعضی مردها درگیر چنین روابطی شوند.

۲ – سردی روابط :
وقتی بین زوج‌ها روابط محبت آمیز، عاطفی و هیجانی کم می‌شود و دیگر خبری از احساس شور و هیجان نیست.

۳ – سرد شدن نسبت به ظاهر یکدیگر :
در زندگی زناشویی افراد به تدریج ممکن است نسبت به ظاهر همسرشان دلسرد شوند یا اینکه جذابیت های فرد مقابل برای‌شان یکنواخت و تکراری شده باشد.

۴ – ازدواج های اجباری :
زن یا مردی که برخلاف میل شان و به دلیل اصرار خانواده تن به ازدواج می‌دهند، احتمال آنکه به همسرشان خیانت کنند بیشتر از سایرین است.

۵ – انتقام گرفتن :
زن و شوهر ممکن است به‌دلیل رنجشی که از یکدیگر دارند دست به انتقام بزنند و راه خیانت را انتخاب می‌کنند. مثلا مردی که به همسرش بدبین است و او را تحت فشار قرار می‌دهد، همسرش برای انتقام گرفتن از او بی وفایی می‌کند. این مورد در زنان شایع است، چرا که دائما زنان به این فکرند تا کارهای بدی را که همسرشان در حق شان کرده تلافی کنند.

۶ – برآورده نشدن نیازهای جنسی :
بعضی افراد که در روابط جنسی به مشکل برمی‌خورند به جای آنکه از طریق مشاوره و مراجعه به متخصصان مشکلات‌شان را حل کنند، سعی می‌کنند به همسرشان خیانت کنند.

۷ – کنجکاوی :
گاهی افراد به دلیل صحبت سایرین درباره روابط خارج از سیستم خانواده، به دنبال بی وفایی می‌روند و به اصطلاح می‌خواهند ببینند چه خبر است.

۸ – احساس ناامنی در رابطه :
یکی دیگر از دلایل، ایجاد بی مهری است. مثلا زمانی که یکی از طرفین به دفعات به همسرش بگوید تو را ترک می‌کنم، حس ناامنی در او به وجود خواهد آمد.

