قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.(گالیله)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خوراکی‌هایی که باروری زنان را افزایش می دهد

خوراکی‌هایی که باروری زنان را فزایش می دهد

www.campfa.ir خوراکی‌هایی که باروری زنان را افزایش می دهد

داشتن فرزند سالم آرزوی خیلی از زوج‌ها است. باید بگوییم بعضی از مواد مغذی کلیدی که در غذاها وجود دارد می‌تواند باعث افزایش باروری شود. در واقع قصد داریم در این مطلب شما را با غذاهایی آشنا کنیم که شانس بچه‌دار شدن‌تان را افزایش می‌دهد.

 

مواد غذایی مثل حبوبات، اسفناج، پرتقال، بروکلی، اسیدهای چرب امگا ۳، شیر، پنیر، گوشت قرمز کم چرب و … اگر می‌خواهید با این قبیل مواد غذایی و خواص آن‌ها آشنا شوید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

 

پرتقال، فلفل دلمه‌ای و بروکلی
نتایج پژوهشی که روی نزدیک به ۱۵۰ زن نابارور انجام شده است نشان می‌دهد مصرف زیاد ویتامین C به افزایش قدرت باروری آن‌ها کمک می‌کند. در این پژوهش زنان شرکت کننده را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول شامل زنانی بودند که ویتامینC زیادی مصرف می‌کردند و گروه دوم از این ویتامین محروم بودند. در پایان شش ماه نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان باروری در بین زنانی که ویتامین C زیادی مصرف کرده بودند ۲۵ درصد و در گروه دوم این میزان فقط ۱۱ درصد بود. همچنین میزان ترشح هورمون پروژسترون در گروه اول به طور قابل ملاحظه‌ای بالا بود.

میزان مصرف: برای افزایش قدرت باروری جذب روزانه ۷۵۰ میلی‌گرم ویتامین C لازم است. احتمالاً لازم می‌شود که یک مکمل غذایی نیز مصرف کنید، زیرا مصرف یک فنجان بروکلی فقط ۱۰۰ میلی‌گرم و مصرف یک فنجان پرتقال ۱۲۴ میلی‌گرم از نیاز روزانه را تأمین می‌کند.

حبوبات و اسفناج
این دو ماده‌ی غذایی مفید سرشار از فولات یا همان اسیدفولیک است. معمولاً به زنان توصیه می‌شود زمانی که قصد باردار شدن دارند مکمل اسیدفولیک نیز مصرف کنند زیرا اسیدفولیک قادر است از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی پیشگیری کند.
نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از این است که در طول آخرین لحظات پیش از بارورسازی، میزان کلسیم در اسپرم افزایش می‌یابد و همین امر انرژی و قدرت لازم اسپرماتوزوئیدها برای ورود به تخمک را فراهم می‌سازد
این ماده‌ی مغذی باعث می‌شود که در مردان نیز میزان و غلظت اسپرم افزایش یابد. زمانی که مواد غذایی سرشار از فولات مثل حبوبات و اسفناج و … مصرف می‌کنید که همان اسیدفولیک طبیعی محسوب می‌شوند به نیازهای بدنتان پاسخ داده و قدرت باروری خودتان را بالا می‌برید.

همچنین : بخوانید  مردی که زنان شیفته او می شوند!

میزان مصرف: روزانه یک فنجان عدس پخته و یک فنجان اسفناج پخته توصیه می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳
بدن از اسیدهای چرب استفاده کرده و هورمون‌هایی تولید می‌کند که خون بیشتری به رحم می‌رسانند. در این صورت شانس باردار شدن بسیار بالا می‌رود و رشد جنین نیز بیشتر و راحت‌تر می‌شود. این اسیدهای چرب که به میزان فراوانی در ماهی، میگو، گردو و تخم کتان وجود دارد احتمال زایمان پیش از موعد و نیز تولد نوزادان کم وزن را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف: متخصصان توصیه می‌کنند روزانه مصرف یک وعده ماهی آزاد، یک چهارم فنجان گردو و همچنین یک قاشق سوپ‌خوری تخم کتان برای افزایش باروری لازم است.

گوشت قرمز کم چرب
زمانی که میزان «روی» بدن کم باشد میزان اسپرم و اسپرماتوزوئیدها و نیز تحرک اسپرماتوزوئیدها کاهش یافته و میزان ناباروری بالا می‌رود.
البته باید بگوییم که کمبود «روی» در زنان نیز روی باروری آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. در واقع کمبود «روی» باعث می‌شود که مدت عادت ماهیانه‌ی آن‌ها بیشتر شود و این مسئله به تخمک گذاری کمتر منجر می‌شود.

میزان مصرف: زن‌ها روزانه به ۸ میلی‌گرم روی نیاز دارند و این میزان برای مردان روزانه ۱۱ میلی‌گرم است. باید بدانید که یک وعده‌ی غذایی حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم گوشت گاو، ۸٫۶ میلی‌گرم روی، برای بدن تأمین می‌کند.

شیر، پنیر و ماست
مواد غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D برای حفظ سلامت بدن همه‌ی ما لازم و ضروری است.
نتایج پژوهشی که محققان دانشگاه Wisconsin روی موش‌های نر انجام دادند نشان می‌دهد که یک دوره‌ی درمانی با کلسیم و ویتامین D می‌تواند قدرت باروری را احیا کند.

نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از این است که در طول آخرین لحظات پیش از بارورسازی، میزان کلسیم در اسپرم افزایش می‌یابد و همین امر انرژی و قدرت لازم اسپرماتوزوئیدها برای ورود به تخمک را فراهم می‌سازد.
محققان دانشگاه کلمبیا نیز مطالعاتی روی زن‌ها انجام داده و دریافته‌اند ویتامین D و کلسیم در آن دسته از زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی ( PCOS) رنج می‌برند، باعث تنظیم و ایجاد عادت ماهیانه‌ی نرمال می‌شوند.

میزان مصرف: دو یا سه وعده در روز.