بهتر است روی پای خود بمیری تا روی زانو‌هایت زندگی کنی.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مشاوره خود ارضایی دختران

مشاوره خود ارضایی دختران www.campfa.ir

اگه کسى دچار فتنه استمناء شده باشه و بخواد ترک کنه باید چیکار کنه؟ آیا ممکنه براى این شخص مشکل جسمى اى پیش بیاد که مانع ازدواجش بشه؟ آیا با ترک این کاروتوبه به درگاه خدا میتونه جبران کنه؟

 

 

پرسشگرگرامی در ابتدا عرض می کنیم نگرانی و بیزاری شما از این عمل، نشان از این دارد که روحیه تقوا و ایمان در شما زنده است و این روحیه را باید قدر بدانید.

یکی از نشانه های ایمان مؤمن این است که وقتی کار خوبی انجام می دهد، خوشحال می شود و در صورت انجام دادن کار زشت و گناه ناراحت می شود.

هستند کسانی که چشم  چرانی، خود ارضایی و بسیاری از گناهان دیگر برایشان عادی شده و اصلاً هیچ احساس گناه هم نمی کنند. این را هم بدانید فردی که حفظ و تقویت ایمان برایش مهم است، قطعاً شیطان برایش برنامه دارد و او را راحت نمی گذارد و هر لحظه می خواهد فریبش دهد. حفظ ایمان کاری سخت و مشکل است و نیاز به برنامه ریزی و تلاش و کوشش دارد.

بنابراین پرسشگر ارجمند وگرامی باید خدا را شاکر باشید که متوجه اشتباهتان شده اید و از انجام این کار پشیمان هستید. همین پشیمانی و پی بردن به اشتباه است که شما را به سمت درمان این مشکل می کشاند. ؛ این نشان از طینت پاک شما دارد که با وجود این گرفتاری توانسته اید این احساس را در خودتان حفظ کنید. قدر این روحیه را بدانید و در جهت حفظ و تقویت آن تلاش کنید که حتماً موفق خواهید شد.

اما با همه این وجود به شما می گوییم از آنجا که این عمل اعتیاد آور است اگر هر چه سریعتر دست از این کار برندارید به جایی می رسید که حتی از روزی چند مرتبه نیز سیر نشوید و عاقبت در اثر بوجود آمدن عوارض جسمانی، روانی و معنوی آن به زندگی بدی دچار خواهید شد. بنابراین تا دیر نشده به فکر آینده خود و زندگی خوشی که در انتظارتان است، باشید.

متاسفانه خود ارضایی علاوه بر داشتن عوارض جسمانی و روانی، سبب دوری از خداوند می گردد. البته این مشکل نیز به سادگی قابل حل می باشد؛ چرا که فردی که از گناه توبه می کند و به سوی خدا باز می گردد مانند فردی است که اصلا گناهی انجام نداده است و شاید بتوان گفت بزرگترین امید و مژده ای که خداوند به بنده اش داده است همین راه برگشت می باشد.

در رابطه با ازدواج نیز اصلا نگران نباشید و بدانید که با ترک این عمل مشکل ساز شما به سلامتی اولیه روحی و جسمی و معنوی خویش باز خواهید گشت و انشاالله خواهید توانست یک ازدواج موفق و زندگی ایی زیبا و امیدوارکننده داشته باشید و همه اینها در گرو ترک حقیقی خودارضایی با توکل بر خداوند خواهد بود.

اکنون پس از این مقدمه کوتاه به راهکارهای عملی درمان خود ارضایی می پردازیم. لطفا آنها را به د قت مطالعه نمایید و همچنین با دقت به کار ببندید تا انشاءالله هر چه زودتر به هدفتان دست بیابید.

