کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چگونه موهایی سالم و جذاب داشته باشیم؟

توجه به این نکته ضروری است که هرچند مو از سلول‌های مرده تشکیل شده، ولی خود از وضع درون انسان حکایت می‌کند. نگهداری از مو از جمله حساسیت‌های یک فرد اجتماعی است و مو که خود سلول‌های بی‌جان است، به انسان جان می‌بخشد. مو از چند نظر قابل اهمیت است. جدا از رنگ و مدل مو که تأثیر زیادی بر چهره دارد، وجود مو به دلیل بیولوژیکی نیز قابل توجه است. زیرا سر را نگه می‌دارد و بدین ترتیب دمای بدن را تنظیم می‌کند

موهایی سالم و جذاب داشته باشیم؟ | www.campfa.ir

موهایی سالم و جذاب داشته باشیم؟

آیا موهای شما از نظر جنس و استحکام، کیفیت خوبی دارد؟

انجام چند آزمایش ساده به شما در تشخیص نوع و جنس موهای‌تان کمک می‌کند. در آزمایش ساقه مو می‌توانید چند تار مو را از نقاط مختلف سر جدا کنید و آن را در یک کاغذ سفید با کمک ذره بین مشاهده کنید. شکل ظاهری موی سالم باید شبیه سقف شیروانی مرتب باشد. در بررسی ریشه مو یک آزمایش تریکوگرام وجود دارد که در بعضی آزمایشگاه‌های خاص انجام می‌شود.

 در این آزمایش با بررسی چند تار موی جدا شده از پوست سر مشخص می‌شود که چند درصد موها در فاز رشد و چند درصد در مرحله استراحت هستند و بدین ترتیب این نسبت را بررسی می‌کنند. تعداد ریشه‌هایی که در فاز رشد (آناژن) هستند، نسبت به موهایی که در فاز استراحت (تلوژن) هستند، در افراد بالغ ۸۰-۹۰ درصد است.مویی که استحکام خوبی دارد، در صورتی که بین دو دست گرفته و کشیده شود قبل از پاره شدن تا حدود   طول خود کش می‌آید و برای پاره شدن به نیرویی حدود ۱۰۰ گرم نیازمند است. در صورتی که موهای شما زودتر و با نیروی کمتری شکسته شود، نشانه کاهش استحکام آنهاست که علت می‌تواند دستکاری زیاد و یا برخی بیماری‌های مربوط به ساقه مو باشد.موهای خود را روی یک پارچه سفید شانه کرده و موهای ریخته‌شده را جمع‌آوری کنید. در صورتی که در سر آن برجستگی وجود داشته باشد، در واقع ریشه موست؛ ولی اگر ریشه مو وجود نداشت، موهای شما از ساقه شکسته شده و این علامت شکننده بودن موهای شماست.پوست سر شما هم خصوصیات منحصر به فردی دارد.

همچنین : بخوانید  ماسک های تقویتی برای انواع موها

پوست سر خود را آزمایش کنید

موهای سر را با دست کنار بزنید و با یک ذره بین به پوست سرتان نگاه کنید.

در حالت طبیعی نباید قرمزی، جوش و یا شوره شدید روی آن وجود داشته باشد. در آزمایش دوم، حدوداً دو روز پس از شست‌وشوی سر، موها را با دست کنار زده و یک تکه کاغذ نازک را روی پوست سر بگذارید و حدود دو دقیقه نگاه دارید؛ سپس کاغذ را برداشته و با دقت به آن نگاه کنید. در صورتی که هیچ اثر چربی روی کاغذ مشاهده نشد، پوست سر شما خشک است. در صورتی که فقط اندکی آلودگی مشاهده شد، پوست سر معمولی و در صورتی که کاغذ خیلی چرب شد، دلیل بر چرب بودن پوست سر است. ممکن است در شخصی پوست سر چرب باشد، اما خود مو، به‌خصوص انتهای آن خشک باشد.

موهای معمولی

اگر به موهای معمولی نگاه کنید، براق و درخشنده هستند و حالت کدر و یا مات ندارند. اگر با دست آنها را لمس کنید، نرم و انعطاف‌پذیرند. موها دارای کمی چربی هستند، اما نه به حدی که آنها را آلوده و مات کند.روی موها شوره وجود ندارد و در پوست سر نیز قرمزی و یا جوش و خارش نباید وجود داشته باشد. هنگام برس‌زدن موها در هم گیر و حالت وزوز پیدا نمی‌کنند، بلکه به آسانی می‌توان آنها را برس زد و حالت داد.در صورتی که موهای شما این گونه باشد، خدا را شاکر باشید و در محافظت از آن بکوشید. سعی کنید با استفاده بی‌رویه از فرآورده‌های مختلف و دستکاری زیاد آنها را خراب نکنید.

موهایی سالم و جذاب داشته باشیم؟

برای اینکه بتوانید مراقبت صحیحی از موهای‌تان به عمل آورید، اولین اقدام آن است که نوع موهای خود را بشناسید تا بتوانید بهتر به نگهداری و محافظت از آن اقدام کنید. در صورت واقف نبودن به این مسأله، همیشه سردرگم خواهید بود و نمی‌دانید که مثلاً از چه نوع شامپویی استفاده کنید، چند بار در هفته موهای خود را بشویید، چگونه برس بزنید و…