آیا او (خدا) برای بنده اش کافی نیست؟ (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با این تست متوجه می شوید چقدر سلامت هستید

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowSVT9zPRm2s7j.jpg

 

شما با پاسخ دادن به پرسش‌های آزمون زیر می‌توانید بفهمید که آیا نیاز است موادغذایی با تنوع رنگی فراوان را در بشقاب غذایتان بگنجانید یا نه.

شما با پاسخ دادن به پرسش‌های آزمون زیر می‌توانید بفهمید که آیا نیاز است موادغذایی با تنوع رنگی فراوان را در بشقاب غذایتان بگنجانید یا نه.
۱ – نگاهی به میز صبحانه‌تان بیندازید؛ بیشترین رنگ‌هایی که در میان موادغذایی موجود در صبحانه‌تان وجود دارد، چیست؟
الف – قرمز، زرد، نارنجی و قهوه‌ای
ب – طلایی و سفید
۲ – اگر قرار بود یک ظرف بزرگ سالاد بخورید و ظرف سالاد تابلوی نقاشی بود و شما نقاش آن، چگونه ظرف سالاد را با این سبزی‌ها تزئین می‌کردید؟
الف – بیشترین سهم سالاد که شامل سبزی‌های سبزرنگ است در اطراف ظرف و مقداری از سبزی‌های قرمز و نارنجی رنگ را در مرکز ظرف می‌چیدم. 
ب – با ترکیبی از انواع سبزی‌های سبزرنگ مانند کلم بروکلی، نخودفرنگی و فلفل دلمه‌ای ریزشده سالاد را تزئین می‌کردم.
ج – مخلوطی از سبزی‌های سبزرنگ و سفیدرنگ مانند ترب، گل کلم و کلم‌پیچ در بشقاب می‌ریختم.
۳ – آیا معمولا رنگ موادغذایی‌ای که مصرف می‌کنید، روی انگشت و دهان شما باقی می‌ماند؟
الف – به ندرت 
ب – یک بار در هفته 
ج – یک بار در روز 
۴ – وقتی در یخچال را باز می‌کنید، موادغذایی موجود در یخچال چند رنگ هستند؟ 
الف – 4 رنگ یا بیشتر 
ب – ترکیبی از ۳ رنگ 
ج – ترکیبی از ۱ یا ۲ رنگ 
تفسیر آزمون 
اگر بیشترین پاسخ‌هایتان گزینه الف است، به شما تبریک می‌گوییم. زیرا وضعیت خوبی دارید و نشان‌دهنده این است که برنامه غذایی شما حاوی مقادیر زیادی ترکیب‌هایی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. 
اگر بیشتر گزینه ب را انتخاب کرده‌اید، در وضعیت بدی نیستید ولی در طول هفته کمتر از میوه و سبزی‌های متنوع استفاده می‌کنید و بهتر است میوه یا سبزی تازه بیشتری میل کنید. 
اگر بیشترین پاسخ‌تان گزینه ج است، این وضعیت خیلی جالب نیست و می‌توانید بهتر از این باشید. اشتیاق و انگیزه‌تان را از دست ندهید و نگاهی به رنگین‌کمان سبزی‌ها بیندازید. جالب است بدانید بیشتر افراد در این گروه قرار دارند. حتما در عادت‌های غذایی خود تغییراتی ایجاد و سعی کنید سهم بیشتری از موادغذایی‌تان را انواع میوه و سبزی‌ها تشکیل دهد.
۵ نکته پنهان در سوال‌ها
۱ – یک صبحانه سنتی معمولا شامل شیر، نان و انواع کلوچه‌ است، اما امروزه مواد تشکیل‌دهنده صبحانه شامل موادغذایی کامل‌‌تری است و علاوه بر تمام موارد گفته‌شده، انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را نیز می‌توان در وعده صبحانه گنجاند. میوه‌ها، علاوه بر اینکه رنگ‌های شادی‌بخشی به بشقاب غذا می‌بخشند، بسیارمغذی و مفیدند. می‌توانید برای اینکه موادغذایی‌تان از ارزش غذایی بالایی برخوردار باشند، آنها را با انواع میوه‌ها ترکیب کنید. مثلا یک لیوان آبمیوه، مخلوطی از شیر و کورن‌فلکس بخورید یا به جای اینکه طبق عادت همیشگی مخلوط یک لیوان شیرموز یا توت‌فرنگی بخورید، هنگام خوردن شیر و ماست میوه‌های تازه مانند توت‌فرنگی یا کیوی را به آن بیفزایید. به این ترتیب میزان دریافتی فیبر و ریزمغذی‌ دیگر افزایش می‌یابد.
۲ – اگرچه خوردن سالاد حاوی انواع سبزی‌ها با رنگ‌های متفاوت بسیار مفید است و ریزمغذی‌های موردنیاز بدن را تامین می‌کند، اما توجه داشته باشید بدن به سایر مواد مانند پروتئین، انواع چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها نیز نیاز دارد. پس سعی کنید در برنامه غذایی‌تان منابع تمام موادمغذی را بگنجانید، مثلا اگر بخشی از بشقاب غذایتان به گوشت اختصاص یافته، باید در کنار آن سبزی‌هایی مانند هویج، نخودفرنگی، کلم بروکلی، سیب‌زمینی و… هم قرار دهید. اگر هم غذایتان ماکارونی همراه سیب‌زمینی است، به دلیل پرکالری و چرب بودن این غذا بهتر است آن را با سبزی بخورید تا ارزش غذایی بیشتری پیدا کند. مثلا مخلوط آویشن و ماکارونی همراه با جعفری، فلفل دلمه‌ای، هویج، قارچ و…
۳ – انواع نوشیدنی‌ها و شکلات‌ها از خوراکی‌هایی محسوب می‌شوند که در ترکیبشان، مواد رنگی وجود دارد. این موادغذایی حاوی مقدار زیادی شکر و چربی هم هستند بنابراین بهتر است به جای مصرف این نوع موادغذایی، میوه‌هایی به رنگ تیره مانند تمشک یا شاه‌توت بخورید. 
۴ – میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل رنگ‌بندی متنوعشان حاوی مقادیر زیادی ویتامین و املاح هستند بنابراین باید حداقل در طول هفته یک بار، در برنامه غذایی‌تان ۴ نوع سبزی مختلف با رنگ‌های متفاوت بگنجانید.

۵ – معمولا مصرف مداوم یک نوع غذا بعد از مدتی می‌تواند خسته‌کننده باشد تا حدی که دیگر تمایلی به خوردن آن نداشته باشید. فراموش نکنید تنوع در انتخاب موادغذایی‌ باعث تامین موادمغذی مختلف می‌شود. پس سعی کنید در طول هفته حتما موادغذایی‌ای که حاوی بیش از ۴ رنگ هستند، بخورید.

همچنین : بخوانید  لطفا این درد زنانه را جدی بگیرید!
برچسب ها : , ,