۹ – داشتن انتظارات و رفتارهای غیرمعقول :
این انتظارات می‌توانند در مسائل زناشویی و مادی باشند، هرکدام به نوعی به زندگی آسیب می‌رسانند.
بگوییم خیانت یا نامهربانی؟
اگر یک مرد با زنی غیر از همسر خود در ارتباط باشد، از نگاه عموم خیانت محسوب می‌شود اما اگر همین مرد مدارکی را دال بر مشروع بودن رابطه اش به قانونگذار ارائه دهد، ازدواج دوم است و از نگاه قانون دیگر خیانت نیست در حالی که خانواده این رفتار را یک نوع خیانت می‌دانند. پس می‌توان گفت این جامعه و قانون یک جامعه است که میزان خیانت و نا مهربانی را مشخص می‌کند.
زنان،قدرت مقابله با خیانت را دارند
زنان قدرت کافی برای مقابله با خیانت را دارند تنها کافی است از این باور که همه مردها مثل هم هستند و جز به رابطه جنسی به چیز دیگری فکر نمی‌کنند دست بردارند و در جهت بهبود شرایط زندگی مشترک خود تلاش کنند. لازم است زنان بیاموزند که برای مردان مهم‌ترین چیز در زندگی مشترک این است که ارزشمند و مورد احترام باشند و به آنها نشان دهند که تا چه اندازه به او احترام می‌گذارند و او را توانمند می‌دانند.
چند نوع خیانت داریم؟!
خیانت در رابطه خانوادگی دارای انواع متفاوتی است:
۱ – خیانت رفتاری :
منظور از خیانت رفتاری این است که یکی از همسران به صورت رفتاری و با ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده به همسرش خیانت کند که بخش اعظم آن را ارتباط‌های جنسی تشکیل می‌دهد و در جامعه ما نیز رایج است.
۲ – خیانت ذهنی :
افرادی که در فکر و تخیلات‌شان مدام به شخصی دیگر می‌اندیشند و از آنجا که زاده ذهن‌شان است، آن فرد شخصی ایده‌آل به شمار می‌آید و در این موقع است که برای زندگی مشترک خطر می‌آفریند، زیرا آن شخص دائم شریک زندگی‌اش را با فرد ایده‌آل ساخته ذهنش مقایسه می‌کند و چون در حال قیاس است، در ارتباط با همسرش به مشکل برمی خورد و رابطه سرد می‌شود.
۳ – خیانت کلامی :
در این نوع خیانت، زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی یا اینکه در هر موقعیتی که فراهم شود با یکدیگر صحبت کرده و گرم می‌گیرند.
کدام مردان بیشتر خیانت می‌کنند
در این رابطه نمی‌توان قانون کلی صادر کرد اما گاهی می‌توان با توجه به تجربه گفت کدام مردها بیشتر احتمال دارد در زندگی زناشویی خیانت کنند اما هیچ قطعیتی وجود ندارد؟
بی اعتماد به نفس‌ها
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و تصویر خوبی از خود در ذهن ندارند؛ برای آنکه عزت نفس شان را حفظ و تقویت کنند و به نوعی احساس منفی درونی‌شان را بهبود بخشند، می‌کوشند از طریق رفتارهای‌شان نشان دهند عزت نفس‌شان بالاست و در این زمینه مشکلی ندارند. این دسته از اشخاص به دنبال رابطه‌هایی خارج از سیستم خانواده می‌گردند تا خودشان را اثبات کنند. البته گاهی هم فرهنگ‌ها باعث ایجاد این تصورات می‌شوند. مرد می‌خواهد از طریق مردانگی و زن از طریق جذابیت، خود را نشان دهد.
آنها که به دنبال هیجان هستند
افرادی که دچار یکسری از اختلالات بالینی هستند بیشتر در معرض خیانت به همسران‌شان قرار می‌گیرند، مثلا اشخاصی که کنترل‌های هیجانـــی ندارنــد یا اینکــه دچار ضعف شخصیت هستنــد. بـه خصوص آنکه یکسری از افراد دوست دارند دست به کارهای پنهانی بزنند، زیرا برای‌شان تولید هیجان می‌کنند و این احساس را به دست می‌آورند که افرادی زرنگ‌ هستند و دیگران نمی‌توانند این قضیه را بفهمند.
اینکه فردی در جامعه همیشه کانون توجه باشد و همه را جذب خودش کند، می‌تواند بر شخصیت و رفتار او تاثیر منفی بگذارد. هرچند گاهی نوع تربیت، فرد را به سمتی سوق می‌دهد که عزت نفس پیدا کند و هرگز به فکر خیانت به همسر خود نیفتد.
مردان محو بقیه
در مواقعی که با مرد موردنظر خود به یک رستوران یا کافی شاپ می‌روید بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که آن مرد تا چه اندازه محو شماست و با شما ارتباط چشمی دارد. آیا مستقیم به چشمان شما نگاه می‌کند یا بالای سر و شانه‌های‌تان را، یا مدام می‌چرخد و به پشت سرش نگاه می‌کند. آیا در هر جمعی تمامی حواس او متوجه شماست یا حضور شما برای او فرقی ندارد؟
مردانی با پدر خیانتکار
عوامل ژنتیک نیز در بحث خیانت موثر است، چراکه بسیاری از ویژگی های شخصیتی که برشمردیم همگی به ژنتیک مربوط است، اما احتمال دارد فاکتور ژنتیک تحت تاثیر محیط زندگی فرد تعدیل شود. برای مثال اگر در خانواده‌ای تربیت صحیح و اصول اخلاقی حرف نخست را بزند، به طور حتم فرد راه دیگری را برای زندگی مشترک خود در پیش خواهد گرفت و در مقابل اگر از کودکی شاهد خیانت‌های پدر به مادر باشد، این احتمال وجود دارد که راه پدر را ادامه دهد.
مردان «نه» نگو!
افرادی که عزت نفس ندارنـــد، محکــــم نیستنــد، نمی‌توانند «نه بگویند» و برای شخصیت خود احترامی قائل نیستند به همین نسبت مستعد خیانت کردن به همسر خود هستند. گاهی فرد حتی اگر در شرایط ویژه‌ای قرار گیرد که امکان خیانت کردن به همسرش برای او فراهم باشد، بازهم خیانت نمی‌کند، چراکه شخصیتش به او چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد یا به بیان دیگر ارزش‌های انسانی و چارچوب و اصولی که برای خود تعریف کرده، هرگز به او اجازه نمی‌دهد که دست از پا خطا کند.
مردان پایین‌ تر از همسر
گاهی یک زن نسبت به مرد از نظر موقعیت‌های اجتماعی و مالی برتری‌هایی دارد، این مسئله ممکن است در مرد احساس کمبودهایی را ایجاد و او را مستعد خیانت به همسر کند، چراکه در پی ثابت کردن خود و توانایی‌هایش هم به خود و هم به همسرش است.
در مقابل خیانت چه کنید
در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سریع واکنش نشان ندهید. باید این اجازه را به خود بدهید چند روزی از این مسئله بگذرد و در فرصتی مناسب با همسرتان این موضوع را مطرح کنید، دلایل این اتفاقات را بررسی کنید، علت این رفتار را بیابید و نگاهی به رفتار و عملکردهای خودتان در زندگی مشترک داشته باشید. از تصمیم‌گیری های عجولانه بپرهیزید. بیشتر افراد وقتی با این وضع روبه‌رو می‌شوند فورا از طلاق حرف می‌زنند. بهترین کار این است که بعد از ماجرا، سراغ مشاور بروید و مسائل را حل کنید و یک بازنگری در رابطه تان داشته باشید. با همه این موارد اگر دیدید شرایط زندگی فعلی‌تان سخت است، در نظر بگیرید اگر جدا شوید آیا شرایط بهتر می‌شود یا بدتر.

همچنین : بخوانید  اس ام اس جدید خیانت و نامردی ۹۲

منبع : زندگی ایده آل