کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حقایقی درباره ازدواج که شما را شگفت زده می کند

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowNxdbyXYXm9Ua.jpg

 

زندگی زناشویی اغلب پر از لحظات شاد و غمگینی است که اصلا توقع نداشته اید

از همان لحظه ای که شما تصممیم به ازدواج می گیرید، ممکن است فکر کنید که شریک زندگیتان را خیلی خوب می شناسید. روی هم رفته شما بهترین دوستان همدیگر هستید که تصمیم گرفته اید تا بقیه زندگیتان را در کنار یکدیگر سپری نمایید. اما زندگی زناشویی اغلب پر از لحظات شاد و غمگینی است که اصلا توقع نداشته اید. بنا به گفته کیم لاندهولم (روانکاو خانواده ) مردم اغلب حتی در صمیمی ترین روابط خود با چیزهایی روبرو می شوند که آنها را شگفت زده می کند و نیاز دارند که آنها را بفهمند. زوج ها فقط به این دلیل که با همدیگر ازدواج کرده اند لزوما نقطه نظرهای یکسانی ندارند. این مقاله نظرات محققان روابط زوج ها ، درمانگران ازدواج، و زوجهای متاهلی است که درباره آنچه که آنها را پس از ازدواج شگفت زده کرده است بیان کرده اند .
۱ – مشکلات کوچک را حل کنید
دکتر تری اربوش( فوق تخصص و نویسنده کتاب ۵ گام ساده برای انتقال ازدواج شما از سطح خوب به سطح عالی و محقق و استاد دانشگاه در انستیتو تحقیقات محلی دانشگاه میشیگان) می گوید: بسیاری از زوج ها می گویند که آنچه که آنها را بیشتر درباره ازدواج متعجب می کند، این است که برخلاف آنچه که در رسانه ها می گویند که از مشکلات کوچک چشم پوشی کنید، آنها واقعا مجبورند که روی چیزهای کوچکی که آنها را عصبی می کند وقت بگذارند.
حدود ۲۴ سال ، اوبروش زندگی ۳۳۷ زوج را برای یک مطالعه طولانی مدت به نام “پروژه سال های اولیه ازدواج ” دنبال کرد. در مصاحبه ها و پرسشنامه ها، زوج ها گزارش دادند که محرک های کوچک مثل کارنکردن ماشین ظرفشویی یا دیر رسیدن به فیلم ، اگر حل نشوند، تبدیل به مشکلات بزرگی می شوند.
دکتر اوبروش می گوید: خیلی مهم است که درباره این محرک ها به صورت دوستانه و مسالمت آمیز صحبت شود . و هرگز اجازه ندهید که این چیزها تبدیل به عقده شوند.
۲ – خانواده شما مهمتر از آن چیزی هستند که شما فکر می کنید
اولین بار که شما در حال صرف غذا با بستگان آینده خود هستید، حس می کنید که می دانید چگونه با آنها رابطه برقرار کنید. اما در عمل ممکن است بطور شگفت آوری سخت باشد. میشل ۳۱ ساله متاهل میگوید: مهمترین بخش ازدواج سرو کله زدن با خانواده هاست . برای مثال بستگان همسر من توقع دارند فورا صمیمی شویم و دوست دارند با من مثل دختری که هرگز نداشته اند رفتار کنند، ولی حس می کنم برای من یک مقدار عجیب است.
اما میشل از تاثیرگذاری همسرش روی خانواده خود در همان ابتدا خیلی متعجب شده بود. او می گوید: شوهرش خیلی خوب در شام خانوادگی خودش را نشان داد و این مساله باعث شد که بقیه رفتار بهتری داشته باشند . خانواده من خیلی ازشوهرم خوششان آمد و واقعا با او راحت بودند.
بیشتر افراد از اینکه می بینند چقد زندگیشان شبیه زندگی پدرو مادر خودشان است متعجب می شوند. لاندهولم می گوید: زوج ها اغلب نقش تاریخچه افراد خانواده را دست کم می گیرند. همه قول می دهند که زندگی خودشان نسبت به زندگی والدین خود فرق داشته باشد ولی بالاخره از اینکه می بینند اینقدر در زندگی شبیه آنها شده اند متعجب می شوند.آنها در مواردی مثل گرفتن تصمیمات اشتباه منجر به شکست، در بخشهای مختلف یک زندگی خانوادگی معمولی ، درست همان کاری را می کنند که پدرو و مادرشان انجام داده بودند.

۳ – زندگی مشترک شما بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید نیاز به تسلط به اوضاع دارد
دیوید ۳۶ ساله می گوید: ممکن است واضح به نظر برسد، اما همه چیز از زمانی که وارد زندگی مشترک می شوید دو برابر می شود . همه احساسات بالا و پایین شده ، هیجانات و موفقیت های مربوط به شغل ، مشکلات درمانی ، تعهدات خانوادگی و جشن ها و تعارضات و کلا همه چیز دوبرابر می شود.
این اشتراکات همان چیزهاییست که روابط را عمیق تر می کنند. اما خوب جالب است بدانید که در این رابطه آنچه که می گیریم زیاد است ولی بیشتر می پردازیم.
دکتر اوبروش درباره زوج هایی که مطالعه کرده می گوید:هیچکدام نمی دانستند زمانی که ازدواج کردند ، زندگیشان بسیار شلوغ و پر استرس شد که حتی گاهی آنها روابط خودشان را به کل فراموش کردند.هر چه بیشتر نقش و مسوولیت داشته باشید، کمتر می توانید به تک تک آنها برسید.( هر که بامش بیش برفش بیشتر)
زوج ها به وی گفتند که یاد گرفتند تلاش کنند تا درباره مسایلی بیشتر از کودکان، کار و یا کارهای خانه صحبت کنند. آنها توانستند بوسیله صحبت کردن درباره مسائل مهم دیگر مثل احساساتشان، اهدافشان و یا رویاهایشان برای آینده دوباره به هم نزدیک شوند حتی اگر در شرایط استرس زا قرار می گرفتند.
۴ –  خوش رویی یک عامل کلیدی مهم
کارشناسان می گویند که چقدر مهم است که برای داشتن یک خوشبختی طولانی مدت با همسر خود با خوشرویی رفتار کنیم و موفقیت های وی را جشن بگیریم.
دکتر آرتور آرون ( استاد دانشگاه استونی بروک) می گوید: به دنبال شانس هایی باشید که شادی خود را ازموفقیت های شریک زندگی خود نشان دهید ،این مساله واقعا رابطه ها را مستحکم تر می کند و تحقیقات نشان می دهد که این خوشحالی ها نقش مهمتری دارد تا اینکه بخواهیم در شکست هایش او را یاری دهیم.
دکتر اوربوش می گوید: ما دریافتیم که بسیار پر معنی است که شریک زندگی شما به شما حس خاصی را انتقال میدهد ، حس اهمیت و یا عشق .شما می توانید به وسیله خوشرویی با شریک زندگیتان از پسش بر آیید. تشکر کردن برای انجام کارهای خانه و یا گفتن جملات ساده ای چون ” اگر دوباره به روز اول بر گردیم من بازهم تو را انتخاب می کردم” گزینه خوبیست .
۵ – یک ازدواج خوب لزوما به معنای خوشبختی یا حل مشکلات شما نیست
میشل می گوید: پس از هیجانات ناشی از آغاز زندگی مشترک و ازدواج کردن، هنوز همان حس قدیمی ناکامی برای او وجود داشت.من هنوز همان نارضایتی شغلی و همان استرس ها و مشکلات عاطفی سابق را داشتم.متوجه نشدم که چرا حتی با وجود داشتن یک رابطه که مرا خوشحال می کند، مجبور به کار کردن روی بخش دیگری از زندگی ام هستم. عاشق بودن و داشتن علاقه به شخص دیگری مشکلاتم را از من دور نکرد.
اگرچه آرون خاطر نشان کرد که مردم گاهی از ازدواج احساس نارضایتی می کنند مخصوصا زمانی که دچار یاس می شوند و یا مشکلات دیگری در زندگی خود دارند. او می گوید: اگر در رابطه خود خوشبخت نیستید، این حس بوجود می آید که بقیه بخش های زندگی شما چگونه پیش می رود. شما همواره زمانی که حس بدی دارید، تقصیر را به گردن دیگری می اندازید.
۶ – متعجب می شوید از اینکه چه چیزهایی را در کنار همدیگر می توانید بدست آورید
پاتریک ۳۷ ساله می گوید: “این حقیقت که تا کنون از چالش های فراوانی جان سالم به در برده ایم و به نحوی به مراحل بعدی رسیده ایم چیزی است که همواره مرا متعجب می کند. تا کنون ما در چند شرایط سخت قرار گرفته بودیم مثل بودن در دانشکده پزشکی و داشتن یک بچه بطور همزمان “

دیوید هالپر ( درمانگر خانواده و ازدواج ) می گوید : گذران از شرایط سخت و خاص در کنار یکدیگر،می تواند بقیه چیزها را در حاشیه قرار دهد. زمانی که مشکلات بزرگی چون بیماری های جدی قد علم می کند، زوج ها اغلب متوجه می شوند که اختلافاتشان که به نظرخود خیلی با اهمیت بودند در واقع بسیار ناچیزند. و این دور نمای تجدید شده می تواند راه گشایی برای تاثیرات مثبت بیشتر برروابط زوجها باشد.

همچنین : بخوانید  مواد لازم برای ازدواج