باورها و ارزش‌ها، بهترين راهنما و مشاور زندگي شما هستند.(آنتوني رابينز)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار

اس.ام.اس بازی روباه مکار یا روباهی که عاشق یک آیفون شد!

چند روز پیش پیامک یا همان پیام کوتاه یا همان اس ام اس بیستمین سالروز تولدش را جشن گرفت اما نکته جالبی که در این میان وجود دارد این است که در میان میلیاردها پیامک ارسال شده تاکنون تنها یک پیام­کوتاه در این­مدت به وسیله یک روباه ارسال شده­است.

البته منظورمان از روباه یک حیوان از دسته پستانداران است، ­نه مرورگری بر روی گوشی­های هوشمند به نام فایرفاکس. متن این پیام کوتاه به این صورت است :

jlv l øia0ab 34348tu åaugjoi zølbmosdji jsøg ijio sjiw,

شاید تنها برای کسانی که به زبان نروژی تسلط دارند واضح باشد که این متن گونه­ای از زبان نروژی است که یک روباه صحبت می­کند! گزارشگر VG Nett در این خصوص می­گوید بعد از اینکه نوجوان ۱۶ ساله‌ای یک روباه را در اسلو نروژ مشاهده می‌کند کنجکاو شده و دست به شیطنتی جالب می‌زند تا عکس العمل روباه را ببیند. او بلافاصله برنامه­ای که صدای خرگوش‌ها را پخش و روباه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند دانلود و اجرا می‌کند و سپس گوشی آیفونش را برروی زمین گذاشته و به تماشای رفتار روباه می‌نشیند.

اگر شما هم این جمله فکر کرده‌اید که حیف آیفون! باید بگویم که این نوجوان نروژی هم اکنون به همین نتیجه رسیده است! همان‌طور­که در ویدئو گرفته شده توسط Bjereck می­توانید ببینید روباه به طور غریزی به دستگاه نزدیک می­شود، اما به نظر می­آید از گوشی با این مشخصات خوشش می­آید چرا که گوشی را به دهان می­گیرد و می‌گریزد و تعیقب این روباه توسط این نوجوان هم راه به جایی نمی‌برد.

اما این پایان داستان نیست چرا که یکی از دوستان این نوجوان تصمیم می­گیرد به گوشی وی زنگ بزند تا با شنیدن صدای زنگ مکان گوشی را تشخیص بدهد. درکمال تعجب حیوان گوشی را جواب داده و تنها صدایی که به گوش می‌رسد صدایی شبیه به صدای ترق تروق است. البته هیچ کدام از این صداها باعث نشد مکان  گوشی را تشخیص دهند.

روز بعد از گم شدن گوشی، یکی از دوستان این نوجوان پیامک مرموزی دریافت کرد. وی در فیس‌بوک از این نوجوان سوال کرد آیا گوشی­اش را پیدا کرده است؟ که خب جوابی جز جواب منفی نداشت چرا که با یک روباه در تماس بوده است!

 

البته روباه نروژی اولین حیوانی نیست که  به خاطر  توانایی‌های استفاده از تکنولوژی تحسین شد. هنوز مارمولکی که در بازی کشتن حشرات، تبحر داشت یا گربه­هایی که به­خاطر مهارتشان در نقاشی با آی­پد مطرح شدند را فراموش نکرده­ایم.

همه چیز درباره توییتر و مشهورترین کاربران آن+ تصویر

 

 

از پرطرفدارترین کاربران تویتر می توان به؛ “لیدی گاگا” (خواننده مشهور آمریکایی) با بیش از ۹٫۸۵۹ میلیون هوادار، “باراک اوباما” (با بیش از ۷٫۸۴۴ میلیون هوادار) و “بریتنی اسپرز” (خواننده و بازیگر آمریکایی با بیش از ۷٫۷۳۴ میلیون هوادار و “کیم کارداشین” (طراح مد) با بیش از ۷٫۴۰۵ میلیون هوادار، اشاره کرد.

Tazeh.net: توییتر (Twitter) یک سرویس ارائه دهنده میکروبلاگینگ یا «وبلاگ نویسی کوچک» که به کاربران امکان نوشتن متن‌های کوتاه و منتشر کردن آن را می‌دهد، است که در ماه مارس سال ۲۰۰۶ توسط “جک دورسی” ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد و هم اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون نفر کاربر دارد.
توییتر با شعار «چه کار می‌کنید؟» (?What are you doing) پا به میدان وب ۲.۰ گذاشت امّا در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این شعار به «چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟» (?What’s happening) تغییر کرد. یکی از ویژگی‌های توییتر محدود بودن به تایپ تنها ۱۴۰ کاراکتر است. این دو شناسه به قدری نو بود که به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیّت رسید. در توییتر افزون برفرستادن نوشتار می‌توان فیلم، عکس، و صدا نیز ارسال کرد. توییتر در لغت به معنی جیک جیک کردن است.

تاریخچه تاسیس:
توییتر یک پروژه بود که توسط شرکت Obvious در مارس ۲۰۰۶ ایجاد شد. نمونه اولیه توییتر به عنوان یک سرویس داخلی برای کارکنان Odeo مورد استفاده قرار گرفت و نسخه کامل آن در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۶ معرفی شد. اما در اکتبر ۲۰۰۶ به صورت همگانی در دسترس قرار گرفت. این سرویس به سرعت مورد توجه قرار گرفت تا اینکه در مارس ۲۰۰۷ برنده “وب اورادز جشنواره جنوب” در بخش وبلاگ شد.
دفتر اصلی توییتر در “سان فرانسیسکو است” ولی هم اکنون توییتر در نقاط مختلف جهان دفتر دارد و مشغول به فعالیت است. سرورهایی نیز در سن‌آنتونیو و بوستون دارد. این شرکت ابتدا در کالیفرنیا به ثبت رسید. ثبت نام در توییتر رایگان است و راه‌های متفاوتی برای فرستادن توییت وجود دارد و از راه موبایل هم در دسترس می‌باشد و برنامه‌های بسیاری برای دسترسی به آن موجود است.
در توییتر می‌توان مطالب افرادی را دنبال کرد. توییتر با فلسفه به اشتراک گذاشتن وضعیت افراد به دوستان و اطرافیانشان شروع به کار کرد اما بیشتر از این حد کاربردی شد و در خبررسانی به یک ابزار کاربردی مفید تبدیل شده ‌است. در توییتر می‌توان نوعی برون ریزی اتفاقی ذهن را انجام داد یعنی هر آنچه در اطراف در حال اتفاق افتادن است، به طور ناخودآگاه می‌تواند موجب شود تا یک توییت به توییتر ارسال گردد. توییتر و جابه‌جایی آزاد داده‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی در جهان داشته باشد. توییتر در نوامبر ۲۰۰۹ استراتژی اطلاعاتی شبکه‌ای و اخباریش را با تغییر پرسش پرسیده شده از کاربــرها جهت به روزسازی استتوس‌ها از «چکار داری می‌کنی؟» به «چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟» تغییر داد.

ساختمان توییتر در سان فرانسیسکو

 

تویتر تا اوت ۲۰۱۱ دارای زبان‌های هلندی، پرتغالی برزیل، ایتالیایی، اسپانیایی، ترکی، انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسوی، چینی، هندی، ژاپنی و کره‌ای بوده ‌است و زبان‌های دیگر نیز در حال اضافه شدن به این وبگاه هستند. پروژه ترجمه توییتر با درخواست کاربران برای زبان‌های خود توسط تیم ۲۰۰هزار نفری توییتر برای ترجمه آغاز می‌شود، تیم این پروژه از کاربران برای ترجمه نیز استفاده می‌کند. در حال حاضر زبان‌های در حال ترجمه فیلیپینی و مالایی است که با اضافه شدن این دو زبان تعداد زبان‌های توییتر به ۱۳ عدد می‌رسید که جدیدا زبان فارسی هم به این شبکه اضافه شده است.

لوگوی توییتر

 

جک دورسی؛ بنیانگذار توییتر:
جک دورسی (Jack Dorsey) متولد سال ۱۹۷۶ طراح نرم افزار آمریکایی، بنیانگذار و مدیر عامل توییتر به عنوان یک نوآور برجسته شناخته شده ‌است. دورسی در سنت لوییس، میسوری بزرگ شد.تحصیلات عالی خود را از دانشگاه علم و صنعت میسوری اغاز کرد و بعد به دانشگاه نیویورک منتقل شد، و در همین دانشگاه برای اولین بار ایده خلق توییتر را ارائه داد. از دیگر بناینگذارن این شرکت می‌توان اوان ویلیامز، بیز استون وجک دورسی را نام برد. لازم به ذکر است اولین توییت در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ در ساعت ۹:۵۰ بعد از ظهر توسط جک دورسی نگاشته شد.

