تنها راه تغییر یافتن یک تصمیم واقعی است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چشمان همسرتان را روانشناسی کنید

قدیمی‌ها حرف خوبی می‌زدند؛ این که چشم آدم‌ها آینه دل‌شان است. این روزها خیلی‌ها به این باور رسیده‌اند که جدای همه راه و روش‌های روانکاوی و خودشناسی و… می‌شودحال و هوای هر آدمی را از روی چشم‌هایش فهمید.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران به نقل از چهل پنجره؛  اصلا این روزها در دنیا در کنار علم روان‌شناسی دانشی باب شده به نام «چشم‌شناسی»؛ یک علم تازه سوغات سرزمین چشم‌بادامی‌های چینی. چینی‌ها معتقدند با نگاه کردن به چشم‌های هر کسی می‌شود میزان سازش‌پذیری یا اعتمادی را که در وجودش هست فهمید.

آنها می‌گویند با چشم‌ها می‌شود نوع احساس هر آدمی را هم درک کرد. این روزها «چشم‌شناس‌ها» هم مثل چینی‌ها به این باور رسیده‌اند. تحقیقات آنها نشان می‌دهد که مردمک چشم آدم‌ها غیر از این که به میزان نور محیط واکنش نشان می‌دهد و بزرگ و کوچک می‌شود، به میزان احساسات‌شان هم حساس است.

چشم‌های موفق

تپش : چشم‌شناس‌ها ـ با چشم پزشک‌ها فرق دارند ـ می‌گویند سایز و اندازه مردمک چشم، رنگ عنبیه و شکل خطوطی که در آن هست می‌تواند مثل یک آینه، بود و نبود درون آن آدم را نشان بدهد. در واقع آن‌ها از این فاکتورها برای تخمین میزان سلامت روحی آدم‌ها استفاده می‌کنند.

حتی میزان سلامت جسمی افراد را هم می‌شود از نوع خطوط عنبیه و درخشندگی رنگ آن تشخیص داد.وقتی که شما به صورت کسی برای اولین بار خیره می‌شوید ناخودآگاه چشم هایش را بیشتر از باقی اعضای صورتش می‌بینید و به سمت آن کشیده می‌شوید.

برای همین است که روانکاوان به تماس چشمی در ارتباط موثر با بقیه خیلی تاکید دارند و آن را رمز موفقیت هر کسی می‌دانند. در واقع وقتی با کسی ارتباط چشمی برقرار می‌کنید به طور ناخودآگاه می‌توانید احساسات و عواطف او را از طریق چشم‌ها بخوانید و کم‌کم به او نزدیک‌تر شوید.

اگر به مرور این کار را انجام بدهید دیگر می‌فهمید که هر آدمی چه طور خصوصیاتی دارد و چه قدر نسبت به صحبتها و عملکرد شما حساسیت نشان می‌دهد. همه این‌ها را فقط چشم‌ها به شما می‌گویند. هر آدمی شکل و رنگ چشم متفاوتی دارد. اما می‌شود با کمی دقت شکل چشم همه آدم‌های دنیا را در گروه‌های خاصی طبقه بندی کرد. چینی‌ها از روی همین طبقه بندی شکل و ظاهر چشم‌ها کلی اطلاعات در باره هر کسی به دست می‌آورند.

چشم‌هایی نزدیک به هم

این نوع چشم‌ها نشان می‌دهند که صاحبشان نگاهی حساب شده و دقیق به زندگی دارند و هر کارشان از روی برنامه و هدف است.اگر چه گاهی اوقات زود از کوره در می‌روند اما روی هم رفته آدم‌های مهربانی هستند.

این نوع آدم‌ها معمولا همیشه یک ارزیابی کلی از آدم‌های دور و برشان می‌کنند و بعد با آنها وارد رابطه می‌شوند. همین است که بیشترشان هم آدم‌های موفقی هستند.

چشم‌هایی با فاصله‌ از هم

معمولا صاحبان این نوع چشم‌ها آدم‌های صبور و آرامی هستند که آینده نگری‌شان هم در مقایسه با دیگران خوب است. البته این آدم‌ها کمی بیش از اندازه احساساتی هستند

و نمی‌توانند برآورد درستی از موقعیت و کنترل شرایط داشته باشند. درست است که آدم‌هایی منطقی هستند ولی اگر به ورطه احساسات بیفتند گاهی دچار سردرگمی بدی می‌شوند.

شکل چشم‌ها

چشم‌های گرد بی‌خیالی و راحتی صاحبش را نشان می‌دهد. آدم‌هایی که دارای چشم‌های باریکی هستند معمولا جاه‌طلب و بلندپروازند. آنهایی که چشم هایشان کمی زاویه دار است و حالت چشم هایشان گرد نیست بر خلاف ظاهر خشنی که این نوع چشم‌ها به صاحبشان می‌دهد آدم‌های حساس و با عاطفه‌ای می‌شوند.

آنهایی که چشم‌های ریزی دارند معمولا مدیران خوبی هستند، کسانی که می‌دانند هر شرایطی را چه طور کنترل کنند و از هر موقعیتی به نفع خودشان بهره بگیرند. آدم‌هایی که چشم‌هایی گرد با دایره‌ای کامل دارند در مقایسه با آدم‌هایی که چشم‌های کشیده‌ای دارند احساساتی‌تر هستند. چشم‌های باریک معمولا صاحبانی منطقی دارند که به هر چیزی از منظر منطقی و عقلانی اش نگاه می‌کند.

