اتحادتان را در تمام زندگی حفظ کنید تا همیشه پایدار و سرافراز باشید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص میوه لیمو شیرین در زمستان | فواید دارویی و درمانی لیمو شیرین

خواص میوه لیمو شیرین در زمستان | فواید دارویی و درمانی لیمو شیرین

لیمو شیرین , خواص لیمو شیرین , فواید لیمو شیرین

نگاهی به خواص لیمو شیرین

# حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرار آور و همین طور ملین دارد. ضمناً آب فراوان موجود در این میوه باعث کاهش تب و دمای بدن به خصوص هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود.
# مصرف لیمو شیرین در زمان سرماخوردگی و گلودرد بسیارمفید است ومصرف آن درآنفولانزا وافرادی که دچار تب ناشی از بیماری شده اند توصیه می شود چرا که این میوه خاصیت سم زدایی داخل بدن را از خود نشان داده است.
# اسید فولیک موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می کند. افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند.
# پتاسیم به مقدار قابل توجهی در لیمو شیرین یافت می شود، این عنصر از جمله ترکیباتی است که می تواند از بروز بیماری قلبی عروقی پیشگیری کند و همچنین بین آب و الکترولیت های بدن تعادل برقرار نماید.
# لیمو شیرین حاوی اسید سیتریک و ویتامین ث زیادی است. چنانچه فردی دو عدد لیمو شیرین متوسط در طول روز بخورد عملاً ویتامین ث مورد نیاز روزانه بدنش تامین شده است. نکته جالب این که در صورت مصرف میوه لیمو شیرین با پوست داخلی مقدار ۷۷ میلی گرم ویتامین ث به بدن می رسد. در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای ۵۳ میلی گرم ویتامین ث است.
# این میوه از میوه های پر کلسیم محسوب می شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می کند.
# از دیگر خواص لیمو شیرین اثر مفید روی معده، هضم دستگاه گوارش، خنثی شدن مقداری از اسید معده، جلوگیری از تخمیر غذا در معده و پیشگیری از نفخ معده است به همین دلیل پزشکان مصرف روزانه یک لیمو شیرین را به تمامی مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می کنند.
#  لیمو شیرین به علت داشتن مواد آنتی اکسیدان فراوان سبب رفع تصلب شرائین و بیماری های قلبی عروقی می شود.
# کسانی که یرقان دارند هر ساعت یک عدد لیمو شیرین بخورند.
# مالیدن پوست لیموشیرین برای اگزما و جوش مفید است.
# یک مرطوب کننده پوست: آب لیمو شیرین یک قاشق + روغن جوانه گندم یک قاشق + عسل یک قاشق. مواد را خوب بهم بزنید و روی پوست بگذراید.
# کسانی که دچار حصبه شده‌اند روزی ۶ لیوان یا ۶ عدد لیمو شیرین بخورند.
# کسانی که سرخک دارند روزی ۴ عدد لیمو شیرین با فاصله بخورند. اگر کودک شیر مادر می‌خورد مادر روزی ۶ عدد لیمو بخورد.
# مقدار ویتامین C در لیموشیرین ۲ برابر لیمو ترش است.
# کسانی که جذام دارند لیمو شیرین را در برنامه غذایی خود بگذارند.
# برای درمان تنگی نفس کمی آب پیاز با آب لیمو شیرین مخلوط کرده روزانه سه نوبت بنوشید.
# برای درمان کم اشتهایی لیموشیرین قبل از غذا بخورید.
# این میوه به افرادی که کم‌خونی دارند پیشنهاد می‌شود چرا که حاوی مقدار زیادی اسیدفولیک است. این ماده معدنی می‌تواند به بدن کمک کند تا خون بیشتری تولید شود و کم خونی بهبود یابد.
# وجود مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان در لیمو شیرین باعث می‌شود تا میزان زیادی از رادیکال‌های آزاد موجود در بدن شما از بین بروند و بسیاری از بیماری‌ها نیز در کنار آن‌ها از بین می‌ رود.


لیمو شیرین , خواص لیمو شیرین , فواید لیمو شیرین

خواص میوه لیمو شیرین در زمستان | فواید دارویی و درمانی لیمو شیرین

تاریخچه درخت لیمو شیرین

لیمو شیرین گونه ایی از لیمو است با نام علمی Citrus limetta که شیرین و درشت است. بدون تردید با شنیدن اسم این میوه اولین چیزی که در ذهن شما تداعی می شود، زمستان و سرماخوردگی و چهار برش از این میوه است. البته این میوه فواید بی شمار و اعجاب انگیز دیگری نیز دارد که شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنیم.


