شب آنگاه زیباست که نور را باور داشته باشیم.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فواید و خواص کیوی – خواص کیوی برای درمان استرس + عکس

فواید و خواص کیوی – خواص کیوی برای درمان استرس + عکس

عکس میوه کیوی , خواص کیوی , فواید کیوی

 

خواص کیوی , فواید کیوی , درخت کیوی

خواص کیوی – درخت کیوی

خواص کیوی برای درمان بی خوابی

اگر شب‌ ها در رخت خوابتان غلت می‌ زنید و به سختی به خواب می‌ روید یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی میل کنید. محققان معتقدند افرادی که به مدت ۴ هفته حدود یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی خورده‌اند گام بزرگی در جهت بهبود کیفیت خواب خود برداشته‌اند. شما هم می‌توانید امتحان کنید. چون امکان دارد با همین تکنیک ساده خواب با کیفیتی برای خود فراهم کنید و نصف شب مدام از خواب بیدار نشوید. خوردن کیوی آن هم شب‌ ها چند تأثیر خوب روی خوابتان می‌گذارد :۱)کیفیت خواب را بالا می‌برد به طوری که صبح قبراق و سرحال از خواب بیدار می‌شوید. ۲)بیداری‌ های نابهنگام در طول خواب را کاهش می‌دهد.۳)شب‌ها احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند.۴)مدت خواب را افزایش می‌دهد.

خواص کیوی : ضد سرطان

عصاره این میوه از بروز سرطان پوست به نام ملانوما پیشگیری می کند. لوتئین موجود در این میوه از بروز سرطان ریه و پروستات پیشگیری می کند.کاروتینوئید لوتئین موجود در کیوی، با بی اثرکردن اشعه ماورای بنفش خورشید و خنثی سازی رادیکال های آزاد شبکیه چشم، باعث تقویت بینایی می شود.

فواید کیوی : پادزهر سیگار

سیگاری ها به ویتامین C بیشتری نیاز دارندو زیرا مواد سمی مخصوصاً رادیکالهلی آزاد موجود در دود سیگار ویتامینها را از بین می برد. بنابراین سیگاریها باید حدود ۴۰% بیشتر ویتامین C مصرف کنند. این مقدار با خوردن ۲ عدد کیوی کسب می شود.

خواص کیوی برای درمان استرس

استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هرکس می خواهد به این وضع دچار نشود باید در روز ۴ عدد کیوی بخورد. ۴ عدد کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلاً صبح” ظهر” بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند.

کیوی و درمان حساسیت و آلرژی

تبعیت از یک رژیم غذایی که مناسب نباشد می تواند سبب بوجود آمدن مشکلاتی در سلامت شود. درحالی که اگر مواد غذایی مناسبی بخوریم تقریباً مشکلاتی مثل آسم و آلرژی را درمان می کند.صرف روزانه یک عدد کیوی می تواند، احتمال بروز واکنش های آلرژیک را کاهش دهد. از سوی دیگر مواد غذایی حاوی بنزوات مونوسدیم نیز باعث آلرژی می شود. نتایج مطالعات ایتالیایی نشان می دهد که بنزوات مونوسدیم باعث بروز علایم آلرژی از جمله آبریزش، گرفتگی بینی، عطسه و خارش بینی در بزرگسالان می شود. بنزوات مونوسدیم، ماده نگه دارنده ای است که اغلب در ترشی، آبمیوه ها و حتی زیتون و سس های سالاد یافت می شود.

کیوی برای تناسب اندام

فیبرهای موجود در کیوی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، کنترل دیابت نوع دو و ایجاد احساس سیری موثر ند. اگر دغدغه تناسب اندام دارید بدانید که یک عدد کیوی می تواند میان وعده مناسبی باشد. چون به خوبی سیرتان می کند و اجازه نمی دهد ریزه خواری کنید.

خواص کیوی : درمان نفخ 

محققان روی تأثیر این میوه در هضم غذا بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که کیوی حاوی آنزیمی به نام «آکتینیدین» است که به هضم پروتئین‌ های حیوانی کمک می‌کند.در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که وجود آنزیم «آکتینیدین» کیوی باعث هضم سریع‌تر پروتئین‌ های حیوانی می‌شود. این آنزیم پروتئین‌ها را سریع‌تر از دیگر آنزیم‌های گوارشی هضم می‌کند. در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که به کمک کیوی دیگر بعد از مصرف محصولات لبنی، گوشت قرمز و ماهی دچار سنگینی معده و نفخ نمی‌شوید.اگر پروتئین‌ ها سریع‌ تر در معده هضم شوند راحت‌ تر و سریع‌ تر هم جذب روده شده و مورد استفاده‌ی بدن قرار می‌گیرند. داخل معده فعالیت‌های آنزیمی مختلفی وجود دارد که به عمل هضم کمک می‌کند.
زمانی که معده زودتر خالی شود باعث می‌شود که احساس ناخوشایند معده کاهش یابد. برای همین هم مصرف میوه‌ای مانند کیوی به عنوان دسر می‌تواند به هضم غذاهای سرشار از پروتئین کمک کند. به عقیده‌ی محققان یک عدد کیوی می‌تواند احساس ناخوشایند نفخ و مشکلات معده را کاهش ‌دهد.

