کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

سن شروع ورزش در قد بلند شدن موثر است

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowVZrT5opIJOWO.jpg

 

آیا می‌دانستید در اکثر ورزش‌ها مثل شنا، بسکتبال، فوتبال، والیبال، بدنسازی، تنیس، دوچرخه‌سواری و… داشتن قدبلند یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود؟

در یک تحقیقی که توسط کارشناسان سوئدی به‌عمل آمده بهترین زمان برای شروع تمرینات با مقصود رسیدن به سطح قهرمانی، قبل از رسیدن به دوره بلوغ می‌باشد. انجام ورزش قبل از رسیدن به دوره بلوغ این اجازه را به شخص می‌دهد که به حداکثر استعداد ژنتیکی خود در افزایش طول قد (بلندتر شدن طول استخوان‌ها) دست یابد و بدین‌ترتیب هر چه‌قدر طول استخوان بلندتر شود به همان نسبت عضلات هم باید بلندتر و کشیده‌تر شوند که در نتیجه هر چه قدر عضله بلندتر باشد به همان نسبت استعداد افزایش حجم آن نیز بالاتر خواهد بود و عضله حجیم‌تر و قوی‌تر هم به معنای بیشتر شدن قدرت بدنی فرد خواهد بود.

آیا می‌دانستید در اکثر ورزش‌ها مثل: (شنا، بسکتبال، فوتبال، والیبال، بدنسازی، تنیس، دوچرخه‌سواری و…) داشتن قدبلند یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود و راه رسیدن فرد به سطوح بالای آن رشته ورزشی را بسیار آسان‌تر می‌نماید.

داشتن عضلات بزرگ و قوی باعث بالارفتن قدرت بدنی فرد می‌شود و همان‌طور که می‌دانید رشد عضلات به‌وسیله طول استخوان‌ها متصل به آنها محدود می‌شود. یعنی هیچ‌وقت طول عضله نمی‌تواند بزرگ‌تر از طول استخوان متصل به آن باشد. اجرای تمرینات ورزشی قبل از دوره‌ بلوغ در افزایش طول استخوان‌ها بسیار مؤثر و مفید می‌باشد. شاید از تمرینات و تغذیه صحیح در این دوره بتوان به‌عنوان دوره ریختن پی ساختمان نام برد.

 همان‌طور که می‌دانید هر چه‌قدر پی ساختمان محکم‌تر و اصولی‌تر باشد به همان میزان توانائی ساختن طبقات بیشتر و محکم‌تر بر روی آن افزایش خواهد یافت. پس ساختن پی و زیرساختار در ورزش و هر مورد دیگر مهمترین اصل می‌باشد.

آیا تا به‌حال ورزشکاران سطح بالای رشته تنیس را از نزدیک و یا در تلویزیون مشاهده کرده‌اید؟ بیش از ۹۰ درصد این ورزشکاران از قدبلند برخوردار هستند پس به همین سادگی به اهمیت داشتن قدبلند پی ببرید. استخوان بلندتر یعنی عضله قوی‌تر و عضله قوی‌تر و بلندتر یعنی قدرت بیشتر در ضربه‌زدن به توپ.

همچنین : بخوانید  معرفی برند های معروف عطرهای سال 2013

اجرای تمرینات با وزنه در دوران رشد و قبل از بلوغ نه تنها از رشد قدی فرد جلوگیری نمی‌کند بلکه در صورت اجرای صحیح آن (تحت‌نظر کارشناس و مربی آگاه) باعث خواهد شد که شخص به حداکثر استعداد افزایش قدی خود (بسته به ژنتیک فردی) دست یابد و در ضمن در صورت تمرین زیرنظر کارشناس به هیچ عنوان احتمال آسیب‌دیده‌گی برای فرد نوجوان نخواهد بود.

در یک تحقیق دیگر که در شهر مالموی سوئد به‌عمل آمده مشخص شد که اجرای تمرینات در دورانی که استخوان‌ها در حال رشد هستند به میزان قابل توجهی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌نماید. تمامی زن‌ها و اکثر مردها در صورت رسیدن به دوران کهولت تا درجه‌ای مشخص پوکی استخوان را تجربه خواهند کرد.

یک زن به‌طور معمول قوی‌ترین ساختار استخوانی را در سن ۲۰ سالگی دارا می‌باشد و پس از آن به‌صورت سالانه از چگالی (دانسیته) استخوانی‌اش کاسته می‌شود و با شروع دوران یائسگی (معمولاً سن ۵۲ سالگی) این میزان کاهش چگالی استخوان ۳ تا ۵ برابر افزایش می‌یابد. مردان به‌طور معمول قوی‌ترین استخوان را در سن ۳۰ سالگی دارا می‌باشند و پس از آن سرازیری (کاهش چگالی استخوان) شروع می‌شود.

برای حفظ چگالی (دانسیته) استخوان و کاهش میزان پیشرفت پوکی استخوان می‌بایست تمرینات با وزنه، (تمرینات قدرتی) را اجرا کرد. اجرای تمرینات قدرتی قبل از بلوغ و ادامه دادن آن تا آخر عمر در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بسیار مؤثر می‌باشد و دلیل آنهم بسیار واضح می‌باشد وقتی استخوان‌ها به‌طور معمول مجبور باشند در مقابل یک نیروی خارجی مقاومت کنند آن‌موقع است که باید قوی‌تر شوند تا بتوانند خود را با نیروی وارده تطبیق دهند و در آخر اینکه مکمل رسیدن به یک‌چنین شرایطی تغذیه صحیح و حفظ عادت‌های درست زندگی می‌باشد.

برچسب ها : , ,