آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بی اخلاقی تورهای مختلط در مازندران

بی اخلاقی تورهای مختلط در مازندران

استان سبز مازندران همه ساله با آغاز ایام تعطیلات پذیرای گردشگران و تورهای گردشگری از نقاط مختلف کشور است. در این میان در اکثر تورها تلاش می‌شود مسایل اخلاقی و اسلامی از سوی تورگردان‌ها و مردم رعایت شود اما گاهی اوقات شاهد کارشکنی برخی تورها هستیم.

منطقه مازندران، البته نباید فراموش کرد که بسیاری از این تخلفات از سوی تورهای فاقد مجوز فعالیت صورت می‌گیرد و بیشتر تورهایی که اقدام به تبلیغ و اجرای تورهای گردشگری تابستانه بدون رعایت قوانین و مقررات، شئونات اسلامی و اخلاقی می‌کنند، فاقد مجوز هستند.

هوشنگ مرادی، مدیرعامل آژانس مسافرتی الوان در ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا توضیح داد: یکی از آیتم های فعالیت آژانس‌های مسافرتی، برگزاری تورهای داخلی است که با اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی، داشتن برنامه سفر، مشخص بودن نوع فعالیت‌ها و دارا بودن راهنما را برای تورهای گردشگری ضروری دانست و گفت: رعایت الگوهای رفتاری، گذراندن دوره‌های آموزشی و داشتن اشرافیت کامل برای راهنمایان تور الزامی است.

مدیرعامل آژانس مسافرتی الوان در ساری خاطرنشان کرد: در تورهای گردشگری در عین جذابیت باید مسایل اخلاقی و اسلامی رعایت شود. مسافران در تورهای گردشگری باید احساس امنیت و آرامش کنند که این امر بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: متاسفانه اتفاق بد و ناخوشایندی در استان رخ داده به این ترتیب که افراد در قالب گروه‌های مجرد بدون مجوز و برخی دارای مجوز اقدام به تور گردی می‌کنند که این موضوع سبب بدنام شدن تورهای گردشگری می‌شود.

مدیرعامل آژانس مسافرتی الوان در ساری با تاکید بر این‌که تورهای گردشگری باید دارای هدف باشند، افزود: راهنمایان بسیاری از تورها کم کار شدند که این امر سبب سوء استفاده برخی افراد می‌شود.

حمیدرضا نوری، مدیرعامل آژانس هواپیمایی و جهانگردی معراج در ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: افرادی که متقاضی مسافرت با تورهای گردشگری هستند حتماً به دفاتر مجاز و معتبر مراجعه کنند. گاهی مشاهده شده برخی افراد به صورت غیر مجاز اقدام به تورگردانی می‌کنند که این امر سبب بروز معضلاتی می شود.

وی با بیان این‌که حتماً مسافران در قالب گروه اعزام شوند، خاطرنشان کرد: قبل از اقدام به سفر، گردشگران باید تمامی مسائل از جمله رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی را مدنظر داشته باشند.

نوری تصریح کرد: متاسفانه سیاست با ثباتی در صنعت گردشگری نداریم. متاسفانه بسترهای مناسب در زمینه گردشگری نداریم و با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

همچنین : بخوانید  ماجرای افشاگری سولماز در استیج شبکه من و تو چه بود

حسین باقری، معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر لزوم اخذ مجوز توسط تورهای گردشگری، اظهار کرد: هر توری که اجرا می‌شود باید از سوی دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی دارای مجوز باشد در غیر این صورت غیرقانونی است.

وی ادامه داد: براساس آیین نامه هر تور گردشگری باید دارای راهنما باشد و راهنمای تور باید دوره‌های آموزشی را طی کرده و کارت آن از طریق معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی صادر شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر اینکه تمام شئونات اخلاقی و اسلامی در اجرای تور باید لحاظ شود، گفت: در صورتی که تخلفی در تور صورت گیرد نسبت به تذکر، اخطار، تعطیل، تعلیق و در نهایت لغو مجوز تور اقدام می‌شود.

باقری تصریح کرد: تورهای گردشگری در قالب طبیعت گردی و بازدید از اماکن گردشگری در داخل مازندران صورت می گیرد. برنامه اکثر این تورها از طریق ثبت نام در فضای مجازی و در قالب هیات‌های ورزشی اجرا می‌شود که به صورت غیرقانونی است و ضرورت ساماندهی آن احساس می شود و از طریق نیروی انتظامی با آن برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ گونه اطلاعی از تورهای گردشگری غیرمجاز نداریم.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی مازندران با هشدار به دفاتر خدمات مسافرتی، خواستار شد، در جهت ایجاد امنیت اجتماعی و اخلاقی همکاری لازم را با نیروی انتظامی داشته باشند.

سرهنگ حسن تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اعزام تور دانشجوئی حتماً باید با مجوز کتبی از دانشگاه مربوطه و مجوز از سازمان گردشگری باشد و تاریخ و محل اجرای تور، مشخصات راهنمای تور و تمامی افراد شرکت کننده در تور به صورت کتبی با مجوز سازمان گردشگری، مشخص شده باشد.

رئیس پلیس اطلاعات وامنیت عمومی مازندران، مسئولیت هرگونه عواقب و تخلف در تور را برعهده لیدر تور و دفتر خدمات مسافرتی اعزام کننده تور دانست و افزود: افراد از به همراه داشتن حیوانات از جمله سگ و میمون در تور خودداری کنند.

سرهنگ تقوی خاطرنشان کرد: باید از مختلط بودن دختر و پسر در داخل اتوبوس و مجالس، مهمانی‌ها و نشست‌ها خودداری شود. پذیرایی بانوان با خواهران بوده و از پخش هرگونه فیلم و موسیقی غیرمجاز ممنوعه در حین اجرای تور جلوگیری شود.