آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فواید و خواص انار + عکس هایی از میوه انار خواص آب انار

فواید و خواص انار + عکس های انار pomegranate

خواص انار , خاصیت انار , خواص آب انار

فواید انار خواص انار عکس هایی از میوه انار خواص آب انار نکاتی جهت خرید

و نگهداری انار برای رفع درد سینه یا سرفه

خشک خواص انار – فواید آب انار عکس درخت انار

عکس میوه انار

خواص انار

انار (Punica. granatum) گیاهی است از تیره انار. درخت انار (pomegranates) جز درختچه ها بوده و میوه ی آن خوراکی و دارای مقدار کافی ویتامین C، مواد قندی و اسیدهای آلی می باشد. پوست، ریشه و ساقه ی درخت انار تانن فراوان و آلکالوئیدهای مختلف دارد که یکی از آنها پله تیرین (Pelletierine) است که بهترین داروی کرم کدو و سایر انگلهای روده می باشد. این درخت در بیشتر مناطق کشور ایران پرورش داده می شود. میوه ی آن سرد و تر و ضد بیماری هایی است که در اثر حرارت عارض شده باشند. برای مداوای ورم های گرم داخلی مانند ورم کبد، ورم کلیه، ورم سایر احشای داخلی مصرف می شود.
انار با نام علمی Punica granatum از میوه‌های درختی است که دانه‌هایی قرمز، سفید و یا به رنگ‌ هایی بین این دو دارد. رنگ پوست آن نیز اغلب قرمز و گاه سیاه و یا تقریباً زرد است. این درخت یکی از اولین گیاهان اهلی شده‌ و بومی مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند می باشد. انار تقریباً در هر آب و هوایی و هرگونه خاکی می‌تواند رشد کند و میوه دهد، ولی آب زیاد در زمان رسیدن میوه باعث ترک خوردن آن میوه میشود. انار، گرمای زیاد با باد خشک و سرمای تا ۱۰- درجه سانتی گراد را می‌تواند تحمل کند. شهرستان‌ های ساوه، نی‌ ریز و فردوس در ایران به‌ ترتیب بزرگ‌ ترین تولید کنندگان انار در ایران بوده و این کشور با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن انار، بزرگ‌ ترین تولید کننده انار در دنیا و هندوستان دومین کشور تولید کننده‌است.

از میوه انار فراوری های زیادی از جمله آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تهیه می‌شود. از پوست انار برای تهیه رنگ‌های سنتی استفاده می‌شود، از برگ آن نیز سابق بر این استفاده می‌کردند. همچنین از پوست انار برای دباغی کردن پوست و از گل انار برای برخی مصارف دیگر استفاده می‌ گردد. جوشانده که از جوشاندن پوست انار در اب بدست می اید برای مشکل گوارشی و گلو درد دارو گیاهی محسوب می شود.

خواص انار , خاصیت انار , خواص آب انار

خواص انار – درخت انار

خواص انار برای کاهنده کلسترول

نتایج تحقیقات بر روی افرادی که در هفته حداقل دو بار آب انار نوشیده اند نشان داده که ۳۰ درصد کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا کرده است. مصرف انار عامل کاهش التهاب دیواره عروق خونی و کاهش احتمال تصلب شرایین است.

خواص انار برای کاهش وزن

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که انار به عنوان سلاحی برای مبارزه با چاقی بسیار خوب عمل می کند. در یک مطالعه که بر روی هزار نفر توسط چند دانشگاه آمریکایی در واشنگتن انجام شد محققان متوجه شدند که مصرف انار حتی در کوتاه مدت می تواند رشد سلول های چربی اطراف معده را متوقف و این چربی ها را به سرعت آب می کند. محققان در این مطالعه به افراد مورد مطالعه گفتند که مدت یک ماه روزی یک عدد انار مصرف کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد که مصرف انار در سوزاندن چربی بدن کاربرد فوق العاده ای دارد و اسید چرب اطراف شکم را نیز کاهش می دهد.

فواید انار برای آلزایمر

التهاب یکی از مهم ترین دلایل بیماری آلزایمر، پارکینسون، آرتریت روماتوئید و سرطان است. مصرف منظم انار برای جلوگیری از آلزایمر توصیه شده است. برای درمان آلزایمر معمولاً از داروهای ضدالتهابی مانند ایندومتاسین استفاده می شود که همین ترکیب نیز در انار وجود دارد. انار حاوی ویتامین های K، C و B5 و مواد معدنی کلسیم، آهن، روی، منیزیم و فسفر است که به کاهش استرس، بیماری های قلبی و محافظت در برابر سرطان جلوگیری می کند. بیماری پیش رونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می تواند منجر به این بیماری شود.

افزایش سن هنوز هم بزرگ ترین عامل خطر آلزایمر است که از آن گریزی نیست ولی با رعایت اصول بهداشتی و روانی می توان از این اختلال جلوگیری کرد و تمام افراد مسن محکوم به ابتلا به آلزایمر نیستند. پیشگیری از آلزایمر چند راهکار ساده دارد که اکثر افراد از آن بی خبرند. تحقیقات اخیر پژوهشگران کمبریج نشان می دهد که آلزایمر هفت علت عمده دارد که عبارت اند از: دیابت، آغاز فشار خون بالا از دوران جوانی، چاقی، عدم تحرک و افسردگی.

