هیچ می دانی فرصتی که از آن بهره نمی گیری ،آرزوی دیگران است.(جک لندن)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرف های نیکی کریمی بعد از بازگشت از امارات

خودم را هنوز بازمی‌گذارم که به هیجان دربیایم و لذت ببرم از افق‌های جدیدی که در سینمای کشورهای دیگر وجود دارند و ما را در تجارب خودشان شریک می‌کنند.

نیکی کریمی عضو هیات داوران بخش مسابقه اصلی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی گفت: حضورهای بین‌المللی برای سینمای ایران خوب است و هر فیلمی که در جهان حضور پیدا می‌کند و در هر جای جهان که جایزه می‌گیرد، نشان‌دهنده این است که ما پایگاه سینمای ایران را داریم حفظ می‌کنیم.

این بازیگر و کارگردان سینمای ایران که به همراه «شابانه آزمی» بازیگر نام آشنای سینمای بالیوود از هندوستان (رئیس هیئت داوران)، «اسماعیل فرخی» کارگردان از مراکش، «سیدومیر کولار» تهیه‌کننده برنده جایزه اسکار از اسلواکی و «سمیر فرید» منتقد فیلم و نویسنده سینما از مصر، عضو هیات داوران بخش مسابقه اصلی ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی بود، در مورد برگزاری این جشنواره گفت: اولین سالی بود که در این جشنواره شرکت می‌کردم قبل از این، چندین دوره در جشنواره بین‌المللی فیلم دبی با فیلم‌هایم در بخش رقابتی و یک بار هم به عنوان داور حضور داشتم.

وی یادآور شد: با اینکه سالهاست که در سینما کار می‌کنم ولی هیچ وقت در حقیقت خودم را از این باز نمی‌دارم که تجارب جدید و افق‌های جدیدی که در فیلم‌ها می‌بینم من را هنوز به هیجان درنیاورند. خودم را هنوز بازمی‌گذارم که به هیجان دربیایم و لذت ببرم از افق‌های جدیدی که در سینمای کشورهای دیگر وجود دارند و ما را در تجارب خودشان شریک می‌کنند.

نیکی کریمی همچنین گفت: ۱۵ فیلم سینمایی از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی در بخش مسابقه اصلی ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی حضور داشتند و به هرحال آدم لذت می‌برد وقتی که فیلم‌های خوبی می‌بیند و در کنار اینها فیلم‌های بد هم وجود دارد. خوشبختانه کسانی که برای این بخش از جشنواره برنامه‌ریزی کردند در جشنواره‌های مختلفی حضور پیدا می‌کنند و فیلم‌های خیلی خوبی برای این بخش انتخاب می‌کنند.

این بازیگر در ادامه افزود: برای من تجربه خیلی بزرگی است هم اینکه فیلم‌های خوبی می‌بینم و هم کارگردانهای جدیدی را کشف می‌کنم و هم اینکه از اعضای هیات داوران با افراد جدیدی آشنا می‌شوم. در جمع هیات داوران بخش اصلی ششمین جشنواره فیلم ابوظبی فیلمساز، بازیگر، تهیه‌کننده و منتقد سینما حضور داشتند و کسانی بودند که تجربه هیات داوری در جشنواره‌های خیلی خوبی داشتند، فیلم‌های خوبی ساخته‌اند و جوایز معتبری هم کسب کرده‌اند. هم کلام شدن و تجربه داوری با این افراد را گذارندن، خیلی تجربه بزرگی است.

وی تأکید کرد: چون مسئولیت بزرگی دارد و همه ما این قضیه را می‌دانیم که این کار مسئولیت دارد پس بنابراین سعی کردیم خیلی دقیق این فیلم‌ها را ببینیم. بعد از دیدن فیلم‌ها با همدیگر حرف می‌زدیم و این همیشه تجربه زیبا و جذابی برای من است که با سلیقه و عقاید دیگران آشنا بشوم و ببینم که آنها با چه دنیا و چه سلیقه‌ای فیلم‌ها را نگاه می‌کنند.

این بازیگر سینمای ایران در مورد سطح جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی به نسبت دیگر جشنواره‌های سینمایی دنیا گفت: به نظرم این قضیه اصلا مهم نیست به خاطر اینکه آدمهای حرفه‌ای این جشنواره را می‌چرخانند، بنابراین جشنواره تازه کاری که با آدمهای نوپا و تازه کار، شکل گرفته باشد، نیست. افرادی که در این جشنواره کار می‌کنند تجربه دارند و از کسی که مسئول هماهنگی کارها بود تا برنامه‌ریزها و آدمهای دیگر، همه آنها حرفه‌ای هستند. بنابراین این تجربه، با توجه به سن کم آن، به این جشنواره آمده است.

همچنین : بخوانید  ازدواج دو مجری معروف تلویزیون +عکس

نیکی کریمی در مورد آرای هیات داروان بخش مسابقه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی گفت: چیزی که برای من لذت بخش بود این است که بدون اینکه هیچ جنسیتی را در نظر بگیرم ولی خُب جایزه اصلی جشنواره را یک خانم گرفت و این لذت بخش است بدین خاطر می‌بینیم که در همین خاورمیانه خانم‌هایی هستند که خوب کار می‌کنند و کار سنگین و سخت فیلمسازی را به زیبایی انجام می‌دهند چون به نظر من فیلمسازی خیلی کار سختی است.

کارگردان فیلم سینمایی «سوت پایان» در مورد حضور سینمای ایران در این‌گونه جشنواره‌ها گفت: چیزی که همه به من می‌رسیدند و سؤال می‌کردند این بود که چرا در بخش اصلی فیلم ایرانی نیست؟ البته من همیشه خیلی دمکرات به این قضیه نگاه می‌کنم یعنی همیشه فکر می‌کنم که هیچ لزومی ندارد که همیشه از سینمای ایران فیلمی در این جشنواره حضور داشته باشد. به هر حال ۱۵ فیلم از میان این همه فیلمی که به دفتر جشنواره می‌رسد و برنامه‌ریزها در این زمینه روی آنها کار می‌کنند و بایستی از میان آنها انتخاب شود. به هر حال لزومی ندارد که حتما همه ساله از ایران هم فیلم وجود داشته باشد. به نظرم ما سال موفقی را پشت سر گذاشتیم با فیلمی که در اسکار داشتیم، فیلم‌هایی که دائماً در جشنواره‌ها حضور دارند و قطعاً بایستی تلاش بیشتری انجام بدهیم و بتوانیم که این افق‌های جدید را تجربه کنیم.

وی همچنین گفت: حضورهای بین‌المللی برای سینمای ایران خوب است به خاطر اینکه ما با سینمای دیگران آشنا می‌شویم و ما متوجه می‌شویم که در سطح بین‌المللی الان دارند چه فیلم‌هایی کار می‌کنند به هر حال نه من، بلکه هر آدم دیگری که در جشنواره‌ها شرکت کند و هر فیلمی که در بخش مسابقه حضور پیدا می‌کند و هر فیلمی در هر جای جهان که جایزه می‌گیرد، نشاندهنده این است که ما پایگاه سینمای ایران را داریم حفظ می‌کنیم و این مهم، دومرتبه صحبت از سینمای ایران را پیش می‌کشد و این خیلی چیز جذابی است. سینمای ما سینمای تازه‌ای نیست و سالهاست که در عرصه بین المللی وجود دارد.

کریمی در مورد مسئولیت یک فیلمساز یا داور ایرانی در جشنواره‌های خارجی برای معرفی سینما، فرهنگ و هنر ایران گفت: قطعاً این مسئولیت خیلی زیاد است به خاطر اینکه ما به عنوان کشوری که همیشه از فرهنگ، تمدن، شعر و … حرف زده‌ایم همیشه دلمان می‌خواهد بگوئیم که ما اینطوری هستیم، فیلمسازمان اینطوری است، فیلم‌هایمان اینطوری هستند و همه این بار را با خودمان هر کجا برویم به همراه داریم. به عنوان مثال می‌توانم این را بگویم اگر در جایی‌که بدانم کسی ایران را نمی‌شناسد سعی می‌کنم برایش توضیح بدهم و به وی بفهمانم که ایران کجای جهان است و چه خصوصیاتی دارد، برای نمونه حتی خارج از دنیای سینما.

نیکی کریمی در پایان اظهار داشت: از موضوعی که خوشحال هستم این است که همیشه روی پاهای خودم ایستاده‌ام، جایزه بین‌المللی برده‌ام و فیلم ساخته‌ام و به این علت داور شده‌ام و جشنواره‌ها بدین خاطر من را دعوت می‌کنند. هیچ وقت از هیچ طریق دیگری به جشنواره‌ها دعوت نشده‌ام و این برای من خیلی مهم است. من را به عنوان خودم و فیلم‌هایی که ساخته‌ام می‌شناسند و این خیلی برایم ارزشمند است من را به فیلم یا چیزی وصل نمی‌کنند و از این طریق‌ها من به جایی دعوت نمی‌شوم.