عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

متن کامل مناظره داغ مطهری و زارعی در تلویزیون

مناظره علی مطهری و علی‌ اصغر زارعی نمایندگان مردم تهران در مجلس در برنامه «دیروز امروز فردا» برگزار شد.

متن کامل مناظره داغ مطهری و زارعی در تلویزیون www.campfa.ir
به گزارش «انتخاب» اهم این مناظره با موضوع «طرح سئوال از رییس جمهور»، در پی می آید:
مجری برنامه: حق را برای خود محفوظ می دانم که هر جا مناظره از چارچوب خارج شد، وارد شده و تذکر بدهم.
مطهری (در پاسخ به چرایی طرح سئوال) : این طرح نباید به صورت تابو شناخته شود. نماینده مجلس باید پاسخگو باشد در قبال مردم و از حقوق آنها دفاع کرد. نباید باید به عنوان رابط میان ملت و دولت، این سئوال را مطرح کرده و پاسخش را بگیرد . به نظر من باعث می شود یک تخلیه روانی در جامعه صورت گیرد و این، یک سوپاپ اطمینان است. در این مسیر، طبعآً راه حل هایی ایجاد می شود.

 

زارعی: این جژء افتخارات جریان اصولگرایی است که انقدر شفاف و با فضای باز، باعث سئوال از رییس جمهور شده اند. د ر دولت های قبلی کمتر چنین فضایی وجود داشت، حتی وقتی که دولت و مجلس با هم همسو بودند. این که می گویند امروز طرح سئوال می کنیم یا فردا ، باعث مشکل می شود. دفعه قبلی هم می گفتیم که طرح سئوال نه اینکه فایده ای ندارد، بلکه نفعی هم ندارد. قرار هم نیست هر سئوالی کردیم، جوابی بگیریم و همه هم قانع شوند.
مطهری: برخلاف نظر آقای زارعی، سئوال مجلس هشتم از رییس جمهور مفید بود و بسیار برکات داشت. آنجا ما ده سئوال مطرح کردیم که در مجموع، آقای احمدی نژاد اعتراف کردند که در ۵ مورد قوانین را رعایت کردند و خیلی موارد هم جواب ندادند. مثلاً ایشان گفتند که اگر طرحی توسط مجمع تصویب شود آن را اجرا نمی کند، این باعث می شود مردم حقیقت را بدانند.
وزیر اقتصاد گفتند که از نظرحقوقی نباید در مورد مسائل ارزی پاسخگو باشدد و نمی تواند پاسخگو باشد. ایشان هم نشانی آقای رییس جمهور را می دادند. طبیعی است که ذهن نمایندگان به طرح سئوال از رییس جمهور برود. نوسانات شدید قیمت ارز در شهریور ماه، خیلی بالا گرفت و باعث کاهش ارزش پول ما شد و این به این معن یاست که دارایی مردم تقسیم بر سه شد. طبیعی است که این سئوال را ما مطرح کنیم.
ما می خواهیم بدانیم این ماجرا صرفاً آثار تحریم هاست یا تعلل ها و سوء تدبیرها هم هست؟
مجری: آیا تنها راه، سئوال از رییس جمهور است؟
مطهری: مردم باید در جریان امور قرار بگیرند ، وقتی شما مشکلات را برایشان می گویید مردم بهتر همکاری می کنند.
زارعی: هیات رییسه در این زمینه خوب عمل نکرده، اعلام وصل عجولانه بوده و مطابق آیین نامه هم هیات رییسه نباید این کار را می کرد. البته من موافق اصل این مناظره نیستم…آیا در حال حاضر، چنین کاری به مصلحت است؟ ما نمی دونیم سوء مدیریت هم هست؟ نمی دانیم تحریم هم هست؟ طبیعی است … یکی گفته ۱۵ درصد تحریم است بقیه اش سوء مدیریت. دولت هم می گوید نه همه آن تحریم مشکل است. اقای رییس جمهور، مصاحبه ای کرد و فردا چه بلایی سر بازار آمد؟ منم موافقم با حل مشکلات، اما نمی خواهیم مشکلات بیشتر شود و مردم اذیت شوند.
