آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چرا سایت ها فیلتر می شوند؟

منیت فضای مجازی و به نوعی پاکسازی این فضا از جمله دغدغه های مهمی است که در اکثر کشورها مورد توجه ویژه قرار می گیرد اما با این حال به گفته اکثر کارشناسان داخلی و بین المللی هیچ گاه نمی توان ادعا کرد که فضای اینترنت به طور کامل از مشکلات مبری شدنی است و در این میان شرکت های تجاری مختلف در دنیا تلاش می کنند تا هر روز شیوه ای نوین برای دسترسی به سایت های فیلتر شده ارائه کنند.

مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) در گفت وگو با خبرنگار فن آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ به این سوال که آیا آماری درباره ی میزان استفاده از فیلتر شکن در کشور وجود دارد، با تاکید بر این که وظیفه ای در کمیته ی فیلترینگ برعهده ندارد، توضیح داد: به طور کلی نمی توان انتظار خیلی بالایی از فیلترینگ سایت ها داشت. در واقع این اقدام بیشتر جهت این صورت می گیرد که به شکل عمومی مردم احساس امنیت نسبی کرده و حس کنند فضایی که در آن هستند، به طور کلی سالم است.

مهدی صرامی معتقد است: در واقع پالایش به دنبال سالم سازی فضا است. در این میان ممکن است عده ای موفقیت فیلترینگ را صرفا در این بدانند که محتوای مجرمانه و یا تبلیغ آن به هیچ عنوان در فضای مجازی رخ ندهد؛ البته این آرمان خوبی است اما با اینترنت موجود این حرف مانند آن است که بگوییم مواد مخدر به هیچ وجه در کشور عرضه نشود، اما آیا واقعا همین حالا مواد مخدر در کوچه و خیابان های شهر به فروش نمی رسد؟ به هر حال افرادی که به طور جدی دنبال انجام اعمال تخلف آمیز هستند، متاسفانه معمولا راهی پیدا می کنند و در این میان بحث دسترسی به محتوای مجرمانه هم مشابه همین است.

همچنین : بخوانید  آدرس و شماره تماس دفاتر پلیس +10 در شهر مشهد

مدیرعامل فرا عین حال عنوان کرد: وظیفه ی حاکمیت این است که فضای عمومی جامعه را سالم نگه دارد و به گونه ای برخورد کند که افراد اگر کاربران خواستند در فضایی سالم فعالیت کنند، با محتوای مجرمانه مواجه نشوند، به عبارت دیگر وظیفه حاکمیت این است که تا حد ممکن آلودگی های فضا را از بین ببرد، اما به هرحال خود کاربران هم باید هوشیار باشند تا به دام سایت های مجرمانه نیفتند.

صرامی خاطر نشان کرد: لازم است که انتظار ما از سامانه پالایش یک انتظار منطقی و معقول باشد، چرا که همان طور که در یک شهر ممکن است فضاهای مجرمانه وجود داشته باشد در فضای مجازی هم وجود چنین فضاهایی غیرممکن نخواهد بود. در این زمینه ما نمی توانیم تمام مسوولیت را به حاکمیت بسپاریم، چرا که فضای مجازی فضایی چند سویه است و مانند رسانه های سنتی و متداول یک سویه به شمار نمی رود که مخاطب از سوی فرستنده بصورت یکسویه و بدون امکان انتخاب پیام را دریافت کند، بلکه در فضای اینترنت این مخاطب و کاربر است که دست به انتخاب می زند، به همین دلیل باید خود او به درستی اقدام کرده و اختیار خود را متناسب با نیاز های واقعی خود مدیریت کند، البته در این زمینه فرهنگسازی هم نقشی بسیار مهمی دارد زیرا افراد باید بیش از پیش توانمند شوند و یاد بگیرند تا خودشان انتخاب و اختیار خود را هدفمند مدیریت کنند.

برچسب ها : ,