عزیزانم هنگام نشستن, بزرگان و ریش سپیدان را بر خود مقدم بدانید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آیا می‌دانید موی شما از چه نوعی است؟

آیا می‌دانید موها انواع مختلفی از قبیل چرب، خشک و مختلط دارند و هر کدام از آنها نیازمند مراقبت ویژه‌ای می‌باشند؟ آیا می‌دانید آگاهی یافتن در مورد نوع موها، چه کمک شایانی در مراقبت از آنها می‌کند؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید از موهایتان مراقبت کنید.

آیا می‌دانید موی شما از چه نوعی است؟| www.campfa.ir

 

آیا می‌دانید موی شما از چه نوعی است؟

موهای چرب

موهای چرب پس از حمام رفتن و شست‌وشو تا چند ساعت وضعیت عادی دارند، ولی مدتی پس از آن به هم می‌چسبند و برق می‌زنند. البته در صورتی که مدتی بگذرد و رسوبات چرب روی آن جمع شود، حالت مات و کدر پیدا می‌کنند.موها آغشته به چربی هستند و به صورت دسته‌دسته روی هم می‌خوابند و به همین جهت حالت شل دارند و اگر آنها را بلند کنیم، به سرعت سر جای خود می‌افتد.موها خوب شانه نمی‌شوند و پس از شانه زدن روی آنها شوره‌های چربی مشاهده می‌شود.

خارش سر معمولاً وجود دارد که اگر حمام رفتن کمی به تاخیر بیفتد، فرد را کلافه می‌کند. در موارد شدید با قرمزی پوست سر و جوش‌های خارش‌دار مشخص می‌شود. در صورتی که این حالت به وجود بیاید و همراه با پوسته‌های چرب و اغلب زردرنگ همراه باشد، نشان از بیماری موسوم به درماتیت سبورئیک دارد.دو علت مهم در چربی موی سر، افزایش فعالیت غدد چربی تحت اثر هورمون‌های جنسی و همچنین خصوصیات ژنتیکی فرد است.

توجه به این نکته ضروری است که ترشح چربی از غدد چربی پوست ربطی به سطح چربی خون ندارد.برخی داروها مثل سایمتیدین و متیل دوپا ممکن است حالتی شبیه به چربی پوست سر همراه با شوره و خارش ایجاد ‌کنند و در بعضی موارد چربی زیاد پوست سر می‌تواند همراه با اختلالات غدد داخلی مثل فعالیت زیاد غدد فوق کلیوی و یا مشکلات تخمدان باشد. چربی موی سر درمان اساسی ندارد. البته در بسیاری از افراد با گذشت زمان مشکل خود به خود برطرف می‌شود ولی در صورتی که موی سر شما چرب است، بهتر است دفعات شست‌وشوی سر را افزایش دهید و از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنید.در موارد شدید استفاده از شامپوهای درمانی مثل سلنیوم سولفاید یا کتوکونازول و… طبق نظر پزشک ضروری به نظر می‌رسد.

همچنین : بخوانید  جدیدترین مدل مو و بافت مو زنانه 2013

 موهای خشک

موی خشک از نظر ظاهر حالت مات و بدون درخشندگی دارد و در لمس، زبر و غیرقابل انعطاف است و هنگام برس‌زدن خوب حالت نمی‌گیرد و وزوز می‌شود.به راحتی نمی‌توان آنها را برس زد و در نتیجه برس‌زدن، شکسته شده و باعث بروز موخوره می‌گردد. مهم‌ترین علت ایجاد موی خشک، دستکاری زیاد موهاست که باعث آسیب لایه کوتیکول مو می‌گردد.

این مسأله در افرادی که پوست سرشان خشک است و چربی کافی جهت نرم کردن موها وجود ندارد، بیشتر دیده می‌شود.التبه خشکی مو ممکن است در افرادی که دارای پوست سر چرب هستند نیز دیده شود. در این افراد موها نزدیک پوست سر چرب و در انتها خشک است که شست‌وشوی مکرر پوست سر و مو باعث خشکی انتهای موها می‌گردد. مهم‌ترین اصل در درمان موی خشک محافظت مو از آسیب‌های محیطی و عدم دستکاری موهاست.شست‌وشو با شامپوهای ملایم و استفاده از نرم‌کننده پس از شامپو زدن از اصول اولیه مراقبت از این موهاست. موها نباید در حمام شانه شوند، بلکه باید پس از خشک شدن برس زده شود. بهتر است از شانه‌های پلاستیکی یا شانه‌های دارای دندانه نوک تیز استفاده نشود و موها با سشوار خشک نگردد.چرب کردن روزانه موها با استفاده از لوسیون‌های نرم‌کننده یا روغن‌های گیاهی مؤثر خواهد بود.

 موهای مختلط

این نوع مو بیشتر در خانم‌های موبلند دیده می‌شود. در این افراد پوست سر چرب، ولی انتهای موها خشک و زبر است. در این نوع مو معمولاً انتهای موها موخوره دارد.

برخورد با موی مختلط نیاز به دقت و آگاهی دارد. از طرفی وجود چربی در پوست سر ایجاب می‌کند که دفعات شست‌وشو زیادتر شود و از سوی دیگر خشکی انتهای موها با شست‌وشوی مکرر منافات دارد. برای شست‌وشوی پوست سر از یک شامپوی مخصوص موی چرب استفاده کنید و اجازه دهید کف آن چند دقیقه روی سر بماند، ولی قسمت‌های انتهایی موها را کمتر شست‌وشو دهید. پس از خاتمه شامپوزدن، مقداری نرم‌کننده مو کف دست بریزید و روی قسمت‌های خشک مو بمالید و پس از چند دقیقه آبکشی کنید. به این ترتیب می‌توانید موهای مختلط خود را ظاهری بهتر بخشیده و از آسیب‌های محیطی محافظت کنید.