آقای مطهری گفتند طرح سئوال اول از ریییس جمهور خیلی خوب بود، در حالیکه باعث شد از اول، دولت با مجلس مشکل داشته باشد و دلخور باشد. اگر قرار است کشور را با هم اداره کنیم، نبایدب ه صورت یکدیگر چنگ بزنیم.
مطهری: من این صحبت ایشان را قبول ندارم که ما تشکیک داریم در این قضیه. اگر ایرادی به هیات رییسه وارد باشد این است که چرا هیات رییسه پس از یک هفته، پاسخ نماینده رییس جمهور، باز هم پس گرفتن امضاها را قبول کرد. چون صریح آئین نامه است که این کار غیرقانونی است. یعنی پس از یک هفته، امکان لغو سئوال وجود ندارد. ما می دانستیم که استاندارها پس از ابلاغ سئوال، به نمایندگان فشار می آورند، هیات رییسه اما ارفاق کرده به دوستان، باز هم پس گرفتن امضاها را قبول کردند و باز هم از حدنصاب نیافتادند.
یک انتقادی که به اقای زارعی و دوستانشان دارم، می توانند توصیه کنند که امضاها را پس بگیرند . و اینکه بیایند نظرشان از صحبت های رهبری را به رهبری نسبت دهند کار درستی نیست. آمدند و گفتند که ما از نظر آقا اطلاع داشتیم.
مجری: لطفاً در مورد نظر رهبری و این مسائل لطفاً صحبت نکنید! 
زارعی: هیات رییسه اعلام کرد تا یکشنبه هفته کاری، می توان امضاها را پس گرفت (که هفته قبلی به دلیل سرکشی به حوزه های انتخابیه ، نمایندگان تهران نبودند)
رییس قوه مجریه می زند که من می خواهم اوین بروم، دیگری می گوید شما متوهم هستید…رهبری تشر زدند که این چه وضعیتی است؟ نمایندگان آمدند گفتند اقا مطلبی فرمودند فضا را تغییر داده است. دوستی در هیات رییسه آدرس غلط به من داد، و گفت فلانی دوباره امضا کرده است. آقای مطهری قبلاً جایی امضاها را ذخیره کرده بودند و با عجله گفتند که امضاها شده ۷۷ تا. چگونه شمارش کردند؟
این تفسیری که آقای مطهری کردند و گفتند تبصره دو، حاشیه است، اشتباه است. من و بذرپاش ۱ ساعت در دفتر آقای لاریجانی نشستیم اما گفتند ایشان پشت میزشان نیستند.
مطهری: ایشان می گویند برخی امضاها برای سه ماه قبل بوده، اما نهایتاً از ۲۰ شهریور شروع شده که می شود ۲ ماه (نهایتا) … اطلاعات ایشان کامل نیست. ما شنیده بودیم که معاون پارلمانی دولت برخی امضاها را پس گرفته بودند.
یک مسئله ای که مشکل اساسی در بین برخی ما اصولگرایان است. نوعی برداشتی است که ما از اصل ولایت فقیه داریم. به جای تبعیت از ولایت فقیه داریم نیت خوانی می کنیم. که نیت خوانی بر اساس نظر و منفعت شخصی است. در حالیکه ایشان می گویند من حرف پنهانی ندارم. یک نماینده گفته، رهبری مخالف سئوال هستند اما مصلحت نمی دانند بگویند، ما هم می توانیم بگوییم ایشان موافق طرح سئوال هستند اما مصلحت نمی دانند بگویند!
در باره اصل ولایت قفیه، اگر مردم تصور کنند اصل ولایت فقیه همان تصوری است که شما دارید، واقعاً پاسخ قانع کننده ای در آن دنیا دارید؟ ما داریم با اصل نظام بازی می کنیم.