خواص انار : پیشگیری از آرتروز

مطالعات نشان داده است که انار، آب انار، روغن انار، و همچنین رب انار حاوی خواص ضدالتهابی و مسکن طبیعی برای مفاصل است. مصرف انار و سایر محصولات حاصل از آن، موجب پیشیگیری از تخریب مفاصل ناشی از آرتروز می شود. آب انار طبیعی ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکین داده باعث کاهش زوال غضروف است.

خاصیت انار : محافظت از پوست

انار به علت دارابودن آنتی اکسیدان بالا، باعث کاهش آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماورابنفش و دفاع در برابر رادیکال های آزاد در پوست می شود. همچنین تولید کلاژن در پوست، سفت شدن پوست، جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی و کمک به بهبود زخم های پوستی از سایر فواید مصرف انار است. آنتی اکسیدان ها منجر به تحریک گلبول های سفید خون برای خنثی کردن مواد سمی در بدن و در نتیجه ارتقاء سیستم ایمنی بدن می شوند.

مصرف انار همچنین عامل کاهش سرعت فرایند پیری است و چین و چروک ها و خطوط ریز ناشی از افزایش سن و نور خورشید را کاهش می دهد. همچنین بسیاری از منابع از تاثیر مثبت انار به رفع جوشهای ناشی از پوست های چرب اشاره کرده اند. ضمن اینکه مصرف منظم آب انار طبیعی می تواند به تقویت فولیکول های مو و کاهش ریزش مو نیز کمک کند.

ضد سرطان بودن انار

به گفته دکتر جنیفر فرانکلین از مرکز تغذیه پزشکی در نشویل، مصرف یک چهارم انار میزان فیبر مورد نیاز روزانه یک انسان را تامین می کند که این امر باعث جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی می شود. همچنین انار تقویت کننده کبد و صفرا، تقویت کننده توان جنسی، عامل متعادل سازی مزاج و برطرف کننده زردی است. بعلاوه مصرف آب انار موجب حذف رادیکال های آزاد در بدن شده و مانع رشد و توسعه سرطان های پستان، پروستات، پوست می شود.

خواص انار جهت سلامت قلب

انار غنی از آنتی اکسیدان ها است که  با کلسترول در شریان ها مبارزه میکند. این میوه همچنین به بهبود عروق و بازسازی سلول های آسیب دیده کمک میکند. خواص آنتی اکسیدانی در انار  شامل لیپوپروتئین با چگالی کم است. این اساسا بدان معنی است که انار  از سخت شدن دیواره عروق بعلت چربی اضافی جلوگیری میکند ، چربی شریان ها را از بین میبرد.

همچنین، انار سطح اکسیژن خون را بالا میبرد. آنتی اکسیدان ها باعث کاهش کلسترول خون می شود،  با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از لخته شدن خون جلوگیری میکند.  در نهایت  خون گردش خوبی پیدا میکند و سطح اکسیژن بالامی رود. علاوه بر بهبود سلامت قلب، انار سبب کاهش روند  پیری می شود،  از ورم مفاصل، سرطان پروستات و اختلال در نعوظ پیشگیری میکند. انار  برای اسهال، کنترل وزن، کاهش فشار خون بالا بسیار کمک میکند و باعث بهبود سلامت روان میشود

خواص روغن دانه انار

روغن دانه انار از پوست  محافظت میکند  اثرات مخرب نور خورشید را از بین می برد.آنتی اکسیدان های این میوه از پوست مراقبت میکند. روغن دانه انار حاوی مقادیر زیادی از اسید ellagic، که نوعی آنتی اکسیدان است که از سرطان پوست پیشگیری میکند. روغن دانه انار پوستهای خشک را درمان میکندروغن ساخته شده از دانه انار پوست خشک  را درمان میکند، به راحتی در پوست نفوذ کرده، دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است، و به خاطر حفاظت از آنتی اکسیدان، اسید punicic  و امگا ۵ اسیدهای چرب به سرعت، پوست خشک و ترک دیده را مرطوب میکند. روغن دانه انار (Pomegranate seed oil) ممانعت کننده قوی آنزیم های ایجاد کننده آماس و دارای مقادیر فراوانی از یک اسید چرب یگانه به نام Punicic acid میباشد. که در روغن دانه انار منحصر به فرد است. برای کنترل خشکی موهای فر،   روغن  دانه انار را امتحان کنید.  یکساعت قبل از شستشو به مو ها بزنید  همچنین اگر میخواهید موهایتان فر نشودفقط یک قطره از روغن دانه انار بین دست های خود ریخته وبه موها بزنید هم درخشان میی شود و هم فر نمی شود

