کسی را که به تو شنا یاد داد، غرق مکن.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای خرید کرم های آرایشی

لوازم ارایشی www.campfa.ir

خرید کرم های آرایشی

صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی به طور مداوم در تلاش است تا نوآورانه‌ ترین و موثرترین محصولات مراقبت از پوست را به بازار ارائه کند، به گونه‌ای که با مصرف یک دوره از آن محصول، معجزه‌ای شگفت‌آور در پوست ایجاد شود و از آنجایی که تمامی این محصولات ادعا می‌کنند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که موجب حفظ جوانی پوست در مدت طولانی‌تری می‌شوند، اکثر خریداران هنگام خرید این محصولات دچار سردرگمی و گیجی می‌شوند و بی‌درنگ پرسش‌های زیادی برایشان به وجود می‌آید. در این مقاله، سعی شده است که با ارائه نکات اساسی، شما را در خریدتان راهنمایی کنیم.

نگهدارنده‌ها

برای جلوگیری از رشد باکتری در لوازم آرایشی، استفاده از مواد نگهدارنده در آنها لازم است. استفاده از روغن‌های ضروری و یا پارابن‌ها (اتیل‌ها، پروپیل‌ها، بوتیل‌ها)، بلامانع می‌باشد. پارابن‌ها مواد غیر سمی هستند که توسط، مقامات نظارتی، تأیید شده‌اند. امولسیفایر که موجب مخلوط‌ صاف و قوام کرم‌ها می‌شوند؛ همچون اسید لینولئیک   Humectants روغن‌ها و چربی‌هایی هستند که به طور معمول استفاده می‌شوند؛ همچون گلیسیرین و گلیکول که همچون یک مرطوب کننده‌ عمل می‌کنند و مانع از دست رفتن آب پوست می‌شوند و از خشک شدن آن پیشگیری می‌کنند.

 

سیلیکون

بافت کرم را نرم و یکدست و کاربرد آن‌را برای مصرف کننده آسان‌تر می‌کند. گاهی اوقات برای حفاظت پوست از آفتاب، به کرم‌ها، مواد ضد آفتاب همچون دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی و یا متوکسی سینامیت Methoxy cinnramaate octyle اضافه می‌شود. علاوه بر این مواد، گاهی برای مراقبت بیشتر پوست، مواد خاص در مقادیر کوچک به محصول اضافه می‌گردد؛ مثل AHA که خاصیت ضد پیری دارد.

 

در فهرست زیر به برخی از این مواد خاص اشاره شده که البته خاصیت بعضی از آنها اثبات نشده است:

 

آلفاهیدروکسی اسید

آلفاهیدروکسی و یا اسید میوه شامل اسید سیتریک از اسید میوه و اسید مالیک سیب و اسید لاکتیک شیر می‌شود. این سه گروه در ترکیب با یکدیگر آلفاهیدروکسی اسید را تشکیل می‌دهند.

 

اسید گلیکولیک

اسید حاصل از نیشکر است که اغلب برای AHA استفاده می‌شود.AHA ، انقلابی در محصولات مراقبت از پوست به وجود آورد که خواص آن تقریبا از دوران رومی‌ها شناخته شده بود و اولین مقاله علمی در مورد آن در سال ۱۹۷۴ به چاپ رسید. در مقدار کم ممکن است موجب کمی سوزش شوند و در مقادیر بالا در موارد زیر موثر خواهند بود: کاهش علائم آشکار پیری درمان آکنه   افزایش رنگدانه‌های پوستی   مقادیر قوی AHA فقط باید توسط متخصصان و سالن‌های زیبایی استفاده شود. آنها باید تحت نظر متخصص و همراه با کرم ضد آفتاب استفاده گردند.

 

اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه موجب ساخت پروتئین می‌شوند که در مو و پوست انسان وجود دارند. شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند محصولات پروتئینی آنها از طریق پوست جذب بدن می‌شود. این ادعا به لحاظ علمی اثبات نشده است.

 

آنتی‌اکسیدان‌ها

رادیکال‌های آزاد موجود در بدن به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و علل بسیاری از بیمار‌ها هستند. این رادیکال‌ها روی پوست نیز تاثیر منفی گذاشته و موجب چین و چروک و پیری پوست می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند و به بدن کمک کنند تا سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند. بسیاری از میوه‌ها و محصولات طبیعی حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، مثل توت‌فرنگی، انگور، آلبالو و … امروزه بسیاری از تولیدکنندگان در محصولات آرایشی خود از عصاره هسته انگور و یا ویتامین C,A و E استفاده می‌کنند؛ ولی در حال حاضر مدرک قطعی وجود ندارد که اثبات کند آنتی‌اکسیدان موجود در کرم‌ها نیز می‌تواند موثر واقع شود.

 

اسید اسکوربیک

نام شیمیایی مولکول ویتامینC است که به نام‌های فسفات منیزیم نیز شناخته شده است. از آنجایی که این ویتامین ناپایدار اما تحریک کننده پوست است، در بسیاری از محصولات آرایشی به کار می‌رود. ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند رنگ پوست را روشن کند و امروزه یکی از محبوب‌ترین ترکیبات در محصولات بهداشتی و آرایشی است.

