امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مشکل جنسی یک سوم مردان

مشکل جنسی یک سوم مردان www.campfa.ir

علل و راه حل انزال زودرس      
انزال زودرس هنگامی رخ می دهد که مرد زودتر از هنگامی که خودش یا همسرش می خواهد، انزال پیدا کند. اگر انزال گاهی زودتر از حد معمول رخ می دهد، نباید نگران بود اما اگر همیشه زودتر از زمانی که می خواهید اتفاق می افتد؛ مثلا پیش از آنکه رابطه زناشویی را شروع کنید یا مدت کوتاهی پس از شروع آن، به انزال زودرس دچار هستید…

 

مشکل جنسی یک سوم مردان     

انزال زودرس یک شکایت جنسی شایع است. تخمین زده می شود یک مرد از هر ۳ مرد در زمانی از زندگی به این مشکل دچار می شود.
بررسی ها نشان داده اند انزال زودرس در مردان جوان تر شایع تر است و با افزایش سن شیوع آن کاهش پیدا می کند. احتمال افزایش تجربه جنسی مرد و به دست آوردن توانایی بهتر برای کنترل انزال باعث بهبود این مشکل می شود.

برخی علل روانی و جسمی ممکن است در انزال زودرس نقش داشته باشند. گرچه ممکن است مردان از بیان اینکه انزال زودرس دارند، خجالت بکشند اما این عارضه بسیار شایع و قابل درمان است و داروها، مشاوره روانی و آموختن تکنیک های جنسی که انزال را به تاخیر می اندازند، می توانند رابطه زناشویی را بهبود بخشند. معمولا استفاده از ترکیبی از روش های درمانی بهترین نتیجه را دارد.
● نشانه ها
نشانه اصلی انزال زودرس، وقوع انزال پیش از زمانی است که مرد و همسرش بخواهند و معمولا این اتفاق باعث استرس و ناراحتی آن دو می شود. پزشکان معمولا انزال زودرس را به ۲ نوع اولیه (مادام العمر ) و ثانویه (اکتسابی) تقسیم می کنند.
«انجمن بین المللی پزشکی جنسی» انزال زودرس اولیه را این گونه تعریف می کند: انزال در همه موارد در کمتر از ? دقیقه پس از دخول رخ دهد و مرد در همه موارد یا تقریبا همه موارد، نتواند انزال خود را به تاخیر بیندازد. این وضعیت باعث پیامدهای عاطفی منفی مانند استرس، ناکامی یا پرهیز از رابطه زناشویی می شود. انزال زودرس ثانویه نیز همین علایم را دارد و تفاوت مهم آن با نوع اولیه این است که در انزال زودرس ثانویه، مرد پیش از دچار شدن به این عارضه، روابط زناشویی رضایت بخشی داشته و مشکل انزال نداشته است.
● نگرانی ها
اگر حس می کنید انزالتان خیلی زود رخ می دهد، باید با پزشک مشورت کنید. ممکن است فکر کنید خودتان می توانید از عهده حل این مشکل بر آیید، اما این تفکر درست نیست و فقط درمان به دستیابی شما به روابط زناشویی رضایت بخش کمک می کند.

برای برخی مردان، مشاوره با پزشکی که به آنها اطمینان دهد انزال زودرسی که گهگاه اتفاق می افتد، عادی است یا اینکه تصورشان درباره زودرس بودن انزال نادرست است، کافی است. به طور طبیعی زمان میانگین شروع رابطه تا انزال باید حدود ۵ دقیقه باشد.
● علت ها
علت دقیق انزال زودرس معلوم نیست. زمانی تصور می شد فقط علت روانی دارد، اما اکنون پزشکان می دانند که علل ایجادکننده آن پیچیده تر از اینهاست و رابطه متقابل عوامل روانی و زیستی باعث ایجاد این عارضه می شود. اما به نظر می رسد پای علل متعددی در میان است:
▪ علل روانی: برخی پژوهشگران معتقدند تجربه های جنسی اولیه فرد ممکن است الگویی را در او ایجاد کند که تغییر آن در زندگی بعدی مشکل باشد، یعنی فرد به اصطلاح «شرطی» می شود. عوامل دیگری که ممکن است باعث انزال زودرس شوند، عبارتند از:

اختلال نعوظ: مردانی که نگران رسیدن به نعوظ یا حفظ آن حین رابطه زناشویی هستند، ممکن است به سوی الگوی رفتاری عجله داشتن برای رسیدن به انزال گرایش پیدا کنند و تغییر دادن این عادت ممکن است مشکل باشد.

اضطراب: بسیاری از مردان دچار انزال زودرس، دارای مشکلات اضطرابی هستند؛ چه اضطراب درباره کارکرد جنسی شان و چه اضطراب درباره چیزهای دیگر.

مشکلات ارتباطی: گاهی اختلاف ها و مشکلات در رابطه عاطفی میان مرد و زن در ایجاد انزال زودرس نقش دارد.