زارعی: من صحبت های ایشان را اصلاً تایید نمی کنم. وقتی رهبری صراحتاً می گویند هر کسی فضای جامعه را نگران بکند، رفتار او قابل قبول نیست.
سئوال مجری: در این مسئله که بسیار مهم است (سئوال از رییس جمهور) ، آیا این دقت ویژه ای از مجلس می زلبد یا خیر؟
مطهری: قطعاً می طلبد. اگر شما به سئوال مجلس هشتم رجوع کنید که ما در کمال ادب سئوال کردیم. من گفتم که ما باید احترام رییس جمهور را حفظ کنیم اینکه ایشان حفظ نکردند بحث دیگری است.
اینکه اقای زارعی می گویند که نقل قول از رهبری نکردند اشتباه است، بارها آمدند پیش ما و گفتند که نقل قول خصصوی از رهبری در این مورد دارند.
مجری بار دیگر مانع شد و گفت در این مورد صحبت نکنید.
مطهری: این صصحبت های خود رهبری در کرمانشاه هستند. ایشان می گویند رهبری یک مسئولیت کلان ارزشی است، دخالت در کارها هم نیست، وقتی برخی می گویند فلان کارا را نظر رهبری انجام می شود نه اینطور نیست همه برای خود مسئولیت مشخصی دارند. در همه اینها نه می تواند دخالت کند، نه حق دخالت دارد و نه قاد راست دخالت کند. خیلی از تصمیمات اقتصادی ممکن است رهبری مخالف باشند اما وارد نمی شود.
ایشان تاکید دارند که من دخالت نمی کنند اما این دوستان ما از یک کلام ایشان، هزار چیز معنی می کنند که درست نیست.
نمی شود به خاطر این صحبت های دوستان ما، تمام وظایف را رها کنیم و نه سئوال و نه استیضاح و نه هیچ چیز دیگر نمی شود که وظایف را رها کرد. رهبری همیشه صیحت می کنند. من صحبت های ایشان را دقیق مطالعه کردم هرگز چنین چیزی استنباط نمی شود. اساساً چه ربطی دارد طرح سئوال به این مسائل.
سئوال می کنم اقای زارعی، اساساً چرا نسبت به معیشت مردم بی تفاوت هستید؟ اگر نماینده مجلس نسبت به معیشت بیکار باشد چه می کند؟ پرسیدم از آقای کوثری می شود در خیابان راه برویم با این گرانی ها که پنیر ۳ هزارتومانی شده ۱۳ تومان، ایشان گفتند نمی شود، چون سه متر سه متر جلوی ما را می گیرند.
مجری این بار هم مانع صحبت های مطهری شد و گفت باید در چارچوب صحبت شود
زارعی: ما نگفتیم رهبری این حرفها را زندند، ما گفتیم رهبری در مورد اختلاف نظر صحبت کردند ، دقیقا مصداق این طرح است. اتفاقات نباید باعث هیاهوی رسانه های بیگانه شود. شما ببینید این طرح سئوال باعث چه هیاهو و سئءاستفاده ای شده؟ ما کی رو خوشحال می کنیم. ما الان در شرایطی هستیم که باید اختلافات را حل کرد. آقای مطهری گفتند اگر نمی شود طرح سئوال را مطرح کرد باید مجلس را تعطیل کرد، یعنی چه؟ یعنی باید مجلس های قبلی که این کار را نکردند هم تعطیل می کردیم؟!
الان یک رقابت سیاسی است، ما داریم با استدلال صحبت می کنیم. ما صحبت های رهبری را “نص” می دانیم. ایشان نصیحت کردند.