خواص آب انار

آب انار سلول های سرطانی را  از بین می برد آب انار در درمان برخی از انواع سرطان موثر است. مواد تشکیل دهنده طبیعی در آب انار و عصاره آن می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد، به ویژه در مورد سرطان پروستات بسیار مفید است. آب انار  به کنترل دیابت کمک میکنداگرچه این  میوه حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است، همچنین خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – بسیار خوبی از فیبر غذایی است که می تواند به  کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند .آب انار از پیری پیشگیری میکند؛ یکی از مهم  ترین خواص درمانی آب انار است که می تواند پوست  را تقویت کرده و آن را به تاخیر بیاندازد خطوط و چین و چروک را کاهش دهد. این میوه طول عمر  اسلول ها ی بدن را که  برای تولید کلاژن و الاستین ضروری هستند زیادتر میکند،  این دو ماده فوق العاده برای جوان کردن پوست مفیدند

آب انار تخمیر نشده و خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به انگور دارد. البته دانشمندان خاطر نشان کرده اند که اثرات درمانی آب انار یا روغن دانه آن تنها از مصرف مرتب آنها در زمان طولانی به دست میاید. آب انار دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است که برای کبد خوب میباشد و موجب تصفیه کبد میگردد. انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در انار اعصاب را تقویت میکند. همچنین به علت دارا بودن مقادیری از ویتامین B-6 ضد استفراغ میباشد. مصرف آب انار یا عصاره آن برای خانمهای باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامینها، موجب رشد مناسب جنین میشود. آب انار همچنین در درمان اسهال نیز موثر است. نوع جنگلی و خودروی آن که به ناردان معروف است کاربرد زیادی در درمان اسهال دارد. جوشانده انار در درمان زخم و ورم معده بسیار مؤثر است. همچنین آب انار شیرین برای درمان یرقان تجویز میشود. نگاه داشتن آب انار ترش در دهان باعث از بین رفتن جوشهای دهانی و برفک میشود.

آب انار شیرین صفرا بر بوده و معده و کبد را تقویت میکند و در درمان تب های صفراوی و امراض جلدی مؤثر است و برای همین آب انار شیرین یا ترش را با پیه و شکر به هم میمالند و معجعونی تهیه میشود که ۵ تا ۱۰ سیر آن برای مداوای امراض فوق بسیار مفید است. آب انار، خاصه انار شیرین بدن را فربه و غذا را جوهر کشی نموده و به سبب رسیدن جوهر اغذیه به بدن شده و جرب و حکه (خارش بدن و مقعد و فرج) را رفع میکند. آب انار باز کننده بول و مسامات پوست و جلادهنده رخسار و ملین طبع میباشد. خوردن آب انار تشنگی، استسقا و ورم معده و بدی و در هم ریختگی مزاج را علاج میکند. آب انار به علت داشتن پتاسیم و منیزیوم و دفع سموم و تعادل مایعات بدن به خصوص خون نقش مهم ایفا میکند. آب انار ضد سرما خوردگی است و به عنوان مفرح مصرف میشود و تقویت کننده قلب است. همچنین آب انار اشتها آور و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. مصرف انار در معالجه راشیتیسم(نرمی استخوان) و کم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو میبخشد. مصرف انار شیرین برای معالجه ضعف و لاغری شدید بسیار مفید است. خوردن آب اناراز ابتلاء به بیماری قند جلوگیری میکند. مضمه آب پخته انار موجب تقویت لثه میشود. مخلوط آب انار و شکر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام، باز کننده ادرار و تقویت کننده کلیه و مثانه و معالج سینه سرفه و آزار آن میباشد، مخلوط فوق را باید جوشاند و نیم گرم بخورند.

آب انار ترش و شیرین حرارت معده و غلیان و فشار خون را فرو مینشاند و همچنین اثر مستی را برطرف و مضرات دخانیات را خنثی میکند. رب انار بهترین چاشنی غذاهای اصیل ایرانی از قبیل فسنجان میباشد. کنستانتره انار از آب انار قویتر و بهتر است و غم و اندوه را برطرف میکند. آب انار برطرف کننده تشنگی شدید و رفع کننده التهاب افراد تب دار میباشد. آب انار می تواند تعداد اسپرم  مرد را افزایش دهدیکی دیگر از مزایای  آب انار  افزایش تعداد اسپرم مردان است اگر میخواهید بچه دار شوید، آقایان باید روزانه یک لیوان آب اناربنوشند. در مطالعات، نوشیدن منظم آب انار به طور قابل توجهی تعداد اسپرم در مردان را افزایش میدهد. جوش و درمان آکنهعلت اساسی جوش و آکنه می تواند به مشکل  سیستم گوارش مربوط شود. نوشیدن آب انارآکنه  را بهبود می بخشد انار خواص خوبی از ویتامین C است. آب  اناربهتر از چای سبز، پوست را مرطوب میکند. نوشیدن آب  انارو یا استفاده از روغن دانه  انار به پوست رطوبت  داده  و خشکی و زبری پوست را از بین می برد. خواص درمانی آب انار بسیار متعدد هستند برای جلوگیری از اسهال، درمان تهوع و استفراغ، و  زخم معده کمک میکند. این می تواند در واقع بسیاری ازمشکلات معده استفاده شود. با گذشت زمان، شریان ها  می تواند تبدیل به  پلاک مضر شده به  مشکلات قلبی و سکته منجر شود. انار دارای مواد تشکیل دهنده  ای است که می تواند در برابر ساخت  این پلاک و کاهش اثرات آن  بر روی شریان ها جلوگیری کند. نوشیدن  روزانه آب انار  حتی می تواند در پیشگیری و درمان ریزش مو مفید باشد. اسید punicic در انار برای تقویت مو کمک کرده و باعث ضخیم و سالم شدن مو می شود. همچنین می تواند افزایش  خون در پوست سر را افزایش داده، که در آن  فولیکول های مو را بهبود می بخشد و باعث رشد بهتر مو می شود. افرادی که در هفته ۲ لیوان یا بیشتر آب انار می نوشند احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آن ها نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان آب انار مصرف می کنند۷۶ درصد کمتر است.

