قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.(گالیله)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راه های استحکام روابط زناشویی

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowRFnfLiI52JUa.jpg

 

روابط زناشویی می‌تواند بسیار پیچیده باشد. گاه یک رفتار ناخواسته، لحن یک جمله، عادتی روزمره یا حتی موضوعی به ظاهر بی‌اهمیت به مشکلی بزرگ تبدیل می‌شود و رابطه میان همسران را از عادی به بحرانی می‌کشد.

ممکن است تنش‌های کوچک به آهستگی یا با شتاب ناگهانی آسیب‌های جدی را در پی آورد و بنیان زندگی مشترک را بلرزاند. این پیچیدگی‌های رفتاری، روانی و شخصیتی که از انتظارات متقابل همسران ناشی می‌شود برای بسیاری افراد روابط زناشویی را به راه رفتن روی لبه تیغ شبیه می‌کند! کوچک‌ترین لغزشی به بهانه‌ای برای مشاجره و دلخوری تبدیل می‌شود و انگار باید همواره مراقب و گوش به زنگ بود! در حقیقت می‌توان این‌طور گفت که اختلافات رابطه زناشویی را پیچیده می‌کند و به دنیای ناشناخته‌ها و ناخواسته‌ها می‌برد و در مقابل صلح و دوستی میان همسران رابطه عمیق میان آنها را سهل و ساده و در عین حال دوست‌داشتنی و دلخواه می‌کند. بی‌دلیل نیست که روان‌شناسان محبت را نوشداروی هر رابطه‌ای می‌دانند. با این حال زوجین در قبال یکدیگر وظایفی دارند که بدون رعایت آنها زندگی مشترک همواره در معرض انواع تهدیدهاست. این وظایف که با رفتار و کردار طرفین ارتباط می‌یابد و از نوع نگاه آنان به زندگی مشترک ناشی می‌شود، می‌تواند خانه را به محیطی امن و آرام تبدیل کند و پادزهری برای جلوگیری از بروز اختلافات یا آب سردی بر آتش مشاجرات باشد. اگر خواهان یک زندگی خانوادگی گرم و صمیمی با همسرتان هستید توصیه‌های زیر را آویزه گوش کنید.
۱ – متعهد باشید
بدون تعهد، خانه روابط زناشویی از پای بست ویران است! زندگی مشترک با تعهد آغاز می‌شود و با همان ادامه می‌یابد. باقی شوون زندگی زناشویی در حقیقت باید تصویری مطلوب از این تعهد عمیق و پا برجا باشد تعهد جنبه اخلاقی زندگی زناشویی را تصویر می‌کند و بدون آن پیکره خانواده جان ندارد.
۲‌ – عشق را فراموش نکنید
معروف است که عشق همان ماه‌های اول زندگی مشترک از بین می‌رود و باید جایگزینی برایش یافت. در حالی که باید حساب عشق را از شور و هیجان ابتدای زندگی مشترک جدا کرد و در یک کلام آن را محبت و پیوند میان همسران پنداشت. بدون عشق زناشویی به رابطه‌ای اجباری، ماشینی و احتمالا خسته‌کننده بدل می‌شود.
۳ – با احترام رفتار کنید و سخن بگویید
کسانی را که به یکدیگر احترام نمی‌گذارند بیشتر می‌توان دشمن پنداشت تا زن و شوهر. آدمی نیازمند احترام است و آن را از نزدیکانش بیش از سایرین توقع دارند.
۴ – قدردان باشید
رضایت هریک از زوجین از زندگی مشترک و اظهار کلامی و عملی آن می‌تواند به رضایت دیگری منجر شود. قدردان یکدیگر بودن، سپاسگزاری‌ها، تشکرها و… ستون زندگی مشترک را محکم و چه بسا ناگسستنی می‌کند.
۵ – هدیه بدهید
معروف است که هدیه‌های کوچک، خوبی‌های بزرگ را به ارمغان می‌آورند. لازم نیست برای همسرتان هدیه‌‌ای پیچیده در کاغذ کادو تهیه کنید. گاهی میوه‌ای که برای خوشایند او می‌خرید، کاری را که با نیت راحتی و لذت او انجام می‌دهید، تشکری که از دل و جان برآمده باشد یا این که برای وی وقت بگذارید و کاری کنید که خوش بگذرد بهترین هدیه برای همسر است.
۶ – ارزش قائل شوید
کاری که مرد بیرون خانه برای تامین معیشت و زن درون خانه برای یک زندگی بهتر انجام می‌دهند باید در چشم طرفین ارزش و احترام ویژه داشته باشد. کار کردن درون یا بیرون خانه با یکدیگر تفاوتی ندارد و توان جسمی و روحی آدمی را می‌طلبد. اگر در چشم مردی کار منزل آسان است و به قول معروف کاری ندارد آن گاه باید منتظر شروع اختلافات بود.