۱٫ نخستین گام برای درمان این عادت ناپسند، این است که فرد باور داشته باشد که این مشکل درمان پذیر است. نورمن وینسنت پیل روان شناس آمریکایی چنین می گوید: « هرگز کلمه نمی شود را به کار نبرید؛ زیرا کاربرد آن یعنی قبول آن»(۱). بسیاری از کسانی که مدت های طولانی گرفتار خود ارضایی بوده اند، با توکل بر خدا و تلاش و جدیت خودشان توانسته اند این عادت زشت را کنار بگذارند. حتی کسانی را می شناسیم که بیش از ده سال به این عادت مبتلا بوده اند ولی موفق به ترک شده اند. پس فرد مبتلا به هیچ عنوان نباید ناامید و مأیوس شود و دست از تلاش خودش بردارد.

۲٫ نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تدریجی بودن درمان است. فردی که چند ماه و یا چند سال گرفتار این مشکل بوده، نباید از خودش انتظار داشته باشد که در عرض چند روز یا چند هفته بتواند این کار را ترک کند؛ همین که به تدریج بتواند از تعداد دفعات آن بکاهد، پیشرفت خوبی کرده است. کسی که به خود ارضایی عادت کرده باشد، برای درمانش نیاز به زمان دارد؛ درست مثل کسی که معتاد به مواد مخدر شده باشد. چنین شخصی نباید در درمان عجله کند و اگر بعد از مدتی دید هنوز مشکلش حل نشده، نباید ناامید گردد. درمان مشکلی که به صورت عادت درآمده است ،در زمان کوتاه، معمولاً غیر ممکن و یا خیلی مشکل است.

 

گاهی اوقات درمان خود ارضایی، حداقل به همان میزانی که فرد مبتلا به این کار بوده، نیازمند زمان است. البته گاهی اوقات هم فرد با اراده قوی خودش، پس از سال ها ابتلا به خود ارضایی، در عرض مدت کوتاهی این کار را ترک می کند. پس فردی که گرفتار خود ارضایی است، نباید عجله کند و از میدان مبارزه بیرون برود. به هر میزان که بتواند تعداد دفعات این عمل را کم کند, خودش موفقیت به شمار می رود.

۳٫ برخی از روان شناسان، خود ارضایی را «مرض تنهایی» نام نهاده اند.(۱) این مطلب به خوبی نشان می دهد که تنهایی یکی از زمینه  های ابتلای فرد به خود ارضایی است. پس نباید به هیچ عنوان تنها بماند. به هر طریق ممکن از تنهایی چه در خانه و چه در بقیه مکان ها فرار کند. چون معمولاً افراد در حضور دیگران دست به خودارضایی نمی زنند، پس بر فرد مبتلا لازم است که زمینه تنها بودن خودش را از بین ببرد و بدین وسیله گامی بلند در جهت درمان مشکل بردارد.

۴٫ نکته دیگری که برای درمان این مشکل باید مورد توجه قرار گیرد، کنترل نگاه است. تصاویر و خیالاتی که به ذهن فرد می آید به سبب دیدن فیلم ها، عکس ها و تصاویری است که قبلا دیده است. اگر در گذشته خیلی به این مطلب پایبند نبوده ، از همین الآن تصمیم جدی بگیرد که چشم و نگاهش را کنترل کند. برای خودش قانونی وضع کند که اگر به نامحرم نگاه شهوانی و غیرعادی کرد و یا فیلم و تصویری را دید، فلان تنبیه را برای خودش در نظر بگیرد. اگر چند وقت این برنامه را اجرا کند، می بیند که موفق خواهد شد. در زمینه کنترل نگاه به مقاله جناب آقای علم خواه با عنوان «چشم چرانی، آثار و راهکارهای درمان» در سایت پرسمان (۲) رجوع شود.

