افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای جامع خرید تلفن هوشمند

راهنمای جامع خرید تلفن هوشمند

خرید یک گوشی جدید به نظر کار مشکل و پیچیده‌ای است. انواع و اقسام گوشی با قابلیت‌های مختلف در بازار وجود دارند و معلوم نیست آن تلفنی که به دنبالش هستید، کدامیک است.

گوشی‌های هوشمند هم مثل ماشین‌ها هستند. همان‌طور که نمی‌توان یک ماشین را به عنوان بهترین ماشین به تمام مشتریان توصیه کرد، نمی‌توان یک گوشی خاص را به عنوان بهترین انتخاب معرفی نمود. اگر برای خرید یک ماشین بدون تحقیقات در مورد انواع مدل‌ها و قیمت‌ها وارد یک فروشگاه شوید، در آینده پشیمان خواهید شد، در مورد گوشی‌ها هم وضعیت به همین‌ ترتیب است و اگر می‌خواهید در آینده به خاطر انتخاب خود ناراحت و ناراضی نباشید، بهتر است خوب تحقیق و بررسی کنید. در این مقاله به طور کامل به بررسی معیارهای مهم در انتخاب تلفن هوشمند خواهیم پرداخت.

 

ممکن است برای پاسخ به سوال ساده‌ای مثل «چه نوع گوشی‌ هوشمندی بخرم؟» روزها و هفته‌ها جستجو و تحقیق کنید. دوستان و همکاران هر یک توصیه‌هایی می‌کنند و فروشنده هم با پیشنهادات خود به شما فشار می‌آورد، در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات مفیدی در زمینه‌ی خرید گوشی هوشمند در اختیار شما قرار دهیم تا از این فشارها تا حد ممکن رهایی یابید و تصمیم‌گیری برایتان ساده شود. ممکن است آماتور یا حرفه‌ای باشید، با دنیای پیچیده‌ی گوشی‌های هوشمند کاملاً غریبه یا آشنا باشید، به هر حال در این مقاله هر آنچه ممکن است در خرید یک گوشی جدید مفید واقع شود را جمع‌آوری کرده‌ایم.

چطور از این راهنمای خرید استفاده کنیم؟

این راهنمای خرید برای پیشنهاد کردن مدل‌هایی خاص نیست بلکه می‌خواهیم نکات و اطلاعات کلی در مورد سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند را در اختیار شما قرار دهیم تا خودتان بتوانید گوشی‌های خوب و بد را تفکیک کنید. وقتی این مقاله را می‌خوانید، به این فکر کنید که از گوشی بعدی خود چه انتظاراتی دارید و چه کارهایی باید برایتان انجام دهد. در ادامه احتمالاً به کاربردهای مورد نظر شما اشاره خواهیم کرد. در واقع این مقاله یک ابزار برای کنترل اطلاعات مربوط به دنیای پیچیده‌ی گوشی‌های هوشمند است.

آخرین توصیه قبل از اینکه بحث را به طور جدی شروع کنیم این است که توجهی به علاقه‌مندان و طرفداران گوشی‌های خاص نکنید، حتماً این دسته از کاربران را می‌شناسید. منظور کاربرانی است که مثلاً آیفون را مسخره کرده و آن را اسباب‌بازی می‌دانند، یا برخی کاربران‌ اندروید که به شما از لینوکس می‌گویند و در نهایت کاربران ویندوز فون که اصرار می‌کنند این پلتفرم تمام اپلیکیشن‌های مورد نیاز شما را دارد. نمی‌خواهیم بگوئیم که از آشنایی با گجت‌های جالب لذت نبرده‌ایم و به این نوع گوشی‌ها شدیداً علاقه‌مند نشده‌ایم، خیر، منظور ما این است که ما با یک گوشی طرف هستیم نه با یک مذهب یا دین راستین! به مثال ماشین‌ها برگردیم، مثلا وقتی قصد شما این است که هر روز مقدار زیادی چوب جابجا کنید، پیشنهاد کسی که به شما می‌گوید تنها باید سراغ خودروهای هیبریدی بروید، برایتان مفید واقع نخواهد شد.

انتخاب پلتفرم یا سیستم عامل

smartphone-buying-guide-2012-1

پیش از آن که به قابلیت‌های سخت‌افزاری و ظاهری توجه کنید باید بنا به نیازتان بهترین پلتفرم را انتخاب کنید

قبل از انتخاب بهترین گوشی از نظر ظاهر یا سخت‌افزار، باید سیستم عامل‌های مختلف را بررسی کرده و مناسب‌ترین سیستم عامل را با توجه به کاربردهایتان انتخاب نمائید.‌ اندروید، iOS، ویندوز فون و بلک‌بری، ۴ مورد از پرکاربردترین سیستم عامل‌های موبایل دنیا هستند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. در ادامه هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قبل از شروع به این نکته هم توجه کنید که خانواده و دوستان شما از کدام سیستم عامل استفاده می‌کنند؟ اگر می‌خواهید با جمعی از دوستان و اطرافیان خود به بهترین شکل در ارتباط باشید، بهتر است همان پلتفرمی‌ را انتخاب کنید که آنها انتخاب کرده‌اند چرا که در این صورت می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف به هم کمک کرده و حتی از برخی راه‌های ارتباطی خاص مثل سرویس بلک‌بری مسنجر یا سرویس پیام‌رسان iOS به نام iMessage بهره‌مند شوید. البته اجباری در پیروی از جمع دوستان و خانواده نیست، شاید سایر سیستم‌ عامل‌ها هم به‌اندازه‌ی کافی مفید باشند اما به هر حال این موضوع هم نکته‌ای قابل تأمل است.

iOS و گوشی‌های آیفون

iOSsmartphone-buying-guide-2012-2 سیستم عاملی است که در آیفون، آیپد و آیپاد به کار رفته است. به طور خلاصه می‌توان گفت که این سیستم عامل یکی از قوی‌ترین و ساده‌ترین سیستم عامل‌های موجود است. مهم‌ترین نکته در مورد سیستم عامل iOS را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: نرم‌افزارها. iOS به صورت پیش‌فرض نرم‌افزارهای خوبی دارد و در واقع نسبت به دیگر گوشی‌ها نرم‌افزارهای مفید و کارای بیشتری را ارایه می‌کند. نرم‌افزارهایی در زمینه‌ی بازی و سرگرمی، کار و تجارت و… . بسیایری معتقدند که iOS بهترین مرورگر همراه را دارد. درست است که از ادوبی فلش پشتیبانی نمی‌کند اما سریع‌تر از سایر رقباست و کار با آن ساده‌تر است.