۷ – خویشتندار باشید
جوهر آدمی در سختی‌ها آشکار می‌شود. چه بسا زندگی‌ها که در خوشی کهنه شده و سپس با بروز ناگهانی یک مشکل حاد که ریشه در درون یا بیرون خانواده دارد از هم پاشیده است. افزایش توانایی برای مقابله با مشکلات و تلخکامی‌ها که جزو جدایی‌ناپذیر زندگی هستند یکی از کارکردهای ازدواج و یافتن رفیق و همدمی برای بردن بار زندگی محسوب می‌شود. مصیبت‌ها و تلخی‌ها موقعیت‌های تنش‌زایی پدید می‌آورند که اگر طرفین قدرت مقابله با‌ آنها را نداشته باشند سعادت و خوشبختی زندگی‌شان کمرنگ می‌شود. دیگر این که هرچه زن و مرد در مقابله با مشکلات ضعیف‌تر باشند تعداد مشکلات بیشتر می‌شود و چه بسا یک اتفاق کوچک در حد صحبت‌های یکی از اعضای فامیل به یک مصیبت و فاجعه برای زندگی مشترک تبدیل شود.
۸ – مقایسه نکنید
این که می‌گویند مقایسه به ایجاد رقابت و انگیزه پیشرفت تبدیل می‌شود را درزندگی زناشویی فراموش کنید. برای ایجاد انگیزه پیشرفت راه‌های بهتر و موثرتری وجود داشته، اما بنا به تجربه مقایسه اغلب بار منفی دارد و مخرب است. مقایسه همسر با دیگری هم دور از اخلاق است و هم تلخکامی به بار می‌آورد. به جای مقایسه و به رخ کشیدن ضعف‌ها و آنچه فرد مقابل ندارد توانایی‌ها و داشته‌هایش را تحسین کنید تا برای افزایش آنها ترغیب شود.
۹ – دروغ نگویید
حتی برای پوشاندن ضعف‌هایتان و آنچه از گفتنش شرم دارید دروغ نگویید. دروغ رابطه زناشویی را از امنیت روانی تهی می‌کند و اعتمادی را از بین می‌برد که بازیافتنش هرگز آسان و سریع نیست.
۱۰ – دعوا نکنید
در دعوا چنان که قدیمی‌ها گفته‌اند حلوا خیرات نمی‌کنند. این که دعوا نمک زندگی است تعارف است و برای جوش دادن پیوندی گفته می‌شود که گسسته. بهترین راه‌حل اختلافات از طریق گفت‌وگوی دوستانه و جلوگیری از بالا گرفتن مشاجره است.
۱۱ – به آنچه به همسرتان مربوط است اهمیت بدهید
تفاوت ساختاری ذهن زن و مرد موجب می‌شود اولویت اعتناها برای آنان دگرگونه باشد. در این میان اغلب زن‌ها هستند که زیان می‌کنند و دلخور می‌شوند. آنان دوست دارند همسرشان به لباسی که پوشیده یا نحوه چینش وسایل منزل توجه کند و بلکه حداقل برای دقایقی درباره آن صحبت کند و نظرش را بگوید. در مقابل ممکن است مردها فقط به این که نشان دهند متوجه این تغییرها شده‌اند اکتفا کنند. به همین دلیل است که اغلب زن‌ها همسرانشان را بی‌مبالات و بی‌خیال توصیف می‌کنند و مردها نیز معتقدند همسرشان زیادی حساس و رمانتیک است! البته برای طرفین بهتر است این تفاوت ذهنی را بپذیرند و با آن کنار بیایند.
۱۲ – پذیرا باشید

اختلاف سلیقه و علاقه امری طبیعی و بلکه مبارک است. فقط افراد متکبر که نمی‌توانند عیب‌های خود را ببینند و بشناسند سعی می‌کنند دیگری را شبیه خودشان کنند. اغلب افرادی که می‌خواهند همسرشان را تغییر بدهند درباره مسائل بسیار جزئی صحبت می‌کنند که از همان ابتدا معلوم است چقدر بی‌ارزش‌اند. اختلاف سلیقه در پسندیدن رنگ لباس، نوع چیدمان وسایل، نحوه انجام امور خصوصی، خانوادگی و… باید محترم شمرده شوند. فراموش نکنیم زن و مرد قبول می‌کنند که با یکدیگر زندگی کنند نه این که برای یکدیگر زندگی کنند و خود را مطابق سلیقه طرف مقابل تغییر دهند. می‌گویند اگر سخن حق و درستی در میان باشد بالاخره شنیده خواهد شد. ازدواج برای ارتقای خود فرد و همسرش است و فقط ممکن است این ارتقای تدریجی با تغییر همراه باشد.

همچنین : بخوانید  فقط دخترها بخوانند: 6 مردی که مرد زندگی هستند

 

منبع:جام جم آنلاین