خواص پرده های انار

مصرف انار به صورت دانه شده و همراه با شکر اصلا توصیه نمی شود و انار را باید با پرده های سفید اطراف دانه ها مصرف کرد زیرا این لایه حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر نامحلول است که این فیبر نامحلول به حرکات دستگاه گوارش، رفع مشکلات دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و کاهش اضافه وزن و کنترل اشتهای کاذب کمک می کند.

 خواص انار , خاصیت انار , خواص آب انار

خواص انار – فواید آب انار

نگاهی کوتاه به خواص انار

# انار شیرین ادرار آور است .
# انار با دانه ملین مزاج است .
# آب انار شیرین برای بیماریهای مجاری ادرار مفید است .
# ترشح صفرا را زیاد می کند.
# جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد کرم درد .
# برای برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و یا جوشانده برگهای انار استفاده کنند .
# خانم هایی که عادت ماهیانه شان منظم نیست می توانند از جوشانده برگهای انار استفاده کنند.
# برگهای له شده انار را اگر روی پوست بگذارید خارش را از بین می برد .
#  انار شیرین برای کسانی که یرقان دارند مفید است، یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل شود.
#  انار شیرین سرفه را تسکین می دهد و صدا را باز می کند (میوه مخصوص خوانندگان و مداهان)
#  انار شیرین خارشهای بدن را تسکین می دهد.
#  انار باز کننده ادرار و تقویت کننده دستگاه ادرار و مثانه است.
# سائیده انار و مازو برای برطرف کردن و باز کردن خلط خشک شده در سینه و دفع زخم سفلیس بسیار مفید است.
# اگر آب انار را با شکر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام بجوشانیم و نیم گرم میل شود باز کننده ادرار و تقویت کننده دستگاه ادرار و مثانه است.
# انار دفع کننده مضرات دخانیات می باشد.
# اگر انار را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس کوبیده آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف می کند.
# انار پخته برای زخمهای گوشه ناحن مفید است.
# برای درمان سیفلیس ، رب انار با عسل مخلوط کرده به صورت مرهم (بمالند) یا بخورند بهتر است.
# اشخاصی که دارای طبع سرد و تر هستند بعد از خوردن انار کمی زنجبیل با نبات بخورند.
# برای معالجه سرفه های شدید خونی میتوان انار را سوزانده و عسل مخلوط نمود و بر سینه مالید .
# انار شیرین خارشهای بدن را تسکین می دهد.
# طبع انار ترش سرد است.
# مقوی معده و کبد است، البته انار شیرین.
# کسانی که زخم معده دارند انار ترش ممنوع است. به طور کلی زیاده روی در مصرف انار ترش امکان به وجود آمدن زخم معده را دارد.
# جهت درمان زخمهای دهان روزی چندبار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزمزه نمایید.
# گل انار جهت درمان خونریزی لثه و زخم دندان و ورم بیضه(باد فتق) مفید است.
# برای درمان استفراغ میتوان از آب انار استفاده کرد.
# پخته و خمیر گل انار همراه با کمی استراحت برای درمان کفش زدگی و ترک پا بسیار مفید است.
#  اگر انار با دانه خورده شود از صدا کردن شکم جلوگیری می کند.
#  خوردن انار غم و اندوه را از بین می برد.
#  کسانی که میل به خوردن خاک و چیزی دیگر دارند با خوردن رب انار از بین می رود.
#  خانمهای حامله اگر در دوران حاملگی رب انار بخورند ویار آنها از بین می رود.
#  برای از بین بردن ترشحات ساده قاعدگی (پریودی) یا همان زنانگی از دمکرده گل انار استفاده می شود.
#  برای کسانی که خروج مقعد دارند پوست انار خشک یا تازه توصیه می شود. برای کسانی که بواسیر دارند نیز مفید است.
#  کسانی که کرم دارند پوست انار بسیار مفید است البته بهتر است یبوست نداشته باشند.
کسانی که کم خون هستند یا احساس خستگی زیاد می کنند از دم کرده یا جوشانده برگ انار به عنوان چای استفاده کنند.
#  دم کرده برگ انار میگرن را برطرف می نماید.
#  برای درمان کرم کدو پوست خشک کرده ریشه با ساقه انار نیز مفید است. اما برای از بین بردن کرم کدو داروهای شیمیایی البته زیر نظر پزشک بهتر است.
#  کسانی که مزاج گرم دارند انار ترش برای آنها مفید است.
#  جوشانده پوست انار جهت ترشحات سفید خانم ها مفید است.
#  از ترکیب گلهای له شده انار با روغن کنجد برای سوختگی استفاده می شود.
#  اگر انار را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس کوبیده آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف می کند.
#  جوشانده گل انار درمان کننده پیوره و خون ریزی لثه می باشد.
#  بهترین موقع خوردن انار صبح ناشتا با کمی گل پر است.
انار تولید کننده اخلاط صالح است. همانا دو گونه خلط وجود دارد یکی مفید و دیگر غیر مفید که انار تولید کننده نوع مفید آن است.
#  برای رفع درد سینه یا سرفه خشک سر انار استفاده می شود
#  پودر پوست انار برای التیام زخمهای کهنه مفید است.
#  عصاره گل انار و گلاب برای ورم چشم مفید است. بصورت ضماد با احتیاط مصرف شود.
گل انار با آب بارهنگ برای زخمهای آلات تناسلی آقایان مفید است. در ضمن به جای گل ما می توانیم از پی سفید داخل انار استفاده کنیم.