کار با iOS عمدتاً به صورت لمسی است و دکمه‌های فیزیکی نقش کم رنگی را دارد. مهم‌ترین دکمه‌ی فیزیکی آن دکمه‌ی خانه است که صفحه‌ی خانه را برایتان باز می‌کند. در صفحه‌ی خانه ردیف‌هایی از نرم‌افزارها وجود دارند که به راحتی می‌توان آنها را به شکل دلخواه مرتب نمود. به همین علت کار کردن و یادگیری این سیستم عامل بسیار ساده است. اشکالی که در iOS دیده می‌شود این است که ویجتی برای نمایش اطلاعات محیط مثل وضعیت آب و هوا یا ویجتی برای نمایش قرار ملاقات بعدی ندارد.

اپل روند عرضه‌ی سالانه‌ی آپدیت‌های مهم iOS را با عرضه‌ی نسخه‌ی ششم آن در سال ۲۰۱۲ ادامه داده اما توجه کنید که بسته‌ی امسال، بسته‌ای‌ ترکیبی است. اپل این بار تغییر زیادی در رابط کاربری اعمال نکرده و لذا iOS 6 از نظر ظاهری کمی‌کهنه به نظر می‌رسد. نرم‌افزار قدرتمند نقشه‌ی گوگل با محصولی خانگی جایگزین شده بود که چندی بعد مشکلات آن برای کاربران روشن شد و نهایتاً اپل از مشتریانش عذرخواهی کرد. البته دیروز نقشه گوگل برای نسخه جدید iOS ارائه گردید. برخی قابلیت‌های جدید مثل پس‌بوک در نسخه‌ی ششم iOS اضافه شده که برای بیشتر کاربران کاربرد زیادی ندارد.

iOS از وسایل جانبی زیادی پشتیبانی می‌کند، به عنوان مثال هماهنگی سیستم پخش استریوی بیشتر ماشین‌ها با iOS بیشتر از سایر پلتفرم‌هاست. در نهایت ایرپلی است که برای ارسال صدا و تصویر به اپل‌تی‌وی و طیف وسیعی از اسپیکرها و گیرنده‌ها کاربرد دارد. آخرین نکته این است که تبلت آیپد هم مثل گوشی آیفون از سیستم عامل iOS استفاده می‌کند و لذا اگر از کاربران آیپد یا آیپد مینی باشید، می‌توانیداز نرم‌افزارهایی که در تبلت خود دارید، در گوشی آیفون نیز بهره‌مند شوید و همچنین نیازی به فراگیری یک سیستم عامل جداگانه برای گوشی جدیدتان ندارید.

نقاط قوت iOS

تنوع باورنکردنی نرم‌افزارهاکاربری ساده

نقاط ضعف iOS

تنظیمات گسترده‌ای ندارد و چندان قابلیت سفارشی‌سازی بالایی نداردصفحه کلید فیزیکی نداردرابط کاربری قدیمی‌که به سال ۲۰۰۷ برمی‌گردد و به نظر کهنه می‌رسداندروید

smartphone-buying-guide-2012-3سیستم عامل‌اندروید در چند سال اخیر رشد طوفانی داشته و اکنون بخش بزرگی از بازار گوشی‌ها را به دست آورده است. خرید یک گوشی‌اندرویدی در اشکال و فرم‌های مختلف امکان‌پذیر است.‌ اندروید از ابتدا برای کار با سرویس‌های گوگل طراحی و ساخته شده است، بنابراین اگر از سرویس‌های گوگل مثل جیمیل استفاده می‌کنید، این پلتفرم را در اولویت‌های خود قرار دهید.‌ اندروید با دیگر سرویس‌ها هم به خوبی کار می‌کند اما در کنار سرویس‌های گوگل درخشش خوبی دارد، مخصوصاً نرم‌افزار نقشه گوگل که در‌اندروید با زیبایی تمام کار می‌کند و با اکثر نرم افزارهای به خوبی یکپارچه شده است.

اگرچه نرم‌افزارهای‌اندرویدی زیادی وجود دارند، اما کیفیت آنها در مقایسه با نرم‌افزارهای iOS کمی پایین‌تر هستند.‌ اندروید به عنوان پلتفرم بازی هم خیلی قدرتمند نیست. تنوع گسترده‌ی گوشی‌های‌اندرویدی، خود یکی از دلایلی است که سازندگان بازی‌ها نمی‌توانند از تمام وسایل‌ اندرویدی پشتیبانی کرده و بازی‌ها را برای همه‌ی گوشی‌ها عرضه کنند.‌ اندروید اکوسیستم نرم‌افزاری بسیار خوبی دارد که تنها نسبت به iOS ضعیف‌تر است. تقریباً تمام نرم‌افزارهای کلیدی که کاربران نیاز دارند برای هر دو سیستم عامل‌ اندروید و iOS موجود و قابل استفاده است.

اندروید از نظر سفارشی‌سازی بهترین سیستم عامل است. بیشتر سازندگان‌ اندروید را به همراه پوسته‌ها، ویجت‌ها و ابزارهای خاص خود عرضه می‌کنند. بعضی از این موارد عالی هستند و بعضی خیر. برخی افراد از این سفارشی‌سازی‌ها خوششان نمی‌آید ولیکن سازندگان دستگاه‌های اندرویدی در سال‌های اخیر بر مشکلات کندی محصولاتشان فائق آمده و در حال حاضر نرم‌افزارهای سفارشی خوبی عرضه می‌کنند. در حال حاضر استفاده از یک گوشی‌ اندرویدی درست مثل یک گوشی دیگر نیست و لذا بهتر است قبل از خرید گوشی جدید، آن را امتحان کنید. خوشبختانه سفارشی‌سازی‌های سازندگان معمولاً مانعی در برابر نصب نرم‌افزارهای دیگر نیست.

از همه مهم‌تر این است که‌ اندروید ابزارهای سفارشی‌سازی خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. چند صفحه‌ی خانه وجود دارد که در هر یک می‌توان آیکون‌ها و ویجت‌های مختلفی قرار داد. معمولاً تنظیم یک گوشی‌اندرویدی مطابق میل کاربر، بیشتر از تنظیم آیفون و آیپد طول می‌کشد اما وقتی تنظیمات انجام شد و صفحات خانه به صورت دلخواه سفارشی شد، این سیستم عامل عملکرد بسیار قدرتمندی را از خود نشان می‌دهد.