جک دورسی، از بنیانگذاران توییتر

 

کاربران توییتر:
تا مارس ۲۰۱۲ تعداد کاربران این وبگاه از مرز ۳۵۰ میلیون نفر گذشت و در ژوئن ۲۰۱۱ تعداد ۲۰۰ میلیون توییت در روز به ثبت رسید. این عدد برابر با نوشتن ده میلیون صفحه کتاب در روز است یا برابر با نوشتن ۸۱۶۳ نسخه از کتاب جنگ و صلح اثر لئو تولستوی می‌باشد. خواندن این تعداد از توییت حدود ۳۱ سال طول می‌کشد و بلندی آن‌ها به روی هم برابر با ۱۴۷۰ فوت ارتفاعی نزدیک به برج تایوان در تایپه خواهد شد. شرکت توییتر رشد سریعی را تجربه کرده‌است. در سه ماهه اول سال ۲۰۰۷، چهارصد هزار توییت ارسال شد، این رقم در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۸ به ۱۰۰ میلیون تویت رسید و در فوریه ۲۰۱۰ کاربران توییتر روزانه ۵۰ میلیون توییت در روز به این وب سایت فرستادند. در ژوئن ۲۰۱۰ در حدود ۶۵ میلیون توییت در روز که برابر است با فرستادن ۷۵۰ توییت در هر ثانیه به توییتر، ارسال شد. در ماه مارس ۲۰۱۰، بیش از ۷۰۰۰۰ برنامه‌های کاربردی برای توییتر به ثبت رسید تا جولای ۲۰۱۱ بیش از یک میلیون نرم‌افزار برای توییتر توسط توسعه دهندگان نوشته شد که این نرم افزارها توسط شرکت توییتر تأیید و ثبت شده‌اند.

مشهورترین کاربران توییتر:
در توییتر افراد مشهور بسیاری عضو هستند و دنبال کننده‌هایی میلیونی دارند مانند، بیل گیتس، باراک اوباما، لیدی گاگا و بسیاری از افراد مشهور دیگر و همچنین خبررسانی‌های مشهور نیز در توییتر حساب کاربری دارند. استفانی گوردون یکی از کاربران معمولی توییتر بود که با توییت کردن یک عکس در توییت پیک به شهرت رسید. استفانی که دنبال‌کننده‌های محدودی داشت و بیشتر در مورد ورزش توییت می‌کرد، انتظار نداشت که اینقدر مشهور شود. البته افراد دیگر هم، از صحنه عکس گرفته بودند، اما تنها همین زن ۳۳ ساله که شغلش برنامه‌ریزی مراسم است، عکس‌ها را به توییتر فرستاده بود. خبر بارداری بیانسه یکی از پرطرفدارترین ترندهایی بود که تعداد رکورد توییتر در مورد یک موضوع ویژه را شکست. از پرطرفدارترین کاربران تویتر می توان به؛ “لیدی گاگا” (خواننده مشهور آمریکایی) با بیش از ۹٫۸۵۹ میلیون هوادار، “باراک اوباما” (با بیش از ۷٫۸۴۴ میلیون هوادار) و “بریتنی اسپرز” (خواننده و بازیگر آمریکایی با بیش از ۷٫۷۳۴ میلیون هوادار و “کیم کارداشین” (طراح مد) با بیش از ۷٫۴۰۵ میلیون هوادار، اشاره کرد.

 

لیدی گاگا، پرطرفدارترین کاربر توییتر

 

 

جک دورسی و باراک اوباما

 

 

دمیتری مدودف در حال توییت کردن

 

شعبه مرکزی توییتر در سان‌فرانسیسکو، ایالت کالیفرنیا واقع است و دفاتری نیز در شهرهای بوستون، نیویورک و سن‌آنتونیو دارد. توییتر در رتبه بندی وبگاه الکسا در میان ده وبگاه برتر در رتبه نهم قرار دارد. در حال حاضر شرکت توییتر بیش از ۶۰۰ کارمند دارد و در ۱۶ زبان در دسترس است و درآمد این وبگاه تا پایان سال ۲۰۱۰ به بیش از ۱۴۰ میلیون دلار رسیده است.

محتویات توییتر:
شرکت پژوهشی مبتنی بر بازار سن آنتونیو، پیر آنالیتیکس، دو هزار توییت را در اوت ۲۰۰۹ در دوره‌ای دو هفته‌ای از ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. «توییت‌های آمریکایی و به زبان انگلیسی». این توییت‌ها در ۶ دسته تقسیم بندی شده بودند: سخنان بیهوده (۴۰٪)، گفتگو (۳۸٪)، باارزش (۹٪)، خودارتقایی (۶٪)، اسپم (۴٪) و اخبار (۴٪).

 
حجم محتویات توییتر

 

 

پیام خطای مشهور توییتر:
زمانی که توییتر با بار ترافیکی زیاد یا مشکلاتی دیگر برخورد می‌کند کاربران با این صفحه مواجه می‌شوند نام این صفحه مشهور است به نهنگ توییتر که به وسیله “یی یینگ لو” طراحی شده‌است و بعد از رفع اشکال در سایت برداشته می‌شود، تصویر یک نهنگ یا یک وال سفید رنگ را نشان می‌دهد که توسط هشت پرنده نارنجی رنگ که نماد تیم مدیریتی یا فنی سایت می‌باشند به بالا کشیده می‌شود و ان را از غرق شدن در اقیانوس نجات می‌دهد.

  
صفحه خطای توییتر، نهنگ توییتر

 

  

آیا آندروید نیاز به آنتی ویروس دارد ؟

تا قبل از این همیشه برای امنیت کامپیوترهای مان نگران بودیم که مبدا به بدافزار مبتلا شود و ما را به دردسر بیندازد . اما با گذشت زمان و پیشرفته تر شدن دستگاه های همراه مثل گوشی ها و یا تبلت ها و مخصوصا سیستم عامل هایشان ، پای بدافزارها به این دستگاه ها نیز باز شده است . رسانه ها هم که طبق معمول خبرهای دست اول را در اختیار کاربران قرار می هند و خبرهای مربوط به آلودگی دستگاه های مبتنی بر آندروید ، بیشتر از سایر سیستم عامل هاست . البته همین مورد می تواند به چند دلیل باشد .

 

آیا آندروید نیاز به آنتی ویروس دارد ؟

مثلا تعداد کاربران بیشتر نسبت سایر سیستم عامل های مثل iOS یا ویندوزفون که همین مورد بدافزار نویسان را ترغیب می کند تا بدافزارهای خود را برای آندروید بنویسند که بازار بزرگ تری در آن وجود دارد .

دلیل دوم می تواند آزادی های نسبتا بیشتری باشد که آندروید به کاربران خود می دهد . مثلا در سیستم عامل آندروید می توانید از هرجایی اپلیکیشن مورد نظر خود را نصب کنید . ولی این موضوع در سیستم عامل iOS به چشم نمی خورد و اپلیکیشن های مورد نظرتان را باید از طریق فروشگاه اپل نصب کنید .

اما از همه ی این مسایل که بگذریم به مسئله دیگری می رسیم که شاید سوال خیلی از کاربران سیستم عامل آندروید هم باشد . سوال این است که آیا سیستم عامل آندروید نیاز به آنتی ویروس دارد ؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم . پس با گویا آی تی همراه باشید …….

آندروید وجود بدافزارها را بررسی می کند

سیستم عامل آندروید به خودی خود دارای برخی از قابلیت های آنتی ویروس ها نیز می باشد که کمک شایانی به حفاظت از دستگاه شما در برابر بدافزارها خواهد کرد . اما قبل از اینکه به سوال اصلی پاسخ داده و مفید بودن یا نبودن آنتی ویروس ها را مورد بررسی قرار دهیم ، بهتر است با برخی از قابلیت های امنیتی آندروید آشنا شویم .

* برنامه های موجود در فروشگاه Google Play اسکن امنیتی می شوند : گوگل در فروشگاه اپلیکیشن های آندروید که به گوگل پلی مشهور است ، از یک سیستم امنیتی هوشمند به نام Bouncer استفاده می کند . این سیستم به صورت خودکار هر اپلیکیشن را که وارد فروشگاه گوگل پلی شود اسکن می کند . بررسی های سیستم Bouncer به صورت مقایسه ای با سایر بدافزارها و جاسوس افزارهای شناخته شده انجام می شوند . در واقع اپلیکیشن ها در یک محیط شبیه سازی شده اجرا می شوند و رفتارهای آنها مورد بررسی قرار می گیرند . پس از آن رفتارهایی که آن اپلیکیشن از خود نشان می دهد با رفتار اپلیکیشن های مخرب مقایسه می شود و در صورت تشابه زیاد این رفتارها ، یک علامت موسوم به ” پرچم قرمز ( Red Flag ) ” به آن داده خواهد شد . همچنین اکانت های برنامه نویسان بررسی بیشتری خواهد شد تا از فعالیت افرادی که سابقه نوشتن اپلیکیشن ها مخرب دارند جلوگیری به عمل آید .