▪ علل زیستی یا جسمی: برخی از عوامل زیستی باعث انزال زودرس می شوند:
اختلال های هورمونی
-اختلال در مواد شیمیایی انتقال دهنده پیام ها در مغز یا ناقل های عصبی
-برخی مشکلات تیرویید
-التهاب و عفونت پروستات و پیشابراه
-صفات ارثی
در موارد نادرتر، ممکن است آسیب های عصبی ناشی از جراحی یا ضربه ها و قطع مصرف برخی داروهایی که برای درمان مشکلات روانی مصرف می شده اند، انزال زودرس ایجاد کنند.
● عارضه ها
انزال زودرس باعث ناراحتی و ناکامی زن و شوهر و مانع ارضای آنها می شود. در موارد شدید، ممکن است به کلی روابط زناشویی آنها را مختل کند. گاهی مشکل به قدری شدید است که مرد پیش از دخول، انزال پیدا می کند و به کلی اعتماد به نفسش را از دست می دهد. این وضعیت باعث ناراحتی همسر مرد هم می شود، به خصوص اگر قصد باردار شدن داشته باشد.
● درمانگری جنسی
درمان انزال زودرس شامل درمانگری جنسی، درمان دارویی و روان درمانی است. در بسیاری از مردان ترکیبی از این روش ها بهترین تاثیر را دارد. درمانگری جنسی در برخی موارد ممکن است شامل اقدام های ساده ای باشد؛

همچنین : بخوانید  اشتباهات زنانه در رابطه جنسی

مثلا تکرار رابطه زناشویی زیرا در بار دوم، ممکن است مرد بهتر بتواند خود را کنترل کند. علاوه بر این زن و مرد می توانند برای مدتی از رابطه جنسی همراه با دخول صرف نظر کنند و به سایر انواع آن بپردازند تا فشار و استرسی که در مواجهه با همسر احساس می شود، برطرف شود.
● دارودرمانی
برخی داروهای ضدافسردگی و کرم های بی حسی موضعی برای درمان انزال زودرس به کار می روند. البته هیچ کدام از این داروها اختصاصا برای این کار ساخته نشده اند، اما پزشکان ممکن است آنها را، تجویز کنند. پزشک ممکن است داروهای متفاوت یا دوزهای متفاوت دارو را امتحان کند تا زمانی که تاثیر مطلوب به دست آید.
● داروهای ضدافسردگی
عارضه جانبی برخی داروهای ضدافسردگی به تاخیرانداختن انزال و ارگاسم است. پزشک ممکن است از این عارضه جانبی خاص استفاده کند تا انزال زودرس بیمار را درمان کند. البته باید توجه داشته باشید که این داروها گاهی عوارض جانبی ای مانند احساس تهوع، خشکی دهان، خواب آلودگی و کاهش میل?جنسی هم دارند.
پزشک ممکن است یکی از داروهای ضدافسردگی «گروه مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین» (SSRI) مانند فلوکستین (پروزاک)، سرترالین (زولوفت) یا پاروکستین (پاکسیل) را برای کمک به تاخیر انداختن انزال تجویز کند و ممکن است ۱۰ روز طول بکشد تا این داروها تاثیر خود را نشان دهند.
اگر این داروها موثر واقع نشدند، ممکن است پزشک داروی کلومیپرامین (آنارفرانیل) از گروه داروهای «ضدافسردگی سه حلقه ای» را امتحان کند.
گاهی لازم نیست این داروها هر روز مصرف شوند تا از انزال زودرس پیشگیری شود. پزشک ممکن است توصیه کند دوز پایینی از این داروها چند ساعت پیش از برقراری روابط زناشویی مصرف شود و همین مقدار دارو برای رفع انزال زودرس کافی باشد.
توجه داشته باشید که داروهای ضدافسردگی در اصل برای درمان انزال زودرس شناخته نشده?اند و در واقع از یک اثر جانبی رایج این داروها برای درمان انزال زودرس استفاده می شود بنابراین باید با پزشک درباره منافع و زیان های مصرف آنها برای درمان مشکل مشورت کرد.
● کرم های بی حسی موضعی
کرم های بی حسی موضعی مانند لیدوکایین یا پیلوکایین حس آلت را کاهش می دهند و ممکن است به تاخیر انزال کمک کنند. فرد باید کرم را مدت کوتاهی پیش از آمیزش روی آلت بزند و هنگامی که احساس کرد به اندازه کافی حس آلتش کاهش یافته است، آن را پاک کند.

برخی مردانی که از این روش استفاده می کنند، از کاهش لذت جنسی به علت کاهش حس آلت می گویند. یک مشکل دیگر این است که گرچه مرد پیش از رابطه زناشویی کرم را از روی آلتش پاک می کند، اما ممکن است زن هم دچار کاهش حس دستگاه تناسلی و لذت شود. در موارد نادری هم واکنش حساسیت به لیدوکایین یا پیلوکایین رخ می دهد.
● روان درمانی (درمان رفتاری شناختی)
این شیوه که در واقع نوعی گفت وگودرمانی و مشاوره است، بر گفت وگوی روان درمانگر با مرد و همسرش درباره روابط و تجربه هایشان متکی است. این جلسه های گفت وگو به کاهش اضطراب حین عمل کمک می کند و ممکن است به یافتن راه های موثری برای کنار آمدن با استرس و حل مشکلات منجر شود. در اغلب موارد، این شیوه به همراه دارودرمانی بیشترین تاثیر را دارد.
ترجمه: دکتر علی ملائکه     
 salamat.ir