سخت‌افزارهایی با سیستم عامل‌ اندروید در فرم‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند. در ادامه بیشتر در این‌باره صحبت می‌کنیم اما فعلاً این نکته را به یاد داشته باشید که تمام گوشی‌های‌اندرویدی یکسان نیستند. مدل‌های ارزان‌تر کندتر هستند و اگر بخواهید کارهای زیادی با آنها انجام دهید، واقعاً کند عمل می‌کنند. اگر قصد انجام کارهای متنوع و سنگین توسط گوشی را ندارید، مشکلی نیست اما به هر حال بهتر است از ارزان‌ترین گوشی‌های‌اندرویدی دوری کنید.

قبلاً به انواع مختلف گوشی‌ها و انواع پوسته‌های سفارشی اشاره کرده بودیم. چنین نرم‌افزارها و پوسته‌های خاصی منجر به ساده شدن انتخاب گوشی می‌شوند چرا که ممکن است به دنبال یک قابلیت خاص باشید و آن را در یک یا چند مورد از گوشی‌ها و نرم‌افزارهای سفارشی سازنده، بیابید اما این موضوع یک نتیجه‌ی منفی هم دارد. معمولاً گوگل با ارائه‌ی بروزرسانی‌های مختلف سعی کرده قابلیت‌ها و کارایی‌های جدیدی را به‌ اندروید اضافه کند اما همیشه مدتی طول می‌کشد که بروزرسانی‌های جدید برای تمام گوشی‌ها قابل استفاده شود. هر آپدیت جدیدی می‌بایست توسط تمام سازندگان و اپراتورها برای هر یک از گوشی‌ها و پوسته‌ی سفارشی آنها مورد آزمایش قرار بگیرد. انتظار برای آپدیتی که حتی ممکن است هیچ وقت برای گوشی شما قابل استفاده نباشد، بسیار مأیوس‌کننده است اما توصیه می‌کنیم که فکرتان را بیش از حد معطوف به بروزرسانی‌های‌اندروید نکنید. توصیه‌ی ما در رابطه با خرید یک گوشی‌ اندرویدی و در حالت کلی‌تر در مورد هر خرید دیگری این است و این که اطمینان حاصل کنید که آنچه می‌خرید در همان روز اول هم خوب است و به بروزرسانی‌هایی که در آینده ممکن است حتی عرضه نشوند، دل خوش نکنید. این توصیه مخصوصاً در مورد گوگل که در ماه‌های اخیر نسخه‌ی اصلی‌ و خالص اندروید را به شکل بهتر و دلپذیرتری عرضه کرده است، صدق می‌کند. نسخه‌های ۴٫۱ و ۴٫۲‌ اندروید از نظر رابط کاربری بسیار خوب طراحی شده‌اند و مشکل می‌توان گوشی دیگری به غیر از گلکسی نکسوس و نکسوس ۴ یافت که‌ اندروید را به همان شکلی که گوگل قصد داشته، اجرا کند.

نقاط قوت‌ اندروید

انتخاب‌های گسترده از نظر سخت‌افزاریقابلیت بسیار بالای سفارشی‌سازی

نقاط ضعف‌ اندروید

برای انجام تنظیمات و یادگیری آن به زمان نسبتاً زیادی نیاز استممکن است بروزرسانی‌ها و نرم‌افزارها هیچ وقت برای یک گوشی خاص عرضه نشوندویندوز فون

smartphone-buying-guide-2012-4مایکروسافت با عرضه‌ی ویندوز فون تغییر زیادی در استراتژی خود داده است. تفاوت ویندوز فون با ویندوز موبایل و حتی با تمام پلتفرم‌های موجود در بازار گوشی‌ها زیاد است. ویندوز فون با رابط خاصی شبیه به مترو شناخته می‌شود، رابطی با نوشته‌های خوانا و بزرگ که برای داشتن سرعت بالا، روان و مفید بودن طراحی شده است. ویندوز فون رابطه‌ی خوبی با تمام اکوسیستم مایکروسافت دارد و به راحتی با Xbox، آفیس و بینگ یکپارچه شده است و به خوبی با اسکای‌درایو، سرویس ذخیره‌ی ابری مایکروسافت کار می‌کند.

خاص‌ترین ویژگی ویندوز فون، عملکرد صفحه‌‌ی خانه‌ی آن است. به جای آیکون‌ها و ویجت‌ها با مربع‌های بزرگی به نام کاشی‌های زنده روبرو هستیم که به صورت خودکار آپدیت می‌شوند تا اطلاعات مربوطه را نمایش دهند. این کاشی‌ها در مشاهده‌ی سریع اطلاعات و انجام کارها مفید واقع می‌شوند و البته در دیگر پلتفرم‌ها هم یافت می‌شوند اما نه با همان تنظیمات متنوع و قابلیت سفاشی‌سازی خوبی که صفحه‌ی خانه‌ی ویندوز فون دارد. هر کاشی نرم‌افزاری را برای شما باز می‌کند ولی بسیاری از کاشی‌ها در واقع مثل‌ هاب عمل می‌کنند و در‌ترکیب با دیگر کاشی‌ها، امکانات و قابلیت‌هایی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. معمولاً در دیگر پلتفرم‌ها چنین قابلیت‌هایی به صورت جداگانه قابل دسترس است. به عنوان مثال‌ هاب موسیقی را در نظر بگیرید، این‌ هاب برای پخش موسیقی‌های خودتان و سرویس‌های پندورا یا زون کاربرد دارد و جالب است که همگی در یک بخش قابل دسترس هستند. در حالت کلی می‌توان گفت که در طراحی ویندوز فون سعی بر این بوده که کاربر طی کمترین مراحل به مقصود خود برسد.

در ویندوز فون تنوع نرم‌افزارها زیاد نیست اما بسیاری از نرم‌افزارهای بلندآوازه و مهم برای این پلتفرم عرضه شده‌اند. از جمله آخرین نرم‌افزارهای عرضه شده برای ویندوز فون می‌توان به Words With Friends و نسخه‌ی جدید نآیرم‌ افزار توییتر و فیس‌بوک اشاره کرد که دارای کارایی‌ها و قابلیت‌ها بیشتری شده و اختلافشان با نسخه‌ی مخصوص‌ اندروید و iOS کمتر شده است. احتمالا در آینده نه چندان دور تعداد عناوین نرم افزارهای تحت ویندوز فون نیز افزایش چشم گیری خواهند داشت اما توجه کنید که اگر می‌خواهید بهترین و جدیدترین نرم‌افزارها را برروی تلفن خود مورد استفاده قرار دهید، فعلا آیفون یا یک گوشی اندرویدی چیزی است که به دنبال آن هستید نه ویندوز فون!

