برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آشنایی با ورزش سپک تاکرا

ورزش سپک تاکرا ۵۰۰ سال قبل توسط خانواده‌ای سلطنتی در مالزی پایه‌گذاری شد که البته آن زمان یک بازی درباری و سلطنتی به شمار می‌آمد.

نام این ورزش از دو زبان، سپک (Sepak)در زبان مالزیایی به معنی ضربه زدن و تاکرا (Takraw)در زبان تایلندی یعنی توپ گرفته شده است. هنگامی که این ورزش متولد شد تا حد زیادی شبیه ورزش ژاپنی Kemari بود.

عده‌ای به شکل دایره می‌ایستادند و با چوب به توب ضربه می‌زدند و ساعت‌ها به این بازی می‌پرداختند. به همین دلیل بسیار شبیه بازی کماری بود که بازیکنان یک دایره بزرگ تشکیل می‌دادند.ساعت‌ها بدون آنکه توپ با زمین تماسی پیدا کند به آن ضربه می‌زدند و تا زمانی که توپ به زمین می‌خورد جزو امتیازات آن گروه محاسبه می‌شد.

در سال ۱۹۶۵ این ورزش به چیزی شبیه والیبال امروزی با قوانینی شبیه آن انجام می‌شد. ضمن اینکه تور هم به آن اضافه شد و کمی بین‌المللی‌تر شده بود.چندی پیش سپک تاکرا در ایران نیز به جرگه ورزش‌های حرفه‌ای سازمان تربیت بدنی پیوست و به نام انجمن سپک تاکرا زیر شاخه ورزش‌های همگانی قرار گرفت.

اندازه، ارتفاع زمین و ارتفاع تور بازی و به طور کلی سایز زمین مسابقه شبیه زمین بدمینتون است و هر تیم ۳ بازیکن دارد.

قوانین فعلی آن تا حد زیادی شبیه والیبال است اما ۵ فرق کلی دارد که به شرح زیر است:
-استفاده از دست غیر قانونی است
-هر بازیکن ممکن است قبل از برخورد توپ به تور حداقل یک بار به آن ضربه زده باشد
-هیچ چرخش و دورانی برای موقعیت‌های دفاعی یک تیم نیست
-اگر توپ قبل از افتادن به زمین حریف با تور برخورد بکند یک امتیاز محسوب می‌شود
-اغلب مردم چیز زیادی در باره این ورزش جالب نمی دانند
-سرویس زدن

بازیکنانی که این ورزش را انجام می دهند و بالاخص سرویس می‌زنند پای محوری‌شان را روی دایره سرویس که در زمین تعبیه شده قرار می‌دهند (در این حالت پا باید کاملا ثابت باشد) بازیکنانی که در نیم دایره کناری در چپ و راست زمین (نیم دایره‌ای به شعاع ۹۰ سانتی متر که با خط وسط زمین و خطوط کناری مرتبط بوده) ایستاده‌اند به انتخاب توپ را برای سرویس زننده پرتاب می‌کنند و او به توپ ضربه می‌زند.
پس از انداختن توپ برای بازیکنی که سرویس می‌زند، ۲ بازیکن دیگر دوباره به موقعیت دفاعی خود باز می‌گردنند.
هنگامی که بازی با ضربه سرویس آغاز می‌شود، مهاجم تیم می‌تواند از یک بار تا ۳ بار به توپ ضربه بزند. شما می‌توانید هنگام بازی از سر، پشت سر، پاها و هر جایی از بدنتان به غیر از بازوها از سر شانه تا انتهایی‌ترین قسمت انگشتانتان استفاده کنید.

همچنین : بخوانید  ترفندهای کامپیوتری کاربردی

انواع سپک تاکرا:

در حال حاضردر کل دنیا ۳ نوع سپک تاکرا انجام می‌شود:
هوپ تاکرا: شبیه بسکتبال؛ با حلقه ای که از سقف آویزان است و۵ بازیکن که زیر حلقه هستند باید طی مدت۳۰ دقیقه با ضربات پا توپ را وارد حلقه کنند
دبل تاکرا: با دونفر بازیکن که روبروی هم قرار می‌گیرند
سپک تاکرای ساحلی: روی شن و ماسه ساحلی مانند والیبال ساحلی که با ۴ بازیکن انجام می‌شود.

امتیازات بازی
هر تیمی که بتواند ۲ ست از ۳ ست بازی را از آن خود کند برنده مسابقه خواهد بود. هر ست ۱۵ امتیاز دارد که در ست سوم تنها کسب ۶ امتیاز برای پیروز شدن تیم مقابل کفایت می‌کند.

دو نوع توپ در این ورزش مورد استفاده قرار می گیرد که یک نوع آن غالبا از مواد پلاستیکی و مشتقاتش (فایبر گلاس) تشکیل می‌شود و نوع دیگر سال‌ها پیش از نوعی خیزران و بامبو بوده که اکنون منسوخ شده. توپی که از پلاستیک ساخته شده توسط انجمن آسیایی سپک تاکرا به عنوان توپ رسمی (در دو نوع مردان و بانوان) مسابقات شناخته شده است.
وزن توپ بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ گرم است و سایز محیطی آن ۴۰ سانتی متر می‌باشد. توپی کوچکتر از توپ هندبال و کمی بزرگتر از توپ سافت بال.

نکات مهم بازی
هر بازیکن می‌تواند تا آنجا که قدرتش را دارد بالا بپرد و ضربه‌ای که به توپ می‌زند در آن صورت شبیه حرکات آکروباتیک است. گفته می‌شود سرعت توپ در سپک تاکرا گاها به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت هم می رسد.