* پاکسازی اپلیکیشن های مخرب به صورت از راه دور : در اینجاست که به یکی از مزایای نصب اپلیکیشن ها از فروشگاه گوگل پلی پی می بریم . در واقع همانطور که می دانید و در بالا هم به آن اشاره کردیم ، شما می توانید اپلیکیشن های آندروید را با استفاده از روش های مختلفی نصب کنید . می توانید به صورت مستقیم فایل apk مربوط به اپلیکیشن های مورد نظرتان را اجرا کرده و نصب کنید . یا اینکه از طریق فروشگاه های دیگری اقدام به نصب آنها کنید که از معروف ترین نمونه های این فروشگاه ها می توان به ” کافه بازار ” اشاره کرد .

اما نصب اپلیکیشن ها از طریق فروشگاه گوگل پلی می تواند امنیت شما را تا میزان بسیار بالایی افزایش دهد . ضمن اینکه سیستم های امنیتی مثل Bouncer اپلیکیشن ها را کاملا اسکن می کنند ، قابلیت Remote Uninstall هم می تواند کمک شایانی به افزایش امنیت شما کند .

در واقع اگر بعد از مدتی یکی از اپلیکیشن های موجود در فروشگاه گوگل پلی به عنوان بدافزار شناخته شود و شما هم قبلا آن را نصب کرده باشید ، گوگل می تواند با استفاده از قابلیت Remote Uninstall آن اپلیکیشن را از گوشی یا تبلت شما حذف کند .

* آندروید ۴٫۲ می تواند اپلیکیشن های نصب شده از جاهای دیگر را اسکن کند : این هم یکی دیگر از قابلیت های امنیتی آندروید می باشد که البته در نسخه های بالای این سیستم عامل به کار گرفته شده است . همانطور که گفتیم اپلیکیشن های آندرویدی موجود در گوگل پلی اسکن می شوند ولی تکلیف اپلیکیشن هایی که از روش های دیگر نصب می کنید چه خواهد شد ؟

در نسخه ۴٫۲ آندروید هنگامی که شما برای اولین بار اقدام به نصب یک اپلیکیشن از جایی به غیر از گوگل پلی می کنید ، پیغامی ظاهر خواهد شد و از شما می پرسد که آیا مایل به اسکن اپلیکیشن های موجود در دستگاه توسط گوگل هستید یا خیر . در صورتی که این پیام را تایید کنید ، اسکن اپلیکیشن ها شروع خواهد شد و پس از آن می توانید اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن های دستگاه شما از نظر امنیتی سالم هستند .

* آندروید ۴٫۲ پیامک های هزینه بر را مسدود می کند : برخی از پیامک ها جزو دسته پیامک های هزینه بر محسوب می شوند . اپلیکیشن های مخرب نیز گاهی اوقات اقدام به ارسال اینگونه پیامک ها می کنند و همین مورد باعث می شود که هزینه های اضافی روی دست کاربران گذاشته شود . آندروید ۴٫۲ اینگونه فعالیت ها را تشخیص داده و به کاربر هشدار می دهد تا کاربر به دلخواه خود وارد عمل شده و به صورت کامل مانع از اجرای این عملیات شود . با استفاده از این روش سازندگان اپلیکیشن ها می توانند برای سرویس های خود کسب درآمد کنند .

* سطوح دسترسی اپلیکیشن ها : سیستم سندباکسینگ و مدیریت سطوح دسترسی آندروید باعث می شود که اپلیکیشن ها نتوانند به صورت تمام وقت در پس زمینه سیستم قرار گرفته و هر کاری که دلشان خواست انجام دهند . مثلا اپلیکیشن ها نمی توانند کلیدهای زده شده توسط شما را ذخیره کرده و یا به اطلاعات محافظت شده دسترسی حاصل کنند . اطلاعاتی نظیر اطلاعات حساب بانکی شما که توسط اپلیکیشن بانکی موجود در دستگاه آندرویدی تان مورد استفاده قرار می گیرد ، جزو دسته اطلاعات حفاظت شده است . همچنین تمام اپلیکیشن های باید تمامی دسترسی های مورد نیاز خود را به صورت واضح برای کاربر تعریف کنند .

بدافزارها از کجا می آیند ؟

تا قبل از عرضه آندروید ۴٫۲ ، قابلیت های ضد بدافزاری و امنیتی به صورت پیشفرض در آندروید زیاد کاربردی نبودند . اما از موقعی که فروشگاه گوگل پلی شروع به کار کرد ، درصد امنیت اپلیکیشن های ارائه شده افزایش پیدا کرد . همانطور که در بالا هم گفتیم سیستم های امنیتی به صورت دائم در حال بررسی اپلیکیشن های موجود در فروشگاه آندروید هستند و به محض کشف موارد آلوده آنها را از فروشگاه حذف کرده و همچنین آن اپلیکیشن را از دستگاه کاربران نیز حذف می کند . پس اگر امنیت برای شما اهمیت دارد سعی کنید که اپلیکیشن های مورد نیازتان را از فروشگاه گوگل پلی دریافت کنید . مسلما کاربرانی که اقدام به دریافت و نصب اپلیکیشن ها از سایت های دیگر می کنند ، در معرض خطر آلودگی قرار خواهند داشت .

مطالعات آزمایشگاه امنیتی مک آفی نشان می دهد که بیش از ۶۰ % بدافزارهای آندروید متعلق به خانواده ای از بدافزارها به نام FakeInstaller می باشند . در واقع بدافزارهای این خانواده خود را به عنوان اپلیکیشن های قانونی و بی خطر معرفی می کنند و همین مورد باعث می شود که کاربران به آنها اعتماد کنند . این کار شباهت زیادی به تروجان های ویندوزی دارند که با ظاهر یک برنامه بی خطر کاربران را فریب داده و پس از ورود به سیستم عملیات مخرب خود را آغاز می کنند . اینگونه اپلیکیشن های مخرب ممکن است در صفحات وبی باشند که ادعا می کنند که سایت رسمی یا غیر رسمی مربوط به آنها هستند و یا فروشگاه های غیر رسمی آندروید . پس همیشه مراقب دریافت و نصب اپلیکیشن ها از جاهای دیگری به غیر گوگل پلی باشید .

یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث آلودگی اکثر کاربران شود ، حربه ای به نام ” نسخه رایگان برنامه های پولی ” است . فرض می کنیم که شما مدت زیادی به دنبال یک اپلیکیشن آندرویدی می گشتید و حالا آن را پیدا کرده اید و مشاهده می کنید که آن اپلیکیشن رایگان نیست و باید برای آن هزینه کنید . کاربران خارج از ایران می توانند به راحتی آن اپلیکیشن را خریداری کنند ولی کاربران ایران به دلیل مشکلات نظیر نداشتن کارت های اعتباری بین المللی نمی توانند آن اپلیکیشن را خریداری کنند . اما حالا چه باید کرد ؟

شاید فکر کنید که باید به دنبال نسخه های رایگان آن اپلیکیشن باشیم . اما این کار درصد ریسک بسیار بالایی دارد . چون اکثر نسخه های رایگان یک اپلیکیشن آندرویدی پولی ، آلوده به کدهای مخرب هستند . پس این ریسک را نکنید . بهتر است به دنبال موارد مشابه باشید . شاید نسخه رایگان آن را بتوانید پیدا کنید .

نتیجه تحقیقات شرکت امنیتی F-Secure نیز بسیار جالب است . این تحقیقات نشان می هند که در سه ماه سوم سال ۲۰۱۲ میلادی ، حدود ۲۸۳۹۵ بدافزار آندرویدی شناسایی شده اند که رقم بسیار بالایی است . اما نکته جالب اینجاست که فقط ۱۴۶ مورد از این بدافزارها از فروشگاه گوگل پلی آمده اند . یعنی چیزی در حدود ۰٫۵ % و مابقی آنها از سایر وبسایت ها و فروشگاه های غیر رسمی آندروید دریافت و نصب شده اند . این مورد هم تایید کننده قدرت سیستمی های امنیتی فروشگاه گوگلی پلی می باشد .

پاسخ به سوال اصلی : آیا آندروید نیازی به آنتی ویروس دارد ؟

موارد بالا نشان می هند که نصب اپلیکیشن ها از فروشگاه گوگلی پلی امنیت بسیار بالایی دارد . پس اگر از گوگل پلی برای نصب اپلیکیشن های مورد نیازتان استفاده می کنید ، امنیت تان تا حد بالایی تضمین خواهد شد .