# ویتامین ب و انواع ریزمغذی های مفید مانند عنصر سلنیوم در لیمو شیرین موجب به حداقل رسیدن جمعیت رادیکال آزاد موجود در ناحیه آسیب دیده معده می شود.
# ویتامین ث موجود در لیمو شیرین باعث بهبود جذب آهن در بدن می شود و به همین علت می تواند از بروز کمبود آهن در بدن جلوگیری کند.
#  مصرف لیمو شیرین تازه که حاوی ویتامین ث فراوان است در کاهش بروز حساسیت موثر هستند.
# لیمو شیرین میوه ای با طبع سرد است که برای بیماران مبتلا به سرطان معده میوه ای بسیار خوب به شمار میرود.
# بیماران قلبی لیمو شیرین را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
# برای کسانی که عرق نمی‌کنند مخلوطی از آب لیمو شیرین با عسل بنوشند صبح به صورت ناشتا.
# برای تقویت موی سر با آب لیمو شیرین سر را ماساژ دهند.
# در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه ای خنک و مفید در رفع التهاب و تشنگی نام برده می‌شود. مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال، همان مقدار ویتامین c را به بدن می‌رساند. ویتامین c موجود در لیموشیرین نقش پیشگیری کننده از بروز سرماخوردگی و سرطان‌ها را دارد.
# غنی از عناصر قلیایی است.
# لیمو حاوی مقدار زیادی اسیدسیتریک و ویتامین C می‌باشد.
# مقدار زیادی فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم دارد.
# این میوه در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از بیماری موثر است و بدن را سم زدایی می‌کند.
# در هضم مواد غذایی و همچنین تنظیم مقدار اسید معده بسیار مفید باشد و از نفخ پیشگیری می‌کند. بسیاری از پزشکان برای نتیجه‌گیری بهتر توصیه می‌کنند تا بیش‌تر از آب این میوه مصرف کنید
# لیمو شیرین همچنین کلسیم بسیار زیادی دارد که می‌ تواند بهترین میوه استخوان‌ ساز باشد. میزان بالای کلسیم در این میوه خوشمزه از پوکی استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. البته این به شرطی است که روزانه حداقل یک لیموشیرین مصرف کنید.
# این میوه زمستانی همچنین می‌تواند در هضم مواد غذایی و همچنین تنظیم مقدار اسید معده بسیار مفید باشد و از نفخ پیشگیری می‌کند. بسیاری از پزشکان برای نتیجه‌گیری بهتر توصیه می‌کنند تا بیش‌تر از آب این میوه مصرف کنید.
#  لیمو یک ماده شدیداً قلیایی است.
# مصرف لیموشیرین در آنفلوآنزا و افرادی که دچار تب ناشی از بیماری شده‌اند، توصیه می‌شود. چرا که این میوه خاصیت سم‌ زدایی داخل بدن را از خود نشان داده‌ است.
# لیمو شیرین باعث حفظ کلسیم بدن می‌شود.
# لیموشیرین حالت تازه کننده داشته و اگر در چای ریخته شود طعم مطبوعی پیدا می‌کند.
# در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنک کننده استفاده می‌شود و برای رفع التهاب و عطش بسیار موثر است.
# در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنک کننده یاد می‌کنند که برای رفع التهاب و عطش بیماران تب‌ دار توصیه می‌شود.
# حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرار آور و همین طور ملین دارد.
# حالت تازه کنندگی داشته و در صورتی که در چای ریخته شود، طعم مطبوعی پیدا می‌کند.
# عامل ضدعفونی کننده بدن است و به طور طبیعی از تخمیر در معده جلوگیری می‌کند.
# مرکبات و از جمله لیمو شیرین، سرگیجه را بر طرف می‌کند.