 

اسید بتاهیدروکسی(BHA)

رایج‌ترین اسید سالیسیلیک و از عوامل ضد التهابی و لایه‌برداری است و به همین دلیل در درمان لک و جوش صورت بسیار مفید می‌باشد؛ اما توجه داشته باشید که استفاده مکرر می‌تواند موجب واکنش و حساسیت پوستی شود.

همچنین : بخوانید  ۶ راه ساده برای چاق کردن موضعی صورت

 

سرامیدها

این ماده که به صورت طبیعی در پوست یافت می‌شود، به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. سرامید مصنوعی، امروزه یکی از موادی است که گفته می‌شود می‌تواند نشانه‌های پیری را به تاخیر بیندازد. ممکن است این ادعا در آینده‌ای بسیار نزدیک به اثبات برسد.

 

کوآنزیم Q10

این کوآنزیم که به طور طبیعی در پوست وجود دارد، یک آنتی‌اکسیدان و عامل ضد باکتری است که با افزایش سن مقدار آن کاهش می‌یابد و موجب پیری پوست می‌شود. تاکنون ادعاهای تولید Q10 در کرم‌ها و لوسیون‌ها بی‌اساس بوده است و هنوز دانشمندان موفق به تولید آن به طور مصنوعی نشده‌اند. Idebenone نوع ضعیف‌تری از این آنزیم و در واقع قوی‌ترین آنتی‌اکسیدانی است که دانشمندان موفق به تولید آن شده‌اند که در کاهش پیری پوست موثر است و توسط Allergan (تولید کننده بوتاکس) تولید می‌شود.

 

کلاژن

از آنجا که کلاژن مولکولی بسیار بزرگ است، نمی‌تواند مستقیما جذب پوست شود و فقط روی سطح پوست باقی می‌ماند و خاصیت بسیار کمی خواهد داشت.

 

چای سبز

یک عنصر محبوب است که امروزه در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای سبز حاوی پلی فنل و نوعی آنتی‌اکسیدان است که خواص ضد التهابی دارد؛ به همین دلیل قرار دادن کیسه‌های چای سبز (البته سرد) روی چشم، تورم آن را کاهش می‌دهد.

 

اسید هیالورونیک

پروتئین بسیار ضروری است که در پوست یافت می‌شود و خواص مرطوب کنندگی بسیار قوی دارد و می‌تواند بیش از ۱۰۰ برابر وزن خودش آب جذب کند؛ ولی حتما باید با غلظت صحیح مورد استفاده قرار گیرد.

 

انتخاب کرم مناسب

با توجه به گستردگی مواد تشکیل دهنده کرم‌ها، جای تعجب نیست که اکثر افراد در انتخاب کرم مناسب دچار مشکل می‌شوند؛ به همین دلیل به جای اینکه به ظاهر غلط انداز بسته‌بندی کرم‌ها توجه کنید و در میان قفسه‌های فروشگاه‌ها گیج شوید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت نمایید. حتما از فروشنده در مورد مواد تشکیل دهنده کرم‌ها سوال کنید و اصلا خجالت نکشید و قبل از خرید بروشور داخل کرم را مطالعه کنید. فراموش نکنید که مراقبت از پوست، بیش از خرید یک کرم مهم است و رژیم غذایی سالم و ترک سیگار و ورزش، در داشتن پوستی خوب و سالم موثر است. اگر واقعا دوست دارید از ایجاد چین و چروک روی پوست‌تان جلوگیری کنید، روزانه از یک کرم ضد آفتاب با SPF15 استفاده نمایید، زیرا اشعه‌های ماورای بنفش خورشید عامل اصلی پیری پوست هستند.

 

لانولین

که از پشم به دست می‌آید، برای جبران کمبود آب در تهیه محصولات آرایشی استفاده می‌شود و در عین حال، یکی از دلایل اصلی واکنش افراد و ایجاد حساسیت به کرم‌هاست. بنابراین قبل از خرید کرم‌ها حتما به ترکیبات آن توجه کنید.

 

پالمتیات رتینول و پارتینول

تمامی آنها مشتقات ویتامین A هستند. پژوهشگران معتقدند که اسید رتینوئیک در کرم‌های موضعی می‌تواند مانع چین و چروک و کاهش رنگدانه‌ها شود که با نام تجاری Retinova به عنوان اولین محصول با مجوز برای درمان آفتاب سوختگی به بازار ارائه شد و شرکت معتقد است تا امروز عوارض جانبی محدودی داشته است. البته این محصول می‌تواند خود تحریک کننده باشد و حساسیت پوست را به آفتاب بیشتر کند؛ بنابراین با کرم‌های ضد آفتاب مصرف شود. در حال حاضر در بسیاری از محصولات آرایشی نوع ضعیفی از مشتقات ویتامین‌های مختلف مانند رتینول (نوع ضعیف‌تری از ترتینوئین) به کار می‌رود که در مطالعه اخیر در دانشکده پزشکی میشیگان اثبات کردند چین و چروک‌ها را از بین می‌برند.

 

استات توکوفرول

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی و عامل ضد التهابی است و اغلب در کرم‌های ضد آفتاب به کار می‌رود تا از پوست در برابر آفتاب محافظت کند. برخی از داده‌ها اعلام کرده‌اند که ویتامین E به کاهش پیری پوست نیز کمک می‌کند که این مسئله اثبات نشده است.

– دکتر امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست، مو و زیبایی