۵٫ همان طور که حواس ظاهری نقش مهمی در تحریک میل جنسی دارند، فکر و خیال پردازی نیز سهم بسزایی در این زمینه به خود اختصاص می دهد. بعضی از افراد در کنترل حواس ظاهری خود موفقند؛ ولی کنترل فکر و خیال را خیلی جدی نمی گیرند و از همین جا ضربه می خورند. دائماً در خیال خود صحنه های غیر اخلاقی را تجسم می کنند و همین امر ممکن است آن ها را به سمت گناه سوق دهد. امام علی (ع) در این زمینه می فرماید:« هرکس زیاد به فکر گناهان باشد، عاقبت به سمت گناه کشیده می شود.»(۳)

خوب است، کسی که گرفتار خود ارضایی است همیشه موضوعاتی برای فکر کردن در ذهنش داشته باشد ، موضوعاتی علمی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و مذهبی و … و هر زمان که افکار و تخیلات جنسی به ذهنش هجوم آوردند، با پرداختن به آن موضوعات خودش را از شر افکار و وسوسه های شیطانی نجات بخشد. همچنین می تواند با مطالعه کتاب های مورد علاقه، فکر و خیالش را مهار کند. یا هر زمان که افکار جنسی به ذهنش آمدند، به کار دیگری بپردازد و یا تغییر موقعیت دهد.

۶٫ معمولاً کسانی که گرفتار خود ارضایی می شوند، اراده شان ضعیف می شود و همین مسأله آنها را در درمان با مشکل مواجه می سازد. البته قطعاً اراده آنها به طور کلی از بین نرفته است؛ نشانه اش هم این است که این کار را در جلوی دیگران انجام نمی دهند و یا این که گاهی اوقات برای مدتی کوتاه یا طولانی این عمل را ترک کرده اند. پس اراده شان به طور کلی از بین نرفته است. منتهی ممکن است کمی ضعیف شده باشد.

 

در اینجا به برخی از راهکارهای تقویت اراده اشاره می کنیم:

ا) یکی از کارهای اساسی برای تقویت اراده، تلقین جملاتی است که به فرد نیرو و انرژی روانی می دهد. یعنی هر روز جملاتی که انرژی مثبت دارند در ذهنش مرور کند و حتی به زبان بیاورد. جملاتی مانند: « من اراده لازم برای انجام کارهایم را دارم» ، « هیچ چیز نمی تواند اراده ام را متزلزل کند» ، « اراده ام هر روز محکم تر می شود» ، « من باید موفق شوم؛ زیرا موفقیت از آن نیرومندان است» (۴) و … . همچنین در کارهای سخت و دشوار هم تلقین را فراموش نکند.

همچنین : بخوانید  آخر و عاقبت پراید سواری دختران+عکس

ویکتور پوشه ـ روان شناس فرانسوی ـ در مورد خود ارضایی می گوید: افراد مبتلا به این عادت شوم،  هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: « من به خوبی قادرم این عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم».(۵) این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.

ب) برای تقویت اراده، باید از پراکنده کاری و آشفتگی در کارها پرهیز کند. کارهای متنوع و مختلف علاوه بر این که انرِِژی فرد را پراکنده می سازند، موجب به هم ریختگی فکری هم می شوند. پس تلاش کند به کارها و فعالیت هایش تمرکز و انسجام بخشد.

پ) سعی کند کارهایی را که بر عهده می گیرد، ناتمام رها نکند و آن ها را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهد. کارهای نیمه تمام باعث می شوند، فرد خودش را انسانی بی اراده و یا دارای ضعف اراده تصور کند و دیگر قدرت برعهده گرفتن فعالیت ها و مسؤولیت های مختلف را نداشته باشد. قبل از انجام هر کاری کمی درباره آن کار و توانایی ها و استعدادهای خودش بیاندیشد و اگر توانایی اتمام آن کار را ندارد، از اول آن را بر عهده نگیرد.

ت) هرگز در کارها نا امید نشود و تا جایی که می تواند تلاش کند.

ث) هر روز صبح حداقل بیست دقیقه، به طور مرتب و در ساعتی معین ورزش کند.

ج) ترک گناه و مخالفت با وسوسه های شیطان، نقش بسیار مؤثری در تقویت اراده دارد. ویلیام جیمز روان شناس معروف آمریکایی چنین می گوید: « یک نه گفتن به یک عادت بد، موجب می شود شخص برای مدتی تجدید قوا کند و بدین وسیله ضعف اراده خود را به تدریج برطرف سازد.»(۶)

چ) مقید باشد هر روز تعدادی معین از آیات قرآن را تلاوت کرده و ترجمه آنها را هم بخواند.