نگاهی کوتاه به دیگر خواص کیوی :

# در صورت ابتلا به التهاب عضله و مفصل، به طور منظم کیوی مصرف کنید.

# آنزیم های این میوه برای بیماران مبتلا به آرتریت، کمردرد در قسمت تحتانی، درد لگن، سیاتیک و… مفید است.

# ۳ گرم فیبـر دارد که کلستـرول را کاهش داده از سرطان جلوگیـری می کند و به کنترل انسولین کمک می نماید.

# با افزایش میزان جذب آهن، مانع از بروز بیماری کم خونی می شود.

# اگر این میوه به همراه توت‌فرنگی خورده شود آنتی‌اکسیدان‌های زیادی به بدن می‌رسد.

# حدود ۱۰% از پتاسیم پیشنهادی روزانه را داراست ( حدود ۳۰۰ میلی گرم ) .

# کیوی سرشار از ویتامین C می‌باشد. میزان این ویتامین در کیوی حتی بیشتر از پرتقال است.

همچنین : بخوانید  خواص ریحان , فواید ریحان , سبزی ریحان , خاصیت ریحان , ریحان بنفش

# به عقیده‌ی محققان نیوزلندی این میوه‌ی خوشمزه حاوی آنزیم موثری است که روند هضم گوشت، ماهی و محصولات لبنی را سرعت بیشتری می‌دهد.

# در مقایسه با یک عدد پرتقال هم اندازه خود ” ویتامین C بیشتری دارد.

# حاوی مقادیر زیادی فولات است که بدن را در مقابل بیماریهای قلبی ” سرطان و غیره محافظت می کند و برای شکل گیری هموگلوبین حامل اکسیژن ضروری است

# جلوگیری از سرفه و خس‌خس گلو به خصوص در کودکان

# حاوی فیتوناتریفت هایی از جمله کاروتنوئید و فلاوونوئید است که تحقیقات نشان داده که DNA را از آسیبهای مربوط به اکسیژن محافظت می کند.

# جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم

# مصرف منظم کیوی، باعث کاهش خطر لخته شدن خون و سکته می شود.

# حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان محلول در چربی است( ویتامینA و E ) که برای مبارزه با رادیکالهای آزاد مفید می باشد.

 

خواص کیوی , فواید کیوی , میوه کیوی

فواید کیوی

ارزش غذایی کیوی :

کیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین C است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است. ویتامین ث موجود در کیوی ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیمو ترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است. همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است. کیوی همچنین دارای ویتامین A ویتامین‌های B۱، B۲، B۳ و سایر ویتامین‌های گروه ب می‌باشد. کیوی از میوه‌های بسیار کم کالری است.

در صد گرم کیوی ۴۷ کالری وجود دارد. و از جهت میزان کالری همردیف زردآلو و نارنگی است. مقدار پتاسیم آن از موز بیشتر است. از میزان منیزیم بسیار بالایی نیز برخوردار است و به همین خاطر نیز امکان مبتلا شدن به بعضی از سرطان‌ ها و بیمارهای قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین دارای مس، آهن و فسفر است. کیوی میوه‌ای است که مواد غذایی بالا و در صد کالری بسیار پایینی دارد، از این‌ رو می‌توان آن را در رده میوه‌های بسیار مفید قرار داد.

خواص کیوی , خاصیت کیوه , مضرات کیوی , ارزش غذایی کیوی

خاصیت کیوی

نکاتی در مورد ارزش غذایی پوست کیوی :

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می آیند. روغن های گیاهی، مغزها و جوانه گندم از منابع غذایی ویتامین E به شمار می روند.نکته مهم این است که بخش عمده ویتامین E، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می شود که این میوه را به خوبی شسته و با پوست مصرف نمایید. بر اساس مطالعات اخیر از این پس کیوی به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان ها نقش دارد.

نکاتی در مورد نگهداری کیوی :

هنگام خرید این میوه آن را در میان انگشتان خود قرار دهید و در صورتی که بر اثر فشار جزئی ” نرمی زیر دستان خود احساس کردید از خرید آن صرف نظر کنید. این میوه را می توانید در دمای اتاق نگهداری کرده و به مدت چند روز ذخیره کنید. هرگز این میوه را کنار سیب ” گلابی و سیب زمینی قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متصاعد می شود که موجب رسیدن بیش از حد این میوه می شود.اما اگر نارس باشد می توان ان را در کنار میوه های ذکر شده قرار داد تا فرایند رسیدن تسریع شود.هرگز به اندازه میوه توجه نکنید و تصور نکنید میوه بزرگتر ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.

مضرات کیوی :

کیوی دارای مقدار زیادی اگزالات است که موجب تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می شود. به همین دلیل بار یافراد مستعد سنگ کلیه و سنگ صفرا مضر است. توجه داشته باشید که خوردن کیوی می‌تواند در بچه‌های کم سن و سال حساسیت ایجاد کند.

 

تاریخچه درخت کیوی

کیوی از گروه گیاهان گلدار دولپه‌ای در راسته خلنگ‌ سانان و رده کیویان ، این گیاه در ابتدا گیاهی بومی در جنوب چین بوده است و سپس در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شده و در آنجا صورت تجاری کشت شده است. اما نام کیوی از نام گونه‌ای پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده در دهه شصت میلادیش به این میوه داده شده رایج گردیده‌ است. میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ (به طول ۵-۸ سانتیمتر و عرض ۴٫۵ – ۵٫۵ سانتیمتر) است و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است. کیوی بعد از رشد حدود یک هفته‌ای تبدیل به نهال و قابل قلمه زدن است. این روش از متداول‌ ترین روش های کاشت نهال کیوی در دنیا به خصوص کشور چین می‌ باشد. کشور چین یکی از بزرگ‌ ترین کشورهای صادر کننده نهال پیوندی این میوه می‌ باشد.

 

همچنین بخوانید:

برچسب ها :