افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مناظره داغ بر سر فیلم من مادر هستم | با حضور مسعود فراستی، حجته الاسلام علیزاده و تهیه کننده فیلم

 مناظره داغ بر سر فیلم من مادر هستم|www.campfa.ir

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای نشست ۱۴ آذر ماه حجت الاسلام سلمان علیزاده به عنوان مخالف فیلم گفت: اگر برگزاری چنین جلساتی برای خداست و برای فهم بهتر از آیات قرآن، ما این جلسه را تایید میکنیم و اگر شئونات اسلامی همچون حجاب در این جلسه رعایت نشود ما در این جلسه نخواهیم ماند.

 
وی اظهار داشت: این اولین فیلم آقای جیرانی با این مضامین نیست و این امر ناشی از فهم غلط آقای جیرانی از ضربالمثل «ادب از که آموختی، از بی ادبان» است.
 
علیزاده، فیلم «من مادر هستم» را متهم به اشاعه فحشا کرد و گفت: فکر نکنید کسانی که فیلم را میبینند کودک هستند و مطمئن باشید کسانی که فیلم را دیدهاند مضمون آن را دریافته اند.
 
وی ادامه داد: زن نماد ملت، امت است و در این فیلم شاهد هستیم که زن به دنبال شهوت است و سیگنال هایی را به شیاطین داخلی و خارجی ارسال مینماید.
 
علیزاده گفت: این فیلمها و امثال آنها کم نیستند و روی صحبت ما با کسانی است که اجازه میدهند، چنین فیلمهایی در ایران ساخته و نمایش داده شود.
 
وی با بیان اینکه هنگامی که این فیلم ساخته شد، صحبتی از سبک زندگی نبود، تصریح کرد: فیلم «من مادر هستم» در سال ۸۹ ساخته شد، زمانی که بحث آنچنانی از سبک زندگی مطرح نبود.
 
علیزاده، فیلم «من مادر هستم» را توهینی به ملت ایران دانست و گفت: در این فیلم شاهد هستیم که ملت ایران ملتی مست، گیج و دائم الخمر فرض شده اند.
 
وی اظهار داشت: این فیلم سیگنال هایی را به دشمنان میدهد و میخواهد بگوید چقدر راحت میشود به امام (ره) و شهدا توهین کرد و نیز سازندگان آن بگویند توانستیم چنین فیلمهایی را بسازیم بدون اینکه شما متوجه شوید.
 
علیزاده فیلم «من مادر هستم» را توهین و طعنه ای به کل نظام جمهوری اسلامی دانست و بلافاصله جلسه را ترک کرد.
 
ترک جلسه توسط علیزاده با اعتراض برخی از حاضرین در سالن و مسعود فراستی مواجه شد.
 
مسعود فراستی پس از این حرکت علیزاده گفت: من برای دوستانی که مونولوگ میگویند و میروند متاسفم. اگر قرار بر نقد و گفت و گو است بهتر است به جای رفتن، بنشینیم و صحبت کنیم.
 
این منتقد سینما با اشاره به صحبتهای علیزاده، تاکید کرد: وای بر حال کسانی که نمیدانند با چه نیتی به این جلسه آمده اند.
 
فراستی اشارهای به مجموعه تلویزیونی «پاییز صحرا» در دهه ۶۰ کرد و گفت: البته کسانی در آن زمان بحث حجاب را در مورد این فیلم مطرح میکردند و سوالاتی را پیرامون این امر از امام (ره) پرسیدند که امام (ره) در جواب آنها گفت «شما باید چشمانتان را بشویید و نگاههایتان را درست کنید».
 
وی اظهار کرد: حرفهای این آقا، (علیزاده) کاملا شیطانی است و مشخص است که او کوچکترین چیزی از سینما نمیداند و من حرفهای او را کاملا شعاری میدانم و باید گفت هیچکس نمایندهی خدا نیست.
 
در ادامه، امیر قادری که اجرای جلسه را برعهده داشت، گفت: البته در این جلسه ممکن است حرفهایی زده شود که خوشایند طرف مقابل نباشد و اگر کسی فکر میکند لابهلای حرفهایی که زده میشود ممکن است به او توهینی شود همین حالا جلسه را ترک کند.
 