مشارکت نوکیا در این پلتفرم منجر به تولید محصولاتی زیبا و رنگارنگ مثل لومیا ۹۲۰ شده که همچنان موفقیت آن به حد تضمین‌ شده نرسیده است. هنوز مایکروسافت یا دیگر سازندگان گوشی‌های ویندوز فون، اقدامی‌ بزرگ انجام نداده‌اند که ویندوز فون را به عنوان یک مدعی مطرح کند. بسته به نوع شخصیت شما، داشتن یک گوشی متفاوت ممکن است جالب باشد یا برعکس، یک مشکل بزرگ محسوب شود.

نقاط قوت ویندوز فون

نرم‌افزارهای یکپارچه بیشتری داردایکس‌باکس موزیک، آفیس و اسکای‌درایو به خوبی در آن کار می‌کنند

نقاط ضعف ویندوز فون

نرم‌افزارهای کمترکاربران کمتربلک‌بری

smartphone-buying-guide-2012-5پلتفرم کمپانی ریم در گذشته طرفداران زیادی داشت اما در سال‌های اخیر روندی نزولی را طی کرده و حالا به جایی رسیده که برای باقی ماندن در عرصه‌ی رقابت نیاز به حرکتی بزرگ دارد. ریم باید کاربرانش را قانع کند که هنوز هم بلک‌بری یک سیستم عامل خوب است.

در حال حاضر وضعیت بلک‌بری به گونه‌ای است که در بازار به راحتی یافت می‌شود و تقریباً تمام اپراتورها آن را عرضه می‌کنند اما خرید آن را به طور قطع توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه به دلیلی مجبور به خرید آن باشید. مثلاً ممکن است به خاطر سیاست‌های دپارتمان آی‌تی محل کارتان مجبور به خرید یک گوشی بلک‌بری باشید.

علت اینکه بلک‌بری را توصیه نمی‌کنیم این است که به زودی نسخه‌ی ۱۰ آن عرضه می‌شود. پلتفرمی‌ بر اساس QNX که به زودی جایگزین بلک‌بری ۷ خواهد شد. در این نسخه تمام سیستم عامل به کلی بازنویسی شده که قمار بزرگی برای ریم محسوب می‌شود چرا که این کمپانی به موفقیتی بزرگ نیاز دارد تا همچنان در بازار گوشی‌ها سهمی‌داشته باشد و مشخص نیست که نسخه‌‌ی ۱۰ تا چه‌ اندازه مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت. به هر حال بسیاری از مشتریان ریم تحت تأثیر‌اندروید و iOS و حتی ویندوز فون قرار گرفته‌اند و منتظر نسخه‌ی بعدی بلک‌بری هستند تا تصمیم قطعی اتخاذ کنند.

فعلاً بلک‌بری ۱۰ به صورت کامل رونمایی نشده و جزئیات مربوط به محصولات و اپراتورهای ارائه کننده‌ مشخص نیست، باید تا آخر ماه ژانویه ۲۰۱۳ صبر کنیم تا وضعیت کاملاً روشن شود. در حال حاضر خرید گوشی‌های بلک‌بری توصیه نمی‌شود. در حقیقت هیچ یک از محصولات موجود را نمی‌توان به نسخه‌ی ۱۰ ارتقا داد. ریم می‌گوید در سال آتی هم مدل‌هایی دارای صفحه کلید کامل QWERTY عرضه می‌شود و هم مدل‌هایی که کاملاً لمسی هستند. بنابراین کسانی که به صفحه کلید فیزیکی علاقه دارند، خیالشان از بابت محصولات این کمپانی کانادایی راحت باشد.

نقاط قوت ریم

صفحه کلید عالیبسیار شیک و با پرستیژ

نقاط ضعف

بلک‌بری ۷ تدریجاً از رده خارج می‌شودبلک‌بری ۱۰ هنوز عرضه نشده استسخت‌افزارsmartphone-buying-guide-2012-14فرم گوشی

در بحث گوشی‌ها منظور از فرم فکتور یا به عبارتی فرم گوشی این است که حالت فیزیکی گوشی چگونه است. قطعاً با برخی فرم‌ها آشنایی دارید اما در ادامه انواع آنها را خلاصه‌وار توضیح می‌دهیم:

فرم اسلیت یا اسلب معمول‌ترین فرم گوشی‌هاست. در زبان فارسی می‌توان این فرم گوشی‌ها را تخت یا لوحی نامید. این فرم در حقیقت یک مستطیل صاف با صفحه‌نمایش لمسی بزرگ است. هیچ لولا، کشو یا صفحه کلیدی وجود ندارد. واضح‌ترین مثال برای چنین فرمی‌ آیفون است، گوشی‌ای که باعث شد چنین فرمی‌در بازار گوشی‌های هوشمند غالب شود. امروزه بیشتر گوشی‌های‌ اندرویدی و ویندوز فون هم با فرم «اسلب» طراحی و تولید می‌شوند.فرم کشویی افقی دومین فرم متداول است که شامل یک صفحه کلید کامل QWERTY است. صفحه کلید زیر صفحه‌نمایش گوشی قرار دارد و معمولاً به صورت کشویی باز می‌شود. وقتی صفحه کلید باز شده باشد، می‌توان گوشی را با دو دست و به صورت افقی گرفت و کار کرد، واژه‌ی افقی نیز به همین موضوع اشاره می‌کند. برخی گوشی‌ها از مکانیزم لولایی پیچیده‌ای به جای مکانیزم کشویی استاندارد استفاده می‌کنند که این دسته نیز در همین گروه طبقه‌بندی می‌شوند.فرم صفحه کلید کامل QWERTY عمودی فرمی‌است که بیشتر در گوشی‌های بلک‌بری معمول است و همین گوشی‌ها نیز منجر به محبوبیت آن شدند. در این فرم یک صفحه کلید کامل در سمت جلوی گوشی نصب شده و معمولاً صفحه نمایش کوچکی به صورت افقی بالای آن قرار دارد. واژه‌ی عمودی به معنی آن است که برای استفاده از گوشی می‌بایست آن را به صورت عمودی در دست خود بگیرید.