#  انار دفع کننده مضرات دخانیات می باشد.
#  کسانی که می خواهند نوزادی زیبا داشته باشند در دوران حاملگی در فواصل غذا و ظهر و شب انار بخورند.
#  خوردن انار مستی را رفع می کند.
#  انار جهت صفرا و تب صفراوی مفید است. قبل از غذا میل شود.
#  پوست و ریشه انار ضد کرم
#  انار معتدل، مقوی، ملین، ادار آور و ضد تشنگی
#  اگر بعد از غذا انار شیرین خورده شود رنگ چهره زیبا و غذا آسان هضم می شود.
کسانی که لاغر هستند خوردن انار برای آنها مفید است البته نوع شیرین آن
# اگر انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی جلوگیری می کنید .
# برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است .
# آب انار خنک کننده است .
# رنگ صورت را شاداب می کند .
# صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می کند .
# برای وزن اضافه کردن انار بخورید .
# آب انار مقوی قلب و معده است .
# جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده و روده را از بین می برد .
#  مقوی معده و کبد است، البته انار شیرین
#  کسانی که بیماری قند دارند از انار استفاده کنند.
#  جهت درمان زخمهای دهان روزی چندبار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزمزه نمایید.
#  جهت درمان زخم داخل بینی یا گوشت اضافی روی زخمها آب انار ترش مفید است.
رب انار مقوی بدن و چاق کننده است.
# برای برطرف کردن سوختگی پوست ، گلهای انار را له کرده و با روغن کنجد مخلوط کنید و این پماد را روی قسمت سوختگی بمالید .
# جوشانده پوست درخت و پوست ریشه درخت انار کرم کش است .
# دم کرده گل انار اسهال مزمن را برطرف می کند .
# دم کرده گلهای انار را بصورت غرغره برای از بین بردن زخمهای دهان بکار ببرید .
# برای برطرف کردن دندان درد ، دم کرده ریشه درخت انار را در دهان مزه مزه کنید .
# برای برطرف کردن بواسیر باید معقد را با جوشانده پوست انار شستشو داد .
# بهترین موقع خوردن انار صبح ناشتا با کمی گلپر است.
# جوشانده گل انار درمان کننده پیوره و خون ریزی لثه می باشد.
# پودر پوست انار برای التیام زخمهای کهنه مفید است.
# برای معالجه دمل، کورک، جوش و آلودگی خون میتوان عدد هفت گل انار را که غنچه دهن بسته است صبح ناشتا بخورند تا یکسال از بروز عوارض مذکور پیشگیری میکند.
# کسانی که می خواهند نوزادی زیبا داشته باشند در دوران حاملگی در فواصل غذا و ظهر و شب انار بخورند.
# خوردن انار مستی را رفع می کند.
# شستشو دادن با مخلوط عصاره آب انار و آب بارهنگ برای درمان زخم ذکر بسیار مفید است.
# مصرف انار همچنین برای زنان باردار بسیار مفید است و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد. مصرف منظم انار می تواند در رفع مشکلات عصبی و همچنین درمان سنگ کلیه و اختلال نعوظ در مردان را بهبود دهد.
# پوست انار در معالجه التهابات موضعی ناشی از وجود نوعی باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها در بدن، بسیار موثر است.# انار شیرین سرفه را تسکین می دهد و صدا را باز می کند (برای کسانی که آواز می خوانند).
# عصاره گل انار و گلاب برای ورم چشم مفید است. بصورت ضماد با احتیاط مصرف شود.
# گل انار با آب بارهنگ برای زخمهای آلات تناسلی آقایان مفید است. گل انار + عرق بید + عرق بیدمشک + عرق کاسنی + بارهنگ سپس زخم را بشویید.
# به جای گل ما می توانیم از پی سفید داخل انار استفاده کنیم.
# جهت درمان زخم داخل بینی یا گوشت اضافی روی زخمها آب انار ترش را بجوشانید تا غلیظ شود، سپس با عسل مخلوط نمایید و بر روی آنها بمالید.
# رب انار مقوی بدن و چاق کننده است.
# رب انار یبوست می آورد.
# خوردن انار غم و اندوه را از بین می برد.
# کسانی که میل به خوردن خاک و چیزی دیگر دارند با خوردن رب انار از بین می رود.
# خانم های حامله اگر در دوران حاملگی رب انار بخورند ویار آنها از بین می رود.
# برای از بین بردن ترشحات ساده زنانگی از دمکرده گل انار روزی  استکان استفاده شود.  گرم گل خشک در  سی سی آب جوش  دقیقه دم کرده، بنوشید.
# برای کسانی که خروج مقعد دارند پوست انار خشک یا تازه را در آب بجوشانند صاف کرده و بعد از هر بار اجابت مزاج در داخل آب نیمگرم یا سرد آن بنشینند. برای کسانی که بواسیر دارند این عمل مفید است.
# کسانی که کرم دارند حدود سه یا چهار گرم پوست انار را با یک لیوان آب گرم میل نمایند. بهتر است یبوست نداشته باشند اگر چنانچه یبوست دارند یک روز قبل از خوردن پودر پوست انار مسهل یا سوپ های ملایم بخورند و  ساعت بعد از خوردن پودر پوست انار مقداری سوپ میل شود.
# کسانی که کم خون هستند یا احساس خستگی زیاد می کنند از دم کرده یا جوشانده برگ انار به عنوان چای استفاده ( گرم در  سی سی آب) کنند.
# دم کرده برگ انار میگرن را برطرف می نماید.  عصر و آخر شب یک لیوان میل شود.  گرم گل انار در یک لیوان آب جوش دم کرده.