نکته دوم این است که می گویند ما بحث معیشت مردم را چرا پیگیری می کنیم؟ اینگونه نیست، من همواره در این جلسات اقتصادی هستیم. کی می گه با بی تفاوت هستیم؟
اقای مطهری را دارند صف کشی می کنند. با نسبت هایی که به من می دهند می خواهند نتیجه گیری کنند.
مطهری: اتفاقا اگر شما نگاهی به این قضیه بیاندازید، می بینید که عمدتا نماینده هایی که امضا کردند سیاسی نیستند و نماینده شهرستان ها هستند. اینکه می گویند من گفتم مجالس قبلی هم باید تعطیل می شد، چه ربطی دارد؟ خب تاحالا ما مگر همچین دولتی نداشتیم، اینکه بگوید ما قانون را قانون نمی دانیم و اجرا نمی کنیم.
می گویند اختلافات را علنی نکنید، مگر ما اختلاف داریم؟ یک جاهایی قانون اجرا نشده و ما باید سئوال منیم از وزیر یا استیضاح کنیم. مگه ما سر نظام با هم اختلاف داریم، همه قبول دارند نظام را. چرا انقدر می ترسیم؟ چرا انقدر نظام را یک موجود متزلزل می دانیم؟ آی آی مواظب باشید نظام دارد از بین می رود، نظام خیلی محکم است ، همه اصل انقلاب را قبول دارند، با یک پاسخ از رییس جمهور که نظام متزلزل می شود، بشینیم در پستو مشکلات را حل کنیم، خب شما که رییس جمهور را می شناسید اصلا گوش نمی کند به این چیزا.
مجری باز هم مانع شد و در مورد وقت صحبت کرد
مطهری: بگذارید من حرفم رو بزنم و وقتم هنوز تمام نشده است. مرغ آیا به تحریم مربوط است؟ این ها نشان می دهد که بی تدبری است؟ یا استفاده از ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس، این نشان می دهد که اصلاً برنامه ای نداشته دولت.
زارعی: اصلاً فرض کنیم رییس جمهور آمد و گفت منمقصرم یا مجلس گفت ما قانع نشدیم و برود به قوه قضاییه، آیا مشکلی حل می شود؟ بدتر از این قرار است انجام شود؟ کی گفته با طرح سئوال مشکل حل می شود، اوضاع را
این چه ادبیاتی است شما دارید؟ در پستو حل کردن مشکلات یعنی؟ این چه وضع صحبت کردن است؟ پستو شامل آنهایی است که موضوع دانشگاه آزاد را در پستو حل کردند.
مجری: خواهش می کنم در این مورد صحبت نکنید
مطهری: این طرح باعث می شود که مردم بفهمند مجلس یک موجود منفعل نیست. جناب آقای زارعی می رفمایند ما چه کردیم در مقابل دولت؟ همین چند روز پیش، فوریت عدم اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، در شرایط بد کشور را تصویب کردیم. باید بگذاریم ثباتی در بازار ارز انجام شود و بعد این کار را کرد.
در مورد دانشگاه آزاد، اصلا ًان موقع نظر رهبری مشخص نبود و اصلاً مربوط به دانشگاه آزاد نبود مربوط به دانشگاههای غیرانتفاعی بود. آمدند جنجالی راه انداختند این دوستان، به رییس مجلس توهین کردند . خود اقای لاریجانی سر این قضیه بیشتر از همه زحمت کشید و اساسا آن هم برای مجلس هفتم بوده نه مجلس هشتم.
نباید از پاسخگویی فرار کنیم، من نمی فهمم این حرفها را که می خواهند با این طرح، کار سیاسی کنند!
زارعی: ما حرفمان این است که مصلحت نیست، فقط یک سری محدود از دوستان ما در مجلس فکر می کنند مشکلی پیش می آید، چطور چنین فکر می کنید؟ رزق و روزی مردم پس از سخنرانی رییس جمهور بدتر نشد؟
نکته دوم ، حواشی سئوال است، من صحبت های آقای مطهری را می خوانم که گفته اند: آقای مطهری بیاید ناگفته ها را بگوید. این چه ححرفی است؟ چه ناگفته ای؟ یکی دیگر گفته که “این دفعه دیگه اون دفعه نیست” این دیگر کت درآوردن است.