همچنین : بخوانید  هفت داستان باور نکردنی در مورد آیفون! + عکس

غیر از سه فرم ذکر شده، فرم‌های دیگری هم وجود دارند. فرم‌هایی مثل فرم صفحه کلید کشویی عمودی که مشابه نوع افقی است با این تفاوت که صفحه کلید از زیر گوشی به صورت عمودی خارج می‌شود و فرم تاشوکه در گذشته معمول‌ترین فرم گوشی‌های ساده بوده است.

کدام فرم را می‌پسندید؟ فرم تخت محبوب‌ترین فرم است چرا که معمولاً باریک‌ترین و جذاب‌ترین گوشی‌های موجود از این فرم استفاده می‌کنند، علت دیگر این است که کیفیت صفحه‌کلید لمسی نیز در سال‌های اخیر و در سیستم عامل‌های‌اندروید، iOS و ویندوز فون به حدی پیشرفت کرده که در بیشتر موارد نیازی به صفحه کلید فیزیکی نیست. اما هنوز هم بعضی از کاربران صفحه کلید فیزیکی را‌ ترجیح می‌دهند و لذا بیشتر فروشندگان و اپراتورها نیز یک یا دو گوشی کشویی افقی برای این دسته از مشتریان کنار گذاشته‌اند. به هر حال تنوع گوشی‌های کشویی به‌اندازه‌ی گوشی‌های تخت نیست.

بین گوشی‌های کشویی افقی کیفیت صفحه کلید در مدل‌های مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان مثال دروید موتورولا را در نظر بگیرید، این گوشی یک صفحه کلید تخت دارد که استفاده از آن مشکل است چرا که فاصله‌ای بین کلید‌ها وجود ندارد. شاید نبودن چنین صفحه کلیدی بهتر از بودن آن باشد! اگر می‌خواهید گوشی‌ای به فرم غیر تخت بخرید، بهتر است قبل از خرید، صفحه کلید آن را خوب بررسی کنید.

مشخصاتی که مهم هستند و مشخصاتی که اهمیت ندارند

بازار گوشی‌ها را سیلی از گوشی‌های هوشمند در انواع و ابعاد و رنگ‌های متنوع و از طرف سازندگان مختلف فرا گرفته است. چطور همه را بررسی کنیم و تمام اطلاعات جمع شده را برای اتخاذ یک تصمیم آگاهانه به کار ببریم؟

این که بدانید کدام مشخصه مهم است و کدام بی‌اهمیت است، در تصمیم‌گیری به شما کمک خواهد کرد. سازندگان گوشی‌های‌ اندرویدی با اعلام اعداد مختلفی بر حسب مگاپیکسل، گیگابایت، گیگاهرتز و… سعی در جذب مشتریان و اثبات برتری محصولات خود نسبت به رقبا دارند اما بسیاری از این اعداد تأثیر کمی‌در برتری واقعی گوشی دارد. در حقیقت در کاربردهای کوچک روزمره، خوب بودن یک گوشی ارتباط چندانی با اعداد اینچنینی ندارد.

بزرگ‌تر بودن اعداد لزوما به معنای بهتر بودن نیست!

از صفحه نمایش شروع می‌کنیم. امروزه گوشی‌های زیادی با صفحه نمایش بزرگ‌تر از ۴٫۳ اینچ وجود دارند. حتی بعضی مدل‌ها صفحه نمایش بزرگ‌تری تا ۵ اینچ دارند. اما صفحه نمایش بزرگ‌تر لزوماً بهتر نیست. بسته به‌اندازه‌ی دست شما استفاده از یک گوشی بزرگ‌تر ممکن است خیلی سخت باشد. در حقیقت گوشی‌های امروزی بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند، حتی آیفون هم بزرگ‌تر شده است و معمولاً انتخاب یک گوشی کوچک‌تر به معنی انتخاب یک گوشی ضعیف‌تر است. گوشی‌های پیشرفته‌ی امروزی حتی برای جا گرفتن در جیب هم مثل گوشی‌های قدیمی‌مناسب نیستند! لذا توصیه می‌کنیم اگر امکان دارد گوشی مد نظرتان را قبل از خرید تست کنید و ببینید که تا چه حد با آن راحت هستید، در غیر این صورت قبل از خرید در مورد ابعاد گوشی خوب تحقیق و بررسی کنید.

تکنولوژی ساخت صفحه نمایش نیز یکی دیگر از نکات مهم در جذب مشتری است. بسیاری از تولیدکنندگان گوشی از واژه‌هایی مثل Super AMOLED Plus، ClearBlack یا Super LCD استفاده می‌کنند تا تکنولوژی ساخت صفحه نمایش گوشی را توضیح دهند. در حالت کلی صفحه نمایش گوشی‌های جدید و پیشرفته‌ی امروزی نسبت به گوشی‌هایی که چند سال پیش عرضه می‌شدند، کیفیت بهتری دارند. قبل از خرید باید به دقت صفحه نمایش گوشی را بررسی کنید، ممکن است در ۱۰ دقیقه‌ی ابتدایی که در فروشگاه مشغول بررسی گوشی هستید، اشکالات کوچک آن به نظر قابل صرف‌نظر کردن باشد اما همین اشکالات کوچک بعد از یک‌ سال استفاده شاید به تنفر شما از گوشی مورد نظر بیانجامد.

هر دو تکنولوژی AMOLED و LCD دارای معایب و مزایای خاص خود هستند. در نمایشگرهای AMOLED کنتراست خیلی بالاتر است، رنگ‌ها طراوت بیشتری داشته و اگر در تصویر رنگ سیاه و تیره بیشتری وجود داشته باشد، انرژی الکتریکی کمتری مصرف می‌کنند. LCD در محیط باز بیرون که شدت نور زیاد است، بهتر عمل می‌کند و معمولاً رنگ‌ها را واقعی‌تری از AMOLEDها نمایش می‌دهد. هر دو نوع می‌توانند عالی به نظر برسند اما اگر دنبال بهترین نمایش‌گر هستید، معمولاً صفحه‌نمایش‌های LCD که در آیفون و بعضی از گوشی‌های اچ‌تی‌سی و سونی به کار رفته‌اند را نسبت به نمایش‌گرهای AMOLED که در بیشتر گوشی‌های موتورولا و سامسونگ به کار گرفته می‌شوند را‌ ترجیح می‌دهیم.