سپس غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم «من مادر هستم» با تشکر از برگزاری چنین جلساتی گفت: مطمئنا مباحث فرهنگی باید در چنین جلساتی بحث و گفت و گو شود و برخلاف برخی دوستان باید مردم را آگاه، عاقل و فهیم بدانیم.
 
وی تصریح کرد: در این ۳۰ سال شاهد بودیم که مردم در بزنگاهها بهترین تصمیم را گرفتهاند بنابراین اینکه قیم مآبانه با مردم برخورد شود نگاه درستی نیست.
 
موسوی با بیان اینکه معمولا ۵۰۰ هزار نفر در ایران بالاترین نرخ تماشاچی برای یک فیلم است، گفت: مطمئنا کسانی که فیلم را دیده اند با انتخاب خود به سینما رفتهاند و کسی آنها مجبور به رفتن سینما نکرده است.
 
وی تاکید کرد: معمولا کسانی که سینما میروند از سطح فرهنگی ویژه تری برخوردار هستند و باید برای تماشاچی و مردم اجازه ی تصمیم گیری قائل باشیم.
 
موسوی با بیان اینکه باید مخالفان و موافقان فیلم «من مادر هستم» صحبت کنند، افزود: مردم باید تصمیم نهایی را در انتها بگیرند و مطمئنا جای گفتن چنین حرفهایی در کف خیابان نیست.
 
این تهیه کننده سینما تصریح کرد: مسائل فرهنگی با زور و ضرب درست نمیشود و مطمئنا در درازمدت است که کار فرهنگی نتیجه میدهد.
 
وی با بیان اینکه اولین اطلاعیه(انصار حزب الله) زمانی داده شد که هنوز کسی فیلم را ندیده بود، خاطرنشان کرد: حتی در مراسم افتتاحیه هم وقتی با مخالفین صحبت میکردیم، برخی میگفتند که هنوز فیلم را ندیده ایم.
 
موسوی افزود: به جای حل مسائل فرهنگی در کف خیابانها باید جایی را فراهم کنیم و پیرامون این مسایل بحث کنیم. وظیفه ی جیرانی پاسخ دادن به شبهات است و حق مخالفان پرسیدن.
 
در ادامه ی این نشست، محمدتقی فهیم منتقد سینما با بیان اینکه فضا برای گفتوگوی خوب فراهم نیست، اظهار کرد: من در ابتدا گفته بودم که اگر این نشست نقد فیلم است من حضور پیدا میکنم وگرنه من به این جلسه نمیآیم.
 
وی گفت: بحثهایی که پیرامون فرم فیلم میشود باید آن چیزی باشد که ما را به یک سرمنزل نهایی برساند. بحث فیلم تا اینجا فرا متن بوده است و شرایط جلسه سوء تفاهم برانگیز بوده است
 
فهیم ادامه داد: مطمئنا آقای موسوی تهیهکننده خوششانسی است چون اگر این اتفاقات نمیافتاد فیلم ایشان ۵۰ میلیون هم نمیفروخت.
 
وی با بیان اینکه فیلم «من مادر هستم» در راستای آثاری است که در طول سالهای گذشته ساخته شده، تصریح کرد: این گونه آثار در یک ساختار فیلم فارسی هستند و حتی ما در دهه ۵۰ نیز فیلم “قصاص” نظام فاطمی را تقریبا با همین مضمون داشته ایم.
 
فهیم گفت: فیلم “قصاص” را در کنار فیلم جیرانی بگذارید و ببینید کدام موفق تر است و در حقیقت فیلم جیرانی فقط بخش کوچکی از طبقه متوسط پس از انقلاب را در بر میگیرد.
 
وی تاکید کرد: فیلم «من مادر هستم» یک فیلم فارسی است که به لحاظ تصویرسازی، شخصیت پردازی، فضاسازی، عوامل بیان منطق شخصیتها دچار مشکل است.
 
فهیم با بیان اینکه فیلم در نهایت مجبور است به مخاطب خطابهای را بدهد، گفت: در پایان فیلم شاهد هستیم فرهاد اصلانی در مقابل مخاطب می ایستد و پیام به او می دهد؛ در صورتی که اگر فیلم میتوانست پیام خود را به مخاطب القا کند دیگر نیازی نبود چنین خطاب های ایراد شود.
 