ح) پس از تدبیر و مشورت از عواقب تصمیم‏های خود هراسناک نباشد و به خدا توکل کند و در تمام امور از او کمک بخواهد.

خ) باور کند همانند دیگر انسان‏ها از توانمندی‏های بسیار برخوردار است و از دیگران کمتر نیست. فراموش نکند نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیشتر است و نباید خود را دست کم بگیرد. تصمیم خوب در پرتو تکیه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندی ها شکل می گیرد.

د) هر کاری را آسان تلقی کند؛ زیرا در برابر اراده پولادین انسان همه سختی‏ها آسان می‏گردد. به استقبال کارهای به ظاهر دشوار برود و به خود تلقین کند می‏تواند در این امور درست تصمیم بگیرد و افتخار موفقیت در انجام آن‏ها را به دست آورد.

ذ) مدتی برنامه ریزی و تصمیمات خود را با فردی ذی صلاح در میان بگذارد و از وی بخواهد مراقب باشد تا در او دودلی پیش نیاید. و همچنین اجرای تصمیماتش را به تأخیر نیاندازد.

ر) از خواب زیاد، پرخوری و دیگر اسباب تنبلی و سستی اراده بپرهیزد.

ز) با کسانی که روحیه و اراده ای قوی دارند دوست شود تا اراده او نیز قوی گردد.

ژ) تصمیمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خودش را به یاد آورد و توجّه کند که چون گذشته برای انجام دادن کارهای مهم آمادگی دارد.

س) با تصمیم‏های آسان در کارهای ساده، به تدریج خود باوری و توانمندی را در خویش پدید آورد و راه را برای تصمیم گیری در امور پیچیده و مشکل هموار سازد.

ش) از شکست خوردن نهراسد و بداند که شکست ها پلی هستند به سوی موفقیت و کامیابی.

ص) سرگذشت افراد سخت کوش و با اراده را مطالعه کند و از آنها درس بگیرد.

۷٫ شستن اندام بدن به خصوص اعضای تناسلی با آب سرد، برای خنثی نمودن تحریکات جنسی مؤثر است. هر وقت افکار جنسی به ذهن فرد آمد و تحریک شد، اگر می تواند با آب سرد دوش بگیرد و یا اعضای تناسلی اش را با آب سرد بشوید تا شهوتش تعدیل گردد. البته این کار در صورتی توصیه می شود که موجب بیماری و عوارض منفی در فرد نشود. (۷)

۸٫ یکی دیگر از روش های درمانی، این است که فرد مبتلا، در فاصله زمانی که برای خودش در نظر می گیرد، اگر موفق به ترک این عمل شد خودش را تشویق کند و به خودش جایزه بدهد. ولی چنانچه در فاصله مشخص شده باز هم مرتکب خود ارضایی شد، جریمه و تنبیهی برای خودش در نظر بگیرد. تشویق باید چیزی باشد که به فرد انگیزه بدهد و او را در تصمیمش استوار گرداند. همچنین تنبیه و جریمه باید قدرت بازدارندگی بالایی داشته باشد؛ به طوری که فرد هر وقت اراده کرد خودارضایی کند، تلخی تنبیه و جریمه به ذهنش بیاید و همین امر مانعی در برابر خود ارضایی باشد.

 

البته تنبیه و جریمه نباید به گونه ای باشد که فرد مبتلا از انجام آن ناتوان شود وکم کم از کارآیی بیفتد. نوع تشویق و جریمه هم برای افراد مختلف فرق می کند. هر فردی باید خودش جایزه و جریمه خودش را تعیین کند. (۸)

به سخنان این جوان دقت کنید: « عهد و پیمانی که با خودم بستم و الآن حدوداً هشت سال از عمرش می گذرد و تا کنون نیز بدان پایبند بوده ام چنین است: هرگاه در مبارزه با عمل خودارضایی شکست خوردم بر من واجب است که هفت روز روزه بگیرم. سه روز آن باید بلافاصله پس از شکست و پشت سر هم باشد و چهار روز دیگر در طی یک ماه پس از روز شکست به جا آورده شود. این جریمه ای که برای خودم گذاشته ام بسیار کمکم کرده است.»