اگر قبل از خرید گوشی امکان بررسی آن را دارید، گوشی‌های مورد نظر را روشن کرده و از زوایای مختلف به آنها نگاه کنید. وقتی به صفحه نمایش برخی از زوایای تندتر نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد که رنگ‌ها ضعیف شده‌اند و روشنایی صفحه نیز کاهش یافته است. ممکن است رنگ سیاه به خاکستری و یا سفید متمایل شود. شاید فاصله‌ای قابل تشخیص بین سطح نمایش‌گر و صفحه‌ی لمسی وجود داشته باشد. این موارد اشکالات احتمالی یک صفحه نمایش کم‌کیفیت هستند. شاید در کاربردهای کوچک روزانه این اشکالات چندان مهم نباشند اما این‌ها هم نکاتی هستند که باید به خاطر داشته باشید.

اگر یک گوشی دوربینی با رزولوشن بالا مثلاً بالای ۸ مگاپیکسل داشته باشد، لزوماً عکس‌های آن کیفیت بالایی ندارند

دوربین هم یکی از مشخصاتی است که ممکن است مشتری را به اشتباه بیاندازد. اگر یک گوشی دوربینی با رزولوشن بالا مثلاً بالای ۸ مگاپیکسل داشته باشد، لزوماً عکس‌های آن کیفیت بالایی ندارند. دوربین یک گوشی هوشمند هم مثل دوربین‌های دیجیتال به شرطی خوب است که مجموعه‌ای از شرایط نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در کنار هم داشته باشد. مثلاً برخورداری از سنسور بزرگ و باکیفیت، لنز خوب و نرم‌افزار قوی برای پردازش تصویر باید در کنار هم قرار بگیرند تا نهایتاً کیفیت عکس‌های دوربین خوب باشد. در خرید یک گوشی هوشمند، نمی‌توان به مشخصات نگاه کرد و طبق یک روش علمی‌ مشخص به ارزیابی کیفیت آن پرداخت. برای انتخاب بهترین دوربین تنها راه ممکن مطالعه‌ی بررسی‌های زومیت یا بررسی شخصی است. اگر برایتان امکان‌پذیر است، در فروشگاه به جای توجه به مشخصات دوربین، چند عکس مختلف با گوشی بیاندازید. دست خود را کمی‌ بلرزانید، کارایی دوربین برای عکاسی در نور کم را بررسی کنید، سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیرید را حرکت دهید، اگر در فروشگاه کیفیت عکس‌های گرفته شده خوب نباشد، احتمالاً در خانه و محیط بیرون هم نمی‌توان عکس‌های خوبی تهیه کرد. اگر امکان عکس برداری از گوشی را ندارید، می‌توانید به بخش بررسی‌های اختصاصی زومیت مراجعه نموده و بخش بررسی مربوط به دوربین تلفن مورد نظر خود را مطالعه کنید.

پردازنده هم مثل دوربین است، همیشه اعداد بزرگ‌تر به معنی بهتر بودن گوشی نیستند. امروزه گوشی‌های ۴ هسته‌ای بیشتر طرفدار دارند اما در عمل هسته‌های اضافی مزیت زیادی ندارند مگر اینکه نرم‌افزار خاصی برای استفاده از تمام هسته‌ها بهینه شده باشد.‌ اندروید هنوز هم در استفاده از پردازنده‌های ۴ هسته‌ای عملکرد خوبی ندارد و کند بودن گوشی‌های ۴ هسته‌ای امروزی خیلی غیر معمول نیست. شاید مدل‌های قدیمی‌که تنها ۱ هسته داشتند هم در برخی موارد مثل گوشی‌های ۴ هسته‌ای امروزی کند بودند. سرعت کلاک پردازنده هم همین‌طور است، اعداد بالا مثل ۱٫۲ یا ۱٫۵ گیگاهرتز لزوماً به معنی کارایی بهتر نیستند. تعداد دستوراتی که در یک سیکل کلاک توسط گوشی‌های مختلف صورت می‌گیرد، متفاوت است و لذا نمی‌توان سرعت کلاک را به عنوان تنها عامل تعیین‌کننده در سرعت گوشی قلمداد کرد.

از طرفی نمی‌توان گفت که نباید به مشخصات پردازنده توجه کرد. بیشتر گوشی‌های امروزی و حتی مدل‌های ارزان‌قیمت در کاربردهای روزمره کارایی خوبی دارند. در حقیقت کارایی خوب گوشی‌هاست که مهم است نه قابلیت‌های پردازنده‌ی آنها.

ظرفیت باتری هم یکی دیگر از عوامل موثر در جلب مشتری است. معمولاً ظرفیت باتری را بر حسب میلی‌آمپر‌ساعت بیان می‌کنند و با علامت mAh نمایش می‌دهند. ظرفیت باتری مشخص کننده‌ی مدت زمات کارکرد گوشی نیست، سرعت خالی شدن باتری به عوامل مختلفی مثل تعداد نرم‌افزارهای اجرا شده که مخصوصاً در‌اندروید زیاد است،‌ اندازه و تکنولوژی ساخت صفحه نمایش گوشی، سرعت پردازنده و تکنولوژی ارتباطات رادیویی به کار رفته در گوشی وابسته است. گوشی‌هایی که از اینترنت نسل چهارم یا LTE پشتیبانی می‌کنند، در مواقعی که LTE روشن است، باتری را با سرعت زیادی مصرف می‌کنند. لذا یک گوشی با باتری ۲۰۰۰ میلی‌‌آمپرساعتی که دارای LTE است، به‌اندازه‌ی گوشی دیگری که از HSPA استفاده می‌کند و باتری ۱۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد، شارژ نگه می‌دارد. برای مقایسه‌ی باتری گوشی‌ها بهتر است به مدت زمان مکالمه توجه کنیم. در مورد مدت زمان استفاده از دوربین نیز بهتر است به نظر منتقدین رجوع کنیم.

لوازم جانبی

اگر وسایل جانبی گوشی برایتان مهم است، آیفون با داشتن وسایل جانبی مختلف، اکوسیستم گسترده‌تری دارد. شاید شنیده باشید که اپل کانکتور پایین گوشی آیفون را تغییر داده و کانکتور کوچک‌تری به نام لایتنینگ را معرفی کرده است. استفاده از کابل جدید به این معنی است که شارژر و داک قدیمی‌ بدون استفاده از آداپتور مخصوص با آیفون جدید سازگاری ندارند. اما اکوسیستم اپل حرکت سریعی داشته و وسایل جانبی مختلفی که از کانکتور جدید استفاده می‌کنند، به سرعت عرضه شدند. آیفون طراحی باثباتی دارد و محبوبیت آن بسیار خوب است، با توجه به این دو نکته، سازندگان لوازم جانبی نیز آیفون را بیشتر و بهتر از هر گوشی دیگری در بازار پشتیبانی می‌کنند.

بعضی از وسایل جانبی مثل هدست‌های بلوتوث یا سیستم صوتی خودروها اساساً کاربرد کلی دارند اما برخی نیز قابلیت‌هایی دارند که تنها با برخی گوشی‌های خاص سازگار است. در این مورد هم آیفون با سازگاری با محصولاتی مثل نایک فیول‌بند و دیگر محصولات بررسی وضعیت سلامت جلوتر از سایر رقباست.

منظور ما این نیست که اینگونه لوازم جانبی برای دیگر گوشی‌ها عرضه نشده است. اپراتورها معمولاً به این موضوع توجه می‌کنند که هر گوشی جدیدی با لوازم جانبی مختلف عرضه شوند. امروزه بیشتر گوشی‌ها برای شارژ از پورت میکرو‌یو‌اس‌بی استفاده می‌کنند که ارزان است و به وفور یافت می‌شود. بعضی گوشی‌ها نیز دارای شارژر بی‌سیم هستند. شاید قرار دادن گوشی روی یک پد شارژر به جای اتصال کابل شارژر به نظر منطقی نباشد اما اگر با این نوع شارژر‌ها کار کنید، متوجه می‌شوید که بسیار ساده و کاربردی هستند.

بهترین گوشی با توجه به نیاز‌های شما کدام است؟

تا اینجا در مورد پلتفرم‌های مختلف و نکات نرم‌افزارها و سخت‌افزار صحبت کردیم. حالا نوبت آن است که به مسائل خاص‌تری بپردازیم. شاید شما برخی کاربردهای خاص را مدنظر قرار داده باشید ولی نمی‌توان تک‌تک نیازها و کاربردها را مورد بحث و بررسی قرار داد. با این حال ما سعی می‌کنیم موارد اصلی و مهم را مورد بررسی قرار دهیم.

بازی

smartphone-buying-guide-2012-6امروزه می‌توان گوشی‌ها را به عنوان یک پلتفرم عالی برای بازی‌ها مورد استفاده قرار داد. علت این نیست که همیشه گوشی را همراه دارید، موضوع بازی‌های واقعاً خوبی است که برای گوشی‌ها عرضه می‌شوند. چه یک بازی‌خور حرفه‌ای باشید و چه تازه‌کار، به هر حال دو پلتفرم اندروید و iOS را به شما توصیه می‌کنیم.

اما اولین گزینه iOS است، این سیستم عامل بزرگ‌ترین مجموعه و بهترین کیفیت بازی‌ها را در میان پلتفرم‌های گوشی‌های هوشمند دارد. iOS بخشی به نام مرکز بازی‌ها (Game Center) با قابلیت‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی دارد که به کمک آن می‌توان با دیگر افرادی که بازی می‌کنند ارتباط برقرار کرد. البته بعضی از عرضه کنندگان ابزارهای اندرویدی مانند سامسونگ نیز هاب‌های شبیه به مرکز بازی اپل را برای کاربران خود عرضه کرده‌اند اما آنها به خوبی معادل اپلی خود کار نمی‌کنند.

عکس پروفایل

 

از نظر هاب بازی دومین گزینه برای کاربران Xbox سیستم عامل ویندوز فون است. پروفایل Xbox Live شما به محض ورود آماده می‌شود. مایکروسافت نیز قول انجام بازی‌های نوبتی را با کاربران کنسول Xbox داده است. مایکروسافت هنوز تمام پتانسیل مجتمع‌سازی Xbox و ویندوز فون را به حقیقت تبدیل نکرده است اما شرکای خوبی را در این زمینه جذب کرده و مسأله‌ی دیگر مجموعه‌ی رو به گسترش بازی‌های عالی برای این پلتفرم است.

ایمیل

smartphone-buying-guide-2012-7قبلاً کاربرانی که به وفور با ایمیل کار می‌کردند، معمولاً سراغ بلک‌بری می‌رفتند اما با توجه به اینکه ریم در سال آتی سیستم عامل کاملاً جدید خود را عرضه می‌کند، باید صبر کرد و دید که آیا همچنان در این عرصه پیشرو خواهد بود یا خیر. تا آن زمان باید سراغ دیگر گزینه‌ها برویم. ویندوز فون ۸ برای کاربران اداری که از سرویس Exchange استفاده می‌کنند، قابلیت‌های خوبی دارد اما تقریباً تمام گوشی‌های هوشمند امروزی از قابلیت ارسال ایمیل در این سرویس پشتیبانی می‌کنند. اگر از کاربران جیمیل هستید، بهترین گزینه سیستم عامل‌اندروید است.

ارسال پیامک

smartphone-buying-guide-2012-8بسیاری از کاربران به وفور از پیام‌های متنی استفاده می‌کنند و کاربردهایشان تنها به پیامک محدود نمی‌شود. هنوز هم برخی از کاربران سرویس ارسال پیام بلک‌بری را بهترین سرویس می‌دانند اما امروزه جایگزین‌های زیادی برای این سرویس وجود دارد. آیفون سرویس iMessage را به عنوان جایگزین اس‌ام‌اس معرفی کرده که به صورت خودکار با تمام وسایل پیشرفته‌ی iOS کار می‌کند و وقتی لازم باشد، کار را با اس‌ام‌اس انجام می‌دهد. برای‌اندروید هم نرم‌افزارهای مشابهی وجود دارد با این تفاوت که می‌بایست شما و دوستانتان هر دو نرم‌افزار مربوطه را نصب کرده باشید. از تمام نرم‌افزارها که بگذریم، مسنجر فیس‌بوک هم گزینه‌ی مطمئن دیگری است که تقریبا در تمام پلتفرم‌ها وجود دارد.

شبکه‌های اجتماعی

smartphone-buying-guide-2012-9تمام پلتفرم‌های اصلی گوشی‌های هوشمند نرم‌افزارهایی برای کار با فیس‌بوک و توییتر دارند. iOS و ویندوز فون نیز به صورت پیشفرض این دو شبکه‌ی اجتماعی را مجتمع‌سازی کرده‌اند و اطلاعات فیس‌بوک افرادی که در لیست تماس هستند را نمایش می‌دهند. برخی گوشی‌های‌اندرویدی نیز به خوبی با شبکه‌های اجتماعی یکپارچه شده‌اند اما قابلیت‌ها و امکانات هر گوشی‌ با دیگر گوشی‌های اندرویدی بسیار متفاوت است و باید هر یک را جداگانه بررسی کنید و دنبال امکانات مطلوب خود بگردید. در حال حاضر آیفون بهترین و سریع‌ترین نرم‌افزارهای فیس‌بوک را دارد گرچه نرم‌افزارهای سایر پلتفرم‌ها نیز بد نیستند.

آفیس و کاربردهای اداری

smartphone-buying-guide-2012-10اگر می‌خواهید علاوه بر استفاده از ایمیل با نرم‌افزارهای مشابه آفیس هم کار کنید، بهترین انتخاب ویندوز فون است. ویندوز فون با نرم‌افزارهای دیگری مثل شیرپوینت نیز یکپارچه شده است که برای مشاغل اداری بسیاری کاربردی است. iOS هم با برخورداری از نرم‌افزارهای مختلف سازگار با آفیس دومین گزینه‌ی مناسب است.

کاربردهای صوتی تصویری

smartphone-buying-guide-2012-11در این زمینه انتخابی بهتر از iOS نداریم. افرادی که آیپاد و آیتیونز را طراحی کرده‌اند، بهترین نرم‌افزار صوتی تصویری را برای iOS عرضه کرده‌اند. به راحتی می‌توان موزیک‌ها و فیلم‌ها را مستقیماً روی گوشی دانلود کرده و آن را با بکارگیری اپل‌تی‌وی پخش کرد. اگر به اکوسیستم آیتیونز علاقه ندارید، دومین گزینه‌ی خوب در حال حاضر ویندوز فون است که از طریق Xbox می‌توان در سرویس موزیک آن ثبت‌‌نام کرد. اگر با واژه‌ی DLNA آشنایی دارید، شاید آن‌قدر علاقه‌مند و حرفه‌ای باشید که سراغ یک گوشی‌اندرویدی بروید، البته برای استفاده از گوشی‌اندرویدی در شبکه‌ای از وسایل صوتی تصویری منزلتان، باید کمی‌ تلاش کنید و همه چیزی را تنظیم کرده و مرتب نمائید.

با افزایش محبوبیت پخش موسیقی باید این مورد را هم در نظر گرفت، در این زمینه Rdio و Spotify دو نرم‌افزار پرطرفدار مخصوص پخش موزیک برای iOS،‌ اندروید و ویندوز فون و MOG نیز فعلاً برای iOS و‌ اندروید عرضه شده‌اند. ویندوز فون از Xbox Music Pass مایکروسافت نیز برخوردار است که ماهانه ۱۰ دلار هزینه داشته و به وسیله‌ی آن می‌توان به کاتالوگ عظیمی‌ از موزیک‌های Xbox دسترسی پیدا کرد. موزیک‌های Xbox Music Pass در بسیار از موارد بیشتر از موزیک‌های موجود در سرویس‌های تنها پخش‌کننده‌ای مثل Spotify است.

جی‌پی‌اس و نقشه

smartphone-buying-guide-2012-12در این بخش‌ اندروید برنده است. سرویس رایگان نقشه گوگل و ناوبری گوگل به همراه تمام گوشی‌های پیشرفته‌ی‌ اندرویدی عرضه می‌شوند و بهترین سرویس نقشه و جهت‌یابی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با کمی‌ برنامه‌ریزی قبلی می‌‌توان به صورت آفلاین هم از این سرویس‌ها استفاده کرد. ویندوز فون هم با کمی‌ فاصله رتبه‌ی دوم را دارد که از نقشه بینگ یا نوکیا استفاده می‌کند. نقشه اپل برای سیستم عامل iOS هنوز در ابتدای راه است و کار بیشتری می‌طلبد اما قابلیت موقعیت‌یابی به صورت مرحله‌به‌مرحله را دارد که اپل قول بهبود سریع وضعیت آن را داده است.

عکاسی

smartphone-buying-guide-2012-13درست است که آیفون از نظر رزولوشن تصویر بالاترین کیفیت را ندارد اما بهترین گزینه برای آنهایی است که می‌خواهند از گوشی خود به عنوان دوربین استفاده کنند. مسأله فقط این نیست که iOS در گرفتن سریع عکس‌ها خوب عمل می‌کند بلکه نکته‌ی دیگر نرم‌افزارهای ویرایش عکس است که در iOS بیشتر از سایر پلتفرم‌های موجود می‌باشند. اگر توجه شما به بهترین سنسور دوربین است، چند گوشی‌ اندرویدی و حتی سیمبینی وجود دارد که نسبت به دوربین آیفون سنسور بهتر و رزولوشن بالاتری دارند اما برای انجام کارهای ویرایشی باید سراغ کامپیوتر بروید. برای پیدا کردن بهترین دوربین باید خوب جستجو کنید. نوکیا در این بخش گوشی‌های خوبی دارد اما دقت کنید که برای عکاسی خوب با برخی گوشی‌های این کمپانی باید خودتان یک عکاس حرفه‌ای باشید.

جمع‌بندی

بله، خرید یک گوشی هوشمند مثل خرید خودرو است، کاری سخت و مشکل! گوشی‌ها در اشکال و ابعاد مختلف موجودند و هیچ گوشی‌ای بهترین گزینه برای تمام افراد نیست. ابتدا سیستم عامل گوشی را انتخاب کنید، به احتمال زیاد تنها چند گوشی خاص وجود دارد که برای کارهای شما مناسب هستند.

در این مقاله سعی کردیم نکات اصلی و اساسی در خرید یک گوشی و بررسی کارایی و عملکرد آن را بیان کنیم و در مورد هر یک توضیح دهیم. با مطالعه‌ی دقیق نکات مطرح شده شاید شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که انتخاب پلتفرم، بررسی سخت‌افزار و مطالعه‌ی مقالات نقد و بررسی گوشی‌ها چندان مشکل و پیچیده نیست و تنها چیزی که لازم است، دقت و حوصله است. همیشه گوشی‌هایی که بهترین امتیازات را در بررسی‌ها به دست می‌آورند را مورد توجه قرار دهید.