همچنین : بخوانید  فواید و خواص انار + عکس هایی از میوه انار خواص آب انار

لیمو شیرین , خواص لیمو شیرین , فواید لیمو شیرین

عکس لیمو شیرین , فواید لیمو شیرین


ترکیبات و ارزش غذایی لیمو شیرین

ارزش غذایی ‪ ۱۰۰‬ گرم لیمو شیرین که برابر بایک عدد لیمو شیرین بزرگ است:

۲۹/۸‬ کالری

‪ ۰/۷۴‬ گرم پروتئین

‪ ۱۰/۵‬ گرم قند

‪ ۰/۱۴‬گرم چربی

‪ ۲/۸‬گرم فیبر

‪ ۱۰‬میکروگرم اسید فولیک

‪ ۱۵۰‬میلیگرم پتاسیم

‪ ۵۳‬میلیگرم ویتامین ‪  C


لیمو شیرین میوه‌ای با ۲۸ کالری انرژی است که در مقایسه با دیگر میوه‌ ها از انرژی کمتری برخوردار است اما این میوه سرشار از اسید سیتریک و ویتامین C است. لیموشیرین سرشار از پتاسیم و مواد معدنی است که برای قلب بسیار مفید هستند. این میوه می‌تواند از بروز مشکلاتی مانند گرفتگی عروق و سکته قلبی به خوبی جلوگیری کند. علت تلخی لیمو شیرین، وجود موادی به نام نارنجین و لیمونین است. هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گیرد، طعم آن تلخ‌تر می‌شود. لیمونین و نارنجین موجود در لیموشیرین با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می‌شود.

از مهم‌ترین ترکیبات قابل توجه لیمو شیرین، اسید سیتریک و ویتامین C است. چنانچه فردی دو عدد لیمو شیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین c مورد نیاز روزانه‌اش تامین شده است. مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال همان مقدار ویتامین c را به بدن می‌رساند. نقش پیشگیری کننده ویتامین C موجود در این میوه از بروز سرماخوردگی و سرطان‌ ها به اثبات رسیده است. در صورت مصرف میوه لیمو شیرین با پوست داخلی، مقدار ۷۷ میلی گرم ویتامین C به بدن می رسد، در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای ۵۳ میلی‌گرم ویتامین C است. بنابراین بهتر است افراد، لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف کنند. پتاسیم به مقدار قابل توجهی در لیمو شیرین یافت می‌شود. این عنصر از جمله ترکیباتی است که می‌تواند از بروز بیماری قلبی عروقی پیشگیری و همچنین بین آب و الکترولیت‌های بدن تعادل برقرار کند. اسیدفولیک موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه‌های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم‌خونی ایفا می‌کند. افرادی که مبتلا به کم‌خونی به خصوص کم‌خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند. این میوه از میوه‌های پرکلسیم محسوب می‌شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به‌خصوص در زنان، نقش موثری را ایفا می‌کند. لیموشیرین بین ۵ تا ۷ درصد قند دارد.


دلیل تلخ شدن لیمو شیرین

علت تلخی لیموشیرین وجود موادی به نام نارینجین و لیمونین است. هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، طعم میوه به سمت تلخی می‌رود مشروط بر اینکه میوه باز شده و در معرض هوا قرار گیرد. در این صورت لیمونین و نارنجین موجود در میوه با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می‌شود. در بین مرکبات نارنج و لیمو هر دو این خاصیت را دارند اما هر چه درجه شیرینی یک میوه بیشتر باشد، تلخی خود را بیشتر نشان می‌دهد. این تلخی از لحاظ سلامت، هیچ تاثیر منفی بر دستگاه گوارش ندارد و جزء ذات طبیعی میوه محسوب می‌شود.


نکاتی جهت خرید لیمو شیرین

به هنگام خرید لیمو شیرین باید مراقب بود میوه سالم بوده و لک و فرو رفتگی نداشته باشد. پوست میوه نباید سفت باشد. هرچه وزنش در دست سنگین‌ تر باشد بهتر بوده و این نشان‌ دهنده آب بیشتر در میوه است. به هنگام مصرف باید ابتدا لیمو را شست تا آلودگی های خارجی قسمت داخلی میوه را آلوده نکند. به هنگام برش میوه از چاقوی تیز استفاده کنید تا ویتامین c موجود در آن از بین نرود. در ضمن توجه داشته باشید آب لیمو شیرین را پس از آبگیری سریع استفاده کنید در غیر این‌ صورت آب میوه شما فاقد ویتامین c خواهد بود.


همچنین بخوانید:

خواص گوجه فرنگی

خواص هندوانه

خواص سیر

خواص زردچوبه

خواص لیمو ترش

خواص ریحان

خواص لیمو شیرین

خواص پرتقال

خواص پیاز

خواص خرما

خواص انگور

  • خواص میوه لیمو شیرین در زمستان | فواید دارویی و درمانی لیمو شیرین