وی افزود: فیلم از ابتدا تا انتها دارای مشکلات عدیده است از جمله اینکه فیلم دارای مقدمه چینی کوتاهی است.
 
فهیم با بیان اینکه در این جلسه من میخواهم از نظر ساختاری دربارهی فیلم صحبت کنم، افزود: بروید و ببینید فیلم فارسی چه بلایی را سر سینمای ایران آورده است.
 
وی با انتقاد از کسانی که منتقدین را به دو دستهی مخالفین و موافقین تقسیم بندی میکنند، اظهار کرد: بحث اصلی هنر است پس حتما این هنر میتواند ضعف ها و قوت هایی داشته باشد و ما شاهد هستیم در دو سال اخیر منتقدین را دسته بندی کرده اند.
 
فهیم با بیان اینکه سینمای ما ضعیف است و با التهاب فعالیت خود را ادامه میدهد، تاکید کرد: مطمئنا اگر انصار حزبالله به خیابان نمیرفت فیلم اینقدر نمیفروخت.
 
در ادامه این جلسه، سید حسین علوی به عنوان مخالف فیلم، سینمای ایران را سینمایی ورشکسته دانست و گفت: بابت اکران چنین فیلمهایی در این ایام و در کشوری که بیش از ۳۰۰ هزار شهید داده است، تسلیت میگویم.
 
وی اظهار کرد: بنده عضو انصار حزب الله نیستم و نسبتی با تحرکاتی که مقابل سینماها اتفاق افتاد ندارم. مخاطبان من هم فیلمسازان نیستند، مسوولینی هستند که گویا گوشی برای شنیدن ندارند.
 
علوی با اشاره به اینکه داستان فیلم «من مادر هستم» داستان دو زنا است، افزود: نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و بازیگران میخواهند داستان دو زنا را روایت کنند و در این فیلم اشارهای به این امر نمیشود که زنا عملی درست است یا غلط،گناه است یا خیر!
 
وی با خواندن آیه ای از قرآن در مورد زنا که”کسانی که میخواهند زنا را اشاعه بدهند برای آنان عذابی سخت در نظر گرفته شده است”اظهار داشت: البته ممکن است برخی این حرفها را مسخره کنند و آن را قبول نداشته باشند.
 
علوی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که این فیلم مُهر وزارت ارشاد را دارد و ما موظفیم از وزارت ارشاد به عنوان شهروند شکایت داشته باشیم.
 
وی افزود: سوال ما این است که چه کسی گفته هر حکومتی در قبال شکم مردم مسوول است اما در قبال فرهنگ آنها مسوول نیست؟ چطور وقتی چیزی مثل رب گوجه مشکلی داشته باشد اعتراض صورت میپذیرد اما در برابر شرابخواری هیچ نمیگویند؟
 
علوی ادامه داد: چطور وقتی زن نامحرم با مرد نامحرم در صحنهای از فیلم روی داشبورد ماشین ریتم ۶ و ۸ میگیرند و آواز میخوانند کسی چیزی نمیگوید؟ باید پرسید حیا کجاست؟
 
وی با اعتقاد بر اینکه کارگردان «من مادر هستم» در حدی نیست که بخواهد این سوالات را جواب بدهد، گفت: سوالی که مطرح میشود این است که اگر در زمان محمدرضا پهلوی این فیلم ساخته میشد، مجوز اکران میگرفت؟ که باید گفت بلی میگرفت.
 
علوی افزود: چرا حکم الهی قصاص باید با حکم وزارت ارشاد لوث و تخطئه شود؟ مخاطب ما کسانی هستند که با ریش، یقه بسته و ادعای دینداری این فیلمها را اکران میکنند که قاعدتا پشت آنها جریان انحرافی حضور دارد.
 
وی تصریح کرد: اینها همان کاری را میکنند که مهاجرانی میکرد و ما میبینیم که الان آقای مهاجرانی به عنوان کارشناس بی بی سی فارسی مشغول به فعالیت است.
 
علوی با بیان اینکه شاهد هستیم در این فیلم شخصیت مثبت، فردی زناکار و شرابخوار است، تاکید کرد: در فیلم، هم قصاص شونده و هم قصاص کننده اشخاصی زناکار هستند.
 
وی ادامه داد: البته آقای فراستی سخنانی را به نقل از امام (ره) آوردند و گفتند باید چشمانتان را بشویید و درست بنگرید که من در جواب ایشان میگویم امام (ره) در وصیتنامه ی خود آورده بودند پس از فوت من حرفهای من یا باید به صورت مکتوب و دست نوشت خودم باشد که من در هیچ جایی حرف آقای فراستی را به نقل از امام (ره) ندیده ام.
 
علوی گفت: مردم حق دارند بدانند حاکمیت نسبت به آنها وظیفه دارد یا نه و چرا باید در برابر این حرکات سکوت کنیم؟
 
وی با بیان اینکه در این فیلم، حجاب به لجن کشیده شده است، تصریح کرد: در فیلم «من مادر هستم» هیچکدام از زنها محجبه نیستند بجز اعضای قوه قهریه.
 
پس از این سخنان، درگیری شدیدی بین یکی از مدافعین علوی و مجری نشست رخ داد که برای لحظاتی جلسه را تحت الشعاع خود قرار داد.
 
در ادامه، علوی با بیان اینکه اسلام دارای یک سری حدود است، اظهار کرد: در ایران مردم قائل به اسلام هستند و ما در فیلم میبینیم که بارها و بارها زن و مرد در این فیلم تماس بدنی دارند که این کار حرام است، چه بخواهیم چه نخواهیم.
 
وی با بیان اینکه من کاری به آقای جیرانی ندارم، ابراز عقیده کرد: حتی در فیلم «پارکوی» آقای جیرانی هم ایشان یک وحشیگری محض را ترویج میکردند و من به هیچ عنوان فکر ایشان را قبول ندارم و او را یک متفکر نمیدانم.
 
علوی گفت: خطاب ما به کسانی است که آمدند و فیلم را تایید کردند و در حقیقت سازندگان فیلم، اسلام را به لجن کشیده اند.
 
وی با بیان اینکه ما آزادی به معنای غربی را قبول نداریم، ادامه داد: حد آزادی را خدا قرار میدهد نه انسان و حتی غربیها که ادعای آزادی دارند آیا میتوانند فیلمی را برعلیه صهیونیسم تحمل کنند؟
 
در ادامه، تهیه کننده فیلم با بیان اینکه واقعیت قضیه موضوع قصاص نیست، اظهار کرد: در حقیقت موضوع، انتقام شخصی پانتهآ بهرام در فیلم به وکالت از برادر مقتول است و به خاطر سوءاستفادهای که از این وکالت میکند از فرهاد اصلانی انتقام میگیرد.
 
غلامرضا موسوی با بیان اینکه فیلم «من مادر هستم» نقد یک زندگی فرنگی است، اظهار کرد: این فیلم نقد زندگیای است که شاید ۲ درصد هم در کشور ما حضور نداشته باشد.
 
وی با بیان اینکه کسی نمیتواند درباره مساله قصاص منکر شود و بحث انتقام شخصی است، گفت: اگر قرار بود در خدمت بیگانگان باشیم میتوانستیم برویم در جای دیگری زندگی کنیم و فیلم بسازیم.
 
موسوی اظهار کرد: من هم در مورد کسانی که وارد سفارت انگلیس شدند سوالاتی دارم. آیا میتوان گفت آنها عوامل انگلیس هستند؟ مطمئنا بین آنها آدمهای موجهی نیز حضور داشته است.
 
در ادامه مسعود فراستی با بیان اینکه دوستان بجز آقای فهیم، مساله شان سینما و این فیلم نیست، تاکید کرد: اینها مسائل دیگری دارند که حل نشده باقی مانده است. نگاه آنان به فیلم متحجرانه است.
 
وی افزود: هدف مقدس وسیله ی مقدس میخواهد و ما زمینههای بسیاری برای بحثهای سیاسی و اخلاقی داریم ولی الان بحث فرهنگ است.
 
فراستی با اشاره به اختلافاتی که شهید مرتضی آوینی و روزنامه کیهان در دورهای داشتند، به جملهای از این شهید اشاره کرد که گفته بود فرهنگ دنبالچه سیاست نیست.
 
وی اظهار کرد: جملهی مرتضی آوینی درست است که میگفت فرهنگ میتواند سیاسی باشد ولی نه دنبالچهی آن.
 
