هیچ می دانی فرصتی که از آن بهره نمی گیری ،آرزوی دیگران است.(جک لندن)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زنان بیشتر افسرده می شوند یا مردان؟

http://www.campfa.ir/wp-content/uploads/2013/12/btowW37Gi7qFxpn6.jpg

 

مجید صادقی اظهار داشت: افسردگی یکی از بیماری‌های رایج جامعه امروز بشری است و بعد از بیماری قلبی و جسمی بیشترین بار بیماری و ناتوانی را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افسردگی با خلق افسرده، احساس ناامیدی و غمگینی، کمبود انرژی، لذت نبردن از زندگی، اشکال در خواب، اختلال در اشتها، افت عملکرد، اشکال در تمرکز و دردهای جسمانی خودش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ابتلا به افسردگی محدوده سنی خاصی ندارد و افسردگی می‌تواند از دوران کودکی تا پایان عمر اتفاق بیافتد.

این متخصص روانپزشکی ادامه داد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت زنان و ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت آقایان مبتلا به افسردگی‌اند و افسردگی در زنان دو برابر مردان شایع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ابتلا به افسردگی در زنان به دلایل هورمونی، فیزیولوژیکی، عوامل اجتماعی – محیطی و روانشناختی بیشتر است؛ از طرفی زنان به دلیل محرومیت‌های اجتماعی – اقتصادی یا وابستگی‌های عاطفی بیشتر افسرده می‌شوند و چون نمی‌توانند احساسات خود را به صورت پرخاشگری بیرون بریزند، احساسات را درون خود نگه می‌دارند و افسردگی در آنها بیشتر از مردان شایع است.

صادقی عوامل زیست شناختی، تغییرات مواد شیمیایی در مغز، عوامل اجتماعی، محیطی – مهاجرت و استرس‌های محیطی، بیکاری، طلاق، از دست دادن عزیزان – و عوامل روانی را از جمله عوامل مهم ابتلا به افسردگی دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: افسردگی می‌تواند به صورت علائم جسمی بروز پیدا کند یعنی فرد احساس سردرد یا خستگی، بی‌اشتهایی یا علائم روانی مثل بی‌میلی به کار، بی‌میلی به زندگی و لذت نبردن از زندگی را داشته باشد.

همچنین : بخوانید  غذاهایی مفید برای خانم ها

صادقی ادامه داد: اگر این علائم بیش از دو هفته طول بکشد باید به روانپزشک مراجعه کرد تا دارودرمانی و روان‌درمانی انجام پذیرد چرا که افسردگی قابل درمان است.