همچنین : بخوانید  نمره خوشبختی شما چند است؟ (تست روانشناسی بسیار جالب)

اگر حالت چشم‌ها و ابروها با هم طوری باشد که در گوشه‌های صورت زاویه دار باشند به این معناست که آن فرد آدمی مثبت اندیش است و به قول معروف هیچ وقت بد به دلش راه نمی‌دهد.

آدم‌های بدبین معمولا حالت ابروها و چشم هایشان به سمت پایین است، برعکس خوش بین‌ها که نوک چشم‌ها و ابروهایشان همیشه زاویه‌ای رو به بالا دارد. در علم چهره خوانی چینی‌ها آنهایی که چشم‌های درشتی دارند معمولا آدم‌هایی هستند که دوست دارند زندگی شادی داشته باشند.

آنها آدم‌های شادی هستند و هر قدر هم که به حالت افسردگی برسند باز هم ذاتا شاد و خوشحالند. البته آنها در مقایسه با کسانی که چشم‌های ریزی دارند کمتر اعتماد به نفس دارند و کلا کمتر از شرایط زندگی‌شان احساس رضایت می‌کنند. چشم ریزها معمولا آدم‌های خودخواهی هستند. این وسط فاصله میان دو چشم هم در تشخیص شخصیت آدم‌ها بی‌تاثیر نیست.

در هر آدمی فاصله بین دو چشم اش باید به اندازه یک چشم خودآن آدم باشد. در غیر این صورت اگر چشم‌ها زیاد به هم نزدیک یا دور باشند می‌شود از روی علم چهره شناسی چینی‌ها به راز و رمز درون هر کدام‌شان پی برد.

ابروها هم همین طور. بهترین ابرو برای هر قیافه‌ای باید از انتهای داخلی چشم شروع شود و در قسمت پایانی دیگر چشم تمام شود. البته حالت مطبوعش این است که ابروها کمی کشیده‌تر از چشم‌ها باشند. ابروهای زاویه دار یا هشتی مال آدم‌های خودخواه و مغرور است.

چشم‌های گود:

آدم‌هایی جست و جوگر که دوست دارند سر از کار همه دربیاورند.اگرچه این آدم‌ها معمولا خیلی رمانتیک هستند اما هیچ وقت به خودشان اجازه نمی‌دهند در عشق و علاقه به کسی از حد و حدود عقل و منطق منحرف شوند.

در واقع با همه احساساتی که دارند آدم‌هایی واقع بین هستند. پشتکار خوبی دارند و از این که بتوانند کاری را به سرانجام برسانند لذت می‌برند. برای همین است که اغلب موفق هستند.

چشم‌های برآمده

آرزوهای دور و درازی دارند و کمی جاه طلب هستند. مغرور و خودخواهند و اول از همه به منافع خودشان فکر می‌کنند. زیاد اهل کنجکاوی و سرک کشیدن در زندگی و ماجراهای دیگران نیستند. تا جای ممکن سعی می‌کنند خودشان را از هر قضیه‌ای دور نگه دارند. آرامند و اهل هیاهو نیستند.

علم شناخت عنبیه

عنبیه‌شناسی. حتم داریم که تا امروز حتی اسمش را هم نشنیده‌اید؛ دانش قدیمی چینی‌ها که از روی رنگ و شکل بافت‌های درون عنبیه چشم هر کسی میزان سلامت روحی و جسمی اش را می‌شود تخمین زد. البته اشتباه نکنید.

هیچ وقت نمی‌شود با زل زدن به چشم‌های کسی به بیماری خاص او پی برد یا این که هیچ مشخصه ویژه‌ای برای تغییر رنگ و شکل عنبیه‌ها نیست که بشود از روی آنها باز هم میزان سلامت کسی را تخمین زد.

چینی‌ها فقط می‌توانستند از روی بافت‌های چشمی هر کسی میزان فشار سلول‌های عصبی چشم‌هایش را ببینند و بعد به تاثیر آن روی باقی قسمت‌های بدن فکر کنند. در واقع چشم‌ها فقط می‌گویند که در بدن خبرهایی هست. بعد از آن دیگر به عهده پزشکان است که آن خبر خوب یا بد را پیدا کنند!

عنبیه پولکی:
افرادی انعطاف‌پذیر، اجتماعی و در عین حال حساس که بیشتر بر پایه احساسات‌شان تصمیم می‌گیرند.

عنبیه شبکه‌ای:
اشخاصی احساساتی، دیرجوش و تحلیلگر که خوب می‌دانند در هر شرایطی چه تصمیمی بگیرند.

عنبیه کتانی:
رایج‌ترین شکل عنبیه در میان انسان‌ها، کسانی که بیش از دیگران به شرایط خود آگاهند.

عنبیه ابریشمی:
انسان‌هایی قوی، قانونمدار، از نظر جسمی سالم، سختکوش و باپشتکار.

عنبیه ابریشمی-کتانی:
انسان‌هایی بسیار پرانرژی که خیلی سخت خسته شده و از پا می‌افتند.

برچسب ها :