فرمایش رهبری رانصیحت قلمداد نمی کنیم ، این نظر ما با آقای مطهری متفاوت است. ایشان یک برداشت دیگر می کنند. البته اقای مطهری اطلاعات تاریخیشان بیشتر است، در جنگ احد وقتی گفتند حضرت علی تنگه را مواظبت کنید، همه ول کردند رفتند ، کفتند آنکه پیامبر گفته برای صحبت بود….چرا ما باید با صحبت های رهبری اینطوری برخورد کنیم؟ اگر قبول داریم که رهبری، کسی که به تمام اطلاعات نظام اشراف دارد، در جایگاهی است که اگر برخلاف ایشان عمل کنیمف قطعاً عاقبت به خیری نیست.
مردم می پرسند که این چه کاری است می کنید، دیگر بحث گرانی را نمی کنند؟
مطهری: این تعامل با دولت که ایشان می فرمایند ، ما از این تعامل چه خیری دیدیم؟ مگر در قانون هدفهمندی با چه خیری دیدیم؟ اینها استاد تعامل و جوشکاری هستند، مجلس می آید کار می کند بعد رییس جمهور می گوید دست مرا باز بگذارید ، و بگذارید من کار خودم را بکنم…تعامل مدنظر رهبری
سخنان رهبری تنش زاست، اینکه می گویند فلان نهاد مقصر است، خب باید رسیدگی شود… یا اینکه چون ایشان آدم جسوری است نباید سئوال کنیم و باید عقب نشینی کنیم، این خیلی حرف بدی است؟ بعد می گویند دارید حاشیه درست می کنید، کی داره حاشیه درست می کند؟ طرحی سئوال شده
شما به خاطر آقایانی که در سال ۸۸ دولت را متهم به تقلب کردند آنهمه سروصدا کردند، حالا خودتان هم دارید هیات رییسه را متهم به تقلب می کنید؟
می گویند مجلس دکور است، ما داریم یک نمایش دموکراسی می دهیم، همه چیز را از رهبری می پرسیم و بعد عمل می کنیم، اصلاً مجلسی نیست همه چیز را باید سئوال کرد. این کار ضربه به رهبری و نظام است.
ما هی می خواهیم بگوییم مجلس مستقل است و خودش کارش را می کند ، مگر در موارد اضطراری مثل قانون مطبوعات در مجلس ششم که رهبری  وارد شدند و حق هم داشتند و اختیارش را دارند، اینها می خواهند بگویند تمام کارهای مجلس با نظر رهبری است
زارعی: ما داریم قانع می شویم به تبعات منفی، باید یک نفعی و سفره مردم داشته باشد، اما ندارد. از عمر دولت هم که چیزی نمانده…جلسه ای هم دیگر با دولت نداریم، چون همه پل ها خراب شده است و همه علیه هم صحبت می کنند. این رفتار قابل قبول نیست.
ریاست محترم مجلس، یک جلسه غیرعلنی مطرح کردند . من همانجا گفتم نمی شد در یک جلسه غیرعلنی برگزار کنیم؟ ما می گوییم اولویت بندی و مصلحت چه می گوید؟ باید بین بد و بدتر بد را انتخاب کنیم. ما اولویت نداریم، الان خود دولت با مجلس یک تیم درست کرده و دارد کار می کند، باید این تیم ها بیشتر شود.
من کسی هستم که اگر کسی در مجلس کار غیرقانونی کرد، به او سیلی زدم! البته کار خوبی نکردم!
مطهری: ما دیگر فرصتی نداریم؟
مجری: از شما شروع شد و با آقای زارعی باید تمام شود.
همچنین : بخوانید  با گوشی خود گیتار بزنید Solo v1.48