مورد بعدی توجه به سطوح دسترسی هر اپلیکیشن در هنگام نصب آن می باشد . مثلا یک بازی آندرویدی نیازی به دسترسی به بخش SMS ندارد . همین مورد می تواند باعث شود تا شما به آن اپلیکیشن شک کنید . پس اپلیکیشن هایی که دسترسی های غیر معقولی را درخواست می کنند ، در اکثر موارد مخرب هستند .

اگر موارد بالا را رعایت می کنید ، نیازی به نصب آنتی ویروس ندارید . اما اگر اپلیکیشن های خود را از سایت ها و فروشگاه های غیر رسمی نصب می کنید ، بهتر است یک آنتی ویروس روی دستگاه خود نصب کنید . چون به صورت بالقوه در خطر آلوده شدن به بدافزارها قرار دارید . البته لازم به ذکر است که همه سایت ها و فروشگاه های غیر رسمی آندروید نیز ناامن نیست . مثلا نصب اپلیکیشن ها از فروشگاه Amazon مشکل خاصی ندارد . و یا نصب اپلیکیشن Swype از وبسایت رسمی خودش . اما به هر حال بهتر است از سایت های مشکوک و بی نام نشان اقدام به نصب اپلیکیشن نکنید .

اگر قصد دارید که یک آنتی ویروس روی دستگاه خود نصب کنید ، آنتی ویروس Avast Mobile Security for Android از بهترین گزینه ها می باشد که علاوه بر قابلیت ها فراوان و قدرت تشخیص بالا ، رایگان نیز هست . بررسی این آنتی ویروس آندرویدی را می توانید از گویا آی تی بخوانید ( لینک مطلب مربوطه در پایان همین مطلب قرار داده شده است ) . مثلا یکی قابلیت های مفید آنتی ویروس آواست که می تواند زیاد به کار شما بیاید ، قابلیتی به نام Privacy Report می باشد . این قابلیت می تواند اپلیکیشن های موجود در دستگاه شما را بر اساس سطوح دسترسی هایشان مرتب سازی کند و شما نیز می توانید با یک نگاه به این لیست ، دید خوبی نسبت به اپلیکیشن های موجود و سطوح دسترسی شان پیدا کنید و اگر مورد مشکوکی وجود داشت آن را حذف کنید .

آواست همچنین یک فایروال نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهد . البته برای استفاده از فایروال آواست باید دستگاه خود را روت کنید . این فایروال می تواند طبق نظر شما مانع از دسترسی برخی از اپلیکیشن ها به اینترنت شود .

اما این پایان قضیه آنتی ویروس ها نیست . آندروید دارای را آنتی ویروس های دیگری نیز می باشد که می توانند قابلیت های مفید دیگری را نیز به شما ارائه دهند . مثلا پیدا کردن موقعیت مکانی دستگاه شما در صورتی که گم شده و یا دزدیده شود . از نمونه این آنتی ویروس ها می توان به Lookout اشاره کرد .

نتبجه گیری

در پایان قصد یک نتیجه گیری از این مطلب را داریم که آن را به صورت موارد مجزا خدمت شما عرض خواهیم کرد .

۱- اپلیکیشن های مورد نظرتان را از فروشگاه گوگلی پلی نصب کنید .

۲- هنگام نصب اپلیکیشن ها به سطوح دسترسی یا همان Permission توجه داشته باشید .

۳- در صورتی که از سایت ها و فروشگاه های غیر رسمی آندروید به منظور نصب اپلیکیشن ها استفاده می کنید ، بهتر است که از یک آنتی ویروس برای حفاظت از دستگاه خود استفاده کنید .

شکار هواپیمای متجاوز آمریکایی توسط ایران

فرمانده نیروی دریایی سپاه از شکار یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه خبر داد.
 
 یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در چند روز گذشته با هدف شناسایی و جمع آوری اطلاعات در حال گشت زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان های پدافندی و سامانه های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد.

در این خصوص فرمانده نیروی دریایی سپاه با اعلام اینکه این پهپاد از نوع اسکن ایگل (ScanEagle) بوده است، گفت: این گونه پرنده ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می آیند.

دریادار علی فدوی همچنین با اشاره به آمادگی های نیروی دریایی سپاه در اجرای مأموریت های محوله و اشراف اطلاعاتی همه جانبه بر تحرکات بیگانگان در منطقه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز تصریح کرد: دشمنان ما از اول فروردین ماه سال ۱۳۶۶ حضور نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و آنچه در ۱٫۵ سال آخر جنگ بین ما و آنها اتفاق افتاد را دیده اند. این حضور از آن زمان تا به امروز وجود دارد و مسلما وضعیت امروز ما با آن زمان قابل قیاس نیست.

وی تأکید کرد: شرایط ما عالی است و آمادگی های نیروی دریایی سپاه در بهترین حالت قرار داد.

تصادف عجیب موتور با ماشین + عکس

تصادف عجیب موتور با ماشین بین موتور هوندا و اتومبیل فولکس واگن در استکهلم سوئد باعث شد دو وسیله نقلیه ای که با هم برخورد کردند به نمایشگاه موتور استکهلم منتقل شوند تا عبرتی برای دیگر راننده گان گردند.

راننده موتور هوندا با سرعت زیاد در تقاطعی به اتومبیل برخورد می کند، به طوری که پلیس سوئد سرعت موتور را قبل از برخورد به اتومبیل ۲۵۰ کیلوکتر بر ساعت (۱۵۵ مایل بر ساعت) تخمین زد و اعلام کرد به همین دلیل موتور سوار از زمانی که اتومبیل را مشاهده کرده فرصت کافی برای واکنش را نداشته است.

بعد از این تصادف وحشتناک، پلیس راننده موتور را خلاف تصور داخل اتومبیل پیدا می کند، چون تصور پلیس از دیدن حادثه این بود که راننده باید چند متر جلو تر پرتاب شده باشد. در این تصادف هر سه نفر ( ۲ سرنشین ولکس واگن و راننده موتور)  در دم جان دادند.
نکته جالب توجه این تصادف این بود که راننده موتور به تازگی گواهی نامه خود را دریافت کرده بود.

مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل + جدول

zimg 001 44a مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل + جدول

نشریه آلمانی “فوکوس” به بهانه ی جنگ لفظی ایران – اسرائیل، به بررسی توان نظامی تهران و تل آویو پرداخته است.

این نشریه با بیان اینکه قوی ترین قدرت نظامی منطقه است، نوشته است: ایران ۷۸ میلیون جمعیت دارد، درحالی که جمعیت اسرائیل به زحمت به هشت میلیون نفر می‌رسد. از این گذشته ایران در سال‌های اخیر زرادخانه‌ خود را به شدت گسترش داده و نوسازی کرده است. واحدهای نیروی دریائی سپاه پاسداران و موشک‌های شهاب ۳ نمونه‌ای از این تجهیزات هستند.
هفته نامه فوکوس، در جدولی جنگ‌افزارهای ایران و اسرائیل را مقایسه کرده است.

  ایران اسرائیل
مین‌افکن ۵۰۰۰ ۷۲۰
هواپیمای جنگی ۴۴۰ ۴۶۰
قایق‌های سریع‌السیر ۲۰۰ ۴۰
زیردریایی جنگی ۱۵ ۳
قایق مین‌گذار ۷ ۰
سلاح‌های ضدتانک سلاح ضدهواپیما ۱۴۰۰ ۱۷۰۰ ۹۰۰ ۲۰۰
کلاهک اتمی ۰ ۲۰۰
موشک میان برد ۹۰ ۱۰۰
تعداد سلاح‌های ضدتانک اسرائیل ۹۰۰ و ایران ۱۴۰۰، سلاح‌‌های ضد هواپیمای اسرائیل ۲۰۰ و ایران ۱۷۰۰ هستند.

در این جدول تعداد تانک‌های جنگی اسرائیل و ایران به ترتیب ۳۵۰۰ و ۱۶۰۰ واحد، تعداد زره‌پوش‌ها در ارتش اسرائیل ۶۲۰۰ واحد و در نیروهای مسلح ایران ۱۵۰۰ واحد اعلام شده است.

اسرائیل ۴۶۰ و ایران ۴۴۰ هواپیمای جنگی دارند. هلیکوپترهای اسرائیل ۶۸۰ و ایران ۶۱۰ عدد است.

قایق‌های سریع‌السیر ایران ۵ برابر اسرائیل است: ایران ۲۰۰ و اسرائیل ۴۰ قایق جنگی سریع‌السیر دارند.

تعداد زیردریایی های جنگی ایران به ۱۵ و اسرائیل به ۳ عدد می‌رسد.

ایران هفت قایق مین‌گذار دارد و اسرائیل فاقد این قایق‌هاست.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.ir و به نوشته فوکوس، قدرت ایران به لحاظ نیروی انسانی به اسرائیل می‌چربد: نیروهای شبه‌نظامی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر توانایی نظامی بالایی پیدا کرده و به تجهیزات مدرن دسترسی یافته است. تجهیزاتی مانند موشک‌های شهاب ۳ می‌توانند به خاک اسرائیل برسند.