۹٫ یکی از راهکارهای اساسی برای درمان این مشکل، ازدواج است. ازدواج به طور ریشه ای و اساسی این مشکل را برطرف می کند. شاید الآن سن و شرایط ازدواج را نداشته باشید؛ ولی باید در فکر ازدواج باشید و در اولین زمان ممکن که شرایط شما اجازه می دهد، حتماً به این کار اقدام کنید.

در اینجا به برخی دیگر از نکات درمان خود ارضایی اشاره می شود:

۱٫ فرد مبتلا سعى کند به هنگام خواب شکمش بیش از حد معمول پر نباشد.

۲٫ از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى‏هاى جنسى و تحریک ‏کننده جدا پرهیز کند.

۳٫ از خوردن مواد غذایى که محرک است مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز، غذاهاى پرچرب، حتى‏المقدور اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا کند.

۴٫ قبل از خواب حتما مثانه خود را تخلیه نماید.

۵٫ از نوشیدن افراط ‏گونه آب و مایعات پرهیز کند (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن).

۶٫ هیچ‏گاه بدن عریان خود را در آینه نگاه نکند.

۷٫ از دست‏ورزى اندام جنسى خود اجتناب کند و در هیچ شرایطى دست‏ورزى نکند.

۸٫ هرگز به رو نخوابد. هنگام خواب سر و دست ها از زیر پتو ولحاف بیرون باشد.

۹٫ به منظور تخلیه انرژى زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کند.

۱۰٫ هیچ‏گاه بیکار نباشد، براى اوقات فراغت خود برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش, عبادت و… پر کند.

۱۱٫ هفته‏اى یکى دو روز روزه مستحبى بگیرد و اگر توان آن را ندارد و یا شرایط روزه گرفتن مهیا نیست حداقل میزان صرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش و تعداد دفعات غذا را کاهش دهد و به حداقل خوراک اکتفا کند.

۱۲٫ با نامحرم رفتار متکبرانه داشته باشد و از سخنان ملایمت‏آمیز با آنها خوددارى کرده واز نرمى در کلام با آنها اجتناب ورزد.

۱۳٫ هیچ‏گاه با نامحرم و جنس مخالف در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقى نماند، حتى براى آموزش و…

۱۴٫ قرآن زیاد بخواند و درباره معانى آیات آن فکر کند.

۱۵٫ به آسیب ها و عوارضی که ممکن است بر اثر خود ارضایی گریبان گیرش شود فکر کند.(۱۲)

مدتی با دقت به این دستورات عمل کنید تا شاهد نتایج شیرینش باشید. ما هم برایتان آرزوی موفقیت می کنیم.

 

منابع:

(۱) دیانت مقدم، سید مصطفی؛ آرامش طوفانی؛ قم: مؤسسه امام خمینی(ره)، ص۷۰٫

(۱) دبس، موریس؛ بلوغ (چه می دانم؟) ، ص۶۲٫

(۲) www.porseman.org

(۳) غررالحکم؛ ص۱۸۶، ح۳۵۴۳٫

(۴) شاکرین، حمید رضا؛ پرسش ها و پاسخ های برگزیده (دفتر هفتم)، ص۲۴۶٫

(۵) بشیری، ابوالقاسم؛ اختلالات رفتاری، ص۲۲۰٫

(۶) حسینی، داود و … ؛ شکفتن سهم توست، ص۲۸۸٫

(۷) دیانت مقدم، سید مصطفی؛ آرامش طوفانی؛ قم: مؤسسه امام خمینی(ره)، ص۸۱٫

(۸) همان، ص۸۲٫

(۹) همان، ص۸۳٫

(۱۰) سوره نور/۳۲٫

(۱۱) وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۴۳٫

(۱۲) http://www.porseman.org/archview.aspx?grp=7