# برای درمان کرم کدو بین  تا  گرم پوست خشک کرده ریشه با ساقه انار را در  لیوان آب به مدت  شبانه روز خیس کرده سپس با حرارت ملایم آن را جوشانده تا آب به یک لیوان برسد، سپس صاف نموده در  یا  نوبت با کمی عسل مخلوط کرده میل شود. بعد از آن بیمار هنگام اجابت مزاج بر روی یک ظرف آب نیم گرم بنشیند تا کاملاً کرم کدو که همانا سر آن می باشد دفع گردد زیرا اگر سر آن باقی بماند مجدداً رشد می نماید. اما برای از بین بردن کرم کدو داروهای شیمیایی البته زیر نظر پزشک بهتر است.
# در موقع خوردن جوشانده پوست انار از خوردن روغن کرچک خودداری شود. زیرا ممکن است ایجاد مسمومیت نماید.
# جوشانده پوست انار جهت ترشحات سفید خانم ها مفید است.
# از ترکیب گلهای له شده انار با روغن کنجد برای سوختگی استفاده می شود.
# طبع انار سرد و تر است.
# پوست آن سرد و خشک است.
# انار شیرین طبیعت سرد، معتدل و کمی تر دارد.
# انار تولید کننده اخلاط صالح است. همانا دو گونه خلط وجود دارد یکی مفید و دیگر غیر مفید که انار تولید کننده نوع مفید آن است.
# برای رفع درد سینه یا سرفه خشک سر انار را سوراخ کرده سپس روغن بادام شیرین داخل آن ریخته و روی آتش بگذارند تا روغن جذب شود آن گاه بخورند بسیار خوب است.
# کسانی که مزاج گرم دارند انار ترش برای آنها مفید است.
# اگر انار با دانه خورده شود از صدا کردن شکم جلوگیری می کند.
# کسانی که بیماری قند دارند از انار استفاده کنند.
# انار میوه ای خوشمزه و شفابخش است. دلیل خاصیت شفابخشی انار وجود مقدار زیادی ویتامین C و دیگر ویتامین ها مانند ویتامین B2 ،B1 و B6 است. همچنین وجود پتاسیم و منیزیم در انار، می تواند عاملی برای تصفیه خون باشد.
# در قدیم از پوست این میوه در صنایع رنگ رزی و همچنین از برگ چوب درخت این میوه نیز برای علاج برخی بیماری ها استفاده می شده است.
# گاهی در اثر زیاده روی در بعضی اغذیه یا ادویه های تند خروج ادرار با سوزش همراه می شود. و یا ممکن است خون آلوده شود که در هر دو حالت باید با آب انار یا رب انار مداوا گردد.
# افرادی که به گلو درد مبتلا می شوند می توانند گل انار و یا پوست میوه ی آنرا که دارای مقدار تانن و اسیدهای آلی ضدعفونی کننده می باشد با مقداری برگ، مورد و پوست خشخاش جوشانده و آب آنرا صاف کرده روزی چند بار غرغره نمایند تا همراه با داروهای خوراکی به سرعت بیماری را بهبود بخشد. چنانکه بیمار مبتلا به کرم کدو و یا آسکاریس یا انگل های دیگری در دستگاه گوارش باشد. می تواند مقدار شش مثقال از پوست ریشه ی درخت انار را به مدت سه روز ناشتا هر روزی دو مثقال جوشانده و میل نماید.
# افرادی که در اثر ضخم یا دیگر ناراحتی های معده استفراغ شدید و مداوم می کنند و هرچه می خورند بالا می آورند اگر انار را با پوست بالای آتش گذاشته و کباب کنند سپس آب آنرا بخورند استفراغ آنان قطع می شود و بعد از رفع استفراغ باید چند روزی عسل را در آب گرم حل کرده بخورند تا معده و اثنی عشر را پاک کند تا به تدریج به خوردن غذا اقدام کنند و از معجون ریوند نیز استفاده کنند البته بعد از اعمال فوق.
# برای مصارف دارویی از گل ، برگ ، پوست درخت ، پوست ریشه و دانه انار استفاده می شود .
# جوشانده پوست و گل انار به علت داشتن تانن قابض است و در موارد اسهال خونی و خونریزیهای شدید استعمال میشود. همچنین دانه خشک کرده انار قابض بوده و در اسهال حاد به کار می آید.
# جوشانده پوست انار برای برطرف ساختن ورم لوزتین، مکث زبان کوچک ، سستی لثه و مجرای تنفس مفید است.(بصورت غره غره ۳۰ تا ۶۰ گرم در یک لیتر آب)
# آب انار ترش زخم داخل بینی ، گوشت اضافی زخم ها و درد گوش را معالجه میکند، به این منظور باید انار ترش را بجوشانند تا غلیظ شود با کمی عسل مخلوط کرد و سپس به زخم بینی یا گوشت زیادی یا اطراف گوشی که درد میکند بمالند.
# گل انار اسهال ساده را برطرف میکند، برای این منظور باید گل انار را به صورت جوشانده یا دم کرده تهیه نمود و مانند چای با کمی شکر روزی سه فنجان میل کرد.
# مالیدن جوشانده یا دم کرده کنستانتره آب انار برای التیام جراحات مؤثر است . جوشانده پوست انار خونریزی بواسیر و امراض مقعد را معالجه میکند.برای این منظور بیمار در طشت محتوی جوشانده پوست انار مینشیند و یا پس از اجابت مزاج هر دفعه مقعد خود را با جوشانده پوست انار بشوید.
# مصرف و دم کرده یا جوشانده برگ انار به صورت چای ضد استفراغ، اشتهاآور و مقوی معده است.
# درد نیمه سر (میگرن) با خوردن دم کرده یا جوشانده برگ درخت انار درمان میشود. مصرف دم کرده یا جوشانده برگ انار مانند چای کم خونی ، ضعف شدید پس از بیماریها و خستگی شدید را برطرف میسازد.
# برای معالجه قی های خونی میتوان انار ترش و شیرین را سوزانید و با مقداری عسل مخلوط نموده و بر روی شکم مالید.
# سورمه سائیده انار پخته برای جلوگیری از ریزش آب چشم مفید است.
# برای درمان اسهال و زخم روده میتوان مقداری جو را نیم کوب کرده و به همان اندازه برنج مخلوط، با آب انار بپزند پس از صاف کردن آن را تنقیه کنند.

