امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سرطان مثانه در کمین این افراد است

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowjesqNzTzmqWK.jpg

 

رئیس انجمن اورولوژی ایران از بالا بودن میزان شیوع سرطان مثانه در کشور به دلیل مصرف گسترده سیگار و تریاک خبر داد و گفت: سیگار و تریاک از علل مساعد کننده ابتلا به سرطان مثانه در افرادی است که از زمینه خانوادگی ابتلا به این بیماری برخوردارند.

دکتر محمد سنادیزاده با اعلام این خبر افزود: یافته های پژوهشی نشان می دهد، سیگار عامل ابتلا به ۳۰ درصد سرطان های مثانه است.

وی ادامه داد: نکته جالب این پژوهش ها آن است که پس از ترک سیگار، اثر سرطانی آن در بدن کمتر می شود، ولی این اثر تا ۱۵ سال در بدن باقی می ماند.

دکتر سنادیزاده تصریح کرد: اثر داروهای جدید روان گردان بر ابتلا به سرطان مثانه هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: مواد ازتی مانند “نیتروزامین” موجود در هوا که از اگزوز ماشین ها خارج می شود، تماس با کربن های سنگین از قبیل مواد نفتی، تماس با رنگ های آنیلینی (گروهی از رنگ های شیمیایی صنعتی که در رنگرزی قالی از آن استفاده می شود) و   ” بتانفتیل آمین ” (نوعی کربن سنگین که در کارخانه های لاستیک سازی کاربرد دارد) از علل  ابتلا به سرطان مثانه شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، سرطان پروستات یکی از سرطان های نسبتا شایع در کشور است، خاطر نشان ساخت: مصرف مواد گوشتی با چربی اشباع شده از قبیل گوشت قرمز، کره و خامه، مصرف ناکافی میوه و سبزیجات تازه، عفونت های مزمن پروستات و توارث از دلایل ابتلا به سرطان پروستات به شمار می روند.

همچنین : بخوانید  مچ دستتان را دریابید

دکتر سنادیزاده با ابراز خرسندی از اینکه تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه، سبب درمان این بیماری خواهد شد، تصریح کرد: در چند سال اخیر تشخیص زودهنگام سرطان پروستات به علت توجه به این بیماری و انجام آزمایش های مربوطه از قبیل PSA، سبب شده، شانس بقا در این بیماران افزایش یافته و اکثر آنان بهبود یابند.

برچسب ها : , ,