ایران هم‌چنین می‌تواند با بکارگیری ۲۰۰ قایق جنگی و موشک‌‌های ضد کشتی و کشتی‌های جنگی خود نیروی خطرناکی در خلیج فارس باشد.

«فوکوس» در ادامه مدعی «برتری هوایی اسرائیل بر ایران» می شود و در عین حال می نویسد: اسرائیل حتی با قوی‌ترین موشک‌ها هم اسرائیل قادر به نابودی تاسیسات اتمی زیرزمینی ایران نیست. این موشک‌ها تنها باید با استفاده از رادار، با دقت بالا و به کرات بر مراکز هسته‌ای ایران اصابت کنند تا اثرگذار باشند.

معضلی به نام حزب الله و حماس

فوکوس در پایان نوشته است که ولی در جنگ آن‌چه برای اسرائیل نگران کننده است، نه سربازان ایران که نیروهای متحد آن‌ها یعنی حزب‌الله و حماس هستند که سال‌ها توسط ایران به هزاران موشک مجهز شده‌اند. موشک‌هایی که تا عمق خاک اسرائیل می‌رسند و هیچ ‌‌آماری از تعداد آن‌ها در جایی ثبت نشده است.

میزان استفاده کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی

بیش از نیمی از کاربران اینترنت در ایران از فیس‌بوک استفاده می‌کنند. ۵۸ درصد افراد از فیس‌بوک، ۳۷ درصد گوگل پلاس، ۱۴ درصد از کلوب (شبکه اجتماعی داخلی در ایران)، ۱۲ درصد توییتر و ۱۲ درصد نیز از Linkedin استفاده می کنند.

میزان استفاده کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی www.campfa.ir

ویندوز ۸ نفس های مایکروسافت را به شماره انداخت

بعد از مدت‌ها انتظار، محصولات متنوع بر پایه ویندوز ۸ به سمت بازار روانه شدند تا قطب دیگر جهان تکنولوژی امروز تمام داشته‌های فنی خود را بر سر مبارزه مدرن امروزی قمار کند. ویندوز ۸، ویندوز RT و ویندوز فون ۸ در کنار محصولات سخت‌افزاری نظیر سرفیس و نوت‌بوک‌های هایبریدی، لشکر مجهز این شرکت را تشکیل می‌دهند. در روزهای اخیر که اکثر کمپانی‌های بزرگ پرونده محصولات خود را برای سال ۲۰۱۲ بسته‌اند، فروش ناامیدکننده لشکر مجهز و پرامید مایکروسافت بیش از همه به‌چشم آمده است. در این مقاله تصمیم داریم با پرداختن به استراتژی‌های مایکروسافت، به چرایی و چگونگی فروش ناامیدکننده این محصولات بپردازیم و آن را از جنبه‌های متفاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

مایکروسافت در جبهه مشکلات

digital-wars-apple-microsoft-google-logosمایکروسافت در طول حیاتش با بحران‌های جدی زیادی مواجه شده است ولی همچنان یکی از با‌عظمت‌ترین کمپانی‌های تاریخ به‌شمار می‌رود. آخرین بحرانی که مایکروسافت در این چند سال اخیر با آن مواجه شده است، به‌کلی با مشکلات قبلی تفاوت داشته و بهتر است بگوییم مشکلات جدید مایکروسافت از جنس دیگری است و بدین ترتیب مایکروسافت وارد زنجیره‌ای از مشکلات پیچیده‌ای شده است که قسمت عمده‌ای از آن ناشی از قدرت، خلاقیت و هوشمندی دو رقیب عمده خود یعنی اپل و گوگل است. از جمله این مشکلات:

۱٫ محصولات همراه امروزی نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها با سخت‌افزار قدرتمند در کنار سیستم‌عامل‌های کاربرپسند و روان خود به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند به شکلی که هم‌اکنون قادرند به بسیاری از نیازهای کاربران معمولی پاسخ دهند و در نتیجه آنان را از خرید کامپیوترهای شخصی جدید منصرف سازند. عملا فروش کامپیوترهای شخصی با سیستم‌عامل ویندوز افت محسوسی را تجربه کرده و در آینده وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد.

۲٫ رقبای مایکروسافت همانند اپل و گوگل با پی‌ریزی اکوسیستم فراگیر و عرضه موفق آن در سخت‌افزارهای متنوع، مشتریان وفاداری تربیت کرده‌اند که دیگر قادر نیستند از اکوسیستم مطلوب خود دل بکنند. بی‌تردید موفقیت چشمگیر اپل در آیفون و آیپد بر روی بستر iOS بزرگ‌ترین تبلیغ و محرک برای سوق دادن سیل عظیمی از کاربران به سوی کامپیوترهای شخصی این شرکت است. با عنایت به فاکتورهای مختلف یکپارچه‌سازی که در محصولات این کمپانی لحاظ شده است، کاربران تمایل بیشتری به خرید دیگر محصولات این شرکت پیدا می‌کنند. در نظر بگیرید فردی را که آیفون و آیپد اپل را خریداری می‌کند و از آن رضایت دارد تا چه حد به سمت خرید کامپیوترهای مک این شرکت تمایل پیدا می‌کند. پیش تر در مقاله اختصاصی دیگری به طور مفصل به مزیت اکوسیستم و تاثیر آن بر مشتری پرداخته بودیم در صورت تمایل به مقاله «نبرد استراتژی‌ها و نگرش‌ها دربازار تلفن هوشمند و تبلت: قسمت سوم بررسی دلایل موفقیت اکوسیستم اپل و ثبات آن، به همراه مقایسه اکوسیستم‌ها » مراجعه کنید.

ballmer-shadow۳٫ در تجارت گاهی اوقات ارزان فروشی را معادل خودکشی می‌دانند ولی نه همیشه. گوگل و شرکای سخت‌افزاریش برای عرضه محصولات با کمترین حاشیه سود، تجارت پر رونقی را احداث کرده‌اند که فرسنگ‌ها با خودکشی فاصله دارد. محصولات ارزان قیمت با سیستم‌عامل متن‌باز و رایگان به بخشی پر‌رنگ از فرهنگ تکنولوژیکی مردم تبدیل شده است که با اهداف و شیوه مایکروسافت در تناقض آشکار است.

۴٫ مشکلات اقتصادی به شدت گریبانگیر مردم سرتاسر جهان شده و قدرت خرید آنها را محدود کرده است و البته بیشتر از به‌روز رسانی‌های کم بازده بر حذر داشته است.

مایکروسافت در به‌وجود آمدن تعدادی از این مشکلات دخالتی ندارد و این بدین معناست که از حل آن نیز عاجز است و گره کور مشکلات جدید مایکروسافت از همین موضوع ناشی می‌شود.

مایکروسافت با چهره‌ای نو

مایکروسافت به کمک تجربیات پیشینش و تقلید از عوامل موفقیت رقیبش (اپل) مجموعه فعالیت‌هایی را جهت‌دهی کرده است از جمله:

thumbs-up-e1337804251262-600x256

ساخت محصولی خلاقانه با نام سرفیس با طراحی‌فوق‌العاده چشم‌نواز و تجهیزات مدرن. ( مایکروسافت به شدت بر روی نقطه قوت اپل در طراحی آیپد دست گذاشته است و حتی فراتر از آن حرکت کرده است.)تغییر لوگوی ویندوز با خطوط هماهنگ با سیستم‌عامل جدید و طرح‌ریزی یک قدم مثبت در تبلیغات این سیستم عامل با مفهوم تغییر در همه چیز با نگاه به آینده.احداث فروشگاه‌های زیبا، هیجان‌انگیز و خوش‌ساخت با الهام از فروشگاه‌های با کیفیت اپل و آموزش کارمندان این فروشگاه‌ها در جهت برقرای تعامل مثبت‌گرایانه با مشتریان.ایجاد فروشگاه نرم‌افزاری در ادامه فروشگاه‌های نرم‌افزاری اپل، گوگل و آمازون.راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی بی‌نظیر در تاریخ این شرکت به شکلی که از یک سال قبل از عرضه سیستم عامل جدید از پتانسیل‌های متفاوت جهت تبلیغات مثبت برای آشنایی کاربران با این سیستم عامل استفاده گردید. بعد تبلیغات به حدی بود که حتی برای نسخه‌های پیش‌نمایش نیز کاربران با بمباران تبلیغاتی به‌خصوص در وب روبه‌رو می‌شدند.

و مهم‌تر از همه ویژگی‌های خاص سیستم‌عامل جدید این شرکت با نام ویندوز ۸ همانند:

win8 scr s

تولید نسخه‌های متفاوت از ویندوز ۸ برای دستگاه‌های متنوع (کامپیوتر شخصی، تبلت و گوشی هوشمند) بنا بر کارایی و قدرت محصول همانند ویندوز RT با پیچیدگی کمتر نسبت به ویندوز ۸ و مصرف کمتر باتری به لطف هماهنگی با پردازنده‌های ARM.رابط کاربری خلاقانه، نوآورانه، کاربردی و زیبا با نام مترو که در تمامی نسخه‌ها به‌صورت مشترک قرار داشته و به کاربران حسی یکسان و هماهنگ در استفاده از محصولات متنوع مبتنی بر ویندوز ۸ هدیه می‌کند.استفاده از هسته مشترک در نسخه‌های متفاوت و در نتیجه ساده‌سازی تولید برنامه‌ها برای توسعه دهندگان نرم‌افزاری.افزایش سرعت و کارایی ویندوز و عدم نیاز به سخت‌افزار گران‌قیمت.

در کنار همه این فعالیت‌ها و بهبود‌های صورت گرفته در اکوسیستم مایکروسافت، فروش ویندوز ۸ و محصولات سخت‌افزاری مبتنی بر آن پایین‌تر از حد انتظار بوده است که خود می‌تواند حاصل عوامل مختلفی باشد که به تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

عملا مایکروسافت تمام هستی و دار و ندار خود را برای موفقیت استراتژیکی‌ترین محصولش، قمار کرده ولی تا کنون بازخورد مثبتی از آن دریافت نداشته است.

زمانی که زود هم دیر می‌شود

ballmerelopمایکروسافت در زمینه کامپیوترهای شخصی تمامی توان خود و شرکای سخت‌افزاریش را به کار گرفت. در زمینه تبلت‌ها، خود به‌تولید محصولی متفاوت و ارزشمند روی‌آورد و در زمینه گوشی‌های هوشمند یکی از باسابقه‌ترین، خوش‌نام‌ترین و باانگیزه‌ترین سازندگان (نوکیا) را به شراکت برگزید اما حاصل همه این تلاش‌ها تا کنون از پس دیدگاه سخت‌گیرانه منتقدان و عموم برنیامده است.

ولی چه عواملی ( عواملی که مایکروسافت در به‌وجود آمدن آن نقش داشته است) منجر به استقبال کمرنگ از محصولات جدید این شرکت با اندوخته سال‌ها تجربه و مهارت شده است؟

۱٫ رقبای مایکروسافت پیش از این شرکت بنای محکمی از توانمندی خود را در ذهن مشتریان ساختند، بنایی که به‌سادگی در برابر لرزه‌های سبک فرو نخواهند ریخت و بعضا برای فروریختن نیاز به یک معجزه دارند.

۲٫ مایکروسافت با انواع و اقسام اهمال کاری و با ویژگی‌هایی که در آن فقر آینده‌نگری مشهود بود خیلی‌دیر به فکر نوسازی ناوگان محصولات خود افتاد.

۳٫ شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت تا کنون نتوانسته‌اند محصولات بارز و شاخصی را با سیستم عامل جدید این شرکت ارایه کنند. این عامل می‌تواند ناشی از سال‌ها بی‌برنامگی مایکروسافت در مدیریت سخت‌افزار محصولات مبتنی بر سیستم‌عامل خود باشد. سال‌های پیشین به‌دلیل عدم مشکلاتی که در اوایل مقاله ذکر شد، مایکروسافت می‌توانست بدون نظارت و مدیریت بر سازندگان از فروش محصولات خود مطمئن گردد ولی اکنون به‌دلیل چندبعدی شدن بازار و ورود محصولات پرقدرت مبتنی بر دیگر سیستم‌عامل‌ها اعمال روش‌های قدیمی امکان پذیر نیست. هم‌اکنون مایکروسافت زمان و توان کافی برای اعمال چنین مدیریتی را ندارد و نخواهد داشت، بعلاوه شرکا نیز به‌سادگی زیر چتر مدیریتی مایکروسافت جمع نخواهند شد.

windows-8-screens-600

۴٫ مایکروسافت برخلاف اپل کاربران خود را به سیستم‌عاملی عادت داده است که سرعت، سادگی و کاربرپسند بودن را فدای عملکرد و پیچیدگی ساخته است. در عمل ویندوز با پیچیدگی‌های خاص و قدرت انعطاف بالا جوابگوی تمامی‌نیاز‌ها از جمله نیاز کاربران حرفه‌ای است. همین پیچیدگی‌ها موجب شده است تا این سیستم عامل نسبت به OS X از نظر سرعت عملکرد، پایداری، مقاومت در برابر ویروس، باگ‌ها و وقفه‌های کارکردی، کرش‌ها و مصرف باتری با کاستی روبه‌رو شود. مایکروسافت برای حل این نقیصه سه راه پیش پای خود می‌دید:

تولید سیستم‌عاملی که علاوه بر دارا بودن قدرت و کارایی نسخه‌های پیشین، از مشکلات ذکر شده در سطور بالا رنج نبرد. عملا به‌نظر می‌رسد، قدرت نرم‌افزاری کنونی این شرکت برای تولید این‌ چنین سیستم‌عاملی به در بسته خورده است.تولید سیستم‌عاملی که از نظر قدرت و کارایی نسبت به نسخه‌های پیشین در رده پایین‌تری قرار گیرد ولی فاقد مشکلات ذکر شده در سطور بالا باشد. با توجه به این‌که کاربران زیادی در جهان با دید و نگرش قبلی به ویندوز نگاه می‌کنند و بسیاری از آنان را کاربران حرفه‌ای تشکیل می‌دهند، این گزینه نیز نمی‌توانست راه حل درستی باشد چرا که کل هویت ویندوز و مایکروسافت را به سوی نابودی می‌کشاند.ویرایش و عرضه نسخه‌های متفاوت با عملکرد غیر یکسان برای دستگاه‌ها و کاربردهای متنوع. به‌نظر می‌رسد استراتژی مایکروسافت در این جهت بیشتر از بقیه گزینه‌های پیشاروی سنگینی می‌کند چرا که ارایه ویندوز RT بارزترین نمونه از تمایل مایکروسافت در حرکت به این سوی است.

مایکروسافت برخلاف اپل کاربران خود را به سیستم‌عاملی عادت داده است که سرعت، سادگی و کاربرپسند بودن را فدای عملکرد و پیچیدگی ساخته است.

اما چگونه عامل چهارم و انتخاب گزینه سوم توسط مایکروسافت نتوانست عاملی برای نجات و دوام پربار حیات این شرکت باشد:

انتخاب مشتری در میان عرضه انواع و اقسام محصولات مانند نوت‌بوک‌های معمولی، نوت‌بوک‌های لمسی، کامپیوترهای شخصی، نوت‌بوک‌های هایبریدی، تبلت‌های ویندوز RT، تبلت‌های ویندوز ۸ و آن هم با طراحی‌های متفاوت و برندهای مختلف در کنار کیفیت ساخت متغییر به شدت گیج‌کننده شده است. مشتریان زمانی که در خرید یک محصول گیج شوند برای خرید آن اقدام نمی‌کنند یا به سمت محصولاتی کشیده می‌شوند که از اکوسیستم هماهنگ، با کیفیت ثابت شده و دارای هویت برخوردارند.

sony-vaio-duo-11-pr

رابط کاربری مترو بیش از آنکه برای کامپیوترهای شخصی (که بخش بزرگی از فروش ویندوز را به خود اختصاص می‌دهند) مناسب باشد، برای تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند مناسب است. این بدین معنا است که مایکروسافت عملا رابط کاربری سیستم‌عامل خود را بیشتر برای محصولاتی طراحی کرده که تا کنون هیچ سهمی در بازار آن‌ها نداشته است.( البته لازم به ذکر است که این موارد فقط به نیاز کنونی بازار توجه دارد و ممکن است در آینده شاهد تغییرات محسوسی باشیم.) با عنایت به‌اینکه بزرگ‌ترین تغییر ویندوز ۸ نسبت به نسخه‌های پیشین در رابط کاربری آن مشهود است و این رابط کاربری به شدت با صفحات لمسی بهینه شده است، بسیاری از کاربران کامپیوترهای شخصی، شرکت‌های کوچک و بزرگ، مراکز اداری و دولتی و… تمایلی برای تجهیز کامپیوترهای شخصی خود به آن نخواهند داشت چرا که با پرداخت هزینه زیاد بابت خرید ویندوز جدید و در پی آن هزینه‌های نصب و نگهداری آن به دستاورد خاصی نخواهند رسید.( ضمنا رابط کاربری مترو در واقعیت برای یک کامپیوتر شخصی پیچیده‌تر از نسخه‌های پیشین است). متخصصان شرکت‌ها به‌خوبی به این نکته واقفند که ویندوز ۸ باز هم با مشکلات موروثی دیگر ویندوزها همراه خواهد بود و در نتیجه بهبود سرعت و رابط کاربری ویندوز ۸ نمی‌‌تواند گزینه مهمی در خرید آن برای آنان به‌شمار آید. مهم‌تر این‌که به‌روز رسانی درایورهای سیستم‌های بعضا قدیمی آنان نیز بر مشکلات اضافه خواهد کرد. شاید بهتر از همه این بود که مایکروسافت ویندوز ۸ خود را لااقل در کامپیوترهای شخصی با رابط کاربری ساده‌تر ارایه می‌کرد و در کنار آن به بسیاری از مشکلات دامنگیر ویندوز پایان می‌داد.

مایکروسافت رابط کاربری سیستم‌عامل خود را بیشتر برای محصولاتی طراحی کرده که تا کنون هیچ سهمی در بازار آن‌ها نداشته است

داشته‌هایی که بر سر قمار، یکی یکی دود می‌شوند

مایکروسافت به‌‌خوبی به مشکلات پیش روی به‌خصوص در زمینه کامپیوترهای شخصی واقف بوده است به‌همین دلیل تلاش کرد قسمتی از فروش خود را به سمت تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بکشاند و در این راه سه قدم عمده برداشت:

۱٫ برای تولید تبلت با برند و هویت پایدار به‌نام سرفیس اقدام کرد.

Microsoft Surface with Windows 8 Pro-580-100

۲٫ از آن‌جا که مایکروسافت متوجه نیاز بسیاری از کاربران به تبلت‌های سبک، کم‌مصرف با رابط کاربری ساده و روان بود، از نسخه‌ای متفاوت ولی با هسته مشترک به‌ ‌نام ویندوز RT پرده‌برداری کرد و آن را با پردازنده‌های معماری ARM تطبیق داد.

۳٫ هسته ویندوز فون ۸ را با هسته ویندوز ۸ مشترک گرفت و در زمینه سخت‌افزاری شریک مناسبی برگزید.

ولی مایکروسافت با سرفیس RT و سرفیس پرو ( با زیبایی و کیفیت خیره‌کننده) نتوانست مرز میان تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها را محو کند و به‌دلایلی حداقل تا اینجای کار در این زمینه هم به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد چرا که:

ویندوز RT قادر به‌انجام امور کمی است و این مهم با فروشگاه خالی از نرم‌افزارهای مایکروسافت شدت بیشتری یافته است. این عدم توانایی باعث شده که گزینه‌های مثل آیپد با همان کیفیت ساخت و ویژگی‌های سخت‌افزاری بارز‌تر درکنار اکوسیستم غنی و قابل اعتماد بیشتر مورد توجه مشتریان قرار بگیرد. گوگل نیز با برند نکسوس و قیمت فوق‌العاده پایین در کنار اکوسیستم غنی و سرویس‌های بی‌نظیر کار را بیش از این برای ویندوز RT سخت‌تر کرده است. البته ویندوز RT برای کار با اسناد به‌کمک آفیس متمایز از رقبا به‌نظر می‌رسد ولی این برگ برنده برای یک، تازه‌ورود کافی نخواهد بود.سرفیس پرو و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز ۸ که تا کنون وارد بازار شده‌اند، با مشکلات همیشگی ویندوز مانند مقاومت نسبتا پایین نسبت به خطرات ویروس، زمان بوت نسبتا بالا، مصرف زیاد باتری ( که این مورد به پردازنده دستگاه نیست ارتباط زیادی دارد)، کرش، وقفه، کند شدن سیستم بعد از مدتی استفاده و….روبرو هستند. علاوه بر این‌ها باید وزن زیاد آن‌ها را که معمولا بیش از ۹۰۰ گرم سنگینی دارند و قیمت زیاد ( هم سخت‌افزاری و هم خود سیستم عامل) را به موارد بالا اضافه کنیم. تبلتی با این مشخصات برای کاربران کاربرد تبلتی نخواهد داشت و بیشتر به یک کامپیوتر شخصی لمسی شباهت دارد. موارد مذکور باعث می‌شود که سرفیس پرو و محصولات مشابه با آن نتوانند فعلا رقیبی برای بازار دیگر تبلت‌ها به‌شمار آیند.شرکای سخت‌افزاری به‌دلیل بی‌اعتمادی نسبت به آینده ویندوز RT تمامی تلاش خود را برای ارایه محصولی متمایز و با کیفیت به‌کار نمی‌گیرند ( هزینه کافی برای واحد تحقیق و توسعه محصول و مهندسی نهایی آن خرج نمی‌کنند). شرکای سخت‌افزاری تا کنون نتوانسته‌اند، محصولی متمایز و خوش‌ساخت به‌بازار عرضه کنند و اکثر محصولات با ایراداتی همراه است که انتخاب را بسیار سخت می‌سازد.

سرفیس پرو و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز ۸ ، همچنان با مشکلات همیشگی ویندوز روبرو هستند

و اما در رابطه با گوشی‌های هوشمند، هنوز آمار مستدلی از فروش آن‌ها ارایه نشده است. همچنین تنوع پایین محصولات ارایه شده با ویندوزفون ۸ ما را برای قضاوت زودهنگام برحذر داشته است. در این بین شکایات بی‌شماری از کاربران در فروم‌ها مبنی بر ریبوت مداوم و کرش‌های ناگهانی مشاهده شده است که با توجه به سابقه مایکروسافت در ارایه ویندوز فون ۷، این نکته جای تعجب بسیار دارد. مایکروسافت با تجربه در این زمینه حقیقتا جایی برای این مدل خطاهای اولیه نخواهد داشت و در صورت ادامه نمی‌توان آینده مثبتی برای ویندوز فون ۸ نیز متصور بود، چرا که ویندوز فون در ابتدای راه نیست، بلکه در ادامه راه نسل قبلی خود در حرکت است. فعلا بیش از همه کیفیت ساخت بالا، برند قابل اعتماد نوکیا و HTC، و نوآوری‌های این دو شرکت به‌خصوص نوکیا به داد ویندوز فون ۸ رسیده است.

ویندوز فون در ابتدای راه نیست، بلکه در ادامه راه نسل قبلی خود در حرکت است

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با ورود قدرتمندانه گوگل و اپل به بازار گوشی‌های هوشمند و علی‌الخصوص پست‌پی‌سی‌ها، کسب‌وکار مایکروسافت دچار سکته موقتی شده است. این توقف در اوج‌گیری مایکروسافت حاصل عوامل پیچیده‌ای است که تعدادی از آنان نتیجه اشتباهات این شرکت و تعدادی دیگر به جور زمان و تغییر در سلیقه و نیاز مشتریان باز می‌گردد. اپل خود سردمدار این موج تازه بوده و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر توانسته است به‌خوبی آن را هدایت کند و در نتیجه شرکت‌هایی که با روش‌های گذشته و پایدار مشغول تجارت بوده‌اند را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. بی‌شک باز هم شاهد انقلاب یا موج جدیدی خواهیم بود که ممکن است دیگر اپل در آن نقشی نداشته باشد و شرکت‌های دیگری همانند مایکروسافت رهبر آن باشند.

Win8 02 General-580-100

مایکروسافت قدری برای بهینه‌سازی رابط کاربری ویندوز خود در کامپیوترهای شخصی تندروی کرده است و آن را برای کاربران این مدل کامپیوترها پیچیده ساخته است. شاید اگر با نگاهی محافظه‌کارانه‌تر منوی استارت و رابط قدیمی را تا حدی حفظ می‌داشت، شرایط بهتر می‌گردید، ولی همانگونه که مشخص است این فقط بخشی کوچکی از مشکلات است. علاوه‌بر این مشکلات سابق ویندوز کماکان لاینحل باقی مانده و گزینه‌ای برای ترغیب شرکت‌های بزرگ در مهاجرت به‌سوی ویندوز ۸ تعبیه نشده است. ویندوز RT این شرکت نیز که با هدف تصاحب بازار اندروید و iOS و برای در دست گرفتن آینده خلق شده است فاقد ویژگی‌های شاخص و متمایز برای غلبه بر رقبا است و در برابر تجربه و اینرسی رقبایش قدرت کافی در چنته ندارد. تبلت های ویندوز ۸ نیز با وزن زیاد و طول عمر باتری کم و مشکلات موروثی ویندوز نتوانسته‌اند فاصله میان تبلت و نوت‌بوک را پر کنند. به‌نظر می‌رسد راهکارهای زیر می‌توانند آینده درخشان‌تری را به فعالیت‌های مایکروسافت گره بزنند:

قیمت‌گذاری منطقی‌تر و پایین‌تر برای محصولات سرفیس، به‌خصوص سرفیس RT.نظارت بیشتر بر روی محصولات ساخته شده توسط شرکای سخت‌افزاری و جلب توجه و اعتماد آنان با سرمایه‌گذاری مستقیم در تولید محصولات آن‌ها برای عرضه محصولات شاخص و متمایز.زیر فشارگذاشتن اینتل برای تولید پردازنده‌هایی با قدرت Core i های فعلی ولی توان مصرفی پایین‌تر. بدین معنا که اینتل تکنولوژی‌های خود را سریع‌تر از گذشته به ظهور برساند که این عمل نیاز به اعتماد اینتل و سرمایه‌گذاری مایکروسافت خواهد داشت. در این بین هجرت به سمت ARM نیز دور از انتظار نخواهد بود.آنچه که بیش از همه می‌تواند به دنیای تبلت‌ها تلنگری عمیق وارد کند، آفرینش تبلت‌هایی است که با ویندوز ۸ پرقدرت و توانمند، راحتی، روانی، سرعت، سبکی و مصرف پایین تبلت‌های اندرویدی و آیپدها را نتیجه دهد. این امر مستلزم همکاری و تشکیل تیم‌های فنی از مایکروسافت و سازندگان سخت‌‌افزاری مطرح می‌باشد.

به لطف نوآوری‌های فراوان شکل گرفته در ویندوز ۸، علی رغم ناکامی‌های کمرنگ در شروع حیات آن و حضور رقبای تنومند و ریشه داری همانند گوگل و اپل، حرکت رو به جلوی مایکروسافت به صورت آرام و تدریجی ادامه خواهد یافت و احتمال آن می‌رود که در سال‌ آینده میلادی شاهد تسلط بیشتر مایکروسافت بر بازار تبلت‌ها و گوشی های هوشمند باشیم. در پایان امیدوارم یکی از زیباترین، خلاقانه‌ترین و کاربردی‌ترین رابط‌های کاربری در بین محصولات کامپیوتری به نام مترو که حقیقتا از رابط‌های کاربری اندروید و iOS، پربارتر است، با درایت بیشتر مایکروسافت و شرکای سخت‌افزاریش در رنج وسیعی از محصولات آینده فراگیر شود.

۵ گجت خلاقانه برتر سال ۲۰۱۲

۵ گجت خلاقانه برتر سال www.campfa.ir ۲۰۱۲

هر ساله با نزدیک‌شدن به پایان سال میلادی، لیست‌های مختلفی از ترین‌های آن سال در زمینه‌های مختلف و با نگرش‌های متفاوت در سراسر فضای مجازی منتشر می‌گردد. امروز هم وب سایت Mashable لیست ۵ گجت خلاقانه برتر سال ۲۰۱۲ را منتشر کرد.

 

با اینکه فضای زندگی امروز ما پر شده است از گجت‌ها و ابزارهای کاربردی مختلف، اما هنوز هم آمار وسایل مبتکرانه و شگفت‌انگیز به حد مطلوبی نرسیده‌است. در عوض با تبلت‌ها، گوشی‌ها و وسایل یکسان و شبیه به هم زیادی مواجه هستیم. با این حال هنوز هم استثنائاتی پیدا می‌شوند که دیدگاه ما را درباره مراکز تحقیق و توسعه کمپانی‌های مختلف بهبود بخشند. آن‌ها با ایده‌های جدید و البته با ریسک بالایی در صحنه حاضر می‌شوند، ایده‌هایی که نشان می‌دهند خالقان آن‌ها سودایی بیش از یک رقابت صرف در سر دارند. آن‌ها همچنین هدف متفاوتی را نشانه گرفته‌اند، حل مشکلات روزانه با روش‌های نوین و نزدیک‌تر کردن ما به تکنولوژی‌هایی که روزی فقط به ذهن عده محدودی از ما می‌رسیدند.

نکته‌ مهم این است که، همیشه سرانجام خوشی در انتظار اختراعات جدید نیست و درصد بالایی از آن‌ها به دلایل مختلف با شکست مواجه می‌شوند، اما من هنوز هم دوست دارم همه آن‌ها را حداقل برای یک بار امتحان کنم.

از لیست نه چندان پر و پیمان گجت‌های خلاقانه امسال، ۵ گجت برتر را انتخاب کردم؛ به نظر من این وسایل از تکنولوژی، طراحی، کاربرد و ریسک‌پذیری تاثیرگذاری برخوردار هستند.

۱. عینک گوگل

google glas

اگر فقط یک گجت وجود داشته باشد که بتوان چیزی شبیه به آینده را در آن دید، قطعا آن گجت عینک گوگل خواهد بود. درست است که ما هنوز در انتظار نسخه نهایی این گجت پوشیدنی هستیم، اما این عینک چیزی بیش از یک مدرک کوچک برای اثبات یک ایده است. اوایل امسال، شاهد آن بودیم که عده‌ای در حالی‌که این عینک را بر چشمان خود داشتند، با پرش از هواپیما و فرود بر روی سقف ساختمان گوگل نمایش هیجان انگیزی را با این عینک خلق کردند. این حرکت، رسما عینک گوگل را به اولین گجت پوشیدنی قرن ۲۱ تبدیل کرد.

۲. پرنده AR.Drone 2.0

AR.drone 2

نظارت و مراقبت تبدیل به حقیقتی در زندگی ما شده‌اند. امروزه دوربین‌ها در همه جا هستند و تقریبا تمام نقاط مهم جهان تحت نظارت هستند. اگر می‌خواهید بدانید که بودن در آن طرف این دوربین‌ها چه حسی دارد، به شما توصیه میکنم حتما AR.Drone را امتحان کنید. این پرنده می تواند صدها مایل بر فراز آسمان پرواز کند، در حالی که شما از طریق آیپدتان در حال کنترل آن هستید. علاوه بر این شما با استفاده از آیپد خود می توانید تصویری که توسط دوربین‌های این گجت ضبط می‌شوند را مشاهده کنید و حتی می توانید برای ضبط این تصاویر روی آیپد یا حافظه خود پرنده اقدام کنید.

۳. سرفیس

Surface

مایکروسافت امسال نه تنها دست به ابتکاری جالب زد، بلکه ما را به شدت شگفت‌زده کرد. تبلت سرفیس RT یک شگفتی تمام عیار بود و ما هیچ حدسی درباره ساخت آن نمی‌زدیم. نه تنها سیستم عامل مبتنی بر ARM آن بلکه کل پروسه طراحی و ساخت این تبلت توسط خود مایکروسافت انجام شده‌است. طبیعتا سرفیس یک محصول کامل و بی نقص نیست، اما در تمام فروشگاه‌ها یکتاست و به وضوح می‌توان شنید که فریاد می‌زند: «من متفاوت هستم.»

۴. گلکسی نوت II

Galaxy Note II

اساسا دو دسته گوشی تلفن وجود دارد: آن‌هایی که فقط بزرگ هستند و آن‌هایی که بزرگ هستند! گلکسی نوت II سامسونگ با صفحه نمایش ۵.۵۵ اینچی‌اش در طرف دوم این ماجراست. علاوه بر صفحه‌نمایش بزرگ و باکیفیت، این گوشی از قلمی بهره می‌برد که به خوبی با آن هماهنگ است. نه تنها این گوشی از تماس قلم با صفحه، بلکه از نزدیک شدن آن به صفحه نیز باخبر می‌شود. این تکنولوژی Airview نام‌گذاری شده‌است و ما در هیچ وسیله با این اندازه، مشابه آن را مشاهده نکرده‌بودیم. به وسیله این تکنولوژی حتی با حرکت دادن قلم با فاصله نسبت به صفحه نمایش، شاهد انجام  دستورات هستیم. به لطف این تکنولوژی هوشمند، که سامسونگ از آن در گلکسی نوت II بهره برده‌است، این گوشی یک سر و گردن از لشکر گوشی‌های مشابه خود بالاتر قرار می‌گیرد.

۵. لایترو

Lytro

لایترو یک دوربین معمولی است با یک امکان خیلی ویژه. طراحی غیر معمول این دوربین این امکان را به شما می‌دهد که حتی بعد از گرفتن عکس جزئیات دقیق بیش از یک نقطه را برای شما بازگو کند. به عبارت دیگر، مهم نیست که در حین عکاسی با این دوربین روی چه نقطه‌ای فوکوس کرده باشید، عکس‌های گرفته‌شده با این دوربین این قابلیت را دارند، که تمام نقاط را به وضوح به شما نشان دهند. این روش این امکان را به شما می دهد تا پس از گرفتن عکس از سوژه، بتوانید برروی قسمت‌های مختلف تصویر فوکوس کنید. من نمی‌توانم با اطمینان کامل درباره موفق شدن یا نشدن این دوربین با این قابلیت ویژه نظر بدهم، اما هیچ شکی نیست که من را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌است.