همچنین : بخوانید  با مواد طبیعی صورت تان را زیبا کنید

خواص انار از زبان معصومین

پیامبر خدا (ص):” انار بخورید زیرا هیچ دانه ای از آن در معده جای نمی گیرد ،مگر این که چهل روز قلب را نورانی می سازد وشیطان را برون می راند .

امام علی (ع):”درهر دانه انار چون درمعده جای می گیرد ،حیاتی برای قلب و فروغی برای نفس است و شیطانی را که وسواس نام دارد چهل شب بیمار می کند .

امام صادق (ع):” چهار چیز ،طبع را اعتدال می بخشد انارسورانی ،خرمای نارس پخته شده ،بنفشه و کاسنی .

امام صادق (ع):”هرکس در هنگام خفتن یک انار بخورد ،تا صبح جانش در امان است .

امام صادق (ع) :”برشما باد انار ؛چرا که هیچ گرسنه ای آن را نمی خورد ،مگر این که وی را بسنده است و هیچ سیری آن را نمی خورد ،مگر این که غذا را بروی گوارا می سازد .

حضرت علی(ع) می فرمایند: به کودکان خود انار دهید تا زودتر به سخن آیند.

امام صادق (ع):” هرکس انار بخورد انار شیطان وسوسه را از او دور می سازد .

امام صادق (ع):” هر کس یک دانه از انار بخورد ،آن یک دانه شیطان وسوسه را تا چهل روز زمینگیر می کند .

پیامبر خدا (ص):”انار مهتر همه میوه هاست و هر کس یک انار بخورد ،چهل پگاه شیطان خویش را به خشم می آورد .

امام صادق (ع):”میوه صد وبیست گونه است و مهتر همه آنها انار است .”

پیامبر خدا (ص):” هر کس اناری را کامل بخورد ،خداوند قلب او را چهل شب نورانی می دارد .

امام رضا (ع):”انار شیرین و ترش بمک ؛چرا که انسان را نیرو می دهد و خون را زنده می سازد .

پیامبر خدا (ص):”انار را با پیه آن بخورید ؛چرا که شست و شو دهنده معده است . ”

امام علی (ع):”اناررا با پیه بخور چرا که معده را پاک می کند و هیچ دانه ای د رمعده انسان مسلمان جای نمی گیرد مگر این که آن را روشن می سازد و تا چهل پگاه شیطان و وسوسه را از آن دور می سازد .

امام علی (ع):”انار راباپیه اش بخور چرا که زرد شدگی دندان و بدبویی دهان را از بین می برد و انسان را پاک می کند . ”

امام صادق (ع):” انار را با پیه اش بخور چرا که معده را پاک می کند و ذهن را افزون می سازد.