فراستی با بیان اینکه کسانی که مرعوب فیلمهایی میشوند که به شدت عقبافتاده است، افزود: یک موضوع دینی با پرداخت غیردینی میتواند غیردینی شود و یک موضوع غیردینی را میتوان با پرداختی درست دینی تبدیل به یک موضوع دینی نمود.
 
وی افزود: مثلا داستان یوسف پیامبر ابدا دینی نیست و ما شاهد پرداخت شخصیت های غیردینی در این داستان هستیم.
 
فراستی با نام آوردن از فیلمهای «سیب و سلما»، «شور شیرین» و «سفر سنگ» اظهار داشت: کسانی که مرعوب چنین فیلمهایی میشوند بدانند که این فیلمها به شدت عقب افتاده اند و من میگویم فریب چنین فیلمهایی را نخوریم.
 
این منتقد سینما تاکید کرد: به سینما به عنوان سینما نگاه کنیم و بدانیم سینما با شعار سر و کار ندارد و با دل و ناخودآگاه ما سر و کار دارد.
 
وی ادامه داد: هر سه فیلم «سیب و سلما»، «شور شیرین» و «سفر سنگ» فیلم فارسی اند و فیلم فارسی فیلمی است که در یک تفکر و ساختار قرار دارد.
 
فراستی با بیان اینکه فیلم فارسی ابتذال سطح مخاطب را در سطح شعار و ضدشعار نگه میدارد، گفت: تفکر فیلم فارسی پس از انقلاب تشدید شده است.
 
وی با اشاره به اینکه من همواره یکی از مدافعین فیلمهای ژانر دفاع مقدس بودهام خاطرنشان کرد: حتی برخی از فیلمهای جنگی ما که مهمترین ژانر سینمایی ماست فیلم فارسی اند و نمیتوان از آنها دفاع کرد.
 
فراستی، فیلمهایی که برای شهیدان باقری و کاوه ساخته شده اند را فیلم فارسی دانست که مفهومی را از این شهدا ارایه نمیدهند.
 
وی گفت: در سینما چیزی را که میبینیم باور میکنیم، نه شعار را و من باید ببینم که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد.
 
فراستی افزود: شخصیت پردازی های فیلم « من مادر هستم» درست است و فیلم یک سبک زندگی را مطرح میکند.
 
وی با بیان اینکه چرا باید بخشی از روشنفکرها و رادیکالهای حزبالله با هم متحد شوند، گفت: این فیلم در جهت نقد و آسیب شناسی یک تیپ از زندگی شمال شهری است که دوستان طرفدار عدالت آن را ساختهاند.
 
این منتقد سینما افزود: چرا دوستان به حضور ماشین فرنگی یک میلیارد تومانی در کشور نقدی ندارند و فقط به مباحثی چون حجاب میپردازند؟
 
فراستی گفت: اصلا اینطور نیست که فیلم جیرانی نماینده ی یک درصد جامعه باشد و بحث او بحث کسانی است که اقشاری بی هویت هستند که با پول نفت زندگی میکنند و همواره از مردم طلبکارند.
 
وی تصریح کرد: چرا در برابر این اقشار که با پول نفت زندگی میکنند و با بالا و پایین رفتن دلار زندگی آنها بالا میرود و سطح زندگی ما پایین میآید، نقدی نمیشود.
 
فراستی فیلم «من مادر هستم» را یکی از مهمترین فیلمهای پس از انقلاب در آسیب شناسی اقشار تازه به دوران رسیده ی نفتی دانست و باید شرایطی را از نظر اقتصادی فراهم کرد که این قشر امکان رشد نداشته باشند.
 
وی اظهار کرد: فیلم «من مادر هستم» اشاعه دهنده ی فحشا نیست و حتی دربارهی قصاص نیز نیست و این فیلم، فیلمی اخلاقی است و علت برآشفته شدن برخی از دوستان چیز دیگری است.
 
محمدتقی فهیم نیز در ادامه گفت: فیلم از نظر فرم قادر نیست انحرافات را بیان کند و چون نمیتواند این کار را درست انجام دهد در ورطه ی بدآموزی میافتد.
 
وی با بیان اینکه من معتقدم میتوان خوردن مشروب و فاحشه را در سینما نمایش دهیم، اظهار کرد: در فیلمی مانند «زیر نور ماه» و یا حتی در سریال جیرانی این عوامل نشان داده شده بودند.
 
فهیم افزود: نقص فرم در فیلم جیرانی مشهود است و فیلم محتوای مدنظر را نمیتواند القا کند و به همین خاطر به سمت خطا میرود.
 
وی با نام بردن از فیلم «کازابلانکا» گفت: ما در این فیلم شاهد هستیم که کارگردان به مهمترین مسائل وقت اروپا توجه دارد.
 
فهیم با بیان اینکه در این فیلم ما شخصیت شرور را به درستی نمیشناسیم، افزود: اگر در سینما به درستی به شخصیت شرور پرداخته نشود ملودرام ساخته نمیشود و فیلم آقای جیرانی، فیلمی علیه طبقه ی خودش است.
 
وی همچنین گفت: ما سه اصل در قانون اساسی درباره ی خانواده داریم و در کجای فیلم بحث خانواده را شاهد هستیم؟
 
در بخش دیگری از این نشست، امیر قادری که به عنوان منتقد اجرای جلسه را برعهده داشت، گفت: آقای علوی نماینده ی یک تفکر است و من به ایشان و تفکرشان احترام میگذارم اما خطر اصلی شعارزدگی است و ما شاهد بودیم کسانی بودند که بر شعار تاکید داشتند، مانند آقای مهاجرانی از ایران رفتند.
 
پس از این سخنان، علوی اظهار کرد: من در این فیلم به دنبال انسانی مثبت گشتم که متاسفانه کسی را پیدا نکردم و حتی برخورد هنگامه قاضیانی به عنوان شخصیت مثبت فیلم با دخترش مدلی درست نیست.
 
وی با بیان اینکه ادبیات سینما، نمادسازی است، تاکید کرد: ما خوب مطلق را در واقعیت نداریم ولی میتوانیم آن را در فیلم به وجود بیاوریم.
 
علوی افزود: اگر یونسکو افرادی را که سینما میروند را از نظر فرهنگی بالا میداند، ما افرادی را که اهل علم، تقوا و مجاهدت هستند را بافرهنگترین انسانها میدانیم.
 
وی ادامه داد: ما با یونسکو کاری نداریم، اصلا یونسکو چه کسی است که بخواهد برای ما تعیین تکلیف کند؟
 
علوی در این هنگام رو به فراستی کرد و گفت: شهید مرتضی آوینی یکی از ۳۰۰ هزار شهید ماست و شما به هیچ عنوان بویی از او نبرده اید.
 
پس از این سخنان، فراستی در پاسخ به علوی گفت: قمه کشی در بحث فرهنگی معنایی ندارد و شما غیر از قمه کشی چیزی بلد نیستید و مفهوم آدم بودن در اسلام آن است که با حفظ اصول، بقیه را از خود آدمتر بدانیم.
 
علوی پاسخ داد: این کارها در شأن شما نیست.
 
وی هم چنین خطاب به قادری گفت: آقای قادری! شما مجری این جلسه نیستید و در طول این جلسه در موضع مخالف من قرار گرفته اید.
 
در این هنگام علوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی فضایی را به وجود آورده است که چنین بحثهایی مطرح شود، اظهار کرد: کسانی که نگاه ما به دین را متحجرانه میدانند به ما توهین کرده اند.
 
وی افزود: ما اقلیت نیستیم. مردم در ایران اسلام را میخواهند. حرف من و دیگران را نمیخواهند. ما شاهد هستیم در این فیلم، قصاص تصویر مشمئز کننده ای دارد.
 
علوی همچنین گفت: این چه تصویری است که فیلم از یک طلبه نشان میدهد؟ و ما شاهد بودیم در لحظات پیش از اعدام وقتی طلبه آیات قرآنی را میخواند همه به آن آخوند میخندیدند.
 
وی با بیان اینکه ما نوکران این دولت و آن دولت نیستیم، تصریح کرد: این ملت انقلاب کرده است و خواهان اسلام و احکام شریعت است.
 
علوی با بیان اینکه در این فیلم شاهد به ابتذال کشیدن ارزشهای اسلامی هستیم، اظهارکرد: چه کسانی به این فیلم مجوز اکران داده اند؟ طرف ما کسی است که برای آنکه منویات خود را مطرح کند، جمهوری اسلامی را به … میکشد.
 
وی افزود: این فیلم، فیلمی است که در آن شخصیت خوب، شرابخوار و زناکار است و حتی کسی که میخواهد قصاص کند نیز خود انسانی زناکار است که خود تحت درمان روانکاو است.
 
علوی با بیان اینکه حرف من آقای جیرانی نیست، اظهار کرد: حرف من به ناظر پخش است که به چنین فیلمهایی اجازه ی اکران داده است.
 
وی ادامه داد: آیا کسی حاضر است خصوصیترین مسائل خود را جلوی دوربین مطرح کند؟
 
علوی با بیان اینکه از دل بحث نپذیرفتن ولایت خدا این دست فیلمها پدید میآید، گفت: مطمئنا اگر ولایت را قبول داشته باشید این فیلمها ساخته نمیشود.
 
وی تصریح کرد: چه کسانی در ایران بحث توسعه گرایی را باز کردند؟ مگر همین آقای جیرانی نبود که از … و … (دو نفر از کاندیداهای دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر) حمایت کرد؟
 
علوی با بیان اینکه بسیاری از حرفهایی که زده میشود فرا فکنی است، تاکید کرد: من بر سر کلام خدا با کسی چانه نمیزنیم. چرا با مردانگی و شهامت نمیآیید بگویید من احکام خدا را قبول ندارم؟
 
وی همچنین گفت: اینها همان کسانی هستند که وقتی میگفتیم اقتصاد شما ربایی است، چیزی نمیگفتند و مطمئن باشید کسانی که پای خون شهدا ایستاده اند اجازه نمیدهند چنین رفتارهایی اشاعه یابد و این تفکر را به قهقرا خواهند برد. حال میخواهد دوران هاشمی باشد یا خاتمی یا احمدی نژاد.
 
مسعود فراستی در پاسخ به صحبتهای علوی گفت: «اجازه نخواهیم داد» یک ادعا است و تقوا و دانشی در بحثهای شما نیست.
 
وی با بیان اینکه در اینجا جمع شدهایم که بحث فرهنگی کنیم و تبادل نظر داشته باشیم، اظهار کرد: این فیلم راجع به قصاص نیست و آدمها قادرند بگویند که اقشار تازه به دوران رسیده مدرن چگونه زندگی میکنند و بن بست آنها چیست.
 
فراستی با بیان اینکه بسیاری از فیلمها هستند که از همین مسائل استفاده میکنند و آن را رواج میدهند، تصریح کرد: مبارزه فرهنگی مبارزهای طولانی و مبارزه ای بین آگاهی و عدم آگاهی است و این مبارزه با شانتاژ و قمه میسر نمیشود.
 
پس از این سخنان، غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم با بیان اینکه همه باید سعه صدر داشته باشیم و عصبانی نشویم، گفت: این فیلم در روز چهارشنبه اکران شد در حالی که اطلاعیه انصار حزب الله در روز سه شنبه منتشر گردید و حتی در روز افتتاحیه نیز خیلی ها فیلم را هنوز ندیده بودند.
 
موسوی با بیان اینکه اگر چنین مباحثی ادامه پیدا کند بیش از روشهای دیگر نتیجه میدهد، اظهار کرد: چنین بحثهایی به نتایج بهتری میرسد تا روشهای دیگر.
 
امیر قادری نیز با بیان اینکه ادعای من این است که این فیلم مال جیرانی است و برای جشنواره های خارجی و فرصت طلبان ساخته نشده است، گفت: چه از موضع مذهبی، چه اسلامی و چه تکنیکی بیایید فیلم جیرانی را نقد کنیم.
 
وی همچنین تاکید کرد: اگر بخواهیم وارد حوزه ی شعار شویم یک سری نوکر تربیت میشود که حاصل آن کسانی هستند که در بی بی سی فارسی فعالیت میکنند.
 
قادری در پایان گفت: «من مادر هستم» برای محافل و فرصت طلبان ساخته نشده است.
 

 

همچنین : بخوانید  فیلم های ایرانی برای شرکت در اسکار ۲۰۱۴ اعلام شد