آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

۱۵ نکته برای داشتن آشپزخانه بهتر

آشپزخانه | www.campfa.ir

آشپزخانه قلب هر خانه ای است  بنابراین برای دکوراسیون و چیدمان آن برنامه ریزی دقیق لازم است تا اطمینان حاصل شود آشپزخانه به اندازه کافی زیبا و کاربردی است. در این مطلب ۲۰ راهنمایی در خصوص داشتن یک آشپزخانه ایده آل برایتان مطرح شده است: 

 

 

۱٫حذف مراحل اضافه و بیهوده: به این فکر کنید که کجا و چگونه از وسایل و ابزار در آشپزخانه استفاده می کنید. برای مثال ظروف و مواد غذایی مربوط به صبحانه را نزدیک میز صبحانه قرار دهید. به همین منوال موارد و و وسایل مورد نیاز در هر قسمتی را در نزدیک آن قسمت قرار دهید تا هنگام کار دسترسی به آن راحت باشد.
۲٫راه عبور وسیع و بازی را در نظر بگیرید. عرض راه عبوری در سراسر آشپزخانه باید حداقل ۹۲ سانتی متر باشد. عرض گذرگاه عبوری در ناحیه پخت و پز باید حدود ۱۱۰ سانتی متر باشد.
۳٫هنگام طراحی دکوراسیون و آشپزخانه ای ایمن و کاربردی نکات ریزی را باید رعایت کنید. برای مثال  اجاق گار نباید در مسیر مستقیم عبور افراد متفرقه ای که وارد آشپزخانه می شوند و کودکان باشد تا خطر برخورد دست یا لباس های آن ها با دسته قابلمه های موجود روی اجاق وجود نداشته باشد. هم چنین وسیله ای مثل یخچال باید در دسترس راحت تمام افراد علاوه بر فردی که در اشپزخانه مشغول به اشپزی است قرار داشته باشد.
۴٫ماکروفر را در ارتفاع اصولی و صحیح قرار دهید. این ارتفاع مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. در خانه هایی که کودکی وجود ندارد و ایمن بودن برای کودک چندان اهمیتی ندارد ارتفاع مناسب برای قرار دادن ماکروفر برای بزرگسالان حدود ۳۸ سانتی متر بالاتر از سطح کانتر است. در صورت وجود کودک در خانه سیستم نصبی ماکروفر در زیر سطح  کانتر می توانید مناسب باشد.
۵٫برای کاربردی بودن آشپزخانه خود هنگام طراحی و سفارش کابینت ها به نحوه باز شدن در آن ها دقت کنید. در کابینت ها نباید هنگام باز شدن مانع باز شدن در کابینت کناری شود و با آن برخورد کند. در این زمینه زیاد دقت کنید زیرا اگر اصولی نباشد به مشکلات کاربردی زیادی بر خواهید خورد.
۶٫کنار وسایلی از قبیل یخچال، اجاق گار و هم چنین سینک و اجاق گاز باید کانتری به اندازه ۳۸ سانتی متر سطح کانتر برای قرار دادن وسایل در حین کار با این قسمت ها و وسایل در نظر بگیرید.
۷٫اگر در آشپزخانه خود جزیره دارید از ابتدا وظایف و هدف از داشتن آن را تعیین کنید و مطابق با آن اهداف سطح ان را تجهیز و طراحی کنید.
۸٫در دکوراسیون آشپزخانه خود نقطه کانونی در نظر بگیرید. عناصری از قبیل هود، کاشی های دیوار در قسمت بین دو کابینت های بالایی و پایینی، کابینت هایی با رنگ های شاد و زنده یا کانترهایی با طرح های شلوغ و جذاب می توانید هر یک نقطه کانونی مناسبی برای قرار گرفتن در چایگاه نقطه کانونی دکوراسیون آشپزخانه باشند. نطقه کانونی را انتخاب کنید و با قرار دادن جزئیات و عناصری دیگر به تکمیل جلوه آن بپردازید.
۹٫برای آشپزخانه کوچک خود از رنگ های ملایم استفاده کنید. رنگ های تند و تیره آشپزخانه شما را دارای احساسی ناخوشایند و خفه می کند. برای کابینت ها از رنگ های نرم و ملایم استفاده کنید و در صورت امکان به نور طبیعی تا حد امکان اجازه ورود دهید.
۱۰٫ در برخی از کابینت ها را حذف کنید و با درهای شیشه ای تعویض کنید. داخل آن کا بینت های در شیشه ای را نیز نور پردازی کرده و ظروف زیب و کریستال را در آن ها قرار دهید در این صروت فضای آشپزانه باز تر و درخشش آن بیشتر خواهد شد.
۱۱٫با انتخابات دقیق و عاقلانه خود نظافت آشپزخانه خود را سهل کنید. برای مثال عنصر مات خیلی کمتر و دیرتر لکه و کثیفی را نشان می دهد هم چنین طبقات شیشه ای در یخچال زمانی که سهوا مایعی روی آن بریزد مانع از انتقال آن به طبقات دیگر می شود در صورتی که طبقات پنجره ای سبب می شود چیزیکه میریزد  کل یخچال را کثیف کند.
۱۲٫ظروف مخصوص غذای کودکان را در سطحی پایین و قابل دسترس برای آن ها در معرض نمایش بگذارید.
۱۳٫میز یا سطحی کوچک را نزدیک به اجاق گاز خود برای قرار دادن روغن ها و ادویجات مورد استفاده هنگام آشپز در نظر بگیرید تا به راحتی در دسترس و در زاویه دید باشند.
۱۴٫عناصر خطرناک مانند چاقو ها را دور از دسترس کودکان به نوی قرار دهید که هنگام نیاز بتوانید بدون خطر سایز مناس لن ها را انتخاب و استفاده کنید. برای مثال می توانید آن ها را در جای مخصوص خو روی کانتر قرار دهید یا بر دیوار بیاویزید.
۱۵٫برای استفاه از فضای دیوار برای آویختن ابزار آشپزخانه قلاب های آریز S  شکل را که دارای انواع دکورتیو موجود است تهیه کنید و بر دیوار نصب کنید.

آشپزخانه | www.campfa.ir
همچنین : بخوانید  مدل کابینت ام دی اف 2013 MDF