امام صادق (ع) می فرمایند: بخورید انار را با پرده های وسط آن تا معده را صیقل دهد و هوش را زیاد کند.

امام کاظم (ع):” هرکس روز جمعه یک انار بخورد آن انار ،دل اورا تا چهل پگاه نورانی می دارد اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز و نیز وسوسه شیطان ازاو دور می شود و هرکس وسوسه شیطان از اودور شود ،خداوند را نافرمانی نمی کند و هر کس خداوند را نافرمانی نکند خدای اورا به بهشت در می آورد .

امام کاظم (ع):” از جمله چیزهایی که آدم به فرزندش سفارش کرد ،این بود که به وی فرمود :”برتوباد انار ،اگر گرسنه شدی و آن را بخوردی بسنده ات کند و اگر در حالی که سیر بودی آن را خوردی غذا رابرتو گوارا سازد . ”

امام صادق (ع):” برشما باد انار شیرین آن را بخورید چرا که هیچ دانه ای از آن به معده مؤمنی در نمی آید مگر این که بیماری ای از آن ریشه کن می کند و شیطان وسوسه را از او دور می سازد .

امام عسکری (ع):” انار بخور چراکه خون را فرو می نشاند و آنرا در درون تصفیه می کند .

امام صادق از انار شیرین یاد کرد و فرمود :”ترش و شیرین در شکم سازگارتر است “.

احتیاط در مصرف انار

خوردن انار برای مبتلایان به زخم معده و روده جایز نیست و برای افراد سرد مزاج زیان بخش می باشد و همچنین موجب کاهش جاذبه کبد میگردد. افراط در خوردن انار باعث یبوست – ناراحتی معده و زبر شدن گلو میشود در ضمن افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی می باشند در مصرف انار احتیاط کنند. اشخاصی که دارای طبع سرد و تر هستند بعد از خوردن انار کمی زنجبیل با نبات بخورند. کسانی که زخم معده دارند انار ترش ممنوع است. به طور کلی زیاده روی در مصرف انار ترش امکان به وجود آمدن زخم معده را دارد. رب انار یبوست می آورد. در موقع خوردن جوشانده پوست انار از خوردن روغن کرچک خودداری شود. زیرا ممکن است ایجاد مسمومیت نماید. انار ترش نیروی جنسی را کاهش می دهد.

ارزش غذایی انار

ارزش غذایی در هر صد گرم انار
کالری >>>>>> 83
چربی >>>>>> 1٫۲ گرم
کلسترول >>>>>> 0
سدیم >>>>>> 3 میلی گرم
پتاسیم >>>>>> 236 میلی گرم
کربوهیدرات >>>>>> 19 گرم
پروتئین >>>>>> 1٫۷ گرم
کلسیم >>>>>> 1 درصد
منیزیم >>>>>> 3 درصد

نکاتی جهت خرید و نگهداری انار

هنگام خرید و نگهداری انار چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

* انار تازه را میشود در دمای اتاق و البته در محیطی تاریک و خنک، تا یک هفته نگه داشت.

* شپشک، شته و کنه آفت‌ های مهم انار هستند اما «کرم گلوگاه» اصلی ترین دشمن این میوه است که واقعا از گلوگاه انار وارد میشود و خرابکاری می‌کند. بدترین مسئله‌اش هم این است که سخت می‌شود حریفش شد. اما بعضی انارها ذاتا نسبت به این کرم مقاوم‌اند. لذا هنگام خرید، اول به گلوی انار نگاه کنید؛ اگر سیاه باشد، احتمال وجود کرم گلوگاه در آن زیاد است.

* برای نگهداری انار به مدت طولانی تر مییتوانید آن را لای کاغذ روزنامه پیچیده و در سبد چوبی در جایی دور از آفتاب و خنک مثل زیرزمین، از سقف آویزان کنید. البته در بازار کاغذ های مخصوصی آغشته به مواد نگهدارنده هم وجود دارند.

* برای نگهداری بیشتر، باید انار ترک خورده را توی یخچال گذاشت. این‌طوری، تا ۲ هفته می شود انار سالمی داشت.

* آنهایی که میخواهند انار تابستان را برای زمستان‌ انبار کنند، چاره‌ای ندارند جز اینکه دانه‌های آن را در ظرف درداری، در فریزر بگذارند. تجربه نشان می‌دهد تا ۶ ماه می‌شود از سلامت دانه‌های انار مطمئن بود.

* همیشه بهتر است انار را تازه بخرید، به‌ ویژه در فصل پاییز، چون از ابتدای این فصل، زمان برداشت انار شروع می‌شود. انار حتی بعد از رسیدن کامل، تا ۲ ماه می‌تواند روی درخت سالم بماند.

* انار اصولا میوه ماندگاری است، به شرطی که در محیطی مناسب نگهداری شود. محیط مرطوب، حتی اگر یخچال باشد، باکتری‌ها و قارچ‌های پوسته انار را فعال میکند و کپک میزند؛ پس انار را در ظرف دردار یا پلاستیکی – که رطوبت را حفظ میکند – نگه ندارید.

همچنین بخوانید: