خداوند آزادی را آفرید و انسان بردگی را.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

عوامل پیری پوست رو بشناسید

بسیاری از عوامل پیری پوست با تصمیمات شما درمورد سلامتی و سبک زندگی تعیین می‌شود. انتخاب‌های ناسالم ممکن است موجب پیری زودرس پوست شود و این مسئله شما را خیلی سریع‌تر پیر نشان خواهد داد.

عوامل پیری پوست www.campfa.ir

 

یک بخش مهم از هر برنامه مراقبت پوست و ضدپیری این است که بدانید کدام‌ کارهایتان به پوستتان آسیب می‌زند و روند پیر شدن پوستتان را سریع‌تر می‌کند.در زیر به ۷ عادت روزمره که با پیری پوست در ارتباط است و باعث پیرتر به نظر رسیدن شما می‌شود، اشاره می‌کنیم:

سیگار کشیدن: چه خودتان سیگار بکشید یا یکی از نزدیکانتان که زیاد با او وقت می‌گذرانید، برای پوستتان مخرب خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض دود سیگار  به طور قابل‌توجهی چین و چروک و خشکی پوست را افزایش می‌دهد. این تا قسمتی به علت رفتار سیگار کشیدن و همچنین به این خاطر است که دود بدن را از ویتامین C تخلیه می‌کند که ماده مهم در حفظ رطوبت پوست است.

قرار گرفتن در معرض آفتاب: یکی از مهمترین دلایل پیر شدن پوست است. پوست بدون محافظ در برابر آفتاب ظاهر بدی پیدا می‌کند. پوست در معرض آفتاب پر از لک شده و ظاهری خشک پیدا می‌کند و احتمال ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست بیشتر می شود. خطر سرطان پوست نیز با قرارگیری در معرض آفتاب بیشتر می‌شود.

خوشبختانه تخریبات آفتاب قابل پیشگیری است و اگر از همین الان شروع کنید، می‌توانید وضعیت پوستتان را تا حد زیادی بهبود بخشید.برای بررسی میزان تخریب پوستی ایجاد شده توسط نور خورشید با متخصص پوستتان صحبت کنید تا بتواند داروهای لازم برای کمک به بهبود این مشکلات را برایتان تجویز کند.

ورزش نکردن: داشتن سبک زندگی نشسته و ساکن به این دلیل موجب پیری پوست می‌شود که ورزش به شکل‌گیری عضلات و گردش خون در بدن کمک می‌کند. ورزش باید بخش مهمی از برنامه مراقبت پوستی شما درآید. محققان همچنین دریافته‌اند بزرگسالانی که فعالیت بدنی ندارند بیشتر در معرض زوال عقل قرار می‌گیرند.علاوه‌بر فواید جسمی ورزش، فواید یک برنامه ورزشی منظم در صورتتان هم هویدا خواهد شد. داشتن لبخندی زیبا و پر از انرژی باعث می‌شود بهتر و جوان‌تر به نظر برسید.

قرار گرفتن در معرض هوای سرد: بادهای سرد و پایین بودن درجه حرارت هوا با خشک کردن پوست موجب پیری آن می‌شود، به همین دلیل در هوای سرد حتماً باید از یک مرطوب‌کننده پوست خیلی خوب استفاده کنید.استفاده از مرطوب‌کننده پوست در فضای سربسته هم اهمیت دارد زیرا اتاق‌های گرم‌شده نیز موجب خشکی پوست می‌شوند. برای جلوگیری از خشک شدن بیش از اندازه پوست و کاهش تاثیرات آن بر پیری پوست، بهتر است از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.

همچنین : بخوانید  هایلایت فانتزی موقت مخصوص دختران جوان

مصرف الکل: الکل موجب گشاد شدن رگ‌های خونی کوچک در پوست و بالا بردن جریان خون نزدیک به سطح پوست می‌شود. به مرور زمان این رگ‌های خونی ممکن است به طور دائم تخریب شوند و ظاهری قرمز در سطح پوست ایجاد کنند.

استرس: شاید شنیده باشید که اخم کردن باعث می‌شود پوست بالای ابروها همان شکلی بماند. استرس و نگرانی موجب اخم کردن می‌شوند و به مرور زمان عضلات صورتتان به آن حرکت عادت می‌کنند.

برای کمک به کاهش پیری پوست ناشی از استرس، باید از سطح استرس خود آگاه بوده و سعی کنید حرکات و حالات صورتتان را در طول روز تغییر دهید. یک برنامه مراقبت پوستی خوب باید شامل مدیتیشن، یوگا، ورزش سبک و سایر روش‌های ریلکس کردن باشد. میزان استرستان را کنترل کنید و خطوط اخم را در حد مینیمم نگه دارید. این کار باعث می‌شود همیشه جوان‌تر به نظر برسید.

کمبود خواب: کم خوابیدن باعث می‌شود احساس خستگی کنید و خسته به نظر برسید. یکی از اولین جاهایی که کم‌خوابی خود را نشان می‌دهد پوست صورتتان است و زیر چشمتان تیره شده و شل می‌شود. کمبود خواب همچنین یکی از عوامل مهم در از دست رفتن حافظه و علائم افسردگی است که موجب از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره زندگی و فکرهای منفی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر افراد بزرگسال با ۹-۸ ساعت خواب کامل در شب، بهترین عملکرد را در روز خواهند داشت. مصرف کافئین خود را در روز کاهش دهید (و از مصرف آن در شب خودداری کنید)، از غذا خوردن دو ساعت قبل از خواب اجتناب کرده و برنامه خوابتان طوری باشد که هر شب سر یک ساعت معین به خواب بروید.

اگر به هر دلیلی برای خوابیدن مشکل دارید، خیلی مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

بااینکه بعضی نشانه‌های پیری پوست قابل جلوگیری نیستند، اما برای اینکه در هر سنی جوان‌تر به نظر برسید راه‌های زیادی وجود دارد. خوب مراقبت کردن از خودتان قدم مهمی در برنامه مراقبت پوست شماست.

بانوی الوند