لباس قدیمی را بپوشید ولی کتاب نو بخرید.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دختران قربانی پیشنهادی دروغین

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowbedPsfptFzgm.jpg

 

یک جرم شناس با بیان اینکه دوستی های خیابانی عامل وقوع جرائم خشن در جامعه است، گفت: قتل، آدم ربایی، اخاذی و تجاوز به عنف از جمله جرائمی است که در دوستی های خیابانی شکل می گیرد.

کافی است نگاهی به صفحات حوادث روزنامه های صبح و عصر بیندازیم تا با هجومی از اخبار حوادث مرگباری که در گوشه کنار کشور می افتد، روبرو شویم. از قتل و تجاوز گرفته تا دزدی و آدم ربایی و خیانت. این بزه ها از عوامل متفاوتی نشات می گیرند که یکی از این عوامل دوستی های خیابانی است که در ابتدا به بهانه ازدواج اتفاق می افتد اما در بیشتر موارد نه تنها به ازدواج ختم نمی شود بلکه پایانی جز فاجعه در پی نخواهد داشت. پس بهتر است به جای فریب دادن خودمان و جامعه از راه خرد و آگاهی به این روابط جهت دهیم نه این که تصور کنیم با کنار گذاشتن این بحث یا پیش کشیدن احکام مذهبی که ما را از برقراری هرگونه رابطه ای منع می کند، چنین مشکلاتی بخودیخود حل خواهند شد.

دختران قربانی می شوند

دوستی های خیابانی معمولا از سنین مدرسه شروع می شود و دختران و پسران با ورود به سنین بلوغ و نوجوانی، دوستی با هم سالان غیر هم جنس خود را تجربه می کنند. البته در مواردی هم دختران با پسرانی بزرگتر از خود طرح دوستی می ریزند که در چنین شرایطی میزان آسیب زایی این روابط افزایش پیدا می کند. نوجوانان در این سنین به دلیل درک محدودی که از زندگی و خطرات پیش رو دارند در معرض خطرات بسیاری قرار می گیرند که گاه تمام آینده و زندگیشان را تباه می کند. در جامعه بسته کنونی و با وجود انواع مختلف مشکلات اجتماعی افراد زیادی هستند که در صدداند از راه دوستی پوششی بر مشکلات جنسی خویش بگذارند.به این مناسبت این افراد با شخصی طرح دوستی ریخته و چون ناچارند این فرد را رام خواسته های خود کنند به او پیشنهاد ازدواج می دهند.اما با گذشت زمان همه چیز را انکار می کنند.غافل از اینکه فرد مقابل ناچار است تجربه یک شکست بزرگ را در زندگی تحمل کند. و متاسفانه در جامعه ما این موضوع باب شده و اینجاست که کلمه ارتباط را در اذهان عمومی زشت و منفور می کند. در نهایت هم این دختران هستند که همواره قربانی این روابط شوم می شوند و آینده شان را فدای لحظه ای غفلت می کنند.

دوستی هایی که به همه چیز ختم می شوند جز ازدواج!

معمولا آغاز روابط میان دختر و پسر با پیشنهاد پسران برای آشنایی بیشتر و سرانجام ازدواج اتفاق می افتد. در این میان دختران هم با ساده لوحی این پیشنهاد دروغین را قبول می کنند در میانه های راه به دلیل وابستگی عاطفی که برایشان پیش می آید با اعتماد بی جا یا از سوی پسران مورد تجاوز قرارمی گیرند یا خود تن به خواسته نامشروع آنها می دهند و عفت و پاکی که مهم ترین ارزش وجودیشان است را از دست می دهند. از سویی اگر طرف مقابلشان تن به ازدواج ندهد که در بیشتر موارد نمی دهد، دختر در خطر یک زندگی بی بند و بار غیر اخلاقی قرار می گیرد و آینده خود را تنها برای یک رابطه خیابانی، تباه می کند.

همچنین : بخوانید  در ذهن دختران نوجوان چه می گذرد؟

این نظام آموزش و پرورش و اولیای مدرسه هستند که باید با نشان دادن خطرات این دوستی ها دانش آموزان را در مقابل خطر آنها مصون نگه دارند. البته اولیای مدرسه باید در نظر داشته باشند که این آگاهی بخشی به معنای برخورد های سلبی در مقابل خطاهای دانش آموزان نیست

دختران نمی دانند پسران به خاطر هوس دوست می شوند

متاسفانه یکی از مهم ترین دلایلی که باعث ایجاد دوستی های خیابانی و در ادامه فجایع و بزه های مختلف می شود این است که دختران نمی دانند پسران تنها برای هوسبازی است که وارد این روابط دوستی می شوند و همین پسرها زمانی که تصمیم به ازدواج می گیرند، از خانواده هایشان می خواهند که دختری که مورد پسندشان است از فامیل و دوست و آشنا انتخاب کند که حتی الامکان آفتاب و مهتاب هم ندیده باشند. این ساده لوحی برخی از دختران است باعث می شود فریب حرف های رنگارنگ برخی از پسران را بخورند و تن به روابطی بدهند که عاقبتی جز پشیمانی ندارد.

اولیای مدرسه باید نوجوانان و جوانان را آگاه کنند

از آنجا که آغاز روابط دوستی میان دختران و پسران سنین نوجوان و زمانی تحصیل در مدارس است، این نظام آموزش و پرورش و اولیای مدرسه هستند که باید با نشان دادن خطرات این دوستی ها دانش آموزان را در مقابل خطر آنها مصون نگه دارند. البته اولیای مدرسه باید در نظر داشته باشند که این آگاهی بخشی به معنای برخورد های سلبی در مقابل خطاهای دانش آموزان نیست.

 به عنوان مثال رویه ای که سال ها ناظم های مدارس به خصوص مدارس دخترانه در پیش گرفته اند این است که زمانی که از روابط دانش آموز دختری با جنس مخالف آگاه می شوند به اطلاع والدین دانش آموز می رسانند تا با روش های تنبیهی او را از این مسیر متوقف کنند. در حالی که باید پذیرفت این نوجوانان با این روش سلب اعتماد شده و یاد می گیرند در هیچ زمانی از مشاور و یا کادر آموزشی کمک نگیرند.

در این میان دختران هم با ساده لوحی این پیشنهاد دروغین را قبول می کنند در میانه های راه به دلیل وابستگی عاطفی که برایشان پیش می آید با اعتماد بی جا یا از سوی پسران مورد تجاوز قرارمی گیرند یا خود تن به خواسته نامشروع آنها می دهند و عفت و پاکی که مهم ترین ارزش وجودیشان است را از دست می دهند

 رسانه باید نقش آگاهی بخشی داشته باشد

از سوی دیگر رسانه به خصوص رسانه ملی در خصوص آگاهی بخشی نوجوانان و جوانان از پیامدهای دوستی های خیابانی بسیار تاثیر گذار است. متاسافانه در دهه های اخیر به دلیل ممیزی ها شدید، تلویزیون نتوانسته آن طور که باید وارد بحث دوستی های خیابانی بشود و به طور صریح پیامدهای جبران نشدنی این روابط را به نوجوانان و جوانان به خصوص دختران گوشزد کند. در موارد محدودی هم تلویزیون به این مسائل پرداخته معمولا شاهد اعتراضاتی بوده است. اما مدیران رسانه ملی باید بیش از پیش به صورت صریح به عواقب روابط و دوستی های خیابانی اشاره کنند و در قالب سریال ها برنامه مستند جوانان را از خطراتی که تهدیدشان می کند، آگاه سازند.

برچسب ها : , ,