انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گفتگو با سمیرا حسن پور بازیگر سریال پایتخت +عکس

عکس سمیرا حسن پور

سمیرا حسن پور بازیگری را در سال ۸۵ از تئاتر «مجلس شبیه خوانی» بهرام بیضایی شروع کرده و چند سالی در تئاتر فعال بوده است. سریال «چاردیواری» و «پایتخت یک» سیروس مقدم و تله فیلم های «آوا»، «مردان نمکی» و…

از بازی های شاخص اوست. در خانواده پدرش مجسمه سازی می کند و برای بازیگر شدنش خیلی حمایتش کرده و دو برادر دارد که یکی مهندس عمران است و دیگری مهندس برق. سمیرا نوروز امسال در مجموعه «هفت سین» و نقش معصومه بازی کرد که به این بهانه با او به گفتگو نشستیم.

 

بازیگری از چه زمانی برای تان رنگ و بوی جدی تری گرفت؟

 

از کودکی به هنر علاقمند بودم و برای انتخاب رشته دبیرستان هم دوست داشتم که رشته هنری را انتخاب کنم اما مادرم زیاد موافق نبودند و همین شد که برای رشته دانشگاهی ام طوری که مادرم نفهمند کنکور هنر هم شرکت کردم و انتخاب اولم نمایش بود و انتخاب دومم گرافیک چون که از کودکی نقاشی می کشیدم. رفته رفته و پس از گذراندن دوره دانشکده در صحنه تئاتر حضور پیدا کردم و با تشویق های بهرام بیضایی به کلاس بازیگری رفتم و می شود گفت ایشان از مشوق های خیلی خوبم در این حیطه بودند.

 

الان هم نقاشی می کشید؟

 

قبلاً بیشتر می کشیدم، الان موسیقی کار می کنم.

 

ساز تخصصی تان؟

 

پیانو می زنم و یک سال و نمی است که شروع کردم.

 

کنترل کردن اینها با هم برایتان راحت است؟

 

الان که بیشتر تمرکزم را روی ساز گذاشتم. بعد از آخرین تله فیلمی که بازی کردم دیگر کار نکردم آن هم به این خاطر که مدتی سفر بودم و بعد از آن هم دنبال یک کار و نقش خیلی خوب بودم از آنجایی هم که در شرایط خوبی نیستم و متاسفانه انتخاب ها محدود است روی نواختن ساز متمرکز شدم.

 

نقش معصومه در مجموعه «هفت سین» را دوست داشتید؟

 

در ابتدا که فیلمنامه را خواندم قرار بر این بود تا نقشی متفاوت را بازی کنم و خوشحال تر شدم آن هم به این خاطر که گفتند نقشی که قرار است بازی کنی دختری ترک زبان،  ساده و زودباور است که با تمام این تفاسیر این نقش برایم بسیار دوست داشتنی و جذاب شد. همان زمان گفتند نقش پدرت را رضا کیانیان بازی می کند و بعد شد مهدی فخیم زاده و بعد فردوس کاویانی و کلاً همه چیز و حتی ترک زبانی من و پدرم هم عوض شد. برای این نقش حدود یک ماه روی یادگیری این زبان زمان گذاشتم و از پدرم که اصالتاً ترک هستند خیلی یاد گرفتم. با اینکه جاذبه های نقش برایم کمتر شد اما باز هم نقشم را دوست داشتم.

 

از این تجربه راضی بودید؟

 

یداله صمدی کارگردان خوب و به نامی است و وقتی از دفترشان با من تماس گرفتند خیلی خوشحال شدم. همه گروه سعی کردیم با همراهی و کمک های یداله صمدی اتفاق خوبی را برای مخاطبان رقم بزنیم.

 

معمولاً نقش هایی که به بازیگران دختر ما پیشنهاد می شود زیاد فراز و فرود ندارد، شما برای اینکه در این سبک نقش ها به کلیشه نزدیک نشوید چه کردید؟

همچنین : بخوانید  ازدواج فرزاد حسنی و آزاده نامداری !

 

خود من هم بابت این مسئله خیلی ناراحتم و اگر نقش بعدی ای که به من پیشنهاد می شود شبیه همین نقشم باشد مطمئن باشید که بازی نخواهم کرد.

همانطور که خودتان هم به آن اشاره کردید نقش های پیشنهادی ما دو حالت دارد: اولی این است که دختری شیطون و بامزه هستی و دیگری اینکه ساده و معصوم هستی و یا خانمی عصبی که از این حالت ها خارج نیست اما اصولاً خودم دوست دارم که متنوع کار کنم و شخصیت هایی که بازی می کنم ابعاد وجودی شان جای کار بیشتری را به من دهند.

 

در این مجموعه شما با بازیگران خوبی چون فردوس کاویانی، سیروس گرجستانی، ستاره اسکندری هم بازی بودید. چقدر از تجربه آنها استفاده کردید؟

 

در مجموع چیدمان بازیگران این مجموعه را دوست داشتم و از قرار گرفتن در کنار این بزرگان خوشحالم. همانطور که دیدید بیشترین افرادی که با آنها بازی داشتم ستاره اسکندری و فردوس کاویانی بودند و از تجربیات و اخلاق حرفه ای شان بسیار استفاده کردم این دو عزیز از بازیگران خوب تئاترند و حضور در کنارشان به هر بازیگری کمک خواهد کرد.

 

چقدر به موفقیت سریال امیدوارید؟

 

این را باید از متخصصان این امر پرسید اما از آنجایی که همه گروه تمام تلاش شان را به کار بسته اند امیدواریم که مردم هم آن را دوست داشته باشند.

 

تا به حال ما شما را در سریال های طنز دیدیم اما نقش تان کاملاً جدی است. این خواسته خودتان است؟

 

معمولاً هر بازیگری دوست دارد که ژانرهای مختلف را تجربه کند اما من بیشتر دوست دارم تا در نقش های جدی و دراماتیک بازی کنم و زیاد دوست ندارم به مقوله طنز وارد شوم.

 

دلیل خاصی دارد؟

 

به لحاظ شخصیتی و روحی ترجیح می دهم که در فضاهای جدی و دراماتیک حضور داشته باشم این نوع نقش ها بیشتر با روحیه ام سازگار است.

 

چرا؟ فکر می کنید که بازیگر در کارهای طنز به هجو کشیده می شود؟

 

خب در کل کارهای طنز به معنای واقعی و خوب کم است و اینکه بازیگر طنز به نسبت سایر نقش ها از روحیات متفاوتی باید برخوردار باشد.

 

شما تجربه همکاری با گروه سیروس مقدم را در دو سریال داشتید. چرا در «پایتخت دو» که ادامه سری اول این مجموعه بود حضور نداشتید؟

 

با گروه ایشان دو همکاری داشتم و باز هم دوست دارم که این همکاری ادامه دار شود اما به خاطر تغییر داستان پایتخت و پیشنهاد مجموعه «هفت سین» نشد که در پایتخت دو حضور داشته باشم.

 

جمله پایانی…

 

سال گذشته سال خیلی خوبی را در سینما نداشتیم اما امیدوارم که امسال سال خوبی برای همه مردم و سال پرکاری برای همه بازیگران باشد.

 

منبع: راه زندگی/ شماره ۳۷۵/ اول اردیبهشت ماه ۹۲/ مائده میری/ صفحه

تاکنون یک نظر ثبت